1. Blz. 1 Begroting 2018
    1. Blz. 2 Intro Begrotingsapp
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 1. Bestuur en dienstverlening
        1. Blz. 5 1. Bestuur en dienstverlening
        2. Blz. 6 1.1 Bestuur en bestuurlijke samenwerking
          1. Blz. 7 Kaders
          2. Blz. 8 Doelstellingen
            1. Blz. 9 De organisatie stuurt op het bereiken van haar beleidsdoelstellingen.
              1. Blz. 10 Concern control adviseert de organisatie en bestuur bij het inrichten van haar strategie en beleid.
              2. Blz. 11 We ontwikkelen de Planning & Controlcyclus verder door.
            2. Blz. 12 Door samenwerking met omliggende gemeenten vergroten wij onze kennis, gezamenlijke capaciteit en efficiency. Hiermee besparen we met ingang van 2018 structureel € 500.000.
              1. Blz. 13 We werken samen op het gebied van bedrijfsvoering met de gemeenten Venlo en Venray en regio Noord-Limburg
              2. Blz. 14 We werken samen op het gebied van informatiebeveiliging.
            3. Blz. 15 We hebben een efficiënt en effectief democratisch functionerend bestuur.
              1. Blz. 16 De besluitvorming van de gemeenteraad wordt verder geoptimaliseerd zonder daarbij de kwaliteit van het debat uit het oog te verliezen.
              2. Blz. 17 We geven de raad een opdrachtgevende, sturende en kaderstellende rol.
              3. Blz. 18 We geven uitvoering aan de wet Revitalisering generiek toezicht.
            4. Blz. 19 We versterken de regio door samenwerkingsverbanden op economisch gebied waardoor de leefbaarheid van onze gemeenschap wordt versterkt.
              1. Blz. 20 De gemeente blijft deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling 'Euregio Rijn-Maas-Noord' ter bevordering van grensoverschrijdende samenwerking in de regio.
              2. Blz. 21 Samen met de universitaire en hbo- onderwijsmogelijkheden kunnen de regionale initiatieven ervoor zorgen dat jongeren die de regio al verlaten hebben, weer terugkeren.
              3. Blz. 22 We bieden voldoende vestigingsmogelijkheden in Greenport Venlo voor innovatieve bedrijven in de agribusiness, voeding, handel en logistiek.
              4. Blz. 23 We geven binnen de regio op natuurlijke wijze inhoud aan de richtinggevende en initiërende rol van Horst aan de Maas op het gebied van agribusiness.
              5. Blz. 24 We ondersteunen de ontwikkeling van de Brightlands Campus Greenport Venlo en stimuleren en faciliteren aansluiting van het regionale bedrijfsleven hierop.
              6. Blz. 25 We stimuleren positieve gezondheid van inwoners door samen met partners gezondheidsvraagstukken op te pakken en te participeren in de beweging Gezondste regio 2025
              7. Blz. 26 We verankeren de agribusiness (nog) sterker in de politiek door een goed georganiseerde lobby in de richting van regionale en nationale overheidsinstanties en regeringen.
              8. Blz. 27 We zoeken actief naar contacten met partijen in andere belangrijke economische regio’s, waaronder Brainport Eindhoven, Stadsregio Arnhem-Nijmegen en in het Duitse grensgebied.
        3. Blz. 28 1.2 Relatie burger en bestuur
          1. Blz. 29 Kaders
          2. Blz. 30 Doelstellingen
            1. Blz. 31 Gemeente en samenleving weten van elkaar wat er leeft.
              1. Blz. 32 We geven voorlichting aan het algemene publiek via de openbare media.
              2. Blz. 33 We profileren stelselmatig het beleid en de bestuurder en bieden invloedmomenten aan gesprekspartners.
              3. Blz. 34 We zorgen voor een consistente en herkenbare presentatie van de gemeente.
            2. Blz. 35 Inwoners, ondernemers en bezoekers zijn van mening dat de gemeente vanuit hun vraag en behoefte bijdraagt aan het wonen, werken en recreëren in Horst aan de Maas.
              1. Blz. 36 We bevorderen de samenwerking en optimaliseren de bedrijfsvoering.
              2. Blz. 37 We communiceren over organisatieveranderingen en -ontwikkeling.
              3. Blz. 38 We informeren de samenleving over onze dienstverlening, ons beleid en projecten. Waar mogelijk betrekken we de samenleving bij de voorbereiding en evaluatie hiervan.
              4. Blz. 39 We positioneren de gemeente, ons bestuur en onze organisatie als saamhorig, ondernemend, actief en gezond.
              5. Blz. 40 We roepen bij het publiek het gewenste beeld op van onze collegeleden: daadkrachtig, betrokken en betrouwbaar.
              6. Blz. 41 We streven naar proactief relatiebeheer om nieuwe ondernemers naar Horst aan de Maas te trekken en bestaande ondernemers hier te houden.
              7. Blz. 42 We zoeken regelmatig contact met inwoners en ondernemers om te achterhalen wat er speelt, welke particuliere initiatieven er zijn en op welke manier de gemeente die kan ondersteunen.
            3. Blz. 43 We verminderen klachten en bezwaren aan de voorkant door meer in gesprek te gaan met onze inwoners.
              1. Blz. 44 Bezwaren worden behandeld door de bezwarencommissie (WIZ en heffings/invorderings bezwaren uitgezonderd)
              2. Blz. 45 De bezwarencommissie brengt een jaarverslag over 2017 uit, waarbij de gekozen vorm van een dashboard met infographics verder wordt doorontwikkeld.
              3. Blz. 46 We brengen het klachtenproces bij de organisatie onder de aandacht.
              4. Blz. 47 We gaan door met de regionale mediatorpool en onderzoeken uitbreidingsmogelijkheden ter borging van de inzet.
              5. Blz. 48 We gaan door met het implementeren en borgen van de methode 'In gesprek met Horst aan de Maas'.
              6. Blz. 49 We maken gebruik van klantenservice aan de voorkant van het klachtenproces.
            4. Blz. 50 We werken aan een continue verbetering van zowel onze online als onze persoonlijke dienstverlening aan de inwoners.
              1. Blz. 51 We inventariseren de mogelijkheden voor regionale samenwerking op het gebied van burgerzaken en het KCC.
              2. Blz. 52 We ontwikkelen onze website door.
              3. Blz. 53 We sturen op onze dienstverlening op basis van feitelijke gegevens.
              4. Blz. 54 We versterken en faciliteren onze (online) dienstverlening door middel van kanaalsturing.
              5. Blz. 55 We voeren op een door de burger vraaggestuurde manier de wettelijke taken op het gebied van burgerzaken uit.
        4. Blz. 56 1.3 Brandweer en rampenbestijding
          1. Blz. 57 Kaders
          2. Blz. 58 Doelstellingen
            1. Blz. 59 We nemen onze lokale verantwoordelijkheid voor het proces Bevolkingszorg door het versterken en professionaliseren van de rampenbestrijding en crisisbeheersing.
              1. Blz. 60 Conform de afgesproken verdeelsleutel levert Horst aan de Maas 10 personen voor de regionale crisisorganisatie. Zij worden hiervoor opgeleid, getraind en beoefend.
              2. Blz. 61 De lokale crisisorganisatie van Horst aan de Maas wordt jaarlijks bemenst, beoefend en getraind.
              3. Blz. 62 We geven invulling aan de operationele rol van ambtenaar openbare veiligheid (AOV).
            2. Blz. 63 We zorgen voor een efficiënte en effectieve rampenbestrijding, crisisbeheersing, brandweer en publieke gezondheid binnen de openbare orde en veiligheid.
              1. Blz. 64 De Veiligheidsregio heeft een traject ingezet van verbetering en transparantie in zijn bedrijfsvoering.
              2. Blz. 65 We geven invulling aan beleidsmatige strategische en tactische advisering.
              3. Blz. 66 We treffen voorbereidingen en zoeken afstemming met de VRLN om tot een nieuwe locatie voor brandweerpost Horst te komen.
              4. Blz. 67 We zorgen dat de opkomsttijden en dekkingsgraad van de brandweer binnen Horst aan de Maas voldoet aan de wettelijke kaders en richtlijnen.
        5. Blz. 68 1.4 Openbare orde en veiligheid
          1. Blz. 69 Kaders
          2. Blz. 70 Doelstellingen
            1. Blz. 71 We stimuleren fysieke en sociale veiligheid voor onze inwoners.
              1. Blz. 72 We blijven in gesprek met (horeca-)ondernemers, politie en centrummanagement over het convenant Veilig Uitgaan.
              2. Blz. 73 We borgen de betrokkenheid van de sociale recherche bij de aanpak van georganiseerde criminaliteit.
              3. Blz. 74 We implementeren BIBOB-beleid bij de omgevingsvergunningen en vastgoed.
              4. Blz. 75 We verlenen vergunningen op basis van APV (Algemene Plaatselijke Verordening) en bijzondere wetten.
        6. Blz. 76 WAT GAAT DAT KOSTEN?
        7. Blz. 77 Meer informatie
      2. Blz. 78 2. Regionale samenwerking en economie
        1. Blz. 79 2. Regionale samenwerking en economie
        2. Blz. 80 2.1 Toerisme en recreatie
          1. Blz. 81 Kaders
          2. Blz. 82 Doelstellingen
            1. Blz. 83 We behouden en versterken de belangrijke positie die Horst aan de Maas inneemt op het gebied van toerisme en recreatie.
              1. Blz. 84 We geven uitvoering aan de regionale en lokale toeristische visie.
              2. Blz. 85 We geven uitvoering aan het Project Maasgaard.
              3. Blz. 86 We geven uitvoering aan het Project Park de Peelbergen.
              4. Blz. 87 We stellen een regionaal programma vrijetijdseconomie op waaronder gebiedspromotie (leisureport).
              5. Blz. 88 We verbeteren de recreatieve routes door het verstrekken van een vaste bijdrage aan het routebureau.
        3. Blz. 89 2.2 Economische zaken, verpachtingen enz.
          1. Blz. 90 Kaders
          2. Blz. 91 Doelstellingen
            1. Blz. 92 Onze pachtgronden worden zo effectief en efficiënt mogelijk ingezet, met name voor de agrarische sector.
              1. Blz. 93 We verkopen niet-strategische pachtgronden als daar aanleiding toe is en we hebben oog voor het areaal landbouwgrond.
              2. Blz. 94 Wij zetten in op een verdere verbetering en verdere digitalisering van het pachtproces om efficiënt en effectief met de gronden om te gaan.
            2. Blz. 95 We bieden de lokale economie ruimte om te ontwikkelen.
              1. Blz. 96 De gemeente onderzoekt de mogelijkheden voor en zet in op een dekkend netwerk van snel internet in het buitengebied.
              2. Blz. 97 Door middel van proactief relatiebeheer trekken we nieuwe bedrijven, passend bij onze speerpunten, en koesteren we bestaande bedrijven zodat deze behouden blijven.
              3. Blz. 98 Huisvesting arbeidsmigranten in relatie tot agribusiness en logistieke sector in de regio
              4. Blz. 99 We geven uitvoering aan de saneringsovereenkomsten voor het beëindigen, saneren en slopen van een aantal intensieve veehouderijen en glastuinbouwbedrijven.
              5. Blz. 100 We vullen exploitaties en mogelijkheden in de kernen in samenspraak met de gemeenschap en vanuit kansen in.
              6. Blz. 101 We werken aan de opbouw / versterking van het ondernemersnetwerk en de verankering van gemeentelijk accounthouderschap in de organisatie.
              7. Blz. 102 We zetten in op het voortzetten van de glasbankregeling, al dan niet in gewijzigde vorm en in combinatie met de herstructurering in de glastuinbouwsector.
        4. Blz. 103 2.3 Bouwen
          1. Blz. 104 Kaders
          2. Blz. 105 Doelstellingen
            1. Blz. 106 We zorgen voor goede dienstverlening aan bedrijven en inwoners bij het aanvragen van omgevingsvergunningen.
              1. Blz. 107 De grondexploitaties worden deskundig beheerd.
              2. Blz. 108 Regionale projecten voorzien van gezamenlijke grondexploitaties moeten minimaal dezelfde kwaliteit krijgen.
              3. Blz. 109 Voor de bouwactiviteiten die vergunningplichtig zijn, verlenen wij de aangevraagde omgevingsvergunningen binnen de gestelde servicenormen.
        5. Blz. 110 2.4 Bouwgrondexploitatie
          1. Blz. 111 Kaders
          2. Blz. 112 Doelstellingen
            1. Blz. 113 We werken aan een gezond grondbedrijf, waarbij de grondexploitaties in beeld zijn.
              1. Blz. 114 De grondexploitaties worden deskundig beheerd.
              2. Blz. 115 Regionale projecten voorzien van gezamenlijke grondexploitaties moeten minimaal dezelfde kwaliteit krijgen.
              3. Blz. 116 We vullen exploitaties en mogelijkheden in de kernen in samenspraak met de gemeenschap en vanuit kansen in.
        6. Blz. 117 WAT GAAT DAT KOSTEN?
        7. Blz. 118 Meer informatie
      3. Blz. 119 3. Sociaal domein
        1. Blz. 120 3. Sociaal domein
        2. Blz. 121 3.1 Sociaal Domein
          1. Blz. 122 Kaders
          2. Blz. 123 Doelstellingen
            1. Blz. 124 We bevorderen de kracht van onze gemeenschappen en de zelfredzaamheid van onze inwoners.
              1. Blz. 125 We begeleiden het ontwikkeltraject van de Burger Advies Raad (BAR) zodat medio 2018 een nieuwe structuur en werkwijze voor de BAR staat.
              2. Blz. 126 We maken resultaatgerichte afspraken met partijen in het voorliggend veld die budgetsubsidie ontvangen en sturen op deze resultaten.
              3. Blz. 127 We ondersteunen en waarderen mantelzorgers en vrijwilligers.
              4. Blz. 128 We ondersteunen inwonersinitiatieven door monitoring van de voortgang en het verbinden met in- en externe partijen/initiatieven en activiteiten.
              5. Blz. 129 We participeren in de beweging gericht op een dementievriendelijke gemeente.
              6. Blz. 130 We stimuleren innovatieve projecten gericht op verhogen van zelfredzaamheid van inwoners bij toekomstige zorgbehoefte.
              7. Blz. 131 We verstrekken subsidies aan partijen die een bijdrage leveren aan onze doelstellingen en toetsen aan subsidiecriteria.
            2. Blz. 132 We borgen dat er adequate basisvoorzieningen zijn en dat deze ook op lange termijn beschikbaar zijn voor onze inwoners.
              1. Blz. 133 Exploitatie van Zwembad de Berkel
              2. Blz. 134 We borgen adequate en gedifferentieerde onderwijsaccommodaties voor PO en VO zoveel mogelijk in combinatie met onderwijsgerelateerde functies.
              3. Blz. 135 We borgen de vrijheid van onderwijs voor onze inwoners door invulling van de wettelijke taken rond stichting, instandhouding en bekostiging van scholen.
              4. Blz. 136 We borgen voldoende gelegenheid voor het volgen van openbaar basisonderwijs in Horst aan de Maas en voeren het gemeentelijke toezicht hierop uit.
              5. Blz. 137 We realiseren de door het Rijk opgelegde jaarlijkse taakstelling voor het huisvesten van statushouders.
              6. Blz. 138 We stimuleren het verbeteren van de kwaliteit van voorschoolse voorzieningen om de deelname van peuters (2 tot 4 jaar) te verhogen naar 95%.
              7. Blz. 139 We stimuleren kunst- en cultuurparticipatie en -educatie van inwoners door culturele initiatieven te ondersteunen en door de inzet van een cultuurfunctionaris.
              8. Blz. 140 We verbeteren leefbaarheid in gemeenschappen door het maken van prestatieafspraken met de woningcorporaties (jaarlijks).
              9. Blz. 141 We werken samen met onderwijsorganisaties om - door middel van passend onderwijs - extra ondersteuning te bieden aan leerlingen en de aansluiting met jeugdhulpvoorzieningen te verbeteren.
            3. Blz. 142 We organiseren een adequaat vangnet als de ondersteuningsbehoeften van onze inwoners de samenkracht en eigen kracht overstijgen.
              1. Blz. 143 We bereiden de toegang op het ontvangen van de bijzondere doelgroepen beschermd wonen en maatschappelijke opvang voor.
              2. Blz. 144 We borgen de ondersteuning en zorg voor inwoners die te maken hebben met huiselijk geweld en kindermishandeling.
              3. Blz. 145 We organiseren een sluitende keten voor de opvang en ondersteuning van personen met verward gedrag door een regionaal plan van aanpak.
              4. Blz. 146 We stimuleren het thema Jeugd en Veiligheid in de regio.
              5. Blz. 147 We verbeteren de dienstverlening aan inwoners door de vraaggerichte ondersteuning te optimaliseren.
              6. Blz. 148 We verbeteren de kwaliteit en de aansluiting van maatwerkvoorzieningen met het voorliggend veld en de lokale toegang door de gemeente.
              7. Blz. 149 We verbeteren de kwaliteit van en de toegang tot het zorg- en veiligheidshuis.
              8. Blz. 150 We verbeteren de kwaliteit van en de toegang tot regionale voorzieningen gericht op individuele ondersteuning (zoals crisishulp, maatschappelijke opvang).
              9. Blz. 151 We verbeteren de taalontwikkeling van jonge kinderen door samen met JGZ, kinderopvang en scholen de Vroeg Voorschoolse educatie te integreren bij Kindcentra.
              10. Blz. 152 We verhogen het aantal verwijzingen via de gemeentelijke toegang naar maatwerkvoorzieningen door samen te werken met huisartsen en andere verwijzers van de gespecialiseerde jeugdzorg.
              11. Blz. 153 We versterken de samenwerking tussen zorgverzekeraars/zorgkantoor en gemeente (Samenwerkingstafel) om de zorg uit de Zvw, Wlz en Wmo/Jeugd/Participatie voor de inwoner zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen.
            4. Blz. 154 We stimuleren dat onze inwoners naar vermogen en behoefte participeren in de samenleving.
              1. Blz. 155 We brengen het aantal laaggeletterden terug door projecten en pilots gericht op het verhogen van leesvaardigheid van inwoners te ondersteunen.
              2. Blz. 156 We dringen achterstanden bij nieuwkomers terug door samen te werken met partners in lokale en regionale projecten gericht op goede integratie.
              3. Blz. 157 We ondersteunen (potentieel) uitkeringsgerechtigden om uitkeringsonafhankelijk te blijven of te worden.
              4. Blz. 158 We ondersteunen maatschappelijke initiatieven en zetten gemeentelijke regelingen in die ervoor zorgen dat kinderen en volwassenen die te maken hebben met armoede kunnen meedoen
              5. Blz. 159 We ondersteunen werkgevers bij het realiseren van extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking (Wet Banenafspraak)
              6. Blz. 160 We organiseren adequaat doelgroepenvervoer dat de eigen mobiliteit van inwoners verhoogt en aansluit uit op het integrale vervoersnetwerk.
              7. Blz. 161 We verbeteren de ondersteuning van inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt door de NLW conform het vastgestelde transitieproces en de financiële kaders voor de exploitatie.
              8. Blz. 162 We versterken de ondersteuning aan inwoners door dagbesteding beter te laten aansluiten bij de behoefte van inwoners.
            5. Blz. 163 We voorkomen inwoners afhankelijk worden van individuele ondersteuning.
              1. Blz. 164 Stimuleren en organiseren van (preventieve) activiteiten gericht op financiële zelfstandigheid van inwoners.
              2. Blz. 165 We bevorderen de fysieke gezondheid van ouderen door preventieve huisbezoeken en de mogelijkheden van valpreventie te verbeteren.
              3. Blz. 166 We dragen bij aan het terugdringen van alcohol- en drugsgebruik door jongeren door het ondersteunen en stimuleren van activiteiten gericht op voorlichting.
              4. Blz. 167 We geven voorlichting aan inwoners en gemeenschappen over de negatieve gevolgen van deelname aan criminele activiteiten op de sociale veiligheid.
              5. Blz. 168 We ondersteunen inwoners via de gebiedsteams door middel van een integrale toegang voor zorg en ondersteuning.
              6. Blz. 169 We ondersteunen onze partners en stimuleren samenwerking bij het ontwikkelen en uitvoeren van activiteiten die gericht zijn op meer bewegen, sporten en gezonde voeding van inwoners.
              7. Blz. 170 We ondersteunen van kwetsbare jongeren in de overgang van school naar werk door samen te werken met onderwijspartners, ondernemers en ouders.
              8. Blz. 171 We ontwikkelen stuurinformatie voor het sociaal domein om te kunnen sturen op de kosten en resultaten van ons beleid.
              9. Blz. 172 We participeren in de leertuin met VVI en VGZ, gericht op de transitie van de geestelijke gezondheidszorg (ggz), waarbij inwoners minder afhankelijk worden van individuele specialistische ondersteuning.
              10. Blz. 173 We stimuleren positieve gezondheid van inwoners door samen met partners gezondheidsvraagstukken op te pakken en te participeren in de beweging Gezondste regio 2025
              11. Blz. 174 We stimuleren transformatie in het sociaal domein door het ondersteunen van en het participeren in projecten gericht op vernieuwing en verschuiving van maatwerk naar collectief.
              12. Blz. 175 We verbeteren de ondersteuning bij (overbelaste) mantelzorgers.
              13. Blz. 176 We versterken preventieve activiteiten op gebied van jeugd(hulp).
        3. Blz. 177 WAT MAG DAT KOSTEN?
        4. Blz. 178 Meer informatie
      4. Blz. 179 4. Ruimte, wonen en mobiliteit
        1. Blz. 180 4. Ruimte, wonen en mobiliteit
        2. Blz. 181 4.1 Wegen, pleinen, fietspaden en openbare verlichting
          1. Blz. 182 Kaders
          2. Blz. 183 Doelstellingen
            1. Blz. 184 We hebben een duurzaam, betrouwbaar openbaar verlichtingsinstallatie dat bijdraagt aan de veiligheid van onze inwoners.
              1. Blz. 185 We voeren de jaarschijf 2018 uit van het wegbeheerplan 2016-2019.
              2. Blz. 186 We voeren de werkzaamheden uit volgend uit de telecommunicatiewet, de OGN en de WION.
              3. Blz. 187 We voeren het uitvoeringsprogramma volgend uit het OV Beleidsplan 2016-2025 uit.
            2. Blz. 188 We hebben duurzame, veilige en begaanbare civiele kunstwerken.
              1. Blz. 189 We voeren de jaarschijf 2018 van het beheerplan civiele kunstwerken 2016-2025 uit.
            3. Blz. 190 We hebben een duurzaam, veilig en begaanbaar wegennet.
              1. Blz. 191 We voeren de gladheidsbestrijding uit conform het jaarlijks vast te stellen gladheidsbestrijdingsplan.
              2. Blz. 192 We voeren de jaarschijf 2018 uit van het tractiebeheerplan.
              3. Blz. 193 We voeren de jaarschijf 2018 uit van het wegbeheerplan 2016-2019.
              4. Blz. 194 We voeren de jaarschijf 2018 van het beheerplan wegen, bermen, sloten buitengebied 2011-2018 uit.
        3. Blz. 195 4.2 Openbaar groen, bossen en landschap
          1. Blz. 196 Kaders
          2. Blz. 197 Doelstellingen
            1. Blz. 198 Het openbaar groen levert een positieve bijdrage aan de woon en werkomgeving.
              1. Blz. 199 Een deel van het onderhoud wordt uitgevoerd door mensen met een sociale werkplaats-indicatie (opgave social return).
              2. Blz. 200 We betrekken inwoners bij de planvorming en inrichting van het openbaar groen en faciliteren bewonersinitiatieven.
              3. Blz. 201 We doen een onderzoek naar de verdere (groene) verduurzaming van de openbare ruimte.
              4. Blz. 202 We geven inhoud aan het plan van aanpak op voor de lanenproblematiek in Griendtsveen.
              5. Blz. 203 We hebben voor eind 2017/begin 2018 onze landschapselementen gecontroleerd en aangepast in GBI.
              6. Blz. 204 We stellen een groene agenda van Horst aan de Maas op.
              7. Blz. 205 We vervangen zieke bomen in het buitengebied van Sevenum.
              8. Blz. 206 We voeren de jaarschijf 2018 uit van het beheerplan openbaar groen 2016-2019.
              9. Blz. 207 We voeren de jaarschijf 2018 uit van het boombeheerplan.
              10. Blz. 208 We voeren diverse overige taken uit passend binnen het beheer van de openbare ruimte.
            2. Blz. 209 We onderhouden ons landschap zodanig dat het een visitekaartje blijft voor toeristen en inwoners.
              1. Blz. 210 Een deel van het onderhoud wordt uitgevoerd door mensen met een sociale werkplaats-indicatie (opgave social return).
              2. Blz. 211 Op last van onze wettelijke taak bestrijden we knolcypers / exoten.
              3. Blz. 212 We participeren in werkgroepen die een landschappelijk element bevatten en leggen verbanden tussen het maatschappelijk middenkader.
              4. Blz. 213 We voeren de jaarschijf 2018 uit van het beheerplan landschappelijke elementen 2011-2020.
              5. Blz. 214 We voeren de jaarschijf 2018 uit van het bosbeheerplan 2015-2020.
              6. Blz. 215 We voeren de jaarschijf 2018 uit voor de recreatieve voorzieningen.
              7. Blz. 216 We werken voor eind 2018 het onderwerp 'mensgerichte natuur' uit.
            3. Blz. 217 We streven naar voldoende formele en informele speelruimte en een goede spreiding daarvan.
              1. Blz. 218 Bij de inrichting van de openbare ruimte kijken we creatief naar laagdrempelige en toegankelijke sportgelegenheden.
              2. Blz. 219 We voeren de jaarschijf 2018 uit van het beheerplan openbare speelruimte 2015-2019.
        4. Blz. 220 4.3 Ruimtelijke ordening
          1. Blz. 221 Kaders
          2. Blz. 222 Doelstellingen
            1. Blz. 223 We streven naar een goede ruimtelijke ordening van het grondgebied van Horst aan de Maas waarbij we de balans tussen rode, blauwe en groene ontwikkelingen behouden en versterken.
              1. Blz. 224 In de Regio worden afspraken gemaakt over het thema Wonen die worden vastgelegd in een regionale structuurvisie (POL).
              2. Blz. 225 KR-maatregelen, beekherstel programma's
              3. Blz. 226 Vanuit het POL en het RMO worden op regionale schaal visies opgesteld.
              4. Blz. 227 We geven uitvoering aan het Project Maasgaard.
              5. Blz. 228 We monitoren, registreren en conserveren Cultureel Erfgoed.
              6. Blz. 229 We ontwikkelen de Structuurvisie door.
              7. Blz. 230 We ronden de procedure op om te komen tot een nieuw bestemmingsplan Buitengebied (inclusief MER) af.
              8. Blz. 231 We stellen bestemmingsplannen vast binnen de daarvoor geldende wettelijke termijnen.
              9. Blz. 232 We voeren diverse gebiedsontwikkelingen uit.
              10. Blz. 233 We werken aan de implementatie van de Omgevingswet.
              11. Blz. 234 We werken met principeverzoeken om uitspraken te doen over de kansrijkheid van nieuwe initiatieven.
        5. Blz. 235 4.4 Volkshuisvesting
          1. Blz. 236 Kaders
          2. Blz. 237 Doelstellingen
            1. Blz. 238 Samen met publieke en commerciële partners houden we de kwaliteit en de kwantiteit van de woningvoorraad in Horst aan de Maas op peil, zowel voor de korte als de lange termijn.
              1. Blz. 239 Het 'Masterplan Wonen, goed wonen voor iedereen' wordt uitgevoerd. Hierin is ook aandacht voor de huisvesting van doelgroepen, waaronder statushouders.
              2. Blz. 240 Jaarlijks leggen we de prestatieafspraken met de woningbouwcorporaties vast, monitoren we de voortgang en evalueren we de gemaakte afspraken.
              3. Blz. 241 We faciliteren particuliere bouwinitiatieven en toetsen daarbij aan het Masterplan Wonen.
              4. Blz. 242 We jagen nieuwe concepten en initiatieven op de woningmarkt aan en implementeren die.
              5. Blz. 243 We ondersteunen waar mogelijk particuliere woningbouwinitiatieven als CPO's (Collectief Particulier Opdrachtgeverschap).
        6. Blz. 244 4.5 Afvalverwijdering
          1. Blz. 245 Kaders
          2. Blz. 246 Doelstellingen
            1. Blz. 247 We voeren op een duurzame wijze de wet milieubeheer uit om het huishoudelijk afval in te zamelen.
              1. Blz. 248 We voeren de jaarschijf 2018 uit van het ophalen van de verschillende afvalstromen, volgens het gemeentelijk afvalbeleid.
        7. Blz. 249 4.6 Riolering, waterkering, afwatering
          1. Blz. 250 Kaders
          2. Blz. 251 Doelstellingen
            1. Blz. 252 De waterkering langs de Maas is kwalitatief goed en veilig.
              1. Blz. 253 In het kader van de gebiedsontwikkeling OMA wordt het beschermingsniveau van het cluster woningen aan de Veerweg in Broekhuizen aangepast naar 1:250.
              2. Blz. 254 In het kader van de Maasbeveiliging werkt de gemeente mee aan de Gebiedsontwikkeling Ooijen- Wanssum (GOW).
              3. Blz. 255 Overige Maasprojecten.
              4. Blz. 256 We volgen actief de ontwikkelingen door het Waterschap met betrekking tot de dijkverzwaring in Grubbenvorst.
              5. Blz. 257 We volgen actief de ontwikkelingen door het Waterschap met betrekking tot de dijkverzwaring in Lottum.
            2. Blz. 258 We hebben een kwalitatief goede afwatering op het gehele grondgebied.
              1. Blz. 259 We voeren de jaarschijf 2018 uit van het Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan 2017-2021.
            3. Blz. 260 We streven naar een optimale kostenbeheersing m.b.t. riolering.
              1. Blz. 261 Als deelnemer van het regionale Waterpanel zorgen we voor samenwerking en een optimale kostenbeheersing.
        8. Blz. 262 4.7 Milieu en duurzaamheid
          1. Blz. 263 Kaders
          2. Blz. 264 Doelstellingen
            1. Blz. 265 Milieu -effecten van nieuwe en bestaande ontwikkelingen zijn in beeld en worden gemonitord.
              1. Blz. 266 We monitoren actief de vastgestelde randwaarden voor het geluid, stof en andere milieuaspecten voor de centrale verwerkingsinstallatie voor zand en grind.
              2. Blz. 267 We volgen het grootschalig gezondheidsonderzoek van het RIVM.
            2. Blz. 268 We stimuleren en faciliteren de thema's uit het programma Duurzaamheid.
              1. Blz. 269 In 2018 voeren we acht actiepunten uit van het thema 'Duurzaam Bouwen en Wonen', uit het Actieplan Duurzaamheid 2014-2018.
              2. Blz. 270 In 2018 voeren we acht actiepunten uit van het thema 'Duurzame Overheid', uit het Actieplan Duurzaamheid 2014-2018.
              3. Blz. 271 In 2018 voeren we twee actiepunten uit van het thema 'Duurzaam gezond', uit het Actieplan Duurzaamheid 2014-2018.
              4. Blz. 272 In 2018 voeren we vijf actiepunten van het thema 'Duurzaam Ondernemen', uit het Actieplan Duurzaamheid 2014-2018.
            3. Blz. 273 We voldoen aan de wettelijke verplichting in het kader van de wet op de lijkbezorging.
              1. Blz. 274 We zorgen voor een adequaat beheer van de begraafplaats in Grubbenvorst.
            4. Blz. 275 We zorgen voor goede dienstverlening aan bedrijven en burgers bij aanvragen omgevingsvergunningen milieu.
              1. Blz. 276 We verlenen omgevingsvergunningen milieu binnen de gestelde servicenormen.
        9. Blz. 277 4.8 Openbaar vervoer
          1. Blz. 278 4.8 Openbaar vervoer
          2. Blz. 279 Kaders
          3. Blz. 280 Doelstellingen
            1. Blz. 281 We zorgen voor een betrouwbaar en goed bereikbaar openbaar vervoer dat het sociaal, economisch als toeristisch-recreatief functioneren van onze gemeente ten goede komt.
              1. Blz. 282 De gemeente ondersteunt de inzet van de provincie voor de realisatie van Station Grubbenvorst / Greenport.
              2. Blz. 283 We behouden de huidige status van station Horst-Sevenum en werken een oplossing uit voor het verkeersknelpunt overgang Horst-Sevenum.
              3. Blz. 284 We houden vijf veerverbindingen over de Maas in stand door deel te nemen aan de GR Maasveren Limburg Noord.
              4. Blz. 285 We realiseren een fietsverbinding tussen station Horst-Sevenum en America.
              5. Blz. 286 We streven naar een situatie waarin het openbaar vervoer voor alle inwoners een volwaardig vervoeralternatief is.
              6. Blz. 287 We voeren de jaarschijf 2018 uit van het GVVP.
        10. Blz. 288 WAT MAG DAT KOSTEN?
        11. Blz. 289 Meer informatie
      5. Blz. 290 5. Financiële situatie
        1. Blz. 291 5. Financiële situatie
        2. Blz. 292 5.1 Uitvoering wet WOZ, Onroerende zaak- en overige belastingen
          1. Blz. 293 Kaders
          2. Blz. 294 Doelstellingen
            1. Blz. 295 We voeren de Wet WOZ en heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen op een effectieve en efficiënte manier uit
              1. Blz. 296 Jaarlijks actualiseren we de belastingverordeningen inclusief de tarieven.
              2. Blz. 297 Met de Kadernota bepalen we de tarieven toeristenbelasting voor het komend jaar.
              3. Blz. 298 We geven op een adequate wijze uitvoering aan de heffing van de gemeentelijke belastingen
              4. Blz. 299 We geven op een adequate wijze uitvoering aan de Wet WOZ, met behoud van de kwalificatie ‘goed’ van de Waarderingskamer.
              5. Blz. 300 We hanteren een streng, rechtvaardig, efficiënt en effectief invorderingsbeleid met een sociaal karakter.
              6. Blz. 301 We maken het voor inwoners mogelijk hun aanslag gemeentelijke belastingen via de Berichtenbox van MijnOverheid te ontvangen.
              7. Blz. 302 We onderzoeken in 2018 de mogelijkheden van invordering op maat.
              8. Blz. 303 We optimaliseren de afhandeling bezwaar- en beroepschriften WOZ door het verkorten van de doorlooptijd en het te allen tijden beschikbaar hebben van actuele procesinformatie.
              9. Blz. 304 We versturen minimaal 25% van de gemeentelijke aanslagen digitaal.
              10. Blz. 305 We zetten digitale mogelijkheden (PIP, Mijn Overheid) in voor het verstrekken en ontsluiten van informatie.
        3. Blz. 306 5.2 Financiering en algemene lasten en baten
          1. Blz. 307 Kaders
          2. Blz. 308 Doelstellingen
            1. Blz. 309 We laten de beschikbare financiële middelen zo goed mogelijk aansluiten op de bestaande (financierings)behoefte.
              1. Blz. 310 Budgetten en middelen worden toegerekend aan de activiteiten die we willen realiseren.
              2. Blz. 311 We actualiseren maandelijks onze liquiditeitsprognose.
              3. Blz. 312 We beschikken over een actueel en effectief financieel kader (o.a. treasury-statuut, nota reserves & voorzieningen, verordening ex art 212, 213 & 213a) .
              4. Blz. 313 We geven actueel inzicht in de ontwikkeling van budgetten in meerjarig perspectief en concretiseren en realiseren onderkende ombuigingen.
              5. Blz. 314 We monitoren en rapporteren periodiek over de ombuigingen.
        4. Blz. 315 WAT MAG DAT KOSTEN?
        5. Blz. 316 Meer informatie
      6. Blz. 317 Algemene Dekkingsmiddelen
        1. Blz. 318 Algemene Dekkingsmiddelen
        2. Blz. 319 Doelstellingen
          1. Blz. 320 We bieden een structureel sluitende meerjarenbegroting aan.
            1. Blz. 321 We rekenen de mei- en septembercirculaires Algemene Uitkering door en vertalen deze naar onze eigen begroting.
            2. Blz. 322 We vertalen de gevolgen van de invoering vennootschapsbelasting in onze meerjarenbegroting.
        3. Blz. 323 WAT MAG DAT KOSTEN?
        4. Blz. 324 Meer informatie
      7. Blz. 325 Paragrafen
        1. Blz. 326 A. Lokale heffingen
          1. Blz. 327 A. Lokale heffingen
          2. Blz. 328 Kaders
          3. Blz. 329 Doelstellingen
            1. Blz. 330 Geen lastendrukverhoging voor inwoners en bedrijven, uitgezonderd de inflatiecorrectie.
              1. Blz. 331 De lastendruk (OZB, riool- & afvalstoffenheffing) blijft voor burgers en inwoners in de periode 2015-2018 gemiddeld gelijk en wordt alleen gecorrigeerd voor inflatie.
              2. Blz. 332 De tarieven van alle overige belastingen en heffingen worden jaarlijks gecorrigeerd voor de inflatie.
              3. Blz. 333 Jaarlijks brengen we de kostendekkendheid van onze tarieven in beeld.
              4. Blz. 334 We monitoren de gemeentelijke lastendrukontwikkeling huishoudens en bedrijven in Horst aan de Maas in relatie tot de regio.
          4. Blz. 335 Tabellen paragraaf A Lokale heffingen
        2. Blz. 336 B. Weerstandsvermogen en risicobeheering
          1. Blz. 337 Kaders
          2. Blz. 338 Doelstellingen
            1. Blz. 339 De risico's die onze organisatie loopt zijn beheersbaar.
              1. Blz. 340 We beperken de risico's op het gebied van informatiebeveiliging.
              2. Blz. 341 We beperken de risico's op het gebied van privacy.
              3. Blz. 342 We geven de Interne Controle ten behoeve van de rechtmatigheid en doelmatigheid verder vorm.
              4. Blz. 343 We hebben voldoende weerstandsvermogen om de financiële risico's op te vangen.
              5. Blz. 344 We zijn juridisch in control.
          3. Blz. 345 Toelichting en tabellen paragraaf B, weerstandsvermogen en risicobeheersing
        3. Blz. 346 C. Onderhoud en kapitaalgoederen
          1. Blz. 347 Kaders
          2. Blz. 348 Doelstellingen
            1. Blz. 349 Met het uitvoeren van onderhoud houden we de kwaliteit van dienstgebouwen, accommodaties en objecten op het in beleidskaders afgesproken niveau.
              1. Blz. 350 We beheren vastgoedobjecten met cultureel of maatschappelijk nut
              2. Blz. 351 We houden vastgoedobjecten met cultureel of maatschappelijk nut in stand.
              3. Blz. 352 We stellen een meerjarig investeringsplan (prognose) op voor vastgoed tot 2050 waarin duurzaamheid, toegankelijkheid en functionele aspecten integraal worden afgewogen.
              4. Blz. 353 We voeren een Meerjarig Onderhoudsplan uit met een scope van 20-40 jaar.
            2. Blz. 354 Op een efficiënte manier voorzien in de huisvestingsbehoefte van de gemeentelijke dienstverlening en de maatschappelijke beleidsdoelen.
              1. Blz. 355 We geven projectmatig invulling aan heroverwegingen bij de huisvestingsbehoefte tgv vastgoed- en / of accommodatiebeleid
              2. Blz. 356 We hebben de advisering rond vastgoed efficiënt en adequaat ingericht.
              3. Blz. 357 We organiseren, regisseren en voeren de facilitaire dienstverlening uit.
              4. Blz. 358 We proberen leegstand van gemeentelijk vastgoed te beperken door het uitvoeren van effectief leegstandsmanagement.
              5. Blz. 359 We stellen een integrale vastgoedvisie op voor de dienstgebouwen en maatschappelijke accommodaties.
              6. Blz. 360 We verhuren accommodaties aan verenigingen binnen de financiële en maatschappelijke kaders die gesteld zijn in het accommodatiebeleid.
            3. Blz. 361 We nemen duurzaamheidsmaatregelen voor dienstgebouwen en accommodaties en geven hiermee invulling aan de duurzaamheidambities uit het accommodatiebeleid.
              1. Blz. 362 We stellen een integraal duurzaamheidsplan voor eigen vastgoed op met gevolgen voor onderhoud en investeringen.
          3. Blz. 363 Tabellen paragraaf C, Onderhoud kapitaalgoederen
        4. Blz. 364 D. Financiering
          1. Blz. 365 Kaders
          2. Blz. 366 Doelstellingen
            1. Blz. 367 We voldoen aan de wettelijke kaders en vastgestelde gemeentelijke verordeningen.
              1. Blz. 368 Bij de begroting maken we volgens voorgeschreven schema van de rentelasten externe financiering, het renteresultaat en rentetoerekeningsmethodiek inzichtelijk.
              2. Blz. 369 Per kwartaal monitoren we de kasgeldlimiet en sturen bij waar nodig
              3. Blz. 370 We beheren de renterisico’s bij herfinanciering en voldoen aan de renterisiconorm conform Wet Fido
              4. Blz. 371 We rekenen rente toe aan de grondexploitaties conform het BBV
              5. Blz. 372 We rekenen rente toe aan onze vaste activa conform het BBV
          3. Blz. 373 Tabellen en toelichting paragraaf D, Financiering
        5. Blz. 374 E. Bedrijfsvoering
          1. Blz. 375 Kaders
          2. Blz. 376 Doelstellingen
            1. Blz. 377 FI. We beschikken over een efficiënte en effectieve financiële administratie.
              1. Blz. 378 Het voeren van een adequate financiële administratie
              2. Blz. 379 We hanteren een streng, rechtvaardig, efficiënt en effectief invorderingsbeleid met een sociaal karakter.
              3. Blz. 380 We leveren per kwartaal de IV3 rapportages aan bij het CBS, inclusief de berekening van het gemeentelijke EMU-saldo.
            2. Blz. 381 Fi. We beschikken over een kwalitatief gedegen systeem van financiële advisering.
              1. Blz. 382 We geven adequate invulling aan het financieel consulentschap.
              2. Blz. 383 We leveren tijdig en kwalitatief hoogwaardige P&C-documenten aan, inclusief doorontwikkeling.
            3. Blz. 384 HRM. De gemeente is een goede werkgever. Medewerkers zijn duurzaam inzetbaar.
              1. Blz. 385 De gemeente Horst aan de Maas voldoet aan de maatschappelijke doelstelling voor het creëren van functies voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (garantiebanen) en heeft eind 2018 acht garantiebanen gecreëerd.
              2. Blz. 386 Maatwerktrajecten op het gebied van instroom, doorstroom en uitstroom worden effectief en planmatig begeleid.
              3. Blz. 387 Persoonlijke ontwikkeling wordt via een strategisch opleidingsplan op collectief en individueel niveau gestimuleerd.
              4. Blz. 388 Via het Project PIT (Potentials in Training) geven we als maatwerkoplossing pas afgestudeerde jongeren uit Horst aan de Maas de kans zich verder te ontwikkelen en te bouwen aan hun cv en hun netwerk.
              5. Blz. 389 We geven invulling aan regionale HRM-samenwerking op de thema's arbeidsmarkt, garantiebanen, arbeidsvoorwaarden en E-HRM.
              6. Blz. 390 We stellen een strategische personeelsplanning op met als doel de juiste persoon op de juiste plek.
              7. Blz. 391 We zetten de ontwikkeling van initiatieven door die bijdragen leveren aan de duurzame inzetbaarheid van medewerkers bij de gemeente Horst aan de Maas.
            4. Blz. 392 HRM. De HRM-processen van de gemeentelijke organisatie worden tegen acceptabele kosten ondersteund door kwalitatief goede informatie en informatiesystemen.
              1. Blz. 393 We borgen een proces om te komen tot optimale sturing op personele en organisatorische ken- en stuurgetallen.
              2. Blz. 394 We digitaliseren HRM-processen.
              3. Blz. 395 We laten het functiehuis aansluiten bij de organisatie en herzien het op team- en individueel niveau.
            5. Blz. 396 IV. De dienstverlening en bedrijfsprocessen van de gemeentelijke organisatie worden tegen acceptabele kosten ondersteund door kwalitatief goede informatie en informatiesystemen.
              1. Blz. 397 We leveren de producten en diensten Informatievoorziening.
              2. Blz. 398 We optimaliseren onze processen voor informatiebeheer.
              3. Blz. 399 We verbeteren de processen voor functioneel beheer.
              4. Blz. 400 We verbeteren de processen voor technisch beheer.
              5. Blz. 401 We vergroten de self service-faciliteiten.
              6. Blz. 402 We voeren rapportages en monitoring van informatiesystemen in.
              7. Blz. 403 We waarborgen de duurzame toegankelijkheid van de archieven.
              8. Blz. 404 We zetten Business Intelligence in bij de verdere ontwikkelingen rondom data-gedreven sturing.
            6. Blz. 405 IV. De inrichting, het beheer en de uitvoering van de informatievoorziening zijn integraal op elkaar afgestemd rekening houdend met in- en externe ontwikkelingen.
              1. Blz. 406 We verwerken de in- en externe ontwikkelingen in het informatiebeleid en -plan en voeren het informatiebeleidsplan uit.
              2. Blz. 407 We voeren contractbeheer en leveranciermanagement uit.
              3. Blz. 408 We voeren portfolioprojecten uit
            7. Blz. 409 KAB. Subsidiemogelijkheden, zowel provinciaal, nationaal als Europees worden maximaal benut.
              1. Blz. 410 We coördineren en onderhouden regionale contacten met betrekking tot subsidiebewustzijn en treden op als gesprekspartner voor stakeholders in de gemeente Horst aan de Maas.
              2. Blz. 411 We stimuleren kennisontwikkeling en bewustwording richting organisatie over subsidieverwerving en –coördinatie.
            8. Blz. 412 KAB. We hebben een effectief en efficiënt inkoopbeleid en contractbeheer.
              1. Blz. 413 We actualiseren ons inkoop- en aanbestedingsbeleid. Hierbij wordt zoveel mogelijk aangehaakt op het beleid van de VNG en KING, en de gemeenten Venlo en Venray.
              2. Blz. 414 We doen nader onderzoek naar de nut en noodzaak en het gebruik van Contractbeheer als controle-instrument.
              3. Blz. 415 We introduceren een gemeentelijke inkoopkalender.
              4. Blz. 416 We komen tot een ingericht platform voor inkoopadvies en contractbeheer.
          3. Blz. 417 Toelichting paragraaf E, bedrijfsvoering
        6. Blz. 418 F. Verbonden partijen
          1. Blz. 419 F. Verbonden partijen
          2. Blz. 420 Tabellen Paragraaf F, verbonden partijen
        7. Blz. 421 G. Grondbeleid
          1. Blz. 422 Kaders
          2. Blz. 423 Doelstellingen
            1. Blz. 424 Voorwaarde scheppen voor en faciliteren van de bestuurlijk en maatschappelijk gewenste ruimtelijke ontwikkelingen door middel van gemeentelijk grondbeleid.
              1. Blz. 425 De voortgang in de projecten wordt jaarlijks gerapporteerd en geactualiseerd in de Projectenrapportage bij de Jaarrekening (alle projecten) en een jaarlijkse Herzieningsrapportage (circa 1/3 deel van de grondexploitaties) in het najaar.
              2. Blz. 426 Grondprijzen worden jaarlijks vastgesteld door de raad middels de Nota grondprijzen.
          3. Blz. 427 Tabellen paragraaf G, Grondbeleid
        8. Blz. 428 H. Ombuigingen
          1. Blz. 429 Kaders
          2. Blz. 430 Doelstellingen
            1. Blz. 431 Inzicht verschaffen in de omvang en voortgangsrealisatie van de gemeentelijke ombuigingen voor een structureel sluitende begroting.
              1. Blz. 432 Wij monitoren en rapporteren periodiek over de ombuigingen
          3. Blz. 433 Tabellen paragraaf H, Ombuigingen
      8. Blz. 434 Diversen
        1. Blz. 435 Algemeen (inleiding / financiële samenvatting / kerngegevens)
          1. Blz. 436 Algemeen (inleiding / financiële samenvatting / kerngegevens)
        2. Blz. 437 Overhead / vennootschapsbelasting / onvoorzien
          1. Blz. 438 Overhead / vennootschapsbelasting / onvoorzien
        3. Blz. 439 Financiële begroting
          1. Blz. 440 Financiële begroting
        4. Blz. 441 Bijlagen (beleidsindicatoren / griffiebegroting)
          1. Blz. 442 Bijlagen (beleidsindicatoren / griffiebegroting)
        5. Blz. 443 Raadsvoorstel en raadsbesluit
          1. Blz. 444 Raadsvoorstel en raadsbesluit
        6. Blz. 445 Begroting in één oogopslag
          1. Blz. 446 Begroting in één oogopslag
    3. Activiteiten
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap