Iedereen in onze organisatie werkt direct of indirect voor onze gemeenschap. De klant (onze inwoners, ondernemers en partners) is daarom het bestaansrecht van onze organisatie. Onze klanten leven in een wereld van razendsnelle digitale ontwikkelingen en hebben steeds hogere verwachtingen van dienstverlening. We streven daarom naar een optimale dienstverlening, die richtinggevend en sturend is voor onze bedrijfsvoering. Hiervoor hebben we een visie, uitgangspunten en servicenormen geformuleerd. Deze visie, uitgangspunten en servicenormen zijn begin Q4 aangeboden aan het DT en vastgesteld.
De visie, uitgangspunten en servicenormen zijn regionaal (samenwerking Dienstverlening Venlo, Venray en Horst aan de Maas oftewel VVH) samengesteld en zijn op hetzelfde moment in de drie gemeenten aangeboden ter vaststelling (okt. 2018). De servicenormen en uitgangspunten hebben richting gegeven om de dienstverlening weer op de kaart te zetten binnen de organisatie. Dit is naar tevredenheid gelukt. Op de valreep is in dec. 2018 onze nieuwe website gelanceerd. Deze biedt hoogwaardige dienstverlening door het gebruikersgemak voorop te zetten en te voldoen aan de wettelijke toegankelijkheidsnormen. De oude website bevatte ong. 2500 (sub)pagina’s. Voor de nieuwe site zijn dat er ong. 300. Het resultaat is dat informatie beter vindbaar is en er minder vervuiling getoond wordt.
Verschillende afdelingen hebben een start gemaakt met het LEAN inrichten van de processen. Dit leidt in veel gevallen tot een snellere afhandeling van de klantvraag en minder administratieve last. Concrete cijfers zijn er nog niet in alle gevallen maar wel al de eerste ervaringen. We hebben een start gemaakt met het meten en monitoren van de servicenormen middels BI. In 2019 zal dit verder uitgerold worden.