Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk
Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Jaarrekening online 2018
>
Activiteiten
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Bijlagen
Home
Programma’s
Highlights jaarrekening 2018
Leeswijzer jaarrekening 2018
1. Bestuur en dienstverlening
2. Regionale samenwerking en economie
3. Sociaal domein
4. Ruimte, wonen en mobiliteit
5. Financiële situatie
Algemene Dekkingsmiddelen
Paragrafen
Diversen
Activiteiten
Home
Programma’s
Highlights jaarrekening 2018
Leeswijzer jaarrekening 2018
1. Bestuur en dienstverlening
2. Regionale samenwerking en economie
3. Sociaal domein
4. Ruimte, wonen en mobiliteit
5. Financiële situatie
Algemene Dekkingsmiddelen
Paragrafen
Diversen
Activiteiten
Tonen
Activiteiten (271)
Aan de slag met de Omgevingswet
Afval: meer uitgaven, minder inkomsten
Als deelnemer van het regionale Waterpanel zorgen we voor samenwerking en een optimale kostenbeheersing voor de riolering.
Bezwaren worden behandeld door de bezwarencommissie (WIZ en heffings/invorderings bezwaren uitgezonderd)
Bij de begroting maken we volgens voorgeschreven schema van de rentelasten externe financiering, het renteresultaat en rentetoerekeningsmethodiek inzichtelijk.
Bij de inrichting van de openbare ruimte kijken we creatief naar laagdrempelige en toegankelijke sportgelegenheden.
Bij de kadernota bepalen we de tarieven toeristenbelasting voor het komend jaar.
Budgetten en middelen worden toegerekend aan de activiteiten die we willen realiseren.
Campus BV is opgericht
Conform de afgesproken verdeelsleutel levert Horst aan de Maas 10 personen voor de regionale crisisorganisatie. Zij worden hiervoor opgeleid, getraind en beoefend.
De besluitvorming van de gemeenteraad wordt verder geoptimaliseerd zonder daarbij de kwaliteit van het debat uit het oog te verliezen.
De bezwarencommissie brengt een jaarverslag over 2017 uit, waarbij de gekozen vorm van een dashboard met infographics verder wordt doorontwikkeld.
De gemeente blijft deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling 'Euregio Rijn-Maas-Noord' ter bevordering van grensoverschrijdende samenwerking in de regio.
De gemeente Horst aan de Maas voldoet aan de maatschappelijke doelstelling voor het creëren van functies voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (garantiebanen) en heeft eind 2018 acht garantiebanen gecreëerd.
De gemeente ondersteunt de inzet van de provincie voor de realisatie van Station Grubbenvorst / Greenport.
De gemeente onderzoekt de mogelijkheden voor en zet in op een dekkend netwerk van snel internet in het buitengebied.
De grondexploitaties worden deskundig beheerd.
De lastendruk (OZB, riool- & afvalstoffenheffing) blijft voor burgers en inwoners in de periode 2015-2018 gemiddeld gelijk en wordt alleen gecorrigeerd voor inflatie.
De lokale crisisorganisatie van Horst aan de Maas wordt jaarlijks bemenst, beoefend en getraind.
De tarieven van alle overige belastingen en heffingen worden jaarlijks gecorrigeerd voor de inflatie.
De toekomst van Park De Peelbergen
De Veiligheidsregio heeft een traject ingezet van verbetering en transparantie in zijn bedrijfsvoering.
De voortgang in de projecten wordt jaarlijks gerapporteerd en geactualiseerd in de Projectenrapportage bij de Jaarrekening (alle projecten) en een jaarlijkse Herzieningsrapportage (circa 1/3 deel van de grondexploitaties) in het najaar.
Door middel van proactief relatiebeheer trekken we nieuwe bedrijven, passend bij onze speerpunten, en koesteren we bestaande bedrijven zodat deze behouden blijven.
Een deel van het onderhoud wordt uitgevoerd door mensen met een sociale werkplaats-indicatie (opgave social return). Wij spreken dit actief af met onze opdrachtnemers.
Een nieuwe website
Gebiedsontwikkeling oude Maasarm.
Gemeenschapshuis Evertsoord
Gezondste Regio 2025.
Grondprijzen worden jaarlijks vastgesteld door de raad middels de Nota grondprijzen.
Het 'Masterplan Wonen, goed wonen voor iedereen' wordt uitgevoerd. Hierin is ook aandacht voor de huisvesting van doelgroepen, waaronder statushouders.
Het Gasthoês.
Het Team Concern control adviseert de organisatie en het bestuur bij het inrichten van haar strategie en beleid.
Het voeren van een adequate financiële administratie
Horst aan de Maas wint European Green Leaf Award
Huisvesting arbeidsmigranten in relatie tot agribusiness en logistieke sector in de regio
Hulp en ondersteuning voor inwoners
In 2018 voeren we acht actiepunten uit van het thema 'Duurzaam Bouwen en Wonen', uit het Actieplan Duurzaamheid 2014-2018.
In 2018 voeren we acht actiepunten uit van het thema 'Duurzame Overheid', uit het Actieplan Duurzaamheid 2014-2018.
In 2018 voeren we twee actiepunten uit van het thema 'Duurzaam gezond', uit het Actieplan Duurzaamheid 2014-2018.
In 2018 voeren we vijf actiepunten van het thema 'Duurzaam Ondernemen', uit het Actieplan Duurzaamheid 2014-2018.
In de Regio worden afspraken gemaakt over het thema Wonen die worden vastgelegd in een regionale structuurvisie (POL).
In gesprek met Horst aan de Maas
In het kader van de gebiedsontwikkeling OMA wordt het beschermingsniveau van het cluster woningen aan de Veerweg in Broekhuizen aangepast naar 1:250.
In het kader van de Maasbeveiliging werkt de gemeente mee aan de Gebiedsontwikkeling Ooijen - Wanssum (GOW) en de rivierverruimingen bij Grubbenvorst en Lottum.
Jaarlijks actualiseren we de belastingverordeningen inclusief de tarieven.
Jaarlijks brengen we de kostendekkendheid van onze tarieven in beeld.
Jaarlijks leggen we de prestatieafspraken met de woningbouwcorporaties vast, monitoren we de voortgang en evalueren we de gemaakte afspraken.
Maatwerktrajecten op het gebied van instroom, doorstroom en uitstroom worden effectief en planmatig begeleid.
Meer groen, samen doen!
Meer inzet voor duurzaamheid
Nieuwe basisscholen
Ondersteuning inwonersinitiatieven
Op last van onze wettelijke taak bestrijden we knolcypers / exoten.
Overige Maasprojecten.
Per kwartaal monitoren we de kasgeldlimiet en sturen bij waar nodig
Persoonlijke ontwikkeling wordt via een strategisch opleidingsplan op collectief en individueel niveau gestimuleerd.
Positieve gezondheid en sport
Projecten Maasgaard op koers
Regionale projecten voorzien van gezamenlijke grondexploitaties moeten minimaal dezelfde kwaliteit krijgen.
Samen met de universitaire en hbo- onderwijsmogelijkheden kunnen de regionale initiatieven ervoor zorgen dat jongeren die de regio al verlaten hebben, weer terugkeren.
Samenwerking bedrijfsvoering
Sport.
Station Grubbenvorst / Greenport gaat niet door
Stimuleren en organiseren van (preventieve) activiteiten gericht op financiële zelfstandigheid van inwoners.
Tarieven OZB meer in balans
Vanuit het POL en het RMO worden op regionale schaal visies opgesteld.
Via het Project PIT (Potentials in Training) geven we als maatwerkoplossing pas afgestudeerde jongeren uit Horst aan de Maas de kans zich verder te ontwikkelen en te bouwen aan hun cv en hun netwerk.
Voor de bouwactiviteiten die vergunningplichtig zijn, verlenen wij de aangevraagde omgevingsvergunningen binnen de gestelde servicenormen.
We actualiseren maandelijks onze liquiditeitsprognose.
We actualiseren ons inkoop- en aanbestedingsbeleid. Hierbij wordt zoveel mogelijk aangehaakt op het beleid van de VNG en KING, en de gemeenten Venlo en Venray.
We begeleiden het ontwikkeltraject van de Burger Advies Raad (BAR) zodat medio 2018 een nieuwe structuur en werkwijze voor de BAR staat.
We beheren de renterisico’s bij herfinanciering en voldoen aan de renterisiconorm conform Wet Fido
We beheren vastgoedobjecten met cultureel of maatschappelijk nut en stimuleren organisaties om dat beheer over te nemen.
We behouden de huidige status van station Horst-Sevenum en werken een oplossing uit voor het verkeersknelpunt overgang Horst-Sevenum.
We beperken de risico's op het gebied van informatiebeveiliging.
We beperken de risico's op het gebied van privacy.
We beperken leegstand van gemeentelijk vastgoed door het uitvoeren van effectief leegstandsmanagement.
We bereiden de toegang op het ontvangen van de bijzondere doelgroepen beschermd wonen en maatschappelijke opvang voor.
We beschikken over een actueel en effectief financieel kader (o.a. treasury-statuut, nota reserves & voorzieningen, verordening ex art 212, 213 & 213a) .
We betrekken inwoners bij de planvorming en inrichting van het openbaar groen en faciliteren bewonersinitiatieven.
We bevorderen de fysieke gezondheid van ouderen door preventieve huisbezoeken en de mogelijkheden van valpreventie te verbeteren.
We bevorderen de samenwerking en optimaliseren de bedrijfsvoering.
We bieden voldoende vestigingsmogelijkheden in Greenport Venlo voor innovatieve bedrijven in de agribusiness, voeding, maakindustrie, handel en logistiek.
We blijven in gesprek met (horeca-)ondernemers, politie en centrummanagement over het convenant Veilig Uitgaan.
We borgen adequate en gedifferentieerde onderwijsaccommodaties voor PO en VO zoveel mogelijk in combinatie met onderwijsgerelateerde functies.
We borgen de betrokkenheid van de sociale recherche bij de aanpak van georganiseerde criminaliteit.
We borgen de ondersteuning en zorg voor inwoners die te maken hebben met huiselijk geweld en kindermishandeling.
We borgen de vrijheid van onderwijs voor onze inwoners door invulling van de wettelijke taken rond stichting, instandhouding en bekostiging van scholen.
We borgen voldoende gelegenheid voor het volgen van openbaar basisonderwijs in Horst aan de Maas en voeren het gemeentelijke toezicht hierop uit.
We brengen het aantal laaggeletterden terug door projecten en pilots gericht op het verhogen van leesvaardigheid van inwoners te ondersteunen.
We brengen het klachtenproces bij de organisatie onder de aandacht.
We communiceren over organisatieveranderingen en -ontwikkeling.
We coördineren en onderhouden regionale contacten met betrekking tot subsidiebewustzijn en treden op als gesprekspartner voor stakeholders in de gemeente Horst aan de Maas.
We digitaliseren HRM-processen.
We doen een onderzoek naar de verdere (groene) verduurzaming van de openbare ruimte.
We doen nader onderzoek naar de nut en noodzaak en het gebruik van Contractbeheer als controle-instrument.
We dragen bij aan het terugdringen van alcohol- en drugsgebruik door jongeren door het ondersteunen en stimuleren van activiteiten gericht op voorlichting.
We dringen achterstanden bij nieuwkomers terug door samen te werken met partners in lokale en regionale projecten gericht op goede integratie.
We exploiteren zwembad de Berkel op een duurzame en financieel zo gunstig mogelijke manier.
We faciliteren particuliere bouwinitiatieven en toetsen daarbij aan het Masterplan Wonen.
We gaan door met de regionale mediatorpool en onderzoeken uitbreidingsmogelijkheden ter borging van de inzet.
We gaan door met het implementeren en borgen van de methode 'In gesprek met Horst aan de Maas'.
We geven actueel inzicht in de ontwikkeling van budgetten in meerjarig perspectief en concretiseren en realiseren onderkende ombuigingen.
We geven adequate invulling aan het financieel consulentschap.
We geven binnen de regio op natuurlijke wijze inhoud aan de richtinggevende en initiërende rol van Horst aan de Maas op het gebied van agribusiness.
We geven de Interne Controle ten behoeve van de rechtmatigheid en doelmatigheid verder vorm.
We geven de raad een opdrachtgevende, sturende en kaderstellende rol.
We geven inhoud aan het plan van aanpak op voor de lanenproblematiek in Griendtsveen.
We geven invulling aan beleidsmatige strategische en tactische advisering.
We geven invulling aan de operationele rol van ambtenaar openbare veiligheid (AOV).
We geven invulling aan regionale HRM-samenwerking op de thema's arbeidsmarkt, garantiebanen, arbeidsvoorwaarden en E-HRM.
We geven op een adequate wijze uitvoering aan de heffing van de gemeentelijke belastingen
We geven op een adequate wijze uitvoering aan de Wet WOZ, met behoud van de kwalificatie ‘goed’ van de Waarderingskamer.
We geven projectmatig invulling aan heroverwegingen bij de huisvestingsbehoefte tgv vastgoed- en / of accommodatiebeleid
We geven uitvoering aan de regionale en lokale toeristische visie.
We geven uitvoering aan de saneringsovereenkomsten voor het beëindigen, saneren en slopen van een aantal intensieve veehouderijen en glastuinbouwbedrijven.
We geven uitvoering aan de wet Revitalisering generiek toezicht.
We geven uitvoering aan het Project Maasgaard.
We geven uitvoering aan het Project Park de Peelbergen.
We geven voorlichting aan het algemene publiek via de openbare media.
We geven voorlichting aan inwoners en gemeenschappen over de negatieve gevolgen van deelname aan criminele activiteiten op de sociale veiligheid.
We hanteren een streng, rechtvaardig, efficiënt en effectief invorderingsbeleid met een sociaal karakter.
We hebben de advisering rond vastgoed efficiënt en adequaat ingericht.
We hebben voldoende weerstandsvermogen om de financiële risico's op te vangen.
We hebben voor eind 2017/begin 2018 onze landschapselementen gecontroleerd en aangepast in GBI.
We houden de veerverbindingen over de Maas in stand door deel te nemen aan de GR Maasveren Limburg Noord.
We houden vastgoedobjecten met cultureel of maatschappelijk nut in stand.
We implementeren BIBOB-beleid bij de omgevingsvergunningen en vastgoed.
We informeren de samenleving over onze dienstverlening, ons beleid en projecten. Waar mogelijk betrekken we de samenleving bij de voorbereiding en evaluatie hiervan.
We introduceren een gemeentelijke inkoopkalender.
We inventariseren de mogelijkheden voor regionale samenwerking op het gebied van burgerzaken en het KCC.
We jagen nieuwe concepten en initiatieven op de woningmarkt aan en implementeren die.
We komen tot een ingericht platform voor inkoopadvies en contractbeheer.
We laten het functiehuis aansluiten bij de organisatie en herzien het op team- en individueel niveau.
We leveren de P&C-documenten tijdig en volledig op en ontwikkelen die door.
We leveren de producten en diensten Informatievoorziening.
We leveren per kwartaal de IV3 rapportages aan bij het CBS, inclusief de berekening van het gemeentelijke EMU-saldo.
We maken gebruik van klantenservice aan de voorkant van het klachtenproces.
We maken het voor inwoners mogelijk hun aanslag gemeentelijke belastingen via de Berichtenbox van MijnOverheid te ontvangen.
We maken resultaatgerichte afspraken met partijen in het voorliggend veld die budgetsubsidie ontvangen en sturen op deze resultaten.
We monitoren actief de vastgestelde randwaarden voor het geluid, stof en andere milieuaspecten voor de centrale verwerkingsinstallatie voor zand en grind.
We monitoren de gemeentelijke lastendrukontwikkeling huishoudens en bedrijven in Horst aan de Maas in relatie tot de regio.
We monitoren en rapporteren periodiek over de ombuigingen.
We monitoren, registreren en conserveren Cultureel Erfgoed.
We ondersteunen (potentieel) uitkeringsgerechtigden om uitkeringsonafhankelijk te blijven of te worden.
We ondersteunen de ontwikkeling van de Brightlands Campus Greenport Venlo en stimuleren en faciliteren aansluiting van het regionale bedrijfsleven hierop.
We ondersteunen en waarderen mantelzorgers en vrijwilligers.
We ondersteunen inwoners via de gebiedsteams door middel van een integrale toegang voor zorg en ondersteuning.
We ondersteunen inwonersinitiatieven door monitoring van de voortgang en het verbinden met in- en externe partijen/initiatieven en activiteiten.
We ondersteunen maatschappelijke initiatieven en zetten gemeentelijke regelingen in die ervoor zorgen dat kinderen en volwassenen die te maken hebben met armoede kunnen meedoen
We ondersteunen onze partners en stimuleren samenwerking bij het ontwikkelen en uitvoeren van activiteiten die gericht zijn op meer bewegen, sporten en gezonde voeding van inwoners.
We ondersteunen van kwetsbare jongeren in de overgang van school naar werk door samen te werken met onderwijspartners, ondernemers en ouders.
We ondersteunen waar mogelijk particuliere woningbouwinitiatieven als CPO's (Collectief Particulier Opdrachtgeverschap).
We ondersteunen werkgevers bij het realiseren van extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking (Wet Banenafspraak)
We onderzoeken in 2018 de mogelijkheden van invordering op maat.
We ontwikkelen de Planning & Controlcyclus verder door.
We ontwikkelen de Structuurvisie door.
We ontwikkelen een kwalitatief betere website.
We ontwikkelen stuurinformatie voor het sociaal domein om te kunnen sturen op de kosten en resultaten van ons beleid.
We optimaliseren de afhandeling bezwaar- en beroepschriften WOZ door het verkorten van de doorlooptijd en het te allen tijden beschikbaar hebben van actuele procesinformatie.
We optimaliseren onze processen voor informatiebeheer.
We organiseren adequaat doelgroepenvervoer dat de eigen mobiliteit van inwoners verhoogt en zoveel mogelijk aansluit uit op het integrale vervoersnetwerk.
We organiseren een sluitende keten voor de opvang en ondersteuning van personen met verward gedrag door een regionaal plan van aanpak.
We organiseren, regisseren en voeren de facilitaire dienstverlening uit.
We participeren in de beweging gericht op een dementievriendelijke gemeente.
We participeren in de leertuin met VVI en VGZ, gericht op de transitie van de geestelijke gezondheidszorg (ggz), waarbij inwoners minder afhankelijk worden van individuele specialistische ondersteuning.
We participeren in werkgroepen die een landschappelijk element bevatten en leggen verbanden tussen het maatschappelijk middenkader.
We positioneren de gemeente, ons bestuur en onze organisatie als saamhorig, ondernemend, actief en gezond. (Positionering)
We profileren stelselmatig het beleid en de bestuurder en bieden invloedmomenten aan gesprekspartners.
We realiseren de door het Rijk opgelegde jaarlijkse taakstelling voor het huisvesten van statushouders.
We realiseren een fietsverbinding tussen station Horst-Sevenum en America.
We rekenen de circulaires Algemene Uitkering door en vertalen deze naar onze eigen begroting.
We rekenen rente toe aan de grondexploitaties conform het BBV
We rekenen rente toe aan onze vaste activa conform het BBV
We richten een proces in om te komen tot optimale sturing op personele en organisatorische ken- en stuurgetallen.
We roepen bij het publiek het gewenste beeld op van onze collegeleden: daadkrachtig, betrokken en betrouwbaar.
We ronden de procedure op om te komen tot een nieuw bestemmingsplan Buitengebied (inclusief MER) af.
We stellen bestemmingsplannen vast binnen de daarvoor geldende wettelijke termijnen.
We stellen een groene agenda van Horst aan de Maas op.
We stellen een integraal duurzaamheidsplan voor eigen vastgoed op met gevolgen voor onderhoud en investeringen.
We stellen een integrale vastgoedvisie op voor gemeentelijke accommodaties.
We stellen een meerjarig investeringsplan (prognose) op voor vastgoed tot 2050 waarin duurzaamheid, toegankelijkheid en functionele aspecten integraal worden afgewogen.
We stellen een regionaal programma vrijetijdseconomie op waaronder gebiedspromotie (leisureport).
We stellen een strategische personeelsplanning op met als doel de juiste persoon op de juiste plek.
We stimuleren het thema Jeugd en Veiligheid in de regio.
We stimuleren het verbeteren van de kwaliteit van voorschoolse voorzieningen om de deelname van peuters (2 tot 4 jaar) te verhogen naar 95%.
We stimuleren innovatieve projecten gericht op verhogen van zelfredzaamheid van inwoners bij toekomstige zorgbehoefte.
We stimuleren kennisontwikkeling en bewustwording richting organisatie over subsidieverwerving en -coördinatie.
We stimuleren kunst- en cultuurparticipatie en -educatie van inwoners door culturele initiatieven te ondersteunen en door de inzet van een cultuurfunctionaris.
We stimuleren positieve gezondheid van inwoners door samen met partners gezondheidsvraagstukken op te pakken en te participeren in de beweging Gezondste regio 2025
We stimuleren transformatie in het sociaal domein door het ondersteunen van en het participeren in projecten gericht op vernieuwing en verschuiving van maatwerk naar collectief.
We streven naar een situatie waarin het openbaar vervoer voor alle inwoners een volwaardig vervoeralternatief is.
We streven naar proactief relatiebeheer om nieuwe ondernemers naar Horst aan de Maas te trekken en bestaande ondernemers hier te houden.
We sturen op onze dienstverlening op basis van feitelijke gegevens.
We treffen voorbereidingen en zoeken afstemming met de VRLN om tot een nieuwe locatie voor brandweerpost Horst te komen.
We verankeren de agribusiness (nog) sterker in de politiek door een goed georganiseerde lobby in de richting van regionale en nationale overheidsinstanties en regeringen.
We verbeteren de dienstverlening aan inwoners door de vraaggerichte ondersteuning te optimaliseren.
We verbeteren de kwaliteit en de aansluiting van maatwerkvoorzieningen met het voorliggend veld en de lokale toegang door de gemeente.
We verbeteren de kwaliteit van en de toegang tot het zorg- en veiligheidshuis.
We verbeteren de kwaliteit van en de toegang tot regionale voorzieningen gericht op individuele ondersteuning (zoals crisishulp, maatschappelijke opvang).
We verbeteren de leefbaarheid in gemeenschappen door het maken van prestatieafspraken met de woningcorporaties (jaarlijks).
We verbeteren de ondersteuning bij (overbelaste) mantelzorgers.
We verbeteren de ondersteuning van inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt door de NLW conform het vastgestelde transitieproces en de financiële kaders voor de exploitatie.
We verbeteren de processen voor functioneel beheer.
We verbeteren de processen voor technisch beheer.
We verbeteren de recreatieve routes door het verstrekken van een vaste bijdrage aan het routebureau.
We verbeteren de taalontwikkeling van jonge kinderen door samen met JGZ, kinderopvang en scholen de Vroeg Voorschoolse educatie te integreren bij Kindcentra.
We vergroten de self service-faciliteiten.
We verhogen het aantal verwijzingen via de gemeentelijke toegang naar maatwerkvoorzieningen door samen te werken met huisartsen en andere verwijzers van de gespecialiseerde jeugdzorg.
We verhuren accommodaties aan verenigingen binnen de financiële en maatschappelijke kaders die gesteld zijn in het accommodatiebeleid.
We verkopen niet-strategische pachtgronden als daar aanleiding toe is en we hebben oog voor het areaal landbouwgrond.
We verlenen omgevingsvergunningen milieu binnen de gestelde servicenormen.
We verlenen vergunningen op basis van APV (Algemene Plaatselijke Verordening) en bijzondere wetten.
We versterken de ondersteuning aan inwoners door dagbesteding beter te laten aansluiten bij de behoefte van inwoners.
We versterken de samenwerking tussen zorgverzekeraars/zorgkantoor en gemeente (Samenwerkingstafel) om de zorg uit de Zvw, Wlz en Wmo/Jeugd/Participatie voor de inwoner zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen.
We versterken en faciliteren onze (online) dienstverlening door middel van kanaalsturing.
We versterken preventieve activiteiten op gebied van jeugd(hulp).
We verstrekken subsidies aan partijen die een bijdrage leveren aan onze doelstellingen en toetsen aan subsidiecriteria.
We versturen minimaal 25% van de gemeentelijke aanslagen digitaal.
We vertalen de gevolgen van de invoering vennootschapsbelasting in onze meerjarenbegroting.
We vervangen zieke bomen in het buitengebied van Sevenum.
We verwerken de in- en externe ontwikkelingen in het informatiebeleid en -plan en voeren het informatiebeleidsplan uit.
We voeren contractbeheer en leveranciermanagement uit.
We voeren de gladheidsbestrijding uit conform het gladheidsbestrijdingsplan.
We voeren de jaarschijf 2018 uit van het beheerplan landschappelijke elementen 2011-2020.
We voeren de jaarschijf 2018 uit van het beheerplan openbaar groen 2016-2019.
We voeren de jaarschijf 2018 uit van het beheerplan openbare speelruimte 2015-2019.
We voeren de jaarschijf 2018 uit van het boombeheerplan.
We voeren de jaarschijf 2018 uit van het bosbeheerplan 2015-2020.
We voeren de jaarschijf 2018 uit van het GVVP.
We voeren de jaarschijf 2018 uit van het ophalen van de verschillende afvalstromen, volgens het gemeentelijk afvalbeleid.
We voeren de jaarschijf 2018 uit van het tractiebeheerplan.
We voeren de jaarschijf 2018 uit van het Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan 2017-2021.
We voeren de jaarschijf 2018 uit van het wegbeheerplan 2016-2019.
We voeren de jaarschijf 2018 uit voor de recreatieve voorzieningen.
We voeren de jaarschijf 2018 van het beheerplan civiele kunstwerken 2016-2025 uit.
We voeren de jaarschijf 2018 van het beheerplan wegen, bermen, sloten buitengebied 2011-2018 uit.
We voeren de werkzaamheden uit volgend uit de telecommunicatiewet, de OGN en de WION.
We voeren de wettelijke taken op het gebied van burgerzaken uit.
We voeren diverse gebiedsontwikkelingen uit.
We voeren diverse overige taken uit passend binnen het beheer van de openbare ruimte.
We voeren een Meerjarig Onderhoudsplan uit met een scope van 20-40 jaar.
We voeren het uitvoeringsprogramma volgend uit het OV Beleidsplan 2016-2025 uit.
We voeren KRW-maatregelen en beekherstel programma’s uit.
We voeren portfolioprojecten uit
We voeren rapportages en monitoring van informatiesystemen in.
We volgen actief de ontwikkelingen door het Waterschap met betrekking tot de dijkverzwaring in Grubbenvorst.
We volgen actief de ontwikkelingen door het Waterschap met betrekking tot de dijkverzwaring in Lottum.
We volgen het grootschalig gezondheidsonderzoek van het RIVM.
We vullen exploitaties en mogelijkheden in de kernen in samenspraak met de gemeenschap en vanuit kansen in.
We waarborgen de duurzame toegankelijkheid van de archieven.
We werken aan de implementatie van de Omgevingswet.
We werken aan de opbouw / versterking van het ondernemersnetwerk en de verankering van gemeentelijk accounthouderschap in de organisatie.
We werken met principeverzoeken om uitspraken te doen over de kansrijkheid van nieuwe initiatieven.
We werken samen met onderwijsorganisaties om - door middel van passend onderwijs - extra ondersteuning te bieden aan leerlingen en de aansluiting met jeugdhulpvoorzieningen te verbeteren.
We werken samen op het gebied van bedrijfsvoering met de gemeenten Venlo en Venray en regio Noord-Limburg
We werken samen op het gebied van informatiebeveiliging.
We werken voor eind 2018 het onderwerp 'mensgerichte natuur' uit.
We zetten Business Intelligence in bij de verdere ontwikkelingen rondom data-gedreven sturing.
We zetten de ontwikkeling van initiatieven door die bijdragen leveren aan de duurzame inzetbaarheid van medewerkers bij de gemeente Horst aan de Maas.
We zetten digitale mogelijkheden (PIP, Mijn Overheid) in voor het verstrekken en ontsluiten van informatie.
We zetten in op het voortzetten van de glasbankregeling, al dan niet in gewijzigde vorm en in combinatie met de herstructurering in de glastuinbouwsector.
We zijn juridisch in control.
We zoeken actief naar contacten met partijen in andere belangrijke economische regio’s, waaronder Brainport Eindhoven, Stadsregio Arnhem-Nijmegen en in het Duitse grensgebied.
We zoeken regelmatig contact met inwoners en ondernemers om te achterhalen wat er speelt, welke particuliere initiatieven er zijn en op welke manier de gemeente die kan ondersteunen.
We zorgen dat de opkomsttijden en dekkingsgraad van de brandweer binnen Horst aan de Maas voldoen aan de wettelijke kaders en richtlijnen.
We zorgen voor een adequaat beheer van de begraafplaats in Grubbenvorst.
We zorgen voor een consistente en herkenbare presentatie van de gemeente.
Wij monitoren en rapporteren periodiek over de ombuigingen
Wij zetten in op een verdere verbetering en verdere digitalisering van het pachtproces om efficiënt en effectief met de gronden om te gaan.
Vorige
/ 450
Volgende