Financiële samenvatting
Terug naar navigatie - Financiële samenvattingFinanciële samenvatting |
Gerealiseerd resultaat 2018:
Het gerealiseerde resultaat van de jaarrekening 2018 bedraagt € 2.598.000 voordelig.
Bij de resultaatbepaling dienen stortingen in, en onttrekkingen aan reserves, in eerste instantie buiten beschouwing te blijven. Uit de gerealiseerde baten en lasten per programma en de gerealiseerde algemene dekkingsmiddelen volgt het gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten.
Uit het gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten en de werkelijke toevoegingen en onttrekkingen aan reserves volgt vervolgens het resultaat.
Resultaat 2018: (+/+ = voordeel, -/- = nadeel):
bedragen x € 1.000 |
Primaire Begroting 2018 |
Begroting |
Realisatie 2018 |
Totaal saldo van baten en lasten |
-665 |
-4.524 |
-230 |
Mutaties in de reserves |
774 |
5.924 |
2.828 |
Geraamd en gerealiseerd resultaat |
109 |
1.401 |
2.598 |
Verloop begroting 2018:
Hieronder volgt een overzicht van het verloop van de oorspronkelijk vastgestelde begroting 2018 (primaire begroting 2018) naar de begroting na wijziging 2018. De begroting na wijziging is inclusief alle door de raad genomen besluiten tot bijstelling van de budgetten.
De mutaties zijn al eerder toegelicht in de afzonderlijke raadsvoorstellen en besluiten of in de 1e of 2e bijstelling in de loop van 2018.
bedragen x € 1.000 |
|
2018 |
|
|
|
Lasten |
Baten |
Saldo |
|
Primaire begroting |
-96.759 |
96.868 |
109 |
|
Vastgestelde begroting 2018 d.d. 31 oktober 2017 |
-96.759 |
96.868 |
109 |
|
|
Invoering Omgevingswet |
-414 |
450 |
36 |
|
Vaststelling bestemmingsplan Kerkeveld P2 Horst |
-135 |
135 |
0 |
|
Maasveren bijstelling begroting 2017 |
23 |
-23 |
0 |
|
Hafabra onderwijs |
-15 |
0 |
-15 |
|
GKM Bijdrage |
-40 |
40 |
0 |
|
Bijdrage 800 jaar Horst inclusief garantstelling |
-503 |
503 |
0 |
|
Bijdrage in het opsporen en ruimen van explosieven uit WOII |
0 |
113 |
113 |
|
afvalbegroting aansluiting |
-84 |
55 |
-29 |
|
Gebiedsontwikkeling de Peelbergen |
-330 |
330 |
0 |
|
Krediet Gasthoes en de binnenstedelijke vernieuwingen Centrum Horst Zuid |
-1.500 |
1.500 |
0 |
|
Verstrekking Revolverende Kredietfaciliteit ontwikkelbedrijf |
-25 |
82 |
57 |
|
Eerste bijstelling 2018 |
-4.293 |
4.177 |
-116 |
|
Wijzigingen vóór MJB 2019-2022 |
-11.723 |
11.704 |
-19 |
|
Uitvoeringsplan accommodatiebeleid Evertsoord |
-100 |
100 |
0 |
|
Verzoek om investeringssubsidie Stichting Het Beukenhof in America |
-129 |
41 |
-88 |
|
Tweede bijstelling 2018 |
-10.420 |
11.676 |
1.256 |
|
Herziene Perspectievennota maatschappelijke accommodaties |
-45 |
45 |
0 |
|
Afvalbegroting 2018-2022 |
-54 |
150 |
96 |
|
Onttrekking aan de openbaarheid van het perceel Horst sectie T nr 401 Lottumseweg |
-9 |
9 |
0 |
|
Vaststellen bestemmingsplan Zwarte Plakweg America |
-165 |
165 |
0 |
|
Tekort Sociaal Domein aanvullende uitkering |
-407 |
407 |
0 |
|
Afdracht GKM en bovenwijkse voorzieningen bestemmingsplan Melatenweg Horst |
-97 |
97 |
0 |
Totaal begroting na wijziging 2018 |
-127.224 |
128.624 |
1.401 |
Een toelichting op hoofdlijnen op het verschil tussen het saldo begroting na wijziging 2018 en het gerealiseerde saldo i.c. € 1.197.000 voordelig is onderstaand opgenomen.
Taakvelden |
|
Bedrag |
||
0.4 |
Ondersteuning organisatie |
1.124 |
||
0.5 |
Treasury |
243 |
||
0.7 |
Algemene uitk./overige uitk. Gem. Fonds |
318 |
||
0.8 |
Overige baten en lasten |
-233 |
||
3.3 |
Bedrijfsloket en -regelingen |
218 |
||
7.2 |
Riolering |
-323 |
||
2.1 |
Verkeer en vervoer |
-221 |
||
4.3 |
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken |
152 |
||
6.3 |
Inkomensregelingen |
487 |
||
6.72 |
Maatwerkdienstverlening 18- |
-969 |
||
7.4 |
Milieubeheer |
215 |
||
|
|
Overige taakvelden |
186 |
|
|
Totaal gerealiseerd resultaat |
1.197 |
0.4 Ondersteuning organisatie
Loonkosten, p-vast en p-flex € 627.000 voordeel
Zowel het voordeel op het loonkosten- als het werkdrukverlagingsbudget kennen voor een deel verplichtingen die al in het jaar 2018 zijn aangegaan en die doorlopen in het jaar 2019.
Daarnaast zijn er voor het jaar 2019 teamplannen opgesteld die een benodigde structurele en tijdelijke formatie kennen. Invulling hiervan kan plaatsvinden indien het volledige positieve saldo op het p-budget voor 2019 beschikbaar wordt gesteld. Ook raken vacatures steeds lastiger ingevuld waardoor een groter beroep gedaan moet worden op ingehuurd personeel. Tot slot weten we ook dat de komende jaren een aantal medewerkers met pensioen zullen gaan, waardoor we ervoor kiezen om nu al nieuwe (junior) medewerkers aan te nemen om zo een goede overdracht te kunnen waarborgen. Dit brengt hogere kosten met zich mee. Deze hogere kosten kunnen ten laste van dit voordeel worden gebracht.
Overige organisatiekosten € 302.000 voordeel:
- Er is budget beschikbaar voor de inzet van WSW personeel. Dit budget is maar ten dele aangewend omdat er als gevolg van veranderende wetgeving maar op beperkte schaal WSW personeel ingezet is geworden (€ 83.000 voordeel).
- De gemeente Horst aan de Maas voldoet aan de verplichtingen om te komen tot invulling van garantiebanen in het kader van de Participatiewet. Doordat invulling gedurende het jaar heeft plaatsgevonden en er extra loonsubsidie is ontvangen, is er een positief saldo op het beschikbare budget. Ook is er binnen het beschikbare budget rekening gehouden met toekomstige extra verplichtingen (€ 28.000 voordeel).
- Werving en selectie heeft voornamelijk plaatsgevonden via de regionale website Banenplein Limburg en sociale media. Hierdoor is er minder gebruik gemaakt van de traditionele kanalen als kranten, tijdschriften en werving en selectiebureaus (€ 22.000 voordeel).
- Het Arbobudget voorziet in zowel de kosten van de bedrijfsarts alsook arbo-technische aanpassingen (o.a. meubilair en computer hulpmiddelen, etc.). Er is een beperkt beroep gedaan op mogelijkheden van werkplekaanpassingen en hulpmiddelen (€ 37.000 voordeel).
- Mobiliteit en talentontwikkeling. De inzet op het cultuurtraject in het jaar 2018 heeft grotendeels plaatsgevonden met behulp van eigen medewerkers. Daarnaast hebben er een beperkt aantal mobiliteitstrajecten plaatsgevonden waardoor de uitgaven beperkt zijn gebleven (€ 64.000 voordeel).
- Op het gebied van woon-werkverkeer is er minder vergoed als vooraf begroot (€ 17.000 voordeel).
- Op diverse overige posten als inzet stagiaires, reis- en verblijfkosten, salarisadministratie, personeelsactiviteiten, lidmaatschappen, etc. waren er kleine onder- of overschrijdingen. Deze tezamen verklaren het resterende deel van het positieve resultaat op de overige organisatiekosten (€ 51.000 voordeel).
Huur en onderhoud informatisering en automatisering € 71.000 voordeel
Het contract van zaaksysteem van Greenvally is in 2017 opgezegd. De vervanging van het zaaksysteem is nog niet volledig afgerond en heeft voor 2018 incidenteel een voordeel opgeleverd. De verwachting is dat in de 1e helft van 2019 de vervanging wordt afgerond.
Archiefbeheer DIV € 27.000 voordeel
Het budget ad € 27.000 valt vrij en wordt niet overgeheveld naar 2019.
Dienstgebouwen en inventaris € 51.000 voordeel
De aanschaf van nieuw (zit) meubilair is niet gerealiseerd in 2018. Dit staat gepland voor in 2019, het budget zal worden overgeheveld naar 2019 (diverse overhevelingen).
Resterend voordeel € 46.000
Dit voordeel is de optelsom van meerdere kleine voor- en nadelen binnen dit taakveld.
0.5 Treasury
Dit betreft het saldo van de financieringsruimte. Binnen het taakveld Treasury laat dit een voordeel zien van € 243.000. Omdat dit bij de doorrekening van de toe te rekenen rente aan de taakvelden betreft, staat tegenover dit voordeel een nadeel aan de batenkant van de begroting op de diverse taakvelden. Per saldo dus budgetneutraal. Zie ook de analyse van de kapitaallasten onder Algemeen, 1.2 Financiële samenvatting. Dit voordelig saldo bevat ook extra in rekening gebrachte boeterenten aan derden voor € 34.000, hogere dividendopbrengsten Enexis ten opzichte van de begroting € 13.000 en hoger dan geraamde renteopbrengsten op kasgeldleningen.
0.7 Algemene uitkering/overige uitkering Gem. Fonds
Gemeentefonds € 318.000 voordeel
Bij de decembercirculaire is nog een voordeel van € 368.000 voor het boekjaar 2018 gemeld. Er is geen bijstelmoment voor de begroting geweest om dit daar nog in te verwerken. Daarnaast hebben we per saldo € 87.000 aan nadelige verrekeningen uit voorgaande boekjaren (2015, 2016 en 2017) dit komt ten laste van het boekjaar waarin ze zich voordoen in dit geval boekjaar 2018. Tevens hebben we in de ontwikkeling van de hoeveelheden in de maatstaven een niet begroot voordeel van +/- € 40.000.
0.8 Overige baten en lasten
Algemene baten en lasten € 400.000 nadeel
In onze begroting is structureel een stelpost opgenomen voor onderuitputting. Deze stelpost bedraagt € 400.000. In de jaarrekening komt deze niet op deze stelpost binnen dit programma tot uitdrukking, maar op diverse andere plekken verdeeld over alle programma's. Binnen dit programma ontstaat hierdoor een nadeel van € 400.000.
Baten en lasten voorgaande jaren € 73.000 voordeel
Op basis van inschattingen zijn in voorgaande jaren rechten en verplichtingen opgenomen. Bij de afwikkeling daarvan in 2018 ontstaat een voordeel van € 73.000.
Stimuleringsfonds € 100.000 voordeel
Er zijn diverse projecten toegekend die uit het stimuleringsfonds worden betaald maar deze zijn in uitvoering. Hierdoor heeft de betaling nog niet (geheel) kunnen plaatsvinden. Naar verwachting zijn de budgetten 2019 en verder niet van voldoende omvang en is een budgetoverheveling van 2018 naar 2019 ad € 60.000 noodzakelijk.
3.3 Bedrijfsloket en -regelingen
Arbeidsmigranten € 36.000 voordeel
Dit voordeel ontstaat omdat we in 2018 een bijdrage gekregen hebben vanuit de regio begroting van € 45.000.
Bijdrage Regio Venlo € 39.000 voordeel
In deze kostenplaats zitten een aantal zaken die het totale budget beïnvloeden.
- internationale samenwerking: de relatie met Korea is niet intensief geweest in 2018. Hier wordt nieuwe energie ingestoken. Citaverde en het bedrijfsleven zijn inmiddels ook aangehaakt.
- Advieskosten gebiedsontwikkeling Greenport Venlo. Regelmatig zetten we in dit grote project gezamenlijk deelzaken uit, zoals bijv. een plan van aanpak collectief vervoer samen met de gemeente Venlo en de ondernemersverenigingen. Dit project wordt in 2019 geïntensiveerd.
- Innovatiemiddelen Greenport: het is niet altijd mogelijk om innovatieve projecten in aanmerking te laten komen voor de BING-middelen van de regio. Dit omdat hier de koppeling in zit naar de thema’s van de campus. We blijven ook innovatieve projecten van ons bedrijfsleven ondersteunen die niet in de BING middelen vallen.
Dit alles heeft geleid tot lagere uitgaven in 2018 van € 39.000 ten opzichte van de begroting maar wordt voorgesteld tot overheveling van deze middelen naar 2019 over te gaan (diverse overhevelingen).
Pacht landbouwgronden € 143.000 voordeel
De minister van Economische Zaken stelt jaarlijks de regionorm en het veranderpercentage voor pachtgronden vast. In de zomer van 2018 werden de pachtnormen voor 2018 gepubliceerd. Het veranderingspercentage is -34%. De pachtprijzen worden op basis hiervan met 34% naar beneden bijgesteld. Aangezien de pachtovereenkomsten voor 2018 al liepen wordt de minderopbrengst geëffectueerd bij de nieuwe pachtovereenkomsten in 2019. De pachtopbrengsten dalen hierdoor structureel met € 152.000 met ingang van 2019. Deze tijdige bijstelling zorgt hierdoor voor een positief resultaat in 2018.
Project Zandmaas € 46.000 voordeel
Een hogere opbrengst a.g.v. een exploitatiebijdrage voor de aanleg van infra van € 25.000 en hogere opbrengsten in de exploitatieontvangsten a.g.v. veranderingen in het toegepaste prijsindexcijfer veroorzaken een hogere opbrengst van € 46.000.
Strategische aan- en verkopen gronden € 52.000 nadeel
Het betreft een overschrijding op het budget voor ondezoeks-, taxatie- en notariskosten van ongeveer € 110.000. Hierin zit een haalbaarheidsonderzoek voor de Kasteelruïne, een vergoeding voor PMH BV voor het openbaar gebied Berghem en aanvullende kosten voor de grondruil met ontwikkelbedrijf Greenport, aanvullende kosten voor de inbreng OMA, kosten aankoop Kleefsedijk Sevenum en diverse andere aanvullende kosten op aan- en verkoop.
Een voordeel van ongeveer € 58.000 op niet begrote verkopen van reststroken (o.a. aan de Loevestraat, de Horsterweg, Weltersweide, Ulsheggerweg en de Broekweg).
Het nadeel is dus het restant van deze kostenplaats na verwerking van de diverse reserve mutaties. Bijvoorbeeld de aanvullende dekking van OMA en de dekking herinrichting parkeerterrein Kerkeveld. Deze zijn voor de kostenplaats (en derhalve voor de exploitatie neutraal).
Resterend voordeel € 6.000
Dit voordeel is de optelsom van meerdere kleine voor-en nadelen binnen dit taakveld
7.2 Riolering € 323.000 nadeel
De kosten van riolering in combinatie met de baten rioolheffing zijn binnen de exploitatie per saldo budgettair neutraal, een zogenaamd gesloten systeem. De btw mag worden doorberekend in de (kostendekkende) tarieven riolering. Dit is toegestaan omdat gemeenten voor de (compensabele) btw gekort worden via de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Begrotingstechnisch is de BTW een opbrengst die uit de voorziening onttrokken wordt en als opbrengst wordt verantwoord in de exploitatie.
Door het achterblijven van de werkelijk uitgaven en investeringen in 2018 wordt er géén € 666.000 aan BTW onttrokken uit de voorziening maar (slechts) € 363.000.
Per saldo een nadeel voor de exploitatie van € 323.000 in de jaarrekening 2018.
2.1 Verkeer en vervoer
Verkeersmaatregelen € 31.000 nadeel
Voor de gebruikelijke verkeersmaatregelen die worden gebruikt bij het reguliere onderhoud aan bomen met behulp van hoogwerkers zijn strengere eisen van toepassing. De maatregelen zijn hierop aangepast zo dat voldaan wordt aan deze eisen. Het college is hier via een adviesnota over geïnformeerd.
Verkeersregelingen € 13.000 nadeel
Gedurende het jaar 2018 zijn niet geplande kosten opgevoerd die een budgetoverschrijding tot gevolg hebben gehad. Dit betreft:
- Er is een kentekenonderzoek gehouden op de N554 t.b.v. de overname van de provinciale wegen t.w.v. € 6.500
- Er is een bijdrage gedaan aan het parkeerterrein in de Schoolstraat t.h.v. € 5.000
- Er zijn extra uitgaven gedaan voor verkeersmaatregelen tijdens evenementen vanwege de beperkte eigen voorraad.
- Er zijn uitgaven gedaan t.b.v. verkeerstellers vanwege de diefstal en vernieling van een teller.
Wegen en trottoirs € 158.000 nadeel
In de bermen bestek 2018 zijn, in combinatie met het leggen van grasbetonstenen de slijtlagen van 2017 opgenomen die niet zijn uitgevoerd in 2017. De extra kosten betreffen de werkzaamheden van planjaar 2017 die uitgevoerd en afgerekend zijn in 2018.
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Leerlingenvervoer € 45.000 voordeel
Dit voordeel is een gevolg van het maken van optimale combinaties met de gemeente Venray, Venlo en Peel en Maas en een kleine indexering NEA ( 0.3%). Daarnaast hebben we zelf kritisch naar alle routes gekeken en deze waar nodig laten aanpassen door de vervoerder.
Subsidies peuterspeelzalen € 52.000 voordeel
De totale subsidie peuterspeelzalen bestaat uit een subsidie voor dagdeel 1 en 2 zijnde een lumpsum budgetsubsidie en een subsidie voor de dagdelen 3 en 4 op basis van werkelijk gebruik. Het voordeel is ontstaan omdat in 2018 veel minder gebruik is gemaakt van dagdeel 3 en 4 dan verwacht. Het bleek dat de eigen bijdrage voor veel ouders een te hoge drempel was. Met ingang van 2019 is de eigen bijdrage verlaagd. We verwachten hierdoor een forse toename van het gebruik van dagdeel 3 en 4 van de peuteropvang.
VVE/GOA onderwijsachterstandenbeleid € 18.000 voordeel
Dit betreft de inzet van middelen die we vanuit het rijk ontvangen in de vorm van een doeluitkering voor Voor- en Vroeg-schoolse Educatie (VVE) speerpunt van ons Gemeentelijk Onderwijs-Achterstandenbeleid (GOA). De middelen zijn niet vrij besteedbaar. Het restantbudget ultimo 2018 maakt onderdeel uit van het verzoek tot budgetoverheveling (diverse overhevelingen) aan de raad bij deze jaarstukken.
Schades schoolgebouwen € 14.000 voordeel
De gemeente heeft de wettelijke plicht om schades aan de schoolgebouwen/terreinen (door bijzondere omstandigheden) te vergoeden aan de schoolbesturen. In 2018 vond voor het voorgaande kalenderjaar gemeentelijke vergoeding plaats voor de kosten van het herstellen van schades aan de schoolgebouwen/terreinen voor primair onderwijs en het voortgezet onderwijs in Horst aan de Maas. In 2017 zijn er ten opzichte van voorgaande jaren verhoudingsgewijs weinig schadegevallen gemeld.
6.3 Inkomensregelingen
Inkomensvoorziening participatiewet € 246.000 voordeel
Het aantal uitkeringsgerechtigden is in de 2e helft van 2018 afgenomen. In 2018 is het aantal uitkeringen afgenomen met ongeveer 12%. Dit leidt tot een afname van de uitkeringslasten. Er zijn in 2018 minder mensen dan vorig jaar in de uitkering terecht gekomen en er zijn meer mensen uit de uitkering naar een dienstverband uitgestroomd.
Bijstand voor zelfstandigen (BBZ) € 126.000 voordeel
We voeren met aanvragers voor BBZ voor het verstrekken van de leningen goed overleg om een inschatting te kunnen maken over de mate waarop de investering ook rendabel is. Er is dan ook een afweging of de lening terug betaald kan worden. Het voordeel van € 126.000 is ontstaan omdat een groter deel van de verstrekte leningen terug betaald wordt, ten opzichte van het normbedrag waarmee het rijk rekent. De aflossingen die wij ontvangen in verband met verstrekte geldleningen in het kader van de BBZ, dienen wij af te dragen aan het rijk tot een bepaald normbedrag. Alles wat méér dan de norm teruggevorderd wordt, leidt tot een voordeel in onze exploitatie. Deze situatie heeft zich in 2018 voorgedaan, waardoor er een voordeel op de post BBZ ontstaat.
Bijzondere (leen-)bijstand € 80.000 nadeel
In 2015 hadden we te maken met een hoge instroom van statushouders. Aan deze statushouders is leenbijstand voor de woninginrichting verstrekt. De statushouder start meteen na verstrekking met maandelijks terugbetalen. Het maandelijkse bedrag wordt ingehouden op de bijstandsuitkering en de looptijd van de leenbijstand is maximaal 3 jaar. Wanneer er na de aflossing van 36 volledig betaalde maandelijkse aflossingsbedragen nog een restant bestaat, dan wordt dit conform geldende beleidslijn omgezet in bijstand om niet. In 2018 zien we dat het resterende bedrag van de leenbijstand van statushouders die zijn ingestroomd in 2015, in veel gevallen is omgezet in bijstand om niet. Dit verklaart het nadeel. Dit beleid wordt in 2019 geëvalueerd.
Subsidies armoede- en schuldenbeleid € 81.000 voordeel
Dit betreft middelen voor armoedebestrijding bij kinderen. In 2018 zijn acties uitgezet met o.a. als doel het bereik van gezinnen met een laag inkomen te vergroten. De gevolgen daarvan waren in 2018 al zichtbaar. Zo is het aantal aanvragen bij Stichting Leergeld gestegen met bijna 30%. Naar verwachting zal deze trend doorzetten in 2019 waardoor de uitgaven hoger worden. Door verschillende beleidsterreinen met bijbehorende budgetten te verbinden kunnen we het verschil maken. Armoede is immers niet alleen meetbaar in geld, maar ook meet- en zichtbaar in gezondheid. De budgetten die hiervoor in 2019 en verder beschikbaar zijn zullen naar verwachting van voldoende omvang zijn.
Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) € 36.000 voordeel
Het voordeel wordt veroorzaakt door een (lichte) afname van het aantal IOAW-ers in 2018. Omdat het een regeling betreft voor oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte werkloze werknemers, beëindigen deze uitkeringen vooral omdat de uitkeringsgerechtigden de pensioengerechtigde leeftijd bereiken.
Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) € 32.000 voordeel
Het voordeel wordt veroorzaakt door een (lichte) afname van het aantal IOAZ-ers in 2018. Omdat het een regeling betreft voor oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, ligt ook hier vooral het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd aan ten grondslag.
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
Behandeling met geestelijke gezondheidszorg (GGZ) € 653.000 nadeel
Dit zijn kosten jeugdzorg. We zien dat de uitgaven voor geestelijke gezondheidszorg voor jeugdigen voor 2018 € 140.000 hoger zijn dan de kosten van 2017. Bij de opstellen van de tweede bijstelling 2018 verwachtten we een forse afname van de kosten gebaseerd op de realisatie over het eerste halfjaar. Echter in de tweede helft van 2018 zijn de uitgaven weer toegenomen waardoor de verwachte afname niet gerealiseerd werd. Deze stijging in de laatste maanden van 2018 is het gevolg van nagekomen rekeningen van de eerste helft van 2018, maar er is ook een stijging van het aantal cliënten vanaf de zomervakantie te zien van ongeveer 10%. Ook landelijk is er sprake van een toename van de kosten voor jeugdhulp.
Wonen € 290.000 nadeel
Er is een toename van het aantal jeugdigen dat ondersteuning inclusief wonen nodig heeft. Dit betreft weliswaar kleine aantallen, maar relatief dure trajecten per jeugdige. Deze jeugdigen zijn halverwege het jaar ingestroomd, waardoor ze bij de prognoses voor de 2de bijstelling (medio september) nog niet inzichtelijk waren. Dit heeft geleid tot een gunstige bijstelling van de prognose, die achteraf gezien niet reëel was. In totaal zijn de kosten voor 2018 ongeveer € 100.000 hoger dan in 2017.
7.4 Milieubeheer € 216.000 voordeel
Bodembescherming en bodemsanering € 45.000 voordeel
De geplande kosten voor de afsluiting van de saneringswerkzaamheden Gastendonkstraat 50 hebben niet meer plaats gevonden in 2018 maar zullen in 2019 worden uitgevoerd. Het resterende budget van € 45.000 zal via een verzoek tot budgetoverheveling (diverse overhevelingen) worden overgeheveld naar 2019.
Duurzaamheid € 112.500 voordeel
Door de later dan geplande inzet van personele capaciteit op duurzaamheid zijn een aantal geplande projecten in 2018 niet opgestart. Deze zullen in 2019 worden opgepakt. Aanvullend hierop is de uitvoering van het actieplan duurzaamheid. Een aantal van de acties plus bijbehorende uitgaven loopt door in 2019. In 2018 heeft onze gemeente de Europese GreenLeaf Award 2019 gewonnen. Hiervan is in 2018 aan prijzengeld € 52.500 ontvangen. Dit bedrag zal via een verzoek tot budgetoverheveling worden overgeheveld naar 2019. In totaliteit leidt bovenstaande tot een voordeel van € 112.500.
Regionale Uitvoeringsdienst €52.000 voordeel
We hebben in 2018 minder uren afgenomen bij de uitvoeringseenheid Roermond en minder uren expertise ingehuurd van andere RUD partners. Dit heeft geleid tot een voordeel van € 52.000
Resultaat kapitaallasten (rente en afschrijving)
In de afzonderlijke analyse per programma zijn de kapitaallasten meegenomen. In het hieronder opgenomen overzicht worden de kapitaallasten in totaliteit afzonderlijk geanalyseerd en verschillen > € 50.000 per taakveld worden toegelicht.
Taakvelden | Begroot na wijziging 2018 | Realisatie 2018 | Verschil |
Overige taakvelden | 5.731 | 5.740 | -9 |
Totaal | 5.731 | 5.740 | -9 |
Voorstellen voor resultaatbestemming
In totaliteit wordt € 5.788.000 aan budgetoverhevelingen voorgelegd aan de Raad. Voor een bedrag van € 4.501.000 worden deze gedekt uit overgehevelde claims uit de reserves die hiertoe in het verleden, op grond van een raadsbesluit, zijn geraamd. Dit resulteert in een netto-overheveling ten laste van het jaarrekeningresultaat 2018 van € 1.287.000.
Onderstaand een overzicht van de voorstellen voor budgetoverheveling ten laste van 2018, groter dan € 50.000.
Baten | Lasten | Saldo | |
Bruto budgetoverheveling | 2.873 | -8.661 | -5.788 |
Af: Beschikbare dekkings- en bestemmingsreserves | 6.951 | -2.451 | 4.501 |
Netto over te hevelen budgetten ten laste van 2018 | -1.287 | ||
Specificatie | Baten | Lasten | Saldo |
Actieplan duurzaamheid | -60 | -60 | |
A-plan | -108 | -108 | |
GreenLeaf Award | -53 | -53 | |
P-flex/P-vast | -627 | -627 | |
Schuldhulpverlening | -56 | -56 | |
Sanering verkeerslawaai | -62 | -62 | |
Stimuleringsfonds ondernemers | -60 | -60 | |
Toerisme incl Leisure Port | -53 | -53 | |
Diverse overhevelingen < € 50.000 | -208 | -208 | |
-1.287 |
Kerngegevens |
![]() |