WAT IS ONZE UITDAGING?
Als gemeente definiëren we onze strategische positie opnieuw. We zetten een stip aan de horizon waar we naartoe willen koersen. De gemeenschap staat immers niet stil en er zijn nieuwe behoeften en wensen over de rol van de lokale overheid. Wat willen wij voor gemeente zijn? Wat willen wij uitstralen? Waar zetten we extra op in? Welke rol pakken wij als gemeente bij bijvoorbeeld inwonerinitiatieven? Vragen die we in een brede dialoog met onze inwoners beantwoorden.
Eenmaal in de vier jaar herzien we ons Toetsingskader subsidies. Ons huidige kader loopt nog tot en met 2020. In de periode 2019-2020 gaan wij aan de slag met onze strategische positie. Dat is de basis voor het toetsingskader subsidies na 2020. Tot die tijd wordt het vouchersysteem verruimd, vereenvoudigd en geëvalueerd. Dat doen we om verenigingen extra te prikkelen om met innovatieve ideeën en nieuwe activiteiten bij te dragen aan onze centrale ambitie van “vitale gemeenschappen”. Wij laten onze besluitvorming over de maatschappelijke accommodaties aansluiten bij ontwikkelingen als de veranderende bevolkingssamenstelling, de veranderende rol van de overheid en de (over)capaciteit in accommodaties.
De komende jaren nemen we beslissingen over de ‘blauwdrukken’ van de dorpen. Daarin staat de visie van de dorpen op de toekomst van hun accommodaties. Dat is nodig om ook in de toekomst voldoende, kwalitatief goede en betaalbare accommodaties te hebben. Dat is belangrijk voor de leefbaarheid in de kernen. Onze Perspectievennota (2017) is leidend bij verdere besluitvorming. In het MIP (Meerjarig Investering Plan) maken we expliciete keuzes. We realiseren ons dat het MIP dynamisch is; we kijken steeds of dat nog aansluit bij ontwikkelingen in de samenleving. Onze grootste uitdaging zit erin dat we niet alles kunnen en zeker niet alles tegelijk kunnen realiseren. Ook zien we een toename in onderhoudskosten. Die staat op gespannen voet met een noodzakelijke bezuiniging op onze uitgaven aan accommodaties. De samenwerking met de dorpen en de inwoners is goed; het verwachtingenmanagement over en weer blijft noodzakelijk.
We overwegen een nieuw zwembad mits dat - naast specifieke voordelen - een duidelijke verbetering inhoudt ten opzichte van het huidige zwembad. Dus met meer en duurzamere faciliteiten. En met een exploitatielast die past binnen de visie en functionaliteit van een nieuw zwembad. Als er een nieuw zwembad wordt gerealiseerd, dan komt deze in Afslag 10. In dat geval krijgt de synergie tussen de diverse sportverenigingen, de scholen en de ondernemers een boost.
Onder dit programma vallen de volgende beleidsvelden:
5.1 Kunst en cultuur
5.2 Sport
5.3 Afslag 10 & zwembad
5.4 Onderwijs
5.5 Accommodaties
5.6 Subsidies