-
Blz. 1
Begroting 2019 Online
-
Blz. 2
Intro begrotingsapp
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Highlights begroting
-
Blz. 5
Doelstellingen
-
Blz. 6
Hieronder ziet u highlights voor het begrotingsjaar 2019
-
Blz. 7
De beste woongemeente
-
Blz. 8
De toekomst van accommodaties
-
Blz. 9
Doe maar duurzaam!
-
Blz. 10
Een veilige plek om te wonen
-
Blz. 11
Gebiedsontwikkeling oude Maasarm
-
Blz. 12
Gezondste regio 2025
-
Blz. 13
Handhaving
-
Blz. 14
Het Gasthoês
-
Blz. 15
In gesprek over de toekomst van intensieve veehouderij
-
Blz. 16
Inwoners bouwen mee aan een vitale gemeenschap
-
Blz. 17
Kom werken in onze gemeente of regio
-
Blz. 18
Nieuwkomers en arbeidsmigranten horen erbij
-
Blz. 19
Ons landschap als visitekaartje
-
Blz. 20
Park de peelbergen
-
Blz. 21
Samenwerking
-
Blz. 22
Sport
-
Blz. 23
Stationsomgeving Horst-Sevenum
-
Blz. 24
We hebben geactualiseerde Bestemmingsplannen
-
Blz. 25
We heten bezoekers welkom in Horst aan de Maas
-
Blz. 26
We steken energie in energie
-
Blz. 27
We stellen eisen aan onze dienstverlening
-
Blz. 28
Zwembad en Afslag 10
-
Blz. 29
Meerjarenbegroting structureel positief
-
Blz. 30
Meerjarenbegroting
-
Blz. 31
1. Economie en ruimte
-
Blz. 32
1. Economie en Ruimte
-
Blz. 33
1.1 Vrijetijdseconomie
-
Blz. 34
Kaders
-
Blz. 35
Doelstellingen
-
Blz. 36
We houden en versterken de belangrijke positie die Horst aan de Maas inneemt op het gebied van toerisme en recreatie
-
Blz. 37
In de gebiedsontwikkeling Maasgaard benutten we kansen ter versterking van het toeristische en recreatieve aanbod optimaal.
-
Blz. 38
In deze collegeperiode maken we de ontwikkeling mogelijk van het lokale gastheerschap door het Toeristisch Platform Horst aan de Maas en betrokken ondernemers.
-
Blz. 39
In het kader van de Maasbeveiliging werkt de gemeente mee aan de Gebiedsontwikkeling Ooijen - Wanssum (GOW) en de rivierverruimingen bij Grubbenvorst en Lottum.
-
Blz. 40
Totdat een nieuwe manier van informatieverstrekking uitgerold is, houden we een fysiek punt voor het verstrekken van informatie over Horst aan de Maas/Regio.
-
Blz. 41
Vrijetijdsinformatie op lokaal niveau wordt verstrekt op plaatsen waar veel mensen komen en via digitale media.
-
Blz. 42
We geven uitvoering aan de regionale bestuursafspraken uit het POL door mogelijkheden voor kwalitatief goede nieuwe plannen te bieden en in te zetten op het saneren van bedrijven zonder toeristisch profiel of met onvoldoende kwaliteit.
-
Blz. 43
We geven uitvoering aan het regionale actieprogramma vrijetijdseconomie 2018-2025.
-
Blz. 44
We hebben een heldere visie op horeca in het buitengebied en verblijfs-recreatieve voorzieningen, waarbij het creëren van toegevoegde waarde voor het toeristisch product van groot belang is.
-
Blz. 45
We houden de kwaliteit van onze recreatieve routes (wandel-, fiets- en menroutes) op peil, verhogen waar mogelijk de belevingswaarde en gaan na waar uitbreiding noodzakelijk is om te komen tot een nog meer dekkend netwerk.
-
Blz. 46
We investeren samen met ondernemers, de provincie en de regio in de ontwikkeling en verspreiding van positieve verhalen en gerichte informatie als onderdeel van de regionale en provinciale destinatie marketing.
-
Blz. 47
We koesteren waardevolle open cultuurlandschappen en zetten hier ons landschapsontwikkelingsplan (LOP) voor in. Aanvullend voeren we specifieke landschapsanalyses uit.
-
Blz. 48
We stimuleren de ontwikkeling van een divers en kleinschalig toeristisch aanbod dat bijdraagt aan de beleving van de regio voor de dagrecreant en voor de in de regio verblijvende toeristische doelgroepen.
-
Blz. 49
We stimuleren en ondersteunen bedrijven en organisaties in onze gemeente om een hoogwaardig toeristisch/recreatief kwaliteitsaanbod te leveren aan bezoekers in diverse segmenten.
-
Blz. 50
We voeren de visie De Peelbergen uit.
-
Blz. 51
1.2 Ruimte
-
Blz. 52
Kaders
-
Blz. 53
Doelstellingen
-
Blz. 54
We houden binnen Horst aan de Maas de balans tussen rode, blauwe en groene ontwikkelingen
-
Blz. 55
We actualiseren onze bestemmingsplannen voor de dorpen in Horst aan de Maas en sorteren daarbij voor op de Omgevingswet.
-
Blz. 56
We hebben een structuurvisie met een helder afwegingskader voor nieuwe initiatieven, met ruimte voor economische ontwikkeling, die tijdwinst oplevert voor de klantprocessen en aangeeft welke gebieden bedoeld zijn voor groen, recreatie, wonen.
-
Blz. 57
We herijken het kwaliteitsmenu in de structuurvisie en verbreden dat op onder andere duurzaamheid.
-
Blz. 58
We maken als gemeente 1 of 2 keer per jaar een bestemmingsplan (veegplan) voor meerdere gevallen waarin bedrijfswoningen worden omgezet in burgerwoningen. Daarvoor formuleren we heldere spelregels.
-
Blz. 59
We monitoren, registreren en conserveren cultureel erfgoed door middel van een digitale interactieve waardenkaart. Dat doen we in samenwerking met de provincie.
-
Blz. 60
We onderzoeken de mogelijkheden om in concentratiegebieden voor Intensieve Veehouderij en/of glastuinbouw burgerwoningen die binnen geldende milieucirkels liggen de status plattelandswoning te geven. We nemen dit mee in het veegplan.
-
Blz. 61
We transformeren onze dienstverlening en klantprocessen binnen het fysieke domein en daarbuiten in lijn met de implementatie van de Omgevingswet.
-
Blz. 62
We voeren diverse gebiedsontwikkelingen uit.
-
Blz. 63
We voeren KRW-maatregelen en beekherstel programma’s uit.
-
Blz. 64
1.3 Intensieve veehouderij
-
Blz. 65
Doelstellingen
-
Blz. 66
We richten ons op duurzaamheid en gezondheid m.b.t. de intensieve veehouderij (IV) en investeren in de verbinding met ondernemers, inwoners en andere overheden.
-
Blz. 67
Samen met de landbouwsector onderzoeken we de mogelijkheden om de doelen uit het klimaatakkoord te bereiken en maken we de fasering helder
-
Blz. 68
We faciliteren en stimuleren ondernemers binnen de agribusiness bij innovatieve ontwikkelingen door verbindingen te leggen en kansrijke projecten mee aan te jagen.
-
Blz. 69
We jagen projecten gericht op duurzaamheid en innovatie in de IV-sector aan en leggen actief verbindingen tussen de sector en andere belanghebbenden
-
Blz. 70
We maken in brede dialoog met de samenleving een aparte visie op veehouderij waarin de uitgangspunten uit het coalitieakkoord (hoofdstuk 1 punt 26 a t/m m) zijn opgenomen.
-
Blz. 71
We stimuleren en faciliteren ondernemers om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen in relatie tot het benutten van (nieuwe) eiwitbronnen.
-
Blz. 72
We zetten actief in op verplaatsing en / of sanering bij knelsituaties, waarbij we alert zijn op subsidie en/of andere externe financiering
-
Blz. 73
We zetten een dashboard op voor Horst aan de Maas waarin de effecten van het milieubeleid worden gemonitord
-
Blz. 74
We zorgen ervoor dat mensen laagdrempelig terecht kunnen bij de gemeente met vragen over intensieve veehouderij.
-
Blz. 75
1.4 Voedingstuinbouw, fruitteelt en boomkwekerij
-
Blz. 76
Doelstellingen
-
Blz. 77
We houden en versterken de belangrijke positie van Horst aan de Maas op het gebied van voedingstuinbouw, fruitteelt, boomkwekerij en glastuinbouw
-
Blz. 78
Bij toekomstgerichte solitaire bedrijven die op een duurzame locatie liggen (hoewel buiten de project- en concentratiegebieden), willen we meewerken aan de (door)ontwikkeling, daarbij wegen we de belangen van groen, natuur en openheid zorgvuldig af.
-
Blz. 79
De bestaande concentratiegebieden voor glastuinbouw worden gerevitaliseerd (in samenwerking met de provincie), zodat daar uitgeefbare ruimte ontstaat.
-
Blz. 80
Er komt een visie op teelt ondersteunende voorzieningen (TOV) en glastuinbouw.
-
Blz. 81
We geven vorm aan de ketensamenwerking binnen de sector door met de provincie, regio en bedrijfsleven, onderwijs en onderzoeksinstituten projecten ruimtelijk en financieel te stimuleren en faciliteren.
-
Blz. 82
Wij zetten ons samen met de regio, provincie en bedrijfsleven, in om veredelaars en andere onderzoeks- en kennisinstellingen ook op lange termijn te behouden voor de regio.
-
Blz. 83
1.5 Economische zaken, verpachtingen enz.
-
Blz. 84
Kaders
-
Blz. 85
Doelstellingen
-
Blz. 86
We bieden de lokale economie ruimte om te ontwikkelen
-
Blz. 87
De gemeente blijft deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling 'Euregio Rijn-Maas-Noord' ter bevordering van grensoverschrijdende samenwerking in de regio.
-
Blz. 88
We bezien de toekomstige ontwikkelingen van de grindwinning in de Diepeling vanuit de kansen en het perspectief voor verhoging van de ruimtelijke kwaliteit, leefbaarheid en draagvlak.
-
Blz. 89
We bieden voldoende vestigingsmogelijkheden in Greenport Venlo voor innovatieve bedrijven in de agribusiness, voeding, maakindustrie, handel en logistiek.
-
Blz. 90
We doen jaarlijks onderzoek naar de ontwikkelingen van de arbeidsmarkt in onze gemeente, zowel kwantitatief als naar opleidingsniveau.
-
Blz. 91
We faciliteren dat ondernemers zoveel mogelijk in de eigen gemeente kunnen uitbreiden op toekomstbestendige locaties
-
Blz. 92
We hebben een concrete verbinder tussen overheid en ondernemers op strategisch en tactisch niveau
-
Blz. 93
We nemen actief deel aan samenwerking binnen Greenport Venlo, de Brightlands Campussen, Brainport Eindhoven en leggen meer verbinding in projecten met de Duitse grensregio.
-
Blz. 94
We omarmen het actieprogramma van O2 en het lokale onderwijs en we nemen een actieve rol in om mensen uit de regio vast te houden en anderen te verleiden hier naartoe te komen.
-
Blz. 95
We ondersteunen de ontwikkeling van de Brightlands Campus Greenport Venlo en stimuleren en faciliteren aansluiting van het regionale bedrijfsleven hierop.
-
Blz. 96
We zetten naast werkgelegenheid in de agribusiness en logistiek in op hoogwaardige werkgelegenheid in de maak- en kennisindustrie
-
Blz. 97
We zorgen dat we als (regio) Horst aan de Maas interessant en boeiend blijven voor afgestudeerden starters en doorstarters op de arbeidsmarkt.
-
Blz. 98
We zijn en blijven koploper met innovatieve ontwikkelingen voor een duurzame samenleving.
-
Blz. 99
We faciliteren de stichting BuitenGewoonBereikbaar met de aanleg van het glasvezelnetwerk in het buitengebied
-
Blz. 100
We faciliteren innovatieve projecten in samenwerking met de provincie, de regio, het bedrijfsleven, onderwijs en onderzoek.
-
Blz. 101
We stimuleren ontmoetingen tussen ondernemers, kennisinstellingen (onderwijs) en overheid, (de 'triple Helix')
-
Blz. 102
Onze pachtgronden worden zo effectief en efficiënt mogelijk ingezet, met name voor de agrarische sector.
-
Blz. 103
We verkopen niet-strategische pachtgronden als daar aanleiding toe is en we hebben oog voor het areaal landbouwgrond.
-
Blz. 104
Wij zetten in op een verdere verbetering en verdere digitalisering van het pachtproces om efficiënt en effectief met de gronden om te gaan.
-
Blz. 105
WAT GAAT DAT KOSTEN?
-
Blz. 106
Meer informatie
-
Blz. 107
2. Wonen, mobiliteit en openbare ruimte
-
Blz. 108
2. Wonen, mobiliteit en openbare ruimte
-
Blz. 109
2.1 Wonen en Bouwen
-
Blz. 110
Kaders
-
Blz. 111
Doelstellingen
-
Blz. 112
We inspireren bedrijven en maatschappelijke organisaties zich in te zetten voor een duurzame woningmarkt.
-
Blz. 113
We geven integraal uitvoering aan het Masterplan Wonen (duurzaamheid, bestaand vastgoed, grondverkoop en sociale samenhang in wijken).
-
Blz. 114
We ontwikkelen een tool waarin we onze integrale stappen op het gebied van duurzaamheid, bestaand vastgoed, grondverkoop, sociale thema's etc. inzichtelijk maken, om inwoners te inspireren zich in te zetten voor een duurzame woningmarkt.
-
Blz. 115
We richten onze regelgeving zo in dat onze inwoners gestimuleerd worden hun woning duurzaam in te richten en zorgbestendig te maken
-
Blz. 116
We zijn volgens onze inwoners de beste woongemeente van Limburg
-
Blz. 117
Bewoners krijgen bij bouwplannen voor nieuwe wijken inspraak over de inrichting van de openbare ruimte.
-
Blz. 118
We concretiseren het Masterplan Wonen en werken in een Uitvoeringsprogramma 2019-2022 uit wat we concreet gaan doen. Daarin benoemen we in ieder geval de onderwerpen uit het coalitieakkoord hoofdstuk 2 punt 1 a t/m i.
-
Blz. 119
We hebben van elk dorp in beeld wat de kansen, behoeften en ontwikkelingen zijn op het gebied van woningbouw.
-
Blz. 120
We zorgen voor goede dienstverlening aan bedrijven en inwoners bij het aanvragen van omgevingsvergunningen en het doorlopen van ruimtelijke procedures
-
Blz. 121
We houden ons aan de servicenormen bij het verlenen van vergunningen, het accepteren van meldingen en het doorlopen van ruimtelijke procedures.
-
Blz. 122
We maken onze processen LEAN
-
Blz. 123
2.2 Bouwgrondexploitaties
-
Blz. 124
Kaders
-
Blz. 125
Doelstellingen
-
Blz. 126
We hebben een gezond en goed functionerend Grondbedrijf
-
Blz. 127
We voeren een actief grondbeleid in samenspraak met de gemeenschap.
-
Blz. 128
We zorgen voor voldoende (her) ontwikkellocaties ten behoeve van woningbouw en industrie.
-
Blz. 129
2.3 Wegen, pleinen, fietspaden en openbare verlichting
-
Blz. 130
Kaders
-
Blz. 131
Doelstellingen
-
Blz. 132
We hebben duurzame, veilige, goed onderhouden en begaanbare civiele kunstwerken
-
Blz. 133
We voeren de jaarschijf van het beheerplan civiele kunstwerken 2016-2025 uit.
-
Blz. 134
We hebben een duurzaam, betrouwbaar openbaar verlichtingsnetwerk dat bijdraagt aan de veiligheid van onze inwoners
-
Blz. 135
We bekijken hoe we duurzame verlichting op de meest gebruikte routes voor woon-school/werk-verkeer kunnen realiseren.
-
Blz. 136
We voeren het uitvoeringsprogramma volgend uit het OV Beleidsplan 2016-2025 uit inclusief de duurzaamheidsdoelstellingen met betrekking tot LED-verlichting.
-
Blz. 137
We hebben een klimaatrobuust, veilig en begaanbaar verkeersnetwerk met snelle verbindingen, aangepast op nieuwe mobiliteitsvormen.
-
Blz. 138
De Greenport Bike Way wordt richting Brabant verlengd.
-
Blz. 139
We blijven actief investeren in het centrum van Grubbenvorst om dit centrum telkens kwalitatief te upgraden en aan te passen aan de wensen/behoeften van onze inwoners en toeristen.
-
Blz. 140
We blijven actief investeren in het centrum van Horst om dit centrum telkens kwalitatief te upgraden en aan te passen aan de wensen/behoeften van onze inwoners en toeristen.
-
Blz. 141
We blijven actief investeren in het centrum van Sevenum om dit centrum telkens kwalitatief te upgraden en aan te passen aan de wensen/behoeften van onze inwoners en toeristen.
-
Blz. 142
We ondersteunen de regionale lobby voor de verbreding van de A67 o.a. via het RMO, Regio-overleg en MIRT.
-
Blz. 143
We onderzoeken de mogelijkheden om vrachtverkeer te weren uit de dorpskernen.
-
Blz. 144
We onderzoeken plekken in het verkeer die potentieel gevaarlijk zijn en waar zich veel kinderen begeven (o.a. afritten A73). Op basis daarvan nemen we preventieve maatregelen.
-
Blz. 145
We realiseren een duurzame Stationsomgeving Horst-Sevenum (lopend project Stationsomgeving Horst-Sevenum)
-
Blz. 146
We realiseren goede fietsverbindingen om een veilig en sluitend netwerk te krijgen.
-
Blz. 147
We voeren de gladheidsbestrijding uit conform het gladheidsbestrijdingsplan.
-
Blz. 148
We voeren de jaarschijf uit van het Gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) en komen in 2019/2020 met een nieuw Regionaal Verkeers- en Vervoersplan (RVVP).
-
Blz. 149
We voeren de jaarschijf uit van het tractiebeheerplan. We komen in 2019 met een nieuw of herijkt tractiebeheerplan.
-
Blz. 150
We voeren de jaarschijf uit van het wegbeheerplan 2016-2019. In 2019 komen we met een nieuw of herijkt wegbeheerplan. Hierin nemen we areaaluitbreidingen mee.
-
Blz. 151
We voeren de jaarschijf van het beheerplan wegen, bermen, sloten buitengebied 2011-2018 uit. We komen in 2019 met een nieuw beheerplan wegen, sloten en bermen buitengebied met nieuwe speerpunten.
-
Blz. 152
We voeren werkzaamheden uit volgend uit de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren (AVOI), de overeenkomst Gemeenten-Nutsbedrijven (OGN) telecommunicatiewet en de Wet Informatieuitwisseling Bovengrondse en Ondergrondse Infrastructuren WIBON
-
Blz. 153
2.4 Openbaar groen, bossen en landschap
-
Blz. 154
Kaders
-
Blz. 155
Doelstellingen
-
Blz. 156
Ons landschap en openbaar groen is en blijft een visitekaartje voor inwoners, ondernemers en toeristen.
-
Blz. 157
Een deel van het onderhoud wordt uitgevoerd door mensen met een sociale werkplaats-indicatie (opgave social return). Wij spreken dit actief af met onze opdrachtnemers.
-
Blz. 158
Samen met partners realiseren we de robuuste groene buffer rond Grubbenvorst.
-
Blz. 159
We actualiseren de Groene Agenda van Horst aan de Maas samen met onze stakeholders.
-
Blz. 160
We beschermen de Maasoevers door samen te werken met het bevoegd gezag en onze stakeholders. We onderzoeken daarbij kansen om nieuwe natuurverbindingen te maken, waarbij wij het terrassenlandschap respecteren.
-
Blz. 161
We betrekken inwoners actief bij de planvorming en inrichting van het openbaar groen en faciliteren bewonersinitiatieven.
-
Blz. 162
We doen een onderzoek naar en komen met voorstellen voor de verdere (groene) verduurzaming van de openbare ruimte (Project Kwaliteitsimpuls Openbare ruimte).
-
Blz. 163
We hebben in 2019 onze landschapselementen gecontroleerd en aangepast in ons beheerprogramma openbare ruimte (GBI).
-
Blz. 164
We leggen een integrale visie aan de raad voor over het gebied rondom de A73. We kijken naar een groene inpassing van bedrijven langs de A73 met geluid reducerend effect voor de dorpen. De inpassing van de Grote Molenbeek maakt hier ook deel van uit.
-
Blz. 165
We onderzoeken de noodzaak voor de herbeplanting van karakteristieke laanbomen, maken daar beleid voor en evalueren de effecten van de aanpak van de vervangingen van laanstructuren. Bij vervanging en herplant is het aanzicht een afwegingsgrond
-
Blz. 166
We stimuleren werkgroepen die zich bezig houden met het landschap en participeren hier actief in.
-
Blz. 167
We vervangen zieke bomen in het buitengebied van Sevenum in de plantperiode 2018- 2019.
-
Blz. 168
We voeren de jaarschijf uit van het beheerplan landschappelijke elementen 2011-2020 en komen in 2020 met een nieuw of herijkt beheerplan landschappelijk elementen.
-
Blz. 169
We voeren de jaarschijf uit van het beheerplan openbaar groen 2016-2019 en komen in 2019 met een nieuw of herijkt Beheerplan openbaar groen. We nemen hierin de areaaluitbreidingen mee.
-
Blz. 170
We voeren de jaarschijf uit van het boombeheerplan en komen in 2020 met een nieuw of herijkt boombeheerplan. We nemen hierin de areaaluitbreidingen mee.
-
Blz. 171
We voeren de jaarschijf uit van het bosbeheerplan 2015-2020 en komen in 2020 met een nieuw of herijkt bosbeheerplan.
-
Blz. 172
We voeren de jaarschijf uit voor de recreatieve voorzieningen en komen voor 2021 met een nieuw beheerplan recreatieve voorzieningen.
-
Blz. 173
We voeren o.a. in het kader van de groene agenda projecten uit die biodiversiteit versterken en komen met een actieplan om biodiversiteit en klimaatadaptatie te integreren in de reguliere werkzaamheden.
-
Blz. 174
We voeren onze wettelijke taak uit om exoten op het gebied van flora en fauna te bestrijden.
-
Blz. 175
We voeren taken uit op het gebied van het beheer van de openbare ruimte
-
Blz. 176
We hebben aantrekkelijke speel- en beweegplekken; inwoners bewegen, spelen, sporten en recreëren graag buiten.
-
Blz. 177
We voeren de jaarschijf uit van het beheerplan openbare speelruimte 2015-2019 en komen in 2019 met een nieuw beheerplan openbare speelruimte. We nemen hierin de areaaluitbreidingen mee.
-
Blz. 178
2.5 Openbaar vervoer
-
Blz. 179
Kaders
-
Blz. 180
Doelstellingen
-
Blz. 181
We hebben een efficiënt openbaar vervoer met een aanvullend (waar mogelijk) dekkend netwerk van flexibele mobiliteit.
-
Blz. 182
We bieden ruimte en stimuleren vormen van flexibele mobiliteit (zoals deel-auto's, wensbus en andere vervoermiddelen) georganiseerd door inwoners, bedrijven, overheid of dorpsinitiatieven.
-
Blz. 183
We blijven ons met realisme inzetten voor de komst van Station Grubbenvorst-Greenport door het actief onder de aandacht te brengen en te houden binnen ons netwerk (RMO/Provincie/DCGV etc.).
-
Blz. 184
We houden de veerverbindingen over de Maas in stand door deel te nemen aan de GR Maasveren Limburg Noord.
-
Blz. 185
We stimuleren de realisatie van een laadnetwerk voor e-bikes en elektrische auto's.
-
Blz. 186
We stimuleren en voeden de provincie en het Rijk om het openbaar vervoer voor alle inwoners in stand te houden en zijn alert op kansen die zich voordoen.
-
Blz. 187
WAT GAAT DAT KOSTEN?
-
Blz. 188
Meer informatie
-
Blz. 189
3. Duurzaamheid: klimaatambities, energietransitie en circulariteit
-
Blz. 190
3. Duurzaamheid: klimaatambities, energietransitie en circulariteit
-
Blz. 191
3.1 Afvalverwijdering
-
Blz. 192
Kaders
-
Blz. 193
Doelstellingen
-
Blz. 194
We voeren op een duurzame wijze de wet Milieubeheer uit om het huishoudelijk afval in te zamelen en dragen zo bij aan de circulariteit van de samenleving.
-
Blz. 195
We voeren de jaarschijf uit van het ophalen van de verschillende afvalstromen en dit doen we volgens het gemeentelijk afvalbeleid.
-
Blz. 196
We werken aan de verdere optimalisatie van het afvalsysteem en stellen nieuwe doelen voor circulariteit en zwerfvuil.
-
Blz. 197
3.2 Riolering, waterkering, afwatering
-
Blz. 198
Kaders
-
Blz. 199
Doelstellingen
-
Blz. 200
De waterkering langs de Maas is kwalitatief goed en veilig
-
Blz. 201
In het kader van de gebiedsontwikkeling OMA wordt het beschermingsniveau van het cluster woningen aan de Veerweg in Broekhuizen aangepast naar 1:250.
-
Blz. 202
In het kader van de Maasbeveiliging werkt de gemeente mee aan de Gebiedsontwikkeling Ooijen - Wanssum (GOW) en de rivierverruimingen bij Grubbenvorst en Lottum.
-
Blz. 203
Overige Maasprojecten.
-
Blz. 204
We beoordelen objectief de realisatie van de hoogwaterbeschermingsmaatregelen voor Lottum en Grubbenvorst.
-
Blz. 205
We hebben een kwalitatief goede afwatering op het hele grondgebied van Horst aan de Maas
-
Blz. 206
Als deelnemer van het regionale Waterpanel zorgen we voor samenwerking en een optimale kostenbeheersing voor de riolering.
-
Blz. 207
De klimaatstresstest wordt geanalyseerd en geeft een inventarisatie van kwetsbaarheden en knelpunten voor de thema's: wateroverlast, droogte, hittestress en waterkwaliteit.
-
Blz. 208
Naar aanleiding van de wateroverlast in 2016 treffen we definitieve maatregelen om de kans op wateroverlast in de wijk Stuksbeemden verder te verkleinen
-
Blz. 209
Via subsidies stimuleren we actief het afkoppelen van hemelwater op verhardingen van particulieren en bedrijven.
-
Blz. 210
We koppelen actief jaarlijks het hemelwater van een deel van de openbare ruimte af
-
Blz. 211
We stellen de urgentie en het ambitieniveau voor de thema's uit de klimaatstresstest vast.
-
Blz. 212
We stellen een uitvoeringsagenda op voor de korte en de lange termijn voor de thema's uit de klimaatstresstest.
-
Blz. 213
We stimuleren in samenwerking met het Waterpanel Noord de bewustwording van inwoners en bedrijven over de gevolgen van de klimaatverandering.
-
Blz. 214
We voeren de jaarschijf uit van het Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan 2017-2021
-
Blz. 215
3.3 Milieu en duurzaamheid
-
Blz. 216
Kaders
-
Blz. 217
Doelstellingen
-
Blz. 218
We onderschrijven de doelstellingen uit het landelijk Klimaatakkoord 2018 en het Klimaatakkoord van Parijs en zorgen samen met inwoners en andere stakeholders dat de klimaatverandering wordt tegen gegaan
-
Blz. 219
In 2019 vormen we met regiogemeenten een regionale energiestrategie (RES), dit conform de landelijke afspraken uit het klimaatakkoord.
-
Blz. 220
We brengen voor eind 2020 in beeld waar in de gemeente windenergie opgewekt zou kunnen worden. Met daaraan gekoppeld een voorstel voor vervolgstappen.
-
Blz. 221
We geven bekendheid aan het winnen van De Green Leaf Award 2019 en stellen voor 2019 een European Green Leaf-programma vast. We zoeken samenwerking met andere evenementen zoals het 800-jarig bestaan Horst aan de Maas en het OLS.
-
Blz. 222
We maken een uitvoeringsprogramma om 100% energieneutraal in 2025 te realiseren.
-
Blz. 223
We monitoren de voortgang naar het doel van 49% minder uitstoot in 2030 (t.o.v. 1990) en 100% duurzame energie in 2050. Waar mogelijk maken we daarvoor gebruik van regionale of provinciale monitoringsinstrumenten.
-
Blz. 224
We ondersteunen lokale Flagship-projecten op het gebied van de energietransitie.
-
Blz. 225
We onderzoeken de mogelijkheden van differentiatie van heffingen vanuit duurzaamheid.
-
Blz. 226
We onderzoeken de mogelijkheden voor een eigen gemeentelijk energiebedrijf/een regionaal energiebedrijf met partijen uit de regio.
-
Blz. 227
We realiseren en monitoren het uitvoeringsprogramma rond de gemeentelijke organisatie 100% energieneutraal in 2025.
-
Blz. 228
We stellen een lokale energievisie op als input voor de regionale energiestrategie (RES).
-
Blz. 229
We stellen een overkoepelend Milieu- & Duurzaamheidsbeleid 2018-2030 vast met een uitvoeringsprogramma voor 2018-2022.
-
Blz. 230
We stellen in 2018 of 2019 een beleid vast voor zonne-energie. Met daaraan gekoppeld een aantal maatregelen die we gaan uitvoeren.
-
Blz. 231
We stellen in 2019 een lokale uitwerking van de RES en het uitvoeringsprogramma vast, waarin we de nul situatie van het energieverbruik in beeld brengen en waarin scenario's worden geschetst voor de route naar 100% duurzaam in 2050.
-
Blz. 232
We stellen voor 2021 een warmteplan op, waarin we aangeven hoe de woningen in Horst ad Maas in de toekomst van warmte kunnen worden voorzien als de levering van aardgas stopt. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan de behaalbaarheid voor inwoners.
-
Blz. 233
We voeren het duurzaamheidsprogramma uit.
-
Blz. 234
Wij stimuleren, enthousiasmeren en jagen inwoners en andere betrokken partijen aan, op het gebied van duurzaamheid.
-
Blz. 235
We voldoen aan de wettelijke verplichting in het kader van de wet op de lijkbezorging.
-
Blz. 236
We organiseren een samenwerking met de gemeente Venlo, waarbij de gemeente Venlo het administratieve beheer overneemt.
-
Blz. 237
We zorgen voor een adequaat beheer van de begraafplaats in Grubbenvorst.
-
Blz. 238
We zorgen voor goede dienstverlening aan inwoners en bedrijven bij aanvragen omgevingsvergunningen milieu.
-
Blz. 239
Milieueffecten van nieuwe en bestaande ontwikkelingen worden gemonitord en maatregelen getroffen indien noodzakelijk
-
Blz. 240
We monitoren actief de vastgestelde randwaarden voor het geluid, stof en andere milieuaspecten voor de centrale verwerkingsinstallatie voor zand en grind.
-
Blz. 241
We verlenen omgevingsvergunningen milieu binnen de gestelde servicenormen.
-
Blz. 242
We volgen het grootschalig gezondheidsonderzoek van het RIVM.
-
Blz. 243
WAT GAAT DAT KOSTEN?
-
Blz. 244
Meer informatie
-
Blz. 245
4. Sociaal Maatschappelijk, Participatie en voorzieningen
-
Blz. 246
4. Sociaal Maatschappelijk, Participatie en voorzieningen
-
Blz. 247
4.1 Zorg
-
Blz. 248
Kaders
-
Blz. 249
Doelstellingen
-
Blz. 250
Er is een toegankelijk vangnet voor al onze inwoners als de ondersteuningsbehoefte de eigen kracht en die van het netwerk en de gemeenschap overstijgt.
-
Blz. 251
Om het vangnet te verbeteren, bevragen we inwoners en de diverse partnerorganisaties.
-
Blz. 252
We besteden de financiële middelen voor zorg doelmatig en rechtmatig zodat we zorg en ondersteuning ook op de lange termijn kunnen blijven vormgeven.
-
Blz. 253
We borgen continuïteit van zorg en een soepele overgang naar een ander wettelijk kader als inwoners 18 jaar worden.
-
Blz. 254
We borgen de regionale voorzieningen op het gebied van werk, inkomen en zorg en de samenwerking met onze teams.
-
Blz. 255
We ondersteunen inwoners bij hun hulpvraag via de integrale toegang voor ondersteuning en zorg (de gebiedsteams) en bieden vraaggerichte ondersteuning.
-
Blz. 256
We ontwikkelen een integraal preventief jeugdbeleid in samenwerking met onderwijs en andere partners en stellen dit vast.
-
Blz. 257
We ontwikkelen onze monitor Sociaal Domein tot een instrument op basis waarvan we beleidsmatige keuzes kunnen maken. Dit doen we om zicht te houden op de effecten van de zorgkosten en daar grip op te houden.
-
Blz. 258
We organiseren adequaat doelgroepenvervoer dat de eigen mobiliteit van inwoners verhoogt en zoveel mogelijk aansluit uit op het integrale vervoersnetwerk.
-
Blz. 259
We organiseren een sluitende keten voor de opvang en ondersteuning van personen met verward gedrag en dak en thuis-lozen
-
Blz. 260
We stimuleren preventieve activiteiten voor inwoners.
-
Blz. 261
We verbeteren de samenwerking met huisartsen, jeugdartsen en andere verwijzers op het gebied van jeugdhulp.
-
Blz. 262
We verstevigen de relatie met zorgaanbieders, de samenwerkende noord Limburgse gemeentes en maatschappelijke partners om de bestaande voorzieningen te verbeteren en samen tot nieuwe vormen van ondersteuning en zorg te komen.
-
Blz. 263
We voorkomen dat gebruikers van zorg veel last hebben van ongewenste stapeling van eigen bijdragen in de zorg.
-
Blz. 264
Horst aan de Maas is een krachtige gemeenschap waarin onze inwoners zelfredzaam zijn en meebouwen aan de huidige en de toekomstige vitale gemeenschap.
-
Blz. 265
Relatiebeheer rond zorginitiatieven (regulier werk)
-
Blz. 266
We geven ruimte aan inwonersinitiatieven en stimuleren en ondersteunen informele en/of vrijwillige zorg
-
Blz. 267
We stimuleren de vorming en inzet van vrij toegankelijke collectieve voorzieningen voor alle inwoners
-
Blz. 268
We verstrekken subsidie aan, of werken samen met, partners van toegankelijke voorzieningen die gericht zijn op ondersteuning en zorg.
-
Blz. 269
We werken mee aan vernieuwingen in de zorg die stimuleren dat inwoners langer zelfstandig kunnen blijven wonen.
-
Blz. 270
4.2 Werk en inkomen
-
Blz. 271
Kaders
-
Blz. 272
Doelstellingen
-
Blz. 273
Onze inwoners participeren in de samenleving naar vermogen en behoefte
-
Blz. 274
We ondersteunen inwoners bij hun financiële hulpvraag.
-
Blz. 275
We ondersteunen inwoners en inwoners in een uitkering naar maximale participatie en maximale financiële onafhankelijkheid.
-
Blz. 276
We zorgen samen met het onderwijs en het bedrijfsleven dat de opleidingen en het arbeidsaanbod zo goed mogelijk wordt afgestemd op de vraag naar arbeid.
-
Blz. 277
4.3 Arbeidsmigranten
-
Blz. 278
Doelstellingen
-
Blz. 279
De huisvesting van arbeidsmigranten is adequaat en lokaal gedragen waarbij de economische en sociale belangen in balans zijn
-
Blz. 280
Er vindt geen grootschalige huisvesting (short stay) plaats in of nabij de dorpen.
-
Blz. 281
We brengen randzones rond werkgelegenheidsgebieden in beeld en wegen deze locaties specifiek af.
-
Blz. 282
We onderzoeken of we het Keurmerk van de Stichting Normering Flexwonen als voorwaarde voor onze ondernemers/huisvesters kunnen stellen.
-
Blz. 283
We stellen ons beleid voor tijdelijke huisvesting bij. We zetten ons er voor in dat gemeenten in de regio hetzelfde beleid voeren. We zetten ons in voor huisvesting voor arbeidsmigranten die zich voor langere periode hier willen vestigen.
-
Blz. 284
We stimuleren inwonerinitiatieven voor de integratie en participatie van arbeidsmigranten.
-
Blz. 285
We verruimen het huidige beleid door tijdelijke huisvesting nabij/in de randzone van industrieterreinen en agrarische ondernemers, onder nader te formuleren randvoorwaarden, toe te staan.
-
Blz. 286
We voorzien in één aanspreekpunt binnen de gemeente voor vragen over huisvesting arbeidsmigranten.
-
Blz. 287
4.4 Nieuwkomers
-
Blz. 288
Kaders
-
Blz. 289
Doelstellingen
-
Blz. 290
Nieuwkomers hebben gelijkwaardige kansen voor maximale participatie in Horst aan de Maas
-
Blz. 291
We investeren in de sociale samenhang in de wijken en dorpen waar nieuwkomers zich vestigen.
-
Blz. 292
We ondersteunen initiatieven die ervoor zorgen dat nieuwkomers erbij horen (in de buurt, op school en op het werk).
-
Blz. 293
We ondersteunen nieuwkomers in het zo snel mogelijk eigen maken van onze taal en cultuur
-
Blz. 294
We stimuleren de participatie van nieuwkomers en kijken daarbij naar de capaciteiten en opleidingen die ze in hun thuisland hebben opgedaan.
-
Blz. 295
We zorgen voor adequate huisvesting van statushouders.
-
Blz. 296
4.5 Gezondste regio 2025
-
Blz. 297
Kaders
-
Blz. 298
Doelstellingen
-
Blz. 299
In 2025 behoort de gemeente Horst aan de Maas tot Gezondste Regio van Nederland.
-
Blz. 300
We nemen deel aan de beweging De Gezondste Regio 2025 en zorgen met de andere partners dat de beweging uitgroeit naar een brede regionale samenwerking.
-
Blz. 301
We stimuleren positieve gezondheid van inwoners door samen met partners initiatieven die passen binnen de 4 speerpunten van gezondheidsbeleid op te pakken die gezondheid van inwoners verbeteren.
-
Blz. 302
4.6 Inwonerparticipatie en Inwonerinitiatieven
-
Blz. 303
Kaders
-
Blz. 304
Doelstellingen
-
Blz. 305
Horst aan de Maas is een krachtige gemeenschap waarin onze inwoners zelfredzaam zijn en meebouwen aan de huidige én de toekomstige vitale gemeenschap.
-
Blz. 306
Onze gebouwen en openbare ruimte zijn toegankelijk voor iedereen op basis van Agenda 22.
-
Blz. 307
We organiseren een vervolg op de 24-uursessie over de omgang en het samenspel tussen samenleving, raad, college en organisatie.
-
Blz. 308
We richten onze werkwijze en gemeentelijke organisatie zo in dat we inwoners met een initiatief adequaat kunnen antwoorden en ondersteunen.
-
Blz. 309
We starten een pilot met een inwonersbegroting.
-
Blz. 310
We stimuleren verenigingen, instellingen en inwonersinitiatieven die de verbinding tussen inwoners versterken.
-
Blz. 311
4.7 Burgerzaken
-
Blz. 312
Kaders
-
Blz. 313
Doelstellingen
-
Blz. 314
We zijn een deskundige en betrouwbare publieke dienstverlener
-
Blz. 315
We harmoniseren waar mogelijk en slim onze processen in het kader van de regionale samenwerking VVH
-
Blz. 316
We organiseren de verkiezingen, die jaarlijks gepland staan.
-
Blz. 317
We voeren de wettelijke taken op het gebied van burgerzaken uit.
-
Blz. 318
WAT GAAT DAT KOSTEN?
-
Blz. 319
Meer informatie
-
Blz. 320
5. Cultuur, Sport en Onderwijs
-
Blz. 321
5. Cultuur, Sport en Onderwijs
-
Blz. 322
5.1 Kunst en cultuur
-
Blz. 323
Kaders
-
Blz. 324
Doelstellingen
-
Blz. 325
Horst aan de Maas heeft een aantrekkelijk cultuuraanbod dat bijdraagt aan de sociale samenhang van inwoners en past binnen een gezonde leefstijl van inwoners.
-
Blz. 326
We maken culturele activiteiten en culturele voorzieningen voor alle inwoners toegankelijk.
-
Blz. 327
We ontwikkelen een visie op de toekomst van de functies van het bibliotheekwerk en starten met de implementatie hiervan.
-
Blz. 328
We scheppen duidelijke kaders voor onze inwoners, culturele instellingen en verenigingen op welke wijze we de culturele sector stimuleren en ondersteunen.
-
Blz. 329
We stimuleren cross-overs tussen sport en cultuur.
-
Blz. 330
We zetten cultuur in als middel om inwoners samen te brengen, aan elkaar te verbinden en zich te ontwikkelen.
-
Blz. 331
We zetten de combinatiefunctionarissen cultuur in om verenigingen en initiatieven te ondersteunen en verbindingen te leggen tussen verenigingen, onderwijs en groepen inwoners.
-
Blz. 332
5.2 Sport
-
Blz. 333
Kaders
-
Blz. 334
Doelstellingen
-
Blz. 335
Horst aan de Maas heeft een aantrekkelijk sportaanbod dat bijdraagt aan de sociale samenhang van inwoners en past binnen een gezonde leefstijl van inwoners.
-
Blz. 336
Samen met onze partners in het onderwijs, de zorg, kinderopvang, het verenigingsleven en Gezondste regio 2025 organiseren we sport- en beweegactiviteiten die gericht zijn op een gezonde en actieve leefstijl.
-
Blz. 337
We bezien samen met het onderwijs en kinderopvang in het actieplan "zwemvaardigheid" mogelijkheden voor gebruik zoals het collectief aanbieden van zwemlessen buiten de reguliere schooltijden gericht op specifieke doelgroepen
-
Blz. 338
We maken sportvoorzieningen voor alle inwoners toegankelijk.
-
Blz. 339
We ondersteunen samenwerkingen of fusies tussen verenigingen.
-
Blz. 340
We stimuleren cross-overs tussen sport en cultuur.
-
Blz. 341
We zetten de combinatiefunctionarissen sport in om sportverenigingen en initiatieven te ondersteunen en verbindingen te leggen tussen verenigingen, onderwijs en groepen inwoners.
-
Blz. 342
We zetten sport in als middel om inwoners samen te brengen, aan elkaar te verbinden en zich te ontwikkelen.
-
Blz. 343
5.3 Afslag 10 & zwembad
-
Blz. 344
Doelstellingen
-
Blz. 345
We realiseren een omgeving waarin sport gecombineerd wordt met brede maatschappelijke, recreatieve en economische functies en die toegankelijk is voor iedereen.
-
Blz. 346
Het zwembad wordt verplaatst naar afslag 10 en biedt een kwalitatieve en kwantitatieve meerwaarde tov de huidige locatie, mits voldaan wordt aan de kaders die in het raadsbesluit gesteld zijn.
-
Blz. 347
Sporthal de Berkel wordt verplaatst naar Afslag 10.
-
Blz. 348
We bezien samen met het onderwijs en kinderopvang in het actieplan "zwemvaardigheid" mogelijkheden voor gebruik zoals het collectief aanbieden van zwemlessen buiten de reguliere schooltijden gericht op specifieke doelgroepen
-
Blz. 349
We ontwikkelen een visie inclusief financieel kader voor de gebiedsontwikkeling Afslag 10
-
Blz. 350
5.4 Onderwijs
-
Blz. 351
Kaders
-
Blz. 352
Doelstellingen
-
Blz. 353
Er zijn adequate basisvoorzieningen waar inwoners hun talent kunnen ontwikkelen. Deze voorzieningen zijn ook op lange termijn beschikbaar.
-
Blz. 354
In samenwerking (en cofinanciering met) het onderwijs en kinderopvang versterken we de aanpak van taalachterstanden van oudere kinderen (4-18) die de Nederlandse taal nog niet voldoende machtig zijn.
-
Blz. 355
We borgen samen met de onderwijspartners het recht op en de plicht tot het volgen van voldoende onderwijs voor alle jongeren (Leerplichtadministratie, RMC/VSV, toezicht leerplicht).
-
Blz. 356
We brengen in samenwerking met partners het aantal laaggeletterden terug. Dat doen we door de leesvaardigheid van kinderen en volwassen inwoners te verhogen met taalaanbod op verschillende niveaus.
-
Blz. 357
We werken samen met de onderwijspartners aan een dekkend en passend onderwijsaanbod met extra ondersteuning (passend onderwijs) en een goede aansluiting op de jeugdhulp voor jongeren die dat nodig hebben.
-
Blz. 358
Wij zorgen voor passende, juridische kaders voor onderwijshuisvesting met oog voor onderwijsontwikkelingen en onderwijsvernieuwing.
-
Blz. 359
5.5 Accommodaties
-
Blz. 360
Kaders
-
Blz. 361
Doelstellingen
-
Blz. 362
We hebben kwalitatief goede en betaalbare accommodaties die bijdragen aan de leefbaarheid in de kernen.
-
Blz. 363
Bij de realisatie van nieuwe accommodaties of revitalisering van bestaande accommodaties, gaan we uit van een maximale inzet van duurzaamheidsmaatregelen.
-
Blz. 364
Bij onderhoud en vooral renovatie van onze eigen gebouwen en accommodaties streven we naar energie-neutrale oplossingen.
-
Blz. 365
De onderwijsaccommodaties met hun buitenruimte worden zoveel mogelijk multifunctioneel ingezet en daarvoor ingericht.
-
Blz. 366
Het Gasthoes wordt een adequate en eigentijdse voorziening voor culturele en maatschappelijke organisaties, met een maximale inzet van duurzaamheidsmaatregelen.
-
Blz. 367
In lijn met de centrumvisie volgen we de lijn van multifunctioneel medegebruik van onze dienstgebouwen, mits dit betaalbaar is en ten goede komt aan de integrale dienstverlening.
-
Blz. 368
We geven projectmatig invulling aan (heroverwegingen bij) de huisvestingsbehoefte als gevolg van vastgoed- en / of accommodatiebeleid.
-
Blz. 369
We stellen een Perspectievennota op die leidend is bij de invulling van het accommodatiebeleid.
-
Blz. 370
We stimuleren en faciliteren initiatieven die leiden tot samenwerking.
-
Blz. 371
We stimuleren maatschappelijke organisaties te investeren in duurzame maatregelen voor hun accommodaties.
-
Blz. 372
We verbeteren de leefbaarheid in gemeenschappen door het maken van prestatieafspraken met de woningcorporaties (jaarlijks).
-
Blz. 373
5.6 Subsidies
-
Blz. 374
Kaders
-
Blz. 375
Doelstellingen
-
Blz. 376
Horst aan de Maas is een krachtige gemeenschap waarin onze inwoners zelfredzaam zijn en meebouwen aan de huidige én de toekomstige vitale gemeenschap.
-
Blz. 377
Op basis van de kwalitatieve output van de discussie over de strategische visie optimaliseren we na 2020 het toetsingskader subsidies.
-
Blz. 378
We hanteren een subsidiesysteem zorgt voor een versterking van de centrale ambitie "vitale gemeenschappen".
-
Blz. 379
We onderzoeken welke ondersteuning op het gebied van het sociaal domein door de gemeente aan inwoners past bij de behoefte van de gemeenschap.
-
Blz. 380
We zetten het vouchersysteem voort en verruimen dit waarbij we inzetten op vereenvoudiging, ontwikkelruimte en verbinding met doelgroepen
-
Blz. 381
WAT GAAT DAT KOSTEN?
-
Blz. 382
Meer informatie
-
Blz. 383
6. Openbare Orde & Veiligheid, Toezicht & Handhaving
-
Blz. 384
6. Openbare Orde & Veiligheid, Toezicht & Handhaving
-
Blz. 385
6.1 Openbare Orde & Veiligheid
-
Blz. 386
Kaders
-
Blz. 387
Doelstellingen
-
Blz. 388
Horst aan de Maas is een veilige en leefbare gemeente, waarin het goed wonen, werken en recreëren is.
-
Blz. 389
Project nieuwe brandweerkazerne
-
Blz. 390
We borgen een efficiënte en effectieve rampenbestrijding, crisisbeheersing, brandweer en publieke gezondheid.
-
Blz. 391
We evalueren het Integraal Veiligheidsbeleid 2016-2019 en zorgen voor een actueel Integraal Veiligheidsbeleid 2020-2023.
-
Blz. 392
We intensiveren de verbinding tussen zorg en veiligheid.
-
Blz. 393
We optimaliseren de samenwerking met interne en externe partners in het veiligheidsdomein.
-
Blz. 394
We zetten de bestuurlijke integrale aanpak van (ondermijnende) criminaliteit en ernstige overlast door en evalueren die.
-
Blz. 395
6.2 Toezicht & handhaving
-
Blz. 396
Doelstellingen
-
Blz. 397
We verbeteren de naleving van de noodzakelijke regels en vergunningen
-
Blz. 398
Bij grotere ontwikkelingen maken we met de initiatiefnemer afspraken over de resultaten die hij moet halen de prestaties die hij daarvoor levert.
-
Blz. 399
Landschappelijke inpassingsplannen die onderdeel zijn van een ruimtelijk initiatief worden gerealiseerd. Hierop wordt toegezien en gehandhaafd (privaatrechtelijk). Dit wordt programmatisch of projectmatig aangepakt.
-
Blz. 400
Nadat bedrijven gestart zijn, controleren we of zij handelen conform de vergunning inclusief ruimtelijke inpassing.
-
Blz. 401
We bezien onze huidige regelgeving op de aspecten rechtvaardigheid, helderheid, duidelijkheid, wenselijkheid en handhaafbaarheid. Daar waar dat wenselijk en haalbaar is, schrappen we regels.
-
Blz. 402
We gaan de grote lopende handhavingszaken onderzoeken om te beoordelen of we beleid of regels aan moeten passen.
-
Blz. 403
We herzien het huidige handhavingsbeleid inclusief handhavingsstrategie en prioritering.
-
Blz. 404
We richten ons, met betrekking tot toezicht en handhaving, prioritair op de zaken met een substantiële impact. We hanteren een Zero-tolerance-beleid bij overtredingen met grote impact voor inwoners en/of milieu.
-
Blz. 405
WAT GAAT DAT KOSTEN?
-
Blz. 406
Meer informatie
-
Blz. 407
7. Bestuur, organisatie en samenwerking
-
Blz. 408
7. Bestuur, organisatie en samenwerking
-
Blz. 409
7.1 Bestuur
-
Blz. 410
Kaders
-
Blz. 411
Doelstellingen
-
Blz. 412
Al onze dienstverleningskanalen worden klantgericht aangeboden volgens de geldende/kwaliteitseisen.
-
Blz. 413
We laten het klantcontact doorlopend waarderen door onze kanten
-
Blz. 414
We maken de dienstverleningsprocessen LEAN.
-
Blz. 415
We monitoren het halen van klanteisen, sturen daarop en rapporteren dit aan de gemeenteraad
-
Blz. 416
We ontwikkelen een kwalitatief betere website.
-
Blz. 417
We stellen nieuwe servicenormen vast en voeren de dienstsverlening binnen die normen uit
-
Blz. 418
We sturen op onze dienstverlening op basis van feitelijke gegevens.
-
Blz. 419
De organisatie stuurt op het bereiken van haar beleidsdoelstellingen.
-
Blz. 420
Het Team Concern control adviseert de organisatie en het bestuur bij het inrichten van haar strategie en beleid.
-
Blz. 421
Het team Concern control ondersteunt de organisatie bij het beheersen en verbeteren van haar processen (o.a. Lean).
-
Blz. 422
We bepalen de benodigde loonsom voor begroting 2020.
-
Blz. 423
We maken de beleidsdoelstellingen inzichtelijk en monitoren de voortgang.
-
Blz. 424
Gemeente en samenleving staan met elkaar in verbinding.
-
Blz. 425
We faciliteren en stimuleren de interne communicatie. (Interne communicatie)
-
Blz. 426
We geven voorlichting aan het algemene publiek over de leefomgeving en leefstijl. (Publiekscommunicatie)
-
Blz. 427
We positioneren de gemeente, ons bestuur en onze organisatie als saamhorig, ondernemend, actief en gezond. (Positionering)
-
Blz. 428
We voeren beleids- en projectcommunicatie uit.
-
Blz. 429
We zorgen voor een consistente en herkenbare presentatie van de gemeente. (Concerncommunicatie)
-
Blz. 430
We beschikken over een adequaat en efficiënt systeem voor de afhandeling van klachten en bezwaren.
-
Blz. 431
Bezwaren worden behandeld door de bezwarencommissie (WIZ en heffings/invorderings bezwaren uitgezonderd)
-
Blz. 432
De bezwarencommissie brengt jaarlijks een jaarverslag uit.
-
Blz. 433
We gaan door met de regionale mediatorpool.
-
Blz. 434
We gaan door met het implementeren en borgen van de methode 'In gesprek met Horst aan de Maas'.
-
Blz. 435
We maken gebruik van klantenservice aan de voorkant van het klachtenproces.
-
Blz. 436
We onderzoeken de klachtregeling op actualiteit en passen deze aan in verband met wijzigingen in de wet en regelgeving (Jeugdwet).
-
Blz. 437
We gaan zorgvuldig en veilig om met (persoons)gegevens
-
Blz. 438
We verantwoorden privacy en informatiebeveiliging via ENSIA (voor o.a. de BRP, PUN, BAG, DIGID, AVG en Suwinet).
-
Blz. 439
We zorgen ervoor dat privacy en informatiebeveiliging onderdeel uitmaken van onze processen en onze manier van werken.
-
Blz. 440
We hebben een strategische visie die in een open en interactieve dialoog samen met de gemeenschap is gemaakt.
-
Blz. 441
We maken in open dialoog met de gemeenschap een strategische visie vanuit het perspectief van 'Inwoners', 'Ondernemers' en 'Bezoekers'.
-
Blz. 442
7.2 Overhead
-
Blz. 443
Kaders
-
Blz. 444
Doelstellingen
-
Blz. 445
De totale organisatiekosten (w.o. de bedrijfsvoeringskosten, exclusief uitvoeringskosten) zijn passend bij de omvang van de organisatie en de taken die we als gemeente op professionele basis uitvoeren.
-
Blz. 446
We voorzien de bedrijfsvoeringskosten van een onderbouwing op basis van de reële loonsom en overige bedrijfsvoeringskosten, inclusief benchmark.
-
Blz. 447
7.3 Samenwerking
-
Blz. 448
Kaders
-
Blz. 449
Doelstellingen
-
Blz. 450
De (bestuurlijke) samenwerking in de regio verloopt volgens een heldere koers en met focus.
-
Blz. 451
Er wordt een samenwerkingswijzer voor Horst aan de Maas opgesteld
-
Blz. 452
We herijken het Regio Venlo-overleg
-
Blz. 453
We nemen deel aan het Euregio overleg
-
Blz. 454
WAT GAAT DAT KOSTEN?
-
Blz. 455
Meer informatie
-
Blz. 456
8. Financiën
-
Blz. 457
8. Financiën
-
Blz. 458
8.1 Financiering en algemene lasten en baten
-
Blz. 459
Kaders
-
Blz. 460
Doelstellingen
-
Blz. 461
We hebben een gezonde duurzame financiële positie.
-
Blz. 462
Iedere portefeuillehouder lost in beginsel financiële uitdagingen binnen zijn eigen portefeuille op.
-
Blz. 463
In overeenstemming met het coalitieakkoord vermijden we dekking uit de reserves zoveel mogelijk.
-
Blz. 464
We behouden de huidige eigen vermogenspositie of versterken die waar mogelijk.
-
Blz. 465
We geven actueel inzicht in de ontwikkeling van budgetten in meerjarig perspectief.
-
Blz. 466
We leveren de P&C-documenten tijdig en volledig op en ontwikkelen die door.
-
Blz. 467
We monitoren en rapporteren periodiek over de ombuigingen.
-
Blz. 468
8.2 Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 469
Kaders
-
Blz. 470
Doelstellingen
-
Blz. 471
We hebben grip op de algemene uitkering uit het gemeentefonds.
-
Blz. 472
We rekenen de circulaires Algemene Uitkering door en vertalen deze naar onze eigen begroting.
-
Blz. 473
We voeren de Wet WOZ en heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen op een voor de klant zo efficiënt en effectief mogelijke manier uit.
-
Blz. 474
Bij de kadernota bepalen we de tarieven toeristenbelasting voor het komend jaar.
-
Blz. 475
Jaarlijks actualiseren we de legesverordening en de belastingverordeningen inclusief de tarieven.
-
Blz. 476
We gaan in gesprek met belanghebbenden en voorkomen zo formele trajecten van bezwaar en beroep.
-
Blz. 477
We geven op een adequate wijze uitvoering aan de heffing van de gemeentelijke belastingen
-
Blz. 478
We geven op een adequate wijze uitvoering aan de Wet WOZ.
-
Blz. 479
We hanteren een streng, rechtvaardig, efficiënt en effectief invorderingsbeleid met een sociaal karakter. En onderzoeken de mogelijkheden van invordering op maat.
-
Blz. 480
We zetten de mogelijkheden die de berichtenbox van MijnOverheid biedt optimaal in.
-
Blz. 481
8.3 Vennootschapsbelasting (VpB)
-
Blz. 482
Kaders
-
Blz. 483
Doelstellingen
-
Blz. 484
We beschikken over een efficiënte en effectieve registratie voor de vennootschapsbelasting (Vpb).
-
Blz. 485
We vertalen de gevolgen van de invoering vennootschapsbelasting in onze meerjarenbegroting.
-
Blz. 486
8.4 Onvoorzien
-
Blz. 487
Doelstellingen
-
Blz. 488
De post onvoorzien is toereikend voor dringende uitgaven die onuitstelbaar, onvoorzienbaar en onontkoombaar zijn.
-
Blz. 489
We nemen jaarlijks bij de begroting een adequate post onvoorzien op.
-
Blz. 490
WAT GAAT DAT KOSTEN?
-
Blz. 491
Meer informatie
-
Blz. 492
Paragrafen
-
Blz. 493
A. Lokale heffingen
-
Blz. 494
Kaders
-
Blz. 495
Doelstellingen
-
Blz. 496
Een gelijkblijvende lastendruk voor inwoners en bedrijven, uitgezonderd de inflatiecorrectie.
-
Blz. 497
De tarieven van alle overige belastingen en heffingen worden jaarlijks gecorrigeerd voor de inflatie.
-
Blz. 498
Jaarlijks brengen we de kostendekkendheid van onze tarieven in beeld.
-
Blz. 499
We houden de gemiddelde lastendruk van de heffingen (OZB, Rioolheffing en reinigingsheffingen) voor inwoners en bedrijven gelijk, uitgezonderd de loon- en prijsontwikkeling uit de mei-circulaire algemene uitkering uit het gemeentefonds.
-
Blz. 500
We monitoren de gemeentelijke lastendrukontwikkeling van huishoudens en bedrijven in Horst aan de Maas in relatie tot de regio.
-
Blz. 501
We onderzoeken de mogelijkheden van differentiatie van heffingen vanuit duurzaamheid.
-
Blz. 502
Toelichting en tabellen paragraaf A. Lokale heffingen
-
Blz. 503
B. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 504
Kaders
-
Blz. 505
Doelstellingen
-
Blz. 506
De risico's die onze organisatie loopt zijn beheersbaar.
-
Blz. 507
We bepalen 2 keer per jaar het weerstandsvermogen.
-
Blz. 508
We doorlopen jaarlijks de juridische control cyclus.
-
Blz. 509
We geven uitvoering aan de wet Revitalisering generiek toezicht.
-
Blz. 510
We voeren de Interne Controle ten behoeve van de rechtmatigheid en doelmatigheid uit volgens het interne controleplan.
-
Blz. 511
Toelichting en tabellen paragraaf B. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 512
C. Onderhoud en kapitaalgoederen
-
Blz. 513
Kaders
-
Blz. 514
Doelstellingen
-
Blz. 515
Met het uitvoeren van onderhoud houden we de kwaliteit van dienstgebouwen, accommodaties en objecten op het in beleidskaders afgesproken niveau.
-
Blz. 516
We beheren vastgoedobjecten met cultureel of maatschappelijk nut en stimuleren organisaties om dat beheer over te nemen.
-
Blz. 517
We houden vastgoedobjecten met cultureel of maatschappelijk nut in stand.
-
Blz. 518
We stellen een meerjarig investeringsplan (prognose) op voor vastgoed tot 2050 waarin duurzaamheid, toegankelijkheid en functionele aspecten integraal worden afgewogen.
-
Blz. 519
We voeren het Meerjarig Onderhoudsplan uit en houden daarbij rekening met de wettelijke verplichtingen en mogelijkheden op het gebied van duurzaamheid en veiligheid.
-
Blz. 520
We voorzien op een efficiënte en duurzame manier in de huisvestingsbehoefte van de gemeentelijke dienstverlening en de maatschappelijke organisaties.
-
Blz. 521
We beperken leegstand van gemeentelijk vastgoed door het uitvoeren van effectief leegstandsmanagement.
-
Blz. 522
We exploiteren zwembad de Berkel op een duurzame en financieel zo gunstig mogelijke manier.
-
Blz. 523
We geven projectmatig invulling aan (heroverwegingen bij) de huisvestingsbehoefte als gevolg van vastgoed- en / of accommodatiebeleid.
-
Blz. 524
We hebben de advisering rond vastgoed efficiënt en adequaat ingericht.
-
Blz. 525
We laten het gemeentelijk vastgoed onafhankelijk toetsen op kwaliteit en financiële waarde.
-
Blz. 526
We organiseren en regisseren de facilitaire dienstverlening in gemeentelijke accommodaties waar dat van toepassing is en zorgen voor de bijbehorende uitvoering.
-
Blz. 527
We stellen een integraal duurzaamheidsplan voor eigen vastgoed op met gevolgen voor onderhoud en investeringen
-
Blz. 528
We stellen een integrale vastgoedvisie op voor gemeentelijke accommodaties.
-
Blz. 529
We verhuren accommodaties aan verenigingen binnen de financiële en maatschappelijke kaders die gesteld zijn in het accommodatiebeleid.
-
Blz. 530
Toelichting en tabellen paragraaf C. Onderhoud Kapitaalgoederen
-
Blz. 531
D. Financiering
-
Blz. 532
Kaders
-
Blz. 533
Doelstellingen
-
Blz. 534
We voldoen aan de wettelijke financiële kaders en vastgestelde gemeentelijke verordeningen.
-
Blz. 535
Per kwartaal monitoren we de kasgeldlimiet en sturen bij waar nodig
-
Blz. 536
We actualiseren maandelijks onze liquiditeitsprognose.
-
Blz. 537
We beheren de renterisico’s bij herfinanciering en voldoen aan de renterisiconorm conform Wet Fido
-
Blz. 538
We beschikken over een actueel en effectief financieel kader (o.a. treasury-statuut, nota reserves & voorzieningen, verordening ex art 212, 213 & 213a) .
-
Blz. 539
We leveren per kwartaal de IV3 rapportages aan bij het CBS, inclusief de berekening van het gemeentelijke EMU-saldo.
-
Blz. 540
Toelichting en tabellen paragraaf D. Financiering
-
Blz. 541
E. Bedrijfsvoering
-
Blz. 542
Kaders
-
Blz. 543
Doelstellingen
-
Blz. 544
BJZ. Het Bestuurs- en managementsecretariaat ondersteunt bestuur en management effectief en efficiënt.
-
Blz. 545
Het Bestuurssecretariaat ondersteunt het college.
-
Blz. 546
Het Managementsecretariaat ondersteunt management en directie.
-
Blz. 547
BJZ. We benutten subsidiemogelijkheden- zowel provinciaal, nationaal als Europees -maximaal en minimaliseren de financiële risico's in projecten waarvoor subsidie is ontvangen.
-
Blz. 548
Jaarlijks beoordelen we voorgenomen projecten in de voorjaarsnota en programmabegroting op hun potentie voor externe financiering.
-
Blz. 549
We stimuleren kennisontwikkeling en bewustwording richting organisatie over subsidieverwerving en -coördinatie.
-
Blz. 550
Wij borgen dat gemeentelijke investeringen in projecten met subsidiabele thema's worden getoetst op subsidiekansen en wegen de slaagkans af tegen de gevraagde inspanning.
-
Blz. 551
Wij onderhouden contacten in de regio Venlo om subsidiekansen voor regionale thema's en projecten tijdig te signaleren en indien mogelijk te benutten. Daarvoor zijn wij bereid in voorkomende gevallen een trekkersrol te vervullen.
-
Blz. 552
Wij treden op als gesprekspartner voor lokale initiatieven van maatschappelijke organisaties en bedrijven en zijn bereid initiatieven met gewenste maatschappelijke impact ondersteuning te bieden bij het werven van fondsen en subsidies.
-
Blz. 553
BJZ. We hebben een effectief en efficiënt inkoopbeleid en contractbeheer.
-
Blz. 554
Het inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt geactualiseerd aan de hand de vorming van een shared service center om toekomstige aanbestedingen samen met de gemeenten Venlo en Venray op te kunnen pakken.
-
Blz. 555
In samenwerking met de gemeenten Venray en Venlo introduceren we een gemeentelijke inkoopkalender.
-
Blz. 556
We doen nader onderzoek naar de mogelijkheden om de toegang tot het lokale MKB verder te verbeteren en passen die maatregelen toe.
-
Blz. 557
We komen tot een platform voor inkoopadvies en contractbeheer en werken daarbij samen met de gemeenten Venray en Venlo.
-
Blz. 558
We stimuleren het gebruik van het contractbeheersysteem onder de contractbeheerders met het oog op rechtmatigheid en als controle-instrument.
-
Blz. 559
FIN. Onze financiële dienstverlening sluit aan bij de behoeften van belanghebbenden.
-
Blz. 560
We beschikken over een efficiënte en effectieve financiële administratie.
-
Blz. 561
We hanteren een streng, rechtvaardig, efficiënt en effectief invorderingsbeleid met een sociaal karakter. En onderzoeken de mogelijkheden van invordering op maat.
-
Blz. 562
We hebben een gedegen systeem van financiële advisering.
-
Blz. 563
We hebben kwalitatief goed functionerende budgetverantwoordelijken.
-
Blz. 564
We leveren periodiek een dashboard met de actuele stand van zaken (realisatie taakstelling - LEAN - samenwerking - financiële kengetallen etc.).
-
Blz. 565
HRM. De gemeente is een goed werkgever.
-
Blz. 566
Eind 2019 hebben we binnen onze organisatie 10 garantiebanen gecreëerd voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We voldoen hiermee aan de maatschappelijke doelstelling.
-
Blz. 567
Maatwerktrajecten op het gebied van instroom, doorstroom en uitstroom worden effectief en planmatig begeleid.
-
Blz. 568
Via een opleidingsplan stimuleren we talentontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling op zowel collectief als individueel niveau.
-
Blz. 569
We geven invulling aan regionale HRM-samenwerking op de thema's arbeidsmarkt, garantiebanen, arbeidsvoorwaarden en E-HRM.
-
Blz. 570
We leveren via gerichte initiatieven / projecten een bijdrage aan de duurzame inzetbaarheid van medewerkers bij de gemeente Horst aan de Maas.
-
Blz. 571
We stellen een strategische personeelsplanning op met als doel de juiste persoon op de juiste plek.
-
Blz. 572
HRM. De organisatie heeft actuele personele- en organisatorische ken- en stuurgetallen als basis voor besluiten die bijdragen aan onze doelen.
-
Blz. 573
HRM-processen worden zo efficiënt mogelijk ingericht en daar waar mogelijk gedigitaliseerd.
-
Blz. 574
We richten een proces in om te komen tot optimale sturing op personele en organisatorische ken- en stuurgetallen.
-
Blz. 575
IV. De dienstverlening en bedrijfsprocessen van de gemeentelijke organisatie worden tegen acceptabele kosten ondersteund door kwalitatief goede informatie en informatiesystemen.
-
Blz. 576
We leveren de producten en diensten informatievoorziening
-
Blz. 577
We ondersteunen de clusters in de groei naar data-gedreven werken
-
Blz. 578
IV. De inrichting, het beheer en de uitvoering van de informatievoorziening zijn integraal op elkaar afgestemd. Daarbij wordt rekening gehouden met in- en externe ontwikkelingen.
-
Blz. 579
We verwerken de in-en externe ontwikkelingen in het informatiebeleid en informatieplan.
-
Blz. 580
We voeren portfolioprojecten uit
-
Blz. 581
IV. Door samenwerking met omliggende gemeenten vergroten wij onze kennis, gezamenlijke capaciteit, efficiency, innovatiekracht, kwaliteit van dienstverlening en verminderen we onze kwetsbaarheid
-
Blz. 582
I&A samenwerking VVH.
-
Blz. 583
Samenwerking automatisering en servicedesk.
-
Blz. 584
Samenwerking Informatiehuis
-
Blz. 585
We inventariseren de mogelijkheden voor regionale samenwerking op het gebied van burgerzaken en het KCC.
-
Blz. 586
We werken op het gebied van bedrijfsvoering samen met de gemeenten Venlo en Venray en regio Noord-Limburg.
-
Blz. 587
We werken op het gebied van informatiebeveiliging samen met gemeente Venray.
-
Blz. 588
Toelichting en tabellen paragraaf E. Bedrijfsvoering
-
Blz. 589
F. Verbonden partijen
-
Blz. 590
Toelichting en tabellen paragraaf F. Verbonden Partijen
-
Blz. 591
G. Grondbeleid
-
Blz. 592
Kaders
-
Blz. 593
Doelstellingen
-
Blz. 594
We scheppen voorwaarden voor en faciliteren de bestuurlijk en maatschappelijk gewenste ruimtelijke ontwikkelingen door middel van gemeentelijk grondbeleid.
-
Blz. 595
Jaarlijks stelt de raad de grondprijzen vast op basis van de Nota grondprijzen.
-
Blz. 596
Toelichting en tabellen paragraaf G. Grondbeleid
-
Blz. 597
H. Ombuigingen
-
Blz. 598
Doelstellingen
-
Blz. 599
We geven inzicht in de omvang en voortgang / realisatie van de gemeentelijke ombuigingen voor een structureel sluitende begroting.
-
Blz. 600
We monitoren en rapporteren periodiek over de ombuigingen.
-
Blz. 601
Toelichting en tabellen paragraaf H. Ombuigingen
-
Blz. 602
I. Samenvatting actualisatie perspectievennota Maatschappelijke accommodaties
-
Blz. 603
Toelichting en tabellen paragraaf I. Samenvatting actualisatie Perspectievennota Maatschappelijke accommodaties
-
Blz. 604
Diversen
-
Blz. 605
Algemeen (inleiding / financiële samenvatting / kerngegevens)
-
Blz. 606
Financiële begroting
-
Blz. 607
Bijlagen (beleidsindicatoren / griffiebegroting)
-
Blz. 608
Raadsvoorstel
-
Blz. 609
Raadsbesluit
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap