ALGEMEEN
Met inwoners, bedrijven en instellingen willen wij een veilige woon- en leefomgeving realiseren. Het beleid op dit terrein bedenken we met hen en voeren we samen uit. De burgemeester, het college en de raad zetten nadrukkelijk in op de regierol en zoeken de samenwerking met inwoners en partners in de uitvoering daarvan. Met het uitvoeren van een veiligheidsmonitor onder inwoners en ondernemers op de onderwerpen veiligheid en overlast eind 2019, is een beeld verkregen van de mate waarop men zich veilig voelt en de soort van overlast welke men ondervindt. Met deze input wordt rekening gehouden bij het opstellen van het uitvoeringsprogramma van een nieuwe Integraal veiligheidsplan en ook bij ander nieuw beleid . Ook draagt deze informatie bij aan het geven van richting aan de inzet van bijvoorbeeld de toezichthouder ondermijning. Er is geïnvesteerd in de tijdelijke uitbreiding van de capaciteit. Hierdoor is er meer aandacht voor de problematiek inzake verwarde personen en jeugdoverlast, waardoor we in de afgelopen periode in staat zijn geweest sneller op te treden bij acute probleem situaties en is de samenwerking met ketenpartners daarbij verbeterd. Ook is er meer grip gekregen op de informatie-uitwisseling met ketenpartners inzake het voorkomen van radicalisering en op de-radicalisering van diegenen die er al extremistische denkbeelden op nahouden. De inzet van de eigen gemeentelijk toezichthouder ondermijning heeft geleid tot de sluiting van meerdere panden waar druggerelateerde activiteiten plaatsvonden.
Organisatoren van evenementen in onze gemeenten zijn betrokken bij het in beeld brengen van de verbeterpunten van het vergunningverleningsproces. Dit heeft er toe geleid dat de informatievoorziening op de website is aangepast en het proces van het aanvragen van een evenementenvergunning voor organisatoren overzichtelijker en duidelijker is geworden. In 2019 is toezicht en handhaving in de openbare ruimte en op basis van de drank- en horecawet op een aantal punten versterkt. Er is een eigen gemeentelijk toezichthouder voor parkeren, overlast, geluidsklachten etc. en het aantal horecacontroles bij evenementen/reguliere horeca is uitgebreid. De raad heeft in 2019 € 300.000 extra beschikbaar gesteld voor de versterking van toezicht en handhaving in het fysieke domein. Gelijktijdig met het beschikbaar stellen van deze extra middelen heeft een herijking van het vergunningen-, toezicht- en handhavingsbeleid plaatsgevonden, waarbij het bestaande beleid is aangevuld en aangescherpt (RIB 20.003).
Onder dit programma vallen de volgende beleidsvelden:
6.1 Openbare Orde & Veiligheid
6.2 Toezicht en handhaving