Financiële samenvatting
Terug naar navigatie - Financiële samenvattingGerealiseerd resultaat 2019:
Het gerealiseerde resultaat van de jaarrekening 2019 bedraagt € 1.167.000 voordelig.
Bij de resultaatbepaling dienen stortingen in, en onttrekkingen aan reserves, in eerste instantie buiten beschouwing te blijven. Uit de gerealiseerde baten en lasten per programma en de gerealiseerde algemene dekkingsmiddelen volgt het gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten.
Uit het gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten en de werkelijke toevoegingen en onttrekkingen aan reserves volgt vervolgens het resultaat.
Resultaat 2019: (+/+ = voordeel, -/- = nadeel):
|
Primaire Begroting |
Begroting |
Realisatie |
|
2019 |
2019 |
2019 |
Totaal saldo van baten en lasten |
-1.272 |
-10.707 |
-949 |
Mutaties in de reserves |
1.272 |
9.657 |
2.116 |
Geraamd en gerealiseerd resultaat |
0 |
-1.050 |
1.167 |
Verloop begroting 2019:
Hieronder volgt een overzicht van het verloop van de oorspronkelijk vastgestelde begroting 2019 (primaire begroting 2019) naar de begroting na wijziging 2019. De begroting na wijziging is inclusief alle door de raad genomen besluiten tot bijstelling van de budgetten.
De mutaties zijn al eerder toegelicht in de afzonderlijke raadsvoorstellen en besluiten of in de 1e of 2e bijstelling in de loop van 2019.
|
2019 |
2019 |
2019 |
||
|
Lasten |
Baten |
Saldo |
||
Primaire begroting |
-103.677 |
103.677 |
0 |
||
Vastgestelde begroting 2019 d.d. 13 november 2018 |
-103.677 |
103.677 |
0 |
||
|
Collegeprogramma 2019-2022 |
188 |
69 |
257 |
|
|
Nieuw beleid |
-692 |
583 |
-109 |
|
|
Bijdrage opsporing niet gesprongen explosieven binnen gemeente Horst aan de Maas |
-222 |
222 |
0 |
|
|
Incidentele subsidie Omroep Reindonk begrwijz deel 1 |
-8 |
0 |
-8 |
|
|
Afdracht GKM en bovenwijkse voorzieningen bestemmingsplan "Het Veldje ong., Horst" |
-98 |
98 |
0 |
|
|
Eerste bijstelling 2019 |
-3.866 |
2.580 |
-1.286 |
|
|
Wijzigingen vóór MJB 2020-2023 |
-10.635 |
10.635 |
0 |
|
|
Voorstel om bp 'Hofweg 61, America' ter vaststelling aan de gemeenteraad voor te leggen |
-38 |
38 |
0 |
|
|
Bestemmingsplan venrayseweg ter vaststelling |
-45 |
45 |
0 |
|
|
Verordening rechtspositie raads- en commissieleden |
-53 |
0 |
-53 |
|
|
Tweede bijstelling 2019 |
-1.928 |
2.076 |
149 |
|
|
Ramen VPB lasten 2017 |
-144 |
144 |
0 |
|
|
OLS diversen |
-10 |
10 |
0 |
|
|
mutatie P-vast DT besl.22.7.2019 |
-8 |
8 |
0 |
|
|
Raming ontvangst en uitgaven BING middelen |
-100 |
100 |
0 |
|
|
Bijdrage derden voor inhuur |
-7 |
7 |
0 |
|
|
Actualisatie kostendekkingsplan VGRP 2017-2021 |
-25 |
25 |
0 |
|
|
Bestemmingsplan "van Reiffenburgstraat ong, Sevenum" |
-6 |
6 |
0 |
|
|
Bestemmingsplan "Houthuizerweg 22, Lottum" |
-274 |
274 |
0 |
|
|
Taalakkoord 'Meedoen door Taal' |
-36 |
36 |
0 |
|
Totaal begroting na wijziging 2019 |
-121.683 |
120.633 |
-1.050 |
Een toelichting op hoofdlijnen op het verschil tussen het saldo begroting na wijziging 2019 en het gerealiseerde saldo i.c. € 2.217.000 voordelig is onderstaand opgenomen.
De verschillen groten dan € 150.000 zijn hieronder per taakveld gespecificeerd. Het verschil bij overige taakvelden is het verschil van alle overige taakvelden kleiner dan € 150.000. Deze verschillen zijn opgenomen in de betreffende programma's.
Bijvoorbeeld in programma 1 staat op taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening een verschil van € 106.000 en deze wordt daar ook toegelicht. Op programma 8 staat op taakveld 0.61 OZB woningen een verschil van € 78.000 en op taakveld 0.62 OZB niet-woningen een verschil van € 94.000, deze worden daar ook toegelicht.
Taakvelden |
|
|
||
0.1 |
Bestuur |
-164 |
||
0.7 |
Algemene uitk./overige uitk. Gem. Fonds |
469 |
||
0.8 |
Overige baten en lasten |
-588 |
||
3.4 |
Economische promotie |
381 |
||
5.2 |
Sportaccommodaties |
228 |
||
5.7 |
Openbaar groen en (openlucht)recreatie |
152 |
||
6.3 |
Inkomensregelingen |
338 |
||
6.4 |
Begeleide participatie |
170 |
||
6.71 |
Maatwerkdienstverlening 18+ |
220 |
||
6.72 |
Maatwerkdienstverlening 18- |
-439 |
||
8.3 |
Wonen en bouwen |
247 |
||
|
|
Overige taakvelden |
1.204 |
|
|
Totaal gerealiseerd resultaat |
2.217 |
0.1 Bestuur
Storting APPA € 292.000 nadeel
Op grond van de BBV zijn gemeenten verplicht om te beschikken over een toereikend saldo om aan toekomstige pensioenverplichtingen voor politieke ambtsdragers (wethouders) te kunnen voldoen. Jaarlijks wordt door een externe bureau geanalyseerd of wij aan deze verplichtingen voldoen. Door de sterke daling van de rekenrente, langere levensverwachting, etc. hebben we al tussentijds in 2019 extra budget bij moeten ramen om aan deze verplichtingen te kunnen voldoen. Op basis van de definitieve berekening over 2019 was er een extra storting noodzakelijk om de pensioenvoorzieningen op het vereiste niveau te krijgen.
Ondermijning € 39.000 voordeel
De volledige invulling van de personele capaciteit heeft pas in de loop van 2019 plaatsgevonden, waardoor er in 2019 minder kosten zijn gemaakt. Via een verzoek tot budgetoverheveling zal de raad worden verzocht het restant budget over te hevelen naar 2020.
Project strategische visie € 25.000 voordeel
Het project is later gestart dan beoogd. Gewacht is op de nieuwe portefeuillehouder. Uitgaven zijn dus later gestart. De raad wordt verzocht het restant budget over te hevelen naar 2020.
Visie Bedrijventerreinen € 50.000 voordeel
Om zorg te dragen voor voldoende passende bedrijfskavels is in coalitieakkoord en collegeprogramma 2018-2022 opgenomen dat er uiterlijk 2020 een visie bedrijventerreinen wordt vastgesteld waarin de speerpunten zijn benoemd voor bedrijfskavels en waarop proactief kan worden gestuurd. In het door de raad vastgestelde invulling begrotingssaldo en investeringskader vanuit het coalitieakkoord en collegeprogramma was deze kwaliteitsverbetering opgenomen in thema 8 economie en ruimte. Het restantbudget wordt via een verzoek tot budgetoverheveling aan de raad voorgelegd. Voor 2019 leidt dit tot een voordeel van € 50.000.
Diverse budgetten € 14.000 voordeel
Dit is een optelsom van kleinere voor- en nadelen op diverse budgetten
0.7 Algemene uitkering/overige uitkeringen gemeentefonds
Algemene uitkering gemeentefonds € 469.000 voordeel
Als gevolg van de aanpassing van de maatstaf medicijngebruik door het ministerie hebben we eind januari 2020 nog een aanzienlijke meevaller van € 450.000 gehad. Deze meevaller is gemeld aan de raad via de raadsinformatiebrief. Aanpassing van de begroting 2019 was op dit tijdstip echter niet meer mogelijk.
Diverse budgetten € 9.000 voordeel
Dit is een optelsom van kleinere voor- en nadelen op diverse budgetten
0.8 Overige baten en lasten
Algemene baten en lasten € 1.068.000 nadeel
In de begroting en bij vaststelling van het investeringskader hebben we rekening gehouden met een onttrekking aan de algemene reserve vrij aanwendbaar van € 2.047.000. Hiervan is € 979.000 gerealiseerd in 2019. Dit resulteert in een nadeel van € 1.068.000. Hier staat overigens een verzoek tot budgetoverheveling tegenover van € 1.069.000, ter dekking van de nog te realiseren acties collegeprogramma 2019 - 2022, jaarschijf 2019 welke doorschuiven naar 2020.
Stelposten lasten algemene uitkering € 432.000 voordeel
Een aantal stelposten waaronder onder andere het restant van de stelpost voor verwachte lasten voor de VNG, KING en waarderingskamer hebben we niet volledig hoeven inzetten.
Stimuleringsfonds voor ondernemers agribusiness, vrijetijdseconomie of MKB € 52.000 voordeel
De gemeente wil ondernemers met innovatieve projecten ondersteunen. Dit doet de gemeente met het stimuleringsfonds. Er zijn diverse projecten toegekend, maar deze zijn nog in uitvoering. Hierdoor heeft de betaling in 2019 nog niet (geheel) kunnen plaatsvinden. Via een verzoek tot budgetoverheveling zal de raad worden verzocht het restant budget over te hevelen naar 2020.
Onvoorziene uitgaven € 50.000 voordeel
De post onvoorzien is in 2019 niet ingezet.
Resterend nadeel € 4.000
Dit nadeel is de optelsom van meerdere kleine voor- en nadelen binnen dit taakveld
3.4 Economische promotie
Bevordering toerisme € 343.000 voordeel
Door het door de Raad vastgestelde coalitieakkoord en collegeprogramma is een bedrag van bijna € 300.000 ter beschikking gekomen voor het stimuleren van de economie. Concrete invulling van de maatregelen moet nog plaatsvinden. Via een verzoek tot budgetoverheveling zal dit aan de raad worden voorgelegd.
Coalitieakkoord en collegeprogramma stelpost stimuleren economie en ruimte € 25.000 voordeel
Door het door de raad vastgestelde coalitieakkoord en collegeprogramma is een budget van € 25.000 ter beschikking gekomen voor de inhuur van een concrete verbinder tussen overheid en ondernemers op strategisch en tactisch niveau. Concrete invulling moet nog plaatsvinden. Via een verzoek tot budgetoverheveling zal bedrag aan de raad worden voorgelegd
Resterend € 12.000 voordeel
Dit voordeel is de optelsom van meerdere kleine voor- en nadelen binnen dit taakveld.
5.2 Sportaccommodaties (Afslag 10 + zwembad)
Onderhoud groene sportvelden en terreinen € 80.000 voordeel
De aanneemsom in 2019 is lager uitgevallen dan is begroot. Er is vanwege de droge weersomstandigheden m.n. minder gemaaid (geen grasgroei) en ook minder bemest. Dit leidt tot een voordeel van € 80.000
Onderhoud tennisvelden € 16.000 voordeel
De onderhoudswerkzaamheden van 4 tennisparken per 1 januari 2019 zijn ondergebracht zijn bij 1 aannemer i.p.v. 3 aannemers. Dit werkt kostenbesparend. Ook is er minder infill geleverd dan was begroot. Dit leidt tot een voordeel van € 16.000
Directe kosten taakveld 5.2 Sportaccommodaties € 20.000 nadeel
In 2017 is besloten om structureel middelen vrij te maken voor een nieuw vastgoedsysteem. Het oude verhuurprogramma zou uitgefaseerd worden. Echter is dit programma nog nodig voor het zwembad. Indexatie van het huidige systeem en het niet kunnen uitfaseren van het oude verhuurprogramma leiden tot een nadeel van omstreeks 20.000.
Exploitatie Sporthallen € 21.000 voordeel
De nutslasten van de sporthallen zijn lager dan voorzien. Daarnaast zijn de huuropbrengsten hoger dan voorzien.
Zwembad de Berkel € 16.000 nadeel
Hogere energielasten in combinatie met meer opbrengsten zorgen per saldo voor een negatieve afwijking van € 16.000 ten opzichte van de begroting.
Financieel kader zwembad € 113.000 voordeel
Het betreft de realisatie van de ombuiging op de organisatie ten behoeve van het zwembad. De middelen moeten beschikbaar blijven als financieel kader voor een eventuele herbouw van het huidige zwembad of de bouw van een nieuw zwembad. Bovenstaande is reeds opgenomen in de begroting 2019.
Resterend € 34.000 voordeel
Dit voordeel is de optelsom van meerdere kleine voor- en nadelen binnen dit taakveld.
5.7 Openbaar groen en (openlucht)recreatie
Bomenbeheer € 31.000 nadeel
In 2019 werden we geconfronteerd met aanvullende kosten voor de bestrijding van de Eikenprocessierups (EPR). In het voorjaar is er preventief bestreden en in eerste instantie bleek dit weer succesvol. Gedurende het jaar kwamen er steeds meer haarden tot ontwikkeling waardoor we veel extra mechanisch hebben moeten verwijderen. De aanvullende handeling heeft circa € 40.000 extra gekost. Deze aanvullende kosten hebben we deels op kunnen vangen in het reguliere budget waardoor er uiteindelijk een nadelig resultaat overblijft van € 31.000.
Bossen € 76.000 voordeel
De gemeente heeft een rekening-courant verhouding met de Bosgroep. De kosten die de Bosgroep maakt voor de gemeente worden hierop verrekend. Om een goede monitoring van het uitstaande saldo te behouden in onze administratie is deze rekening-courant verhouding in 2019 opgenomen in onze administratie. Dit in overeenstemming met de verslagleggingsvoorschriften. Dit leidt eenmalig tot een voordeel van € 76.000.
Coalitieakkoord en collegeprogramma stelpost beheer openbare ruimte en landschapsversterking € 126.000 voordeel
Door het door de raad vastgestelde coalitieakkoord en collegeprogramma is een bedrag van ruim € 500.000 ter beschikking gekomen voor beheer openbare ruimte en landschapsversterking. Het restantbedrag van 2019 waarvoor nog diverse maatregelen moeten worden opgestart leidt tot een voordeel van € 126.000. Via een verzoek tot budgetoverheveling zal dit aan de raad worden voorgelegd.
Strandbad € 29.000 nadeel
Het strandbad is een openbaar strand waar mensen in de zomer gebruik van maken. Om de veiligheid te garanderen zijn er een aantal basisvoorzieningen nodig zoals een pomp die blauwalg voorkomt, drijflijnen om het gebied af te bakenen en enige vorm van toe zicht. De gemaakte kosten hebben hier betrekking op. De gemeente is zich aan het herbezinnen over het gebruik/inrichting van het strandbad.
Resterend € 10.000 voordeel
Dit voordeel is de optelsom van meerdere kleine voor- en nadelen binnen dit taakveld.
6.3 / 6.4 / 6.71 en 6.72 Sociaal domein
Het merendeel van de posten binnen de taakvelden 6.1 t/m 6.82 dient in samenhang met elkaar gezien te worden. Ze maken namelijk onderdeel uit van de decentralisatie van overheidstaken sociaal domein naar gemeenten: in het kort ‘sociaal domein’. Het totale saldo van de decentralisatie taken is toegelicht in het programma 4. Sociaal maatschappelijk, participatie en voorzieningen.
8.3 Wonen en bouwen
Bouw- en woningtoezicht € 72.000 nadeel
Het aantal aanvragen is toegenomen, daarnaast wordt het werkproces verder geoptimaliseerd. Er is meer inhuur noodzakelijk geweest met betrekking tot de stikstofdiscussie en de inhuur van juridische bijstand in complexe procedures. Dit leidt tot een nadeel van € 72.000.
Exploitatie privaatrechtelijke gebouwen € 46.000 nadeel
In 2019 is er bliksem ingeslagen op de geluidsinstallatie van de fontein. Een en ander heeft ertoe geleid dat de gehele aansturing vervangen moest worden inclusief de bekabeling in de grond. De kosten hiervoor waren ongeveer € 30.000. Als onderdeel van de openbare ruimte is de fontein niet verzekerd. De overige kosten zijn reguliere beheerkosten die moeten garanderen dat het fonteinwater veilig blijft. Bij de geplande onderhoudsinspectie in 2020 zullen we de fontein als los object mee gaan nemen in het onderhoudsplan.
Leges omgevingsvergunningen € 53.000 voordeel
De legesopbrengsten omgevingsvergunningen zijn voor € 53.000 meer toegenomen dan verwacht door een hoger bouwvolume.
Masterplan Wonen € 300.000 voordeel
Door het door de raad vastgestelde coalitieakkoord en collegeprogramma is een bedrag van € 300.000 ter beschikking gekomen om de ambities in het Masterplan Wonen waar te kunnen maken. Hiervoor zijn aanvullende onderzoeken en inhuur van externe deskundigheid en capaciteit noodzakelijk. Met de inzet van dit budget kan het Uitvoeringsprogramma worden uitgewerkt op basis van het collegeprogramma. Denk hierbij aan het continue bijstellen van de stimuleringsmaatregelen, het vergroten van het aantal huurwoningen en ruimte geven aan nieuwe initiatieven. Het in beeld brengen van de kansen en behoeften per dorp, samen met het dorp, heeft daarbij een hoge prioriteit. Daarnaast zijn er met de raad afspraken gemaakt over de prestatieafspraken waarop extra inzet noodzakelijk is. De ambities zijn hoog, er is maar beperkt capaciteit beschikbaar. Concrete maatregelen zullen in 2020 worden uitgevoerd. Via een verzoek tot budgetoverheveling wordt de raad gevraagd het in 2019 beschikbaar gekomen van bedrag van € 300.000 over te hevelen naar 2020.
Resterend € 12.000 voordeel
Dit voordeel is de optelsom van meerdere kleine voor- en nadelen binnen dit taakveld.
Resultaat kapitaallasten (rente en afschrijving)
In de afzonderlijke analyse per programma zijn de kapitaallasten meegenomen. In het hieronder opgenomen overzicht worden de kapitaallasten in totaliteit afzonderlijk geanalyseerd en verschillen > € 50.000 per taakveld worden toegelicht.
Taakvelden |
|
Begroot na wijziging 2019 |
Realisatie 2019 |
Saldo |
|
|||
|
Ondersteuning organisatie |
791 |
719 |
72 |
||||
|
Onderwijshuisvesting |
1.125 |
1.017 |
108 |
||||
|
Riolering |
1.053 |
953 |
100 |
||||
|
Samenkracht en burgerparticipatie |
547 |
497 |
50 |
||||
|
Verkeer en vervoer |
1.127 |
1.048 |
79 |
||||
|
Overige taakvelden |
1.691 |
1.510 |
181 |
||||
Totaal |
|
6.333 |
5.743 |
590 |
De kapitaallasten zijn lager dan voorzien omdat bij nacalculatie van de renteomslag het rentepercentage is aangepast van 1,5% naar 1%.
Voorstellen voor resultaatbestemming
In totaliteit wordt € 8.049.000 aan budgetoverhevelingen voorgelegd aan de Raad. Voor een bedrag van € 7.535.000 worden deze gedekt uit overgehevelde claims uit de reserves die hiertoe in het verleden, op grond van een raadsbesluit, zijn geraamd. Dit resulteert in een netto-overheveling ten laste van het jaarrekeningresultaat 2019 van € 514.000.
Onderstaand een overzicht van de voorstellen voor budgetoverheveling ten laste van 2019, groter dan € 25.000.
|
Lasten |
Baten |
Saldo |
|
Bruto budgetoverheveling |
-9.104 |
1.055 |
-8.049 |
|
Af: Beschikbare dekkings- en bestemmingsreserves |
-112 |
7.646 |
7.535 |
|
Netto over te hevelen budgetten ten laste van 2019 |
-514 |
|||
|
|
|
|
|
Specificatie |
Lasten |
Baten |
Saldo |
|
|
BOHV 2019 Aanpak verward gedrag eigen budgetdeel |
-33 |
|
-33 |
|
BOHV 2019 Armoede en schuldenbeleid |
-67 |
|
-67 |
|
BOHV 2019 Bevordering toerisme |
-42 |
|
-42 |
|
BOHV 2019 Gevelisolatie |
-68 |
|
-68 |
|
BOHV 2019 Opstarten 1 buurtcirkel in Horst aan de Maas |
-30 |
|
-30 |
|
BOHV 2019 Overige organisatie kosten t.b.v. p-budget |
-150 |
|
-150 |
|
BOHV 2019 Voortzetten uitvoeringsprogramma arbeidsmigranten |
-32 |
|
-32 |
|
BOHV 2019 Wet inburgering |
-49 |
|
-49 |
|
Diverse overhevelingen ≤ € 25.000 |
-43 |
|
-43 |
|
|
|
|
-514 |