WAT IS ONZE UITDAGING?
Eind 2020 ziet de strategische visie voor Horst aan de Maas het levenslicht. Deze langetermijnvisie visie wordt gevormd door input van onze inwoners, ondernemers en stakeholders. Het is een koers of kader die richting gaat geven aan besluiten. Samen met inwoners, ondernemers, stichtingen, verenigingen en andere samenwerkingspartners realiseren we in 2021 concrete plannen of projecten die bijdragen aan het bereiken van de ‘stip op de horizon’ die we dan samen hebben bepaald.
De strategische visie is van ons allemaal. Samen brengen we die tot wasdom. De strategische visie vormt ook de basis voor de doorontwikkeling van de organisatievisie “Van vakmanschap naar meesterschap”. De strategische visie draagt dus direct bij aan de verdere professionalisering van de organisatie.
De organisatie staat samen met het bestuur aan de lat voor de realisatie van de bestuurlijke ambities en een efficiënte uitvoering van de reguliere (wettelijke) opgaven. Mede in het licht van de druk op het personeelsbudget, bij de jaarrekening 2019 nog actueel, werpt de vraag zich continu op of en hoe werkzaamheden/projecten kunnen worden opgepakt. Dit geldt al voor lopende taken/opgaven en zeker voor nieuwe activiteiten. Concrete verbeter- dan wel ombuigingsvoorstellen moeten leiden tot het in balans houden van budget, capaciteit en ambitie.
Inwoners, ondernemers en partners stellen steeds hogere eisen aan dienstverlening. Onze klanten verwachten dat we oplossingsgericht meedenken en transparant handelen. Online, telefonisch, persoonlijk, op social media of schriftelijk. We bieden 24/7 online dienstverlening en onze website is klant- / taakgericht en toegankelijk.
Periodiek meten we behaalde resultaten in de verschillende domeinen o.a. door middel van dashboards. Die zijn gebaseerd op feitelijke informatie. Dit noemen we Business Intelligence en data-gedreven werken.
Onze informatievoorziening (informatiebeheer, BI/AI, Automatisering enzovoort) staat kwalitatief op een hoog niveau. We zijn in 2020 in staat gebleken van de een op de andere dag vanuit huis te werken voor een lange periode. We hebben een veilig systeem met een goede uitwijk c.q. back-up.
Deze moderne manier van werken, gedigitaliseerd en geautomatiseerd, blijft zich snel ontwikkelen. De kostenkant beweegt navenant mee.
Als gemeente Horst aan de Maas maken wij onderdeel uit van een groter geheel. Van Europa, Nederland, Limburg en onze eigen regio Noord-Limburg. Wij zijn weliswaar één radertje, maar wel een onderscheidend radertje. We voeren onze informatievoorziening zelf uit en door samenwerkingspartners te kiezen die bij ons passen. Door specifieke samenwerking op bedrijfsvoering streven we ernaar de uitvoering van taken toekomstbestendiger te maken. We verwachten dat de complexiteit van gemeentelijke taken en de kosten hiervan beter beheersbaar zijn door samen te werken. Verder zijn er gezamenlijk mogelijkheden voor een kwalitatieve verbetering van onze dienstverlening door innovatiekracht te versterken en kwetsbaarheden te verminderen. We nemen deze samenwerkingsbeslissingen dan ook aan de hand van de 3 k’s: Kosten, Kwetsbaarheid en Kwaliteit.
Onder dit programma vallen de volgende beleidsvelden:
7.1 Bestuur
7.2 Overhead
7.3 Samenwerking