Autonome ontwikkelingen
|
2021 raming
|
2022 raming
|
2023 raming
|
2024 raming
|
Daling dividend Bank Nederlandse Gemeenten
|
|
Lasten
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Baten
|
-179
|
-179
|
-179
|
-179
|
De provincie adviseert ons in de begroting 2021-2024 rekening te houden met een dividend van € 1,27 per aandeel voor de jaren 2021 tot en met 2024. We volgen het advies van de provincie. |
Daling dividend Enexis Holding NV |
|
|
|
|
|
Lasten
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Baten
|
-104
|
-104
|
0
|
0
|
De provincie adviseert ons in de begroting 2021-2024 rekening te houden met een dividend van € 0,50 per aandeel voor de jaren 2021 tot en met 2024. De neerwaartse bijstelling van het dividend in 2021 en 2022 is het gevolg van de toegenomen kosten in de energietransitie. We volgen het advies van de provincie.
|
Integraal huisvestingsplan onderwijs 2020-2035 |
|
|
|
|
|
Lasten
|
-2
|
-3
|
-3
|
-3
|
|
Baten
|
0
|
0
|
0
|
0
|
De planning van het IHP onderwijs in de investeringsambitielijst wordt aangepast. In 2020 wordt een voorbereidingskrediet van € 100.000 opgenomen voor basisschool de Weisterbeek met een dekking uit het totaal krediet IHP in de investeringsambitielijst. Daarnaast wordt in 2021 een voorbereidingskrediet van € 100.000 opgenomen voor de verdere uitwerking van het IHP voor Sevenum.
|
Participatie integratie uitkering WSW- doorbetaling aan de NLW |
|
Lasten
|
265
|
180
|
229
|
188
|
|
Baten
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Zowel de omvang als ook de verdeling van de integratie uitkering wijzigt. De omvang van de integratie uitkering Participatie wijzigt door de toekenning van de loon- en prijsbijstelling 2020. De verdeling van de integratie uitkering wijzigt door actualisatie van de verdeling van de Wsw-middelen binnen de algemene uitkering uit het gemeentefonds. De Wsw-verdeling vanaf 2020 is geactualiseerd met de realisaties van het gemiddeld aantal StandaardEenheid (SE) in 2019 en de blijf-kansen van Wsw-werknemers voor de jaren 2020 en verder. Het bedrag dat we van het rijk ontvangen voor WSW wordt doorbetaald aan de NLW. Tegenover het voordeel in 2024 staat een nadeel in de integratie uitkering sociaal domein die we van het rijk ontvangen via de algemene uitkering uit het gemeentefonds.
|
Gemeentefonds
|
2021 raming
|
2022 raming
|
2023 raming
|
2024 raming
|
(Compensatie-) regeling Voogdij/18+
|
|
|
|
|
|
Lasten
|
-141
|
-141
|
-141
|
-141
|
|
Baten
|
200
|
150
|
150
|
0
|
Bij de verwerking van de meicirculaire 2020 in de begroting en meerjarenraming zijn de stelposten voor 2021 en 2022 ten onrechte geboekt. De raming voor 2021 is gebaseerd op een declaratie in 2020 aan de hand van de realisatie 2019. De raming in 2022 is gebaseerd op een declaratie in 2021 aan de hand van de realisatie in 2020. Door uitstel van de invoering van het woonplaatsbeginsel naar 1 januari 2022 loopt de huidige financieringssystematiek een jaar langer. Daarmee loopt ook de compensatieregeling door. Dat betekent een declaratie in 2022 aan de hand van de realisatie in 2021 met een compensatie in 2023. Met de kanttekening dat we blijven voldoen aan de regeling en het grensbedrag waarboven compensatie plaats vindt halen. Tegenover het voordeel van de compensatieregeling staat een structureel nadeel door een daling van onze integratie uitkering Voogdij/18+.
|
Herijking algemene uitkering sociaal domein |
|
|
|
|
|
Lasten
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Baten
|
0
|
0
|
-1.000
|
-1.386
|
In juni zijn de gevolgen van de herijking in het sociaal domein bekend geworden. Gemeenten met 20.000 – 50.000 inwoners krijgen gemiddeld € 33,35 minder voor het sociaal domein. Voor Horst aan de Maas is dit nagenoeg € 1,4 miljoen (in 2024). |
Herijking van het gemeentefonds |
|
Lasten
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Baten
|
0
|
-1.000
|
-1.000
|
-1.000
|
Vanaf 2022 wordt de algemene uitkering uit het gemeentefonds anders verdeeld. Dat wordt ook wel ‘herijking gemeentefonds’ genoemd. De verwachting is dat die financieel ongunstig uitpakt voor Horstaan de Maas. Eens in de 10 tot 15 jaar wordt het gemeentefonds tegen het licht gehouden. Een commissie onderzoekt dan of de verdeelmaatstaven voor het fonds nog aansluiten bij de werkelijkheid. Deskundigen verwachten dat plattelandsgemeenten er bij deze herijking maximaal ca. € 100 per inwoner op achteruit gaan. Omdat hierover nog veel onduidelijkheid is houden we rekening met een negatief herverdeeleffect van € 1.000.000. Dat is ongeveer € 25 per inwoner. De verwachting is echter dat het nadelige financiële effect de € 25 zal overstijgen. |
Integratie-uitkering Sociaal Domein |
|
Lasten
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Baten
|
0
|
0
|
0
|
-188
|
Aansluiting voor het budget rijksbijdrage deelfonds (integratie uitkering) Sociaal Domein met de meicirculaire 2020. Tegenover de lagere inkomsten uit de rijksbijdrage in 2024, staat een voordeel omdat we ook minder hoeven door te betalen aan de NLW. |
Stelpost lasten inburgering (IU) - opgenomen taakstelling |
|
Lasten
|
10
|
10
|
10
|
10
|
|
Baten
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Met ingang van 1 juli 2021 treedt de nieuwe Wet inburgering in werking. In de begroting 2020 is, vooruitlopend op toekenning van de rijksbijdrage inburgering, al een ombuiging van € 10.000 opgenomen voor het structureel benodigde budget voor de uitvoering van deze nieuwe taak. Daardoor stond in onze begroting wel een taakstelling, maar nog geen budget. De integratie uitkering maakt met ingang van de meicirculaire 2020 onderdeel uit van de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Voor de jaren 2021 en 2022 is resp. € 54.000, € 121.000 toegekend en vervolgens structureel € 133.000. Deze middelen zijn, hoewel niet geoormerkt, bedoeld voor de uitvoering van de wettelijke taak. Door de opgenomen ombuiging van € 10.000, zetten we op voorhand €10.000 minder opzij voor de uitvoering van de nieuwe Wet inburgering. |
Verlenging regeling Sportakkoord |
|
Lasten
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Baten
|
0
|
30
|
0
|
0
|
De landelijke regeling Sportakkoord is met een jaar verlengd tot en met 2022. Dit betekent dat we ook voor 2022 een uitkering aan kunnen vragen bij het ministerie van VWS voor de uitvoering van het Sportakkoord. De middelen zijn geoormerkt. Tegenover de rijksbijdrage staat in onze begroting voor hetzelfde bedrag een budget voor de uitvoering. Verantwoording vindt plaats via de SiSabijlage in de jaarstukken. |
Vrijval stelpost indexatie sociaal domein |
|
Lasten
|
226
|
226
|
226
|
226
|
|
Baten
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Bij de meicirculaire is rekening gehouden met een indexering van prijzen, o.a. voor zorgkosten in het sociaal domein. Dit resulteerde in een toename van de algemene uitkering. Omdat de indexering leidt tot hogere lasten, is een deel van de toename van de algemene uitkering weggezet in een stelpost. Een deel van die stelpost kan structureel vrijvallen. Wij zien namelijk bij de begroting dat de lasten niet navenant stijgen.
|
Vrijval stelpost toename hoeveelheid maatstaven |
|
Lasten
|
600
|
700
|
800
|
900
|
|
Baten
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Bij de meicirculaire is bij een aantal maatstaven (met name in het sociale cluster) rekening gehouden met een toename in de aantallen. Dit resulteerde in een toename van de algemene uitkering. Dit kan leiden tot een toename van budgetten aan de lastenkant. Daarom is een deel van de toename van de algemene uitkering weggezet in een stelpost. Een deel van die stelpost kan structureel vrijvallen. We zien namelijk bij de begroting dat de lasten niet navenant stijgen. |
Vrijval stelposten lasten |
|
Lasten
|
-5
|
-7
|
-8
|
-8
|
|
Baten
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Bij het doorrekenen van de gemeentefonds-circulaires worden stelposten opgenomen voor mogelijke toekomstige budgetten. Een eventueel saldo valt vrij.
|
Nieuw beleid |
2021 raming
|
2022 raming
|
2023 raming
|
2024 raming
|
Reserves actualisatie |
|
|
|
|
|
Lasten
|
0
|
50
|
50
|
50
|
|
Baten
|
0 |
-50
|
-50
|
-50
|
Er is kritisch gekeken naar de stand van alle reserves en eventuele claims die er nog op liggen. Dit heeft er toe geleid dat een aantal reserves afgeraamd en opgeheven kan worden. Daarnaast zijn de claims die op de algemene reserve vrij aanwendbaar lagen, overgeboekt naar een nieuwe reserve “Reserve Onderhanden”. Op deze manier is direct duidelijk hoeveel er van de reserve vrij beschikbaar is. |
Subsidieaanvraag kerkenvisie Horst aan de Maas |
|
|
|
|
|
Lasten
|
-25
|
0
|
0
|
0
|
|
Baten
|
25
|
0
|
0
|
0
|
De Federatie Maasdorpen stelt een kerkenvisie op over de toekomst van de kerken in Horst aan de Maas. De gemeente levert een financiële bijdrage aan het onderzoek dat hiervoor wordt gedaan. Die bijdrage is gelijk aan de subsidie die het Rijk hiervoor beschikbaar stelt.
|
Ombuigingen begroting 2021
|
2021 raming
|
2022 raming
|
2023 raming
|
2024 raming
|
Extra verhoging OZB-tarieven 3% |
|
|
|
|
|
Lasten
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Baten
|
341 |
341 |
341 |
341 |
Een verhoging van het OZB-tarief met 1% leidt tot € 115.000 meer inkomsten. Het OZB-tarief woningen in Horst aan de Maas is 0,1483% Dat is (1%) lager dan het gewogen provinciaal gemiddelde van (0,1501%). De verschillen tussen gemeenten zijn aanzienlijk. De tarieven variëren tussen 35% onder en 37% boven het gewogen provinciaal gemiddelde. Het OZB-tarief voor woningen is in onze gemeente in 2017-2019 met 12% gedaald (OZB-verevening bedrijven-woningen). Het huidige OZB-tarief voor niet-woningen (0,442%; eigenaar en gebruiker opgeteld) is flink lager (12%) dan het provinciaal gemiddelde (na de stijging in 2017-2019 door de OZB-verevening bedrijven-woningen). De verschillen tussen gemeenten zijn heel fors en variëren tussen 50% onder en 110% boven het gemiddelde. In vergelijking met Horst aan de Maas zijn de tarieven van Venray en Venlo respectievelijk 23% en 46% hoger en de tarieven van Peel en Maas 17% lager. |
Verlagen budget voor economische stimulering
|
|
Lasten
|
50
|
50
|
50
|
50
|
|
Baten
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Het budget (€ 100.000) voor het aanjagen van economisch-innovatieve ontwikkelingen kan worden verlaagd. De helft van dit budget verstrekt de gemeente aan ondernemers via een lokale subsidieregeling voor economische innovaties. De andere helft wordt ingezet als dekking van de reguliere uitvoeringskosten. Deze zou kunnen worden beëindigd. De BING-subsidie (via Agrifood-campus bekostigd uit regiobijdrage) staat hier los van. |
Compensatie Rijksoverheid voor gevolgen corona
|
2021 raming
|
2022 raming
|
2023 raming
|
2024 raming
|
Compensatie Rijksoverheid voor gevolgen corona |
|
|
|
|
|
Lasten
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Baten
|
0 |
500 |
250 |
250 |
Voor diverse posten in de begroting verwachten we gecompenseerd te worden door de Rijksoverheid. De compensatie verwachten we voornamelijk op de extra kosten van de bijstandsgerechtigden. Mocht volgend jaar blijken dat de Rijksoverheid de financiële effecten van corona onvoldoende compenseert, dan is het noodzakelijk dat we aanvullende ombuigingsmaatregelen treffen. Daarbij gaat het om OZB-verhoging en/of beperking van het investeringskader. |