1. Infographic baten en lasten 2021
2. Investeringen
Totaal investeringen | Totaal | |||||
bedragen x € 1.000 | Totaal bruto investering | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2021-2024 |
Frisse scholen fase 3 | 601 | 601 | 0 | 0 | 0 | 601 |
Tractie | 135 | 35 | 65 | 35 | 0 | 135 |
Investering openbare verlichting | 584 | 146 | 146 | 146 | 146 | 584 |
Rioleringsmaatregelen | 8.030 | 2.040 | 2.135 | 2.251 | 1.604 | 8.030 |
Klimaatmaatregelen | 1.750 | 500 | 500 | 750 | 0 | 1.750 |
Bermen en sloten buitengebied | 200 | 50 | 50 | 50 | 50 | 200 |
WMO individuele voorzieningen | 1.800 | 450 | 450 | 450 | 450 | 1.800 |
Rehabilitatie en reconstructie wegen | 5.000 | 1.000 | 2.000 | 2.000 | 0 | 5.000 |
Herinrichting stationsomgeving station Horst-Sevenum | 872 | 872 | 0 | 0 | 0 | 872 |
Nieuwe investeringen | ||||||
Opknappen zwembad de Berkel | 1.662 | 1.662 | 0 | 0 | 0 | 1.662 |
Opknappen sporthal de Berkel | 817 | 817 | 0 | 0 | 0 | 817 |
Investeringen Afslag 10 | 6.250 | 6.250 | 0 | 0 | 0 | 6.250 |
Sporthal HAM | 7.390 | 7.390 | 0 | 0 | 0 | 7.390 |
IHP Basisschool Weisterbeek Horst naar Junior College | 9.500 | 0 | 0 | 9.500 | 0 | 9.500 |
IHP Basischool Doolgaard Horst | 1.000 | 0 | 0 | 1.000 | 0 | 1.000 |
IHP Basisscholen Sevenum (incl. voorbereidingskrediet) | 5.100 | 100 | 0 | 0 | 5.000 | 5.100 |
Investeringen MIP | 5.854 | 1.736 | 1.728 | 994 | 1.396 | 5.854 |
Upgraden centrum Horst: herontwikkeling zuid, Klosterhof, lint noordzijde | 3.639 | 1.789 | 710 | 0 | 1.140 | 3.639 |
Huisvesting Openbare Werken | 1.000 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 1.000 |
Investering Smetenhof Lottum | 750 | 750 | 0 | 0 | 0 | 750 |
Investeringen Horst West | 1.000 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 1.000 |
Aankoop deel Synthese pand Bemmelstraat | 215 | 215 | 0 | 0 | 0 | 215 |
Voormalige basisschool en gymzaal Meterik (bijdrage grex) | 100 | 100 | 0 | 0 | 0 | 100 |
Totaal | 62.029 | 21.033 | 7.784 | 17.176 | 16.036 | 62.029 |
Lopende investeringen in 2020, die nog doorlopen in de periode 2021-2024
bedragen x € 1.000 | Bruto investering |
Fietsverbinding America - station Horst-Sevenum | 1.550 |
Herinrichting stationsomgeving Horst-Sevenum | 7.400 |
Volledige herinrichting P2 Kerkeveld | 975 |
Nieuwbouw basisschool Tienray-Swolgen | 3.450 |
Frisse scholen fase 2 | 681 |
Afslag 10 werkkrediet | 100 |
Voorbereidingskrediet SAAM | 185 |
Voorbereidingskrediet zwembad | 134 |
Voorbereidingskrediet binnensport | 50 |
Revitalisering 't Gasthoes | 12.924 |
Rioleringsmaatregelen B1 Groote Molenbeek | 1.760 |
Centrumvisie Greune Droad | 285 |
MIP Merthal Horst: vervangen regeltechniek | 360 |
Totaal lopende investeringen | 29.854 |
3. Highlights
4. Raadsvoorstel
Raadsvoorstel
Onderwerp | RV - Begroting 2021, inclusief meerjarenraming 2022-2024 | ||
datum raad | 10 november 2020 | portefeuillehouder | T. Kuipers |
bladnummer | clustermanager | P. van Hoof | |
agenda punt | behandeld door | T. Nijssen |
Voorstel
- De begroting 2021 vast te stellen, inclusief de meerjarenraming 2022-2024 en de bijbehorende mutaties in de budgetten, reserves, voorzieningen, vaste activa en te realiseren ombuigingen zoals verwerkt in het boekwerk.
- Voor ‘IHP verbouwing basisschool Weisterbeek’ het ‘IHP Sevenum’ en de ‘herontwikkeling voormalige locatie basisschool Meterik’ een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen van elk € 100.000 groot.
- De benodigde weerstandscapaciteit te verhogen met € 1,2 miljoen middels een overheveling van de Algemene Reserve Vrij Aanwendbaar naar de Algemene Reserve Basis.
- Instemmen met de voorgestelde herschikking van de Algemene Reserves in een Algemene Reserve Basis, een Algemene Reserve Onderhanden en een Algemene Reserve Vrij Aanwendbaar.
- Het college van B&W wordt gemandateerd om de Algemene Reserve Onderhanden in te zetten overeenkomstig een eerder genomen raadsbesluit.
Algemeen
Het financiële effect van Corona op de begroting wordt voor Horst aan de Maas verder versterkt door andere invloeden van buitenaf. De verdeling van rijksgelden over de gemeenten verandert vanaf 2022 en dat pakt nadelig uit voor Horst aan de Maas. Plattelandsgemeenten krijgen dan minder geld en steden krijgen meer geld. Ook worden gemeenten gekort op de rijksbijdragen voor de uitvoering van haar taken voor participatie, jeugdzorg, WMO en sociale basisvoorzieningen.
In de komende periode hebben we daardoor te maken met een periode van zware financiële tegenwind.
Ondanks deze tegenwind willen we vasthouden aan de koers, onze ambitie, om te investeren in de leefbaarheid van dorpen en wijken en projecten die de economie en gezondheid versterken. Er lopen nog investeringen van in totaal € 30 miljoen (o.a. Gasthoes en herinrichting stationsomgeving Horst-Sevenum). In de meerjarenbegroting is verder nog voorzien in nieuwe investeringen tot € 62 miljoen. Onder andere voor de sporthal Hegelsom-America-Meterik, basisschool De Weisterbeek in Horst en gemeenschapshuis De Smetenhof in Lottum. Ook wordt geïnvesteerd in de verbetering van de leefbaarheid in de wijken In de Riet, Mussenbuurt, Norbertuswijk en Horst-Centrum. Bovendien draagt Horst aan de Maas samen met de andere gemeenten in Noord-Limburg bij aan projecten die de economie, veiligheid en gezondheid in onze regio versterken. Het geld dat gemeenten daarvoor inzetten, is een hefboom voor grote financiële bijdragen van de provincie Limburg, het Rijk en andere samenwerkingspartners.
Om de begroting ook de komende jaren sluitend te houden en geen rekeningen door te schuiven naar volgende generaties, zijn moeilijke keuzes onvermijdelijk.
In de (meerjaren)begroting 2021 - 2024 zijn verschillende ombuigingen opgenomen die een omvang kennen van € 2,6 miljoen in 2024. Deze komen boven op de nog lopende ombuigingen tot een bedrag van € 2,3 miljoen uit de vorige begroting. Bij de nieuwe ombuigingen gaat het onder andere om: het verlagen van de budgetten voor het openbaar gebied, gezondste regio, sport, peuterspeelzalen, economische stimulering en toerisme. Ook op de ambtelijke organisatie wordt bezuinigd en worden eerder geplande investeringen uitgesteld of geschrapt. Denk hierbij aan buitensportaccommodatie America/Meterik, de herontwikkeling van Kloosterhof en de verplaatsing van het zwembad en sporthal de Berkel naar Afslag 10.
Verdere ombuigingen vinden wij niet verantwoord omdat wij niet (verder) willen bezuinigen op zaken die essentieel zijn voor een gezonde leefomgeving en de zorg voor de mensen die dat nodig hebben.
Daarmee hebben we “onder aan de streep” nog niet helemaal een sluitende begroting. Door de onroerendezaakbelasting vanaf 2021 tenslotte te verhogen met 3,0% structureel zorgen we voor een financieel solide basis voor de toekomst.
Aanleiding
Op 7 juli heeft uw raad de kadernota 2021 vastgesteld. De kadernota vormt de basis voor de begroting 2021, inclusief de meerjarenraming 2022-2024. De kadernota 2021 sloot met tekorten die (afgerond) opliepen van
€ 1,1 miljoen in 2021 naar € 1,8 miljoen in 2024. Om tot een sluitend geheel te komen zijn hier nog te realiseren ombuigingen tegenover gesteld die in de kadernota nog niet zijn geconcretiseerd.
Daarna is de meicirculaire gepubliceerd en met een RIB gedeeld met uw raad. De algemene boodschap daarbij was dat de verwachte tekorten op zouden lopen.
Tussen de kadernota 2021 en het voorbereiden van de begroting 2021 hebben diverse ontwikkelingen plaatsgevonden waarmee rekening moet worden gehouden. Denk aan de besluiten van uw gemeenteraad in de tussenliggende periode, diverse autonome ontwikkelingen, financiële ontwikkelingen en onzekerheden en het opnieuw doorrekenen van de kapitaallasten in meerjarig perspectief. Een doorrekening die overigens altijd wordt gemaakt als onderdeel van het opstellen van de begroting. Hiermee rekening houdend levert dit het onderstaande financiële beeld:
|
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Meerjarenbegroting 2020-2023 |
327 |
1.110 |
798 |
605 |
Raadsbesluiten tot en met 1e bijstelling 2020 |
-1.123 |
-1.098 |
-1.035 |
-966 |
Subtotaal meerjarenbegroting 2021 - 2024 |
-796 |
12 |
-238 |
-361 |
Raadsbesluiten > 1e bijstelling 2020 < begroting |
-498 |
-59 |
-70 |
-133 |
Actuele begroting 2021 - 2024 |
-1.293 |
-47 |
-308 |
-493 |
Autonome ontwikkelingen |
-199 |
-325 |
13 |
143 |
Gemeentefonds |
1.255 |
-72 |
-972 |
-1.596 |
Nieuw beleid |
-739 |
-1.271 |
-814 |
-327 |
Onontkoombaar knelpunt |
-105 |
-3 |
-3 |
-3 |
Rente, afschrijving en financiering |
828 |
-88 |
-409 |
-53 |
Diverse kleine mutaties < € 50.000 |
18 |
-8 |
-22 |
-32 |
Loon- en prijscompensatie |
-71 |
-94 |
-93 |
-12 |
Corona effecten |
-1.003 |
-966 |
-324 |
-124 |
Niet te realiseren ombuigingen |
0 |
0 |
-285 |
-285 |
Meerjarenbegroting 2021- 2024 excl. ombuigingen |
-1.309 |
-2.873 |
-3.218 |
-2.783 |
Beoogd resultaat
Het beoogd resultaat is het realiseren van ambities in combinatie met een gezond financieel perspectief en een robuust sluitende meerjarenbegroting. De u aangeboden begroting 2021-2024 is meerjarig sluitend. De robuustheid zal in de komende jaren moeten groeien door het realiseren van de in deze begroting benoemde uitdagingen en ombuigingen.
Oplossingsrichtingen
De zomerperiode is gebruikt om samen met de directie en de ambtelijke organisatie te onderzoeken waar reële kansen en mogelijkheden liggen om dingen anders te gaan doen en anders te prioriteren. Dit resulteert in het onderstaande overzicht van voorgestelde ombuigingen:
Ombuigingen begroting 2021 |
|||||
1 |
Budget stimuleren toerisme verlagen |
50 |
50 |
50 |
50 |
1 |
Verkoop pachtgronden |
0 |
488 |
-12 |
-12 |
1 |
Verschuiven budget HILTHO |
27 |
-27 |
0 |
0 |
2 |
Budget beheer openbaar gebied verlagen |
200 |
200 |
0 |
100 |
2 |
Investering herontwikkeling Kloosterhof uitstellen van 2022 naar 2024 |
0 |
0 |
39 |
39 |
2 |
Ophogen leges voor omgevingsvergunning |
100 |
100 |
100 |
100 |
2 |
Verschuiven investering infrastructuur Afslag 10 naar 2024 |
0 |
73 |
72 |
71 |
4 |
Gemeenschapsaccommodaties |
0 |
0 |
0 |
100 |
4 |
Herinrichten WMO-taken |
50 |
50 |
50 |
50 |
4 |
Ophoging stelpost ombuiging actieplan Sociaal Domein in verband met de forse daling van het BUIG-budget |
200 |
400 |
400 |
400 |
4 |
Prioriteitsgelden dorpsraden verlagen |
0 |
0 |
0 |
45 |
4 |
Verlagen budget Gezondste Regio (GR2025) |
14 |
14 |
14 |
14 |
4 |
Verlagen subsidies voor professionele organisaties |
0 |
0 |
0 |
25 |
5 |
Investering in buitensportaccommodatie America en Meterik uitstellen tot min. 2024 |
-2 |
230 |
227 |
213 |
5 |
Investering juniorcollege schrappen |
0 |
20 |
20 |
19 |
5 |
Kostendekkendheid sportaccommodaties verhogen |
0 |
0 |
0 |
130 |
5 |
Opknappen sporthal de Berkel in plaats van nieuwbouw in Afslag 10 |
0 |
-55 |
146 |
145 |
5 |
Opknappen zwembad de Berkel in plaats van nieuwbouw in Afslag 10 |
200 |
17 |
397 |
293 |
5 |
Verlagen budget sport |
0 |
0 |
50 |
50 |
5 |
Verlagen subsidie peuterspeelzalen |
50 |
50 |
50 |
50 |
7 |
Aanpassing budget communicatie |
25 |
25 |
25 |
25 |
7 |
Budget toezicht & handhaving verlagen |
0 |
0 |
0 |
50 |
7 |
Kritisch doorlichten budgetten |
50 |
50 |
0 |
0 |
7 |
Stelpost aanvullende taakstelling ambtelijke organisatie |
0 |
0 |
50 |
100 |
7 |
Stelpost verlagen budget ondermijning |
0 |
0 |
0 |
40 |
7 |
Verlagen bijdrage gemeenschappelijke regelingen |
0 |
150 |
150 |
150 |
8 |
Extra verhoging OZB tarieven 3% |
341 |
341 |
341 |
341 |
8 |
Verlagen budget voor economische stimulering |
50 |
50 |
50 |
50 |
Totaal Ombuigingen begroting 2021 |
1.355 |
2.226 |
2.219 |
2.638 |
De ontwikkeling van het begrotingssaldo samen met de voorgestelde ombuigingen en de verwachte compensatie van het Rijk voor de gevolgen van corona, resulteren in het onderstaande meerjarig perspectief:
|
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Meerjarenbegroting 2021- 2024 excl. ombuigingen |
-1.309 |
-2.873 |
-3.218 |
-2.783 |
Ombuigingen begroting 2021 |
1.355 |
2.226 |
2.219 |
2.638 |
Compensatie rijk gevolgen corona |
0 |
500 |
250 |
250 |
Meerjarenbegroting 2021-2024 incl. ombuigingen |
46 |
-146 |
-749 |
105 |
Argumenten | |||||||||||||||||||||
1.1 | Met het vaststellen van de begroting 2021 worden de in de begroting en meerjarenraming opgenomen budgetbijstellingen vastgesteld. De kadernota 2021 is de basis voor deze cijfers. Deze cijfers zijn vervolgens aangevuld met onder andere actuele en autonome ontwikkelingen, financiële ontwikkelingen en onzekerheden, corona effecten en raadsbesluiten in de tussenliggende periode. Het cijfermatige verloop en een specificatie van de verschillende categorieën van mutaties is kort samengevat in de “Financiële samenvatting” op pagina 9 t/m 12 van de begroting 2021. In de verschillende programma’s wordt een toelichting op de mutaties gegeven. |
||||||||||||||||||||
1.2 | Met het vaststellen van de begroting 2021 worden ook de in de begroting en meerjarenraming opgenomen bijstelling van reservemutaties en voorzieningen vastgesteld en wordt er financiële ruimte gereserveerd voor investeringen Met het vaststellen van de begroting 2021 stelt uw gemeenteraad deze mutaties in de reserves en voorzieningen vast. Ook wordt er financiële ruimte gereserveerd voor investeringen, zoals die genoemd worden op bladzijde192 van de begroting. Zodra de gewenste invulling van een investeringsplan bekend is, zal aan de raad middels een afzonderlijk raadsvoorstel een kredietaanvraag worden voorgelegd. Voor een overzicht van de mutaties in de reserves verwijzen wij u naar bladzijde 188/189 van de begroting. |
||||||||||||||||||||
1.3 | Met het vaststellen van de begroting 2021 stemt u in met het vrijmaken van middelen voor regionale initiatieven. Zowel voor de regiodeal als het regionaal investeringsprogramma worden in deze begroting middelen beschikbaar gesteld. Voor de periode 2021 – 2023 gaat dit om een bedrag van 2,7 mln.. Ook deze ontwikkeling zal de komende jaren nauwlettend gevolgd worden om te kijken waar het mogelijk is middelen vrij te spelen. |
||||||||||||||||||||
2.1 | Voor het ‘IHP verbouwing basisschool de Weisterbeek’ en het ‘IHP Sevenum’ en de ‘herontwikkeling van de voormalige locatie basisschool Meterik’ wordt een voorbereidingskrediet gevraagd van elk € 100.000. Per saldo dus drie voorbereidingskredieten van elk € 100.000, die al vanaf 2020 ingezet kunnen worden. Deze voorbereidingskredieten worden op een later tijdstip ingebracht in de boekwaarde van de investering. |
||||||||||||||||||||
3.1 | Om de weerstandscapaciteit op niveau te houden wordt er € 1,2 miljoen uit de Algemene Reserve Vrij Aanwendbaar overgeheveld naar de Algemene Reserve Basis. Op basis van geactualiseerde risicoschattingen is de huidige Algemene Reserve Basis van € 8,1 miljoen onvoldoende. Oorzaken van de toegenomen risico’s zijn onder meer de Programma Aanpak Stikstof (PAS), de gevolgen van de Coronacrisis en een toename van de ombuigingen die we moeten realiseren in de komende jaren om tot een sluitende begroting te komen. Door de Algemene Reserve Basis te verhogen met € 1,2 miljoen tot € 9,3 miljoen komt ons weerstandsvermogen op een adequaat niveau om de bestaande risico’s af te dekken. We voldoen dan zowel aan onze eigen norm als aan de norm van de provincie. Voor een verdere toelichting verwijzen wij u naar de paragraaf ‘Weerstandsvermogen en Risicobeheersing’ op bladzijde 99 - 105 van de begroting. |
||||||||||||||||||||
4.1 |
Voorgesteld wordt om enkele bestemmingsreserves (gedeeltelijk) te laten vrijvallen ten gunste van onze Algemene Reserve Vrij Aanwendbaar en de Algemene Reserves te herschikken zoals hieronder uiteengezet.
Daarnaast wordt de Algemene Reserve verkoop Aandelen Essent samengevoegd met de Algemene Reserve Vrij Aanwendbaar. Om vervolgens meer zicht te krijgen op de middelen die echt nog vrij aanwendbaar zijn wordt uit de Algemene Reserve Vrij Aanwendbaar het deel waarop een claim ligt en waar al een besluit over genomen is, ondergebracht in de Algemene Reserve Onderhanden.
|
||||||||||||||||||||
5.1 | Het College van B&W wordt gemandateerd om de claims op de Algemene Reserve Onderhanden overeenkomstig het onderliggende raadsbesluit uit te voeren. Als de gemeenteraad een besluit neemt om de algemene reserve in te zetten voor een specifiek doel worden deze middelen uit de Algemene Reserve Vrij Aanwendbaar overgeheveld naar de Algemene Reserve Onderhanden. Om te voorkomen dat tijdens de uitvoering voor elke aanwending gedurende het jaar een raadsbesluit moet worden gehaald wordt het college gemandateerd middelen uit deze reserve in te zetten overeenkomstig het onderliggende raadsbesluit. Met de jaarrekening legt het college verantwoording af over de inzet van de hier genoemde middelen in het betreffende jaar. Bij een positief besluit zal onze verordening ex artikel 212 GW hierop aangepast worden. |
||||||||||||||||||||
Kantekeningen |
|||||||||||||||||||||
1.1 | De begroting is gebaseerd op vele financiële onzekerheden In de begroting hebben we op basis van de huidige inzichten een zo goed mogelijke inschatting gemaakt van de financiële effecten van een aantal ontwikkelingen en risico’s. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de coronacrisis, herijking algemene uitkering en de regionale initiatieven. De ontwikkeling van het begrotingssaldo dat hier sterk van afhankelijk is, zullen we nauwlettend blijven volgen. Mocht in het begrotingssaldo toch nog ruimte ontstaan, dan heeft het achterwege laten van de verkoop van pachtgronden in onze ogen de hoogste prioriteit. Van de andere kant, mocht volgend jaar blijken dat de Rijksoverheid de financiële effecten van corona niet of onvoldoende compenseert, dan zijn aanvullende maatregelen onontkoombaar. Dat zal dan leiden tot een verhoging van de ozb met zeker 5% en/of het uitstellen of schrappen van (regionale) investeringsprojecten. |
||||||||||||||||||||
1.2 | Met het vaststellen van de begroting 2021 stemt u in met een lastenverzwaring voor burgers en bedrijven. Met ingang van 2021 zal de OZB, naast de reguliere indexering van 2,4%, eenmalig structureel met 3,0% worden verhoogd. Voor een huishouden met een gemiddelde WOZ-waarde van € 240.000 levert dit een lastenverzwaring op van circa € 1,60 per maand. De tarieven voor de afvalstoffenheffing stijgen in 2021 gemiddeld met € 15 per huishouden. Omgerekend is dit een extra last van € 1,25 per maand. Het tarief voor de rioolheffing is in 2021 gelijk aan 2020. Horst aan de Maas is overigens niet de enige gemeente die te maken krijgt met een lastenverzwaring. Er is hier sprake van een landelijke trend waaraan weinig gemeenten zullen ontkomen. |
||||||||||||||||||||
1.3 | De nog te realiseren ombuigingen lopen op tot een structurele opgave van € 4,9 miljoen in 2024. In de onderstaande tabel wordt de opbouw van de nog te realiseren ombuigingen in de komende jaren inzichtelijk gemaakt. Het is een grote opgave om deze overeenkomstig te realiseren en zal veel vragen van de organisatie in relatie tot de reguliere werkzaamheden en ambities die er nog liggen.
|
||||||||||||||||||||
1.4 | De algemene uitkering uit het gemeentefonds in de begroting 2021 is gebaseerd op de meicirculaire 2020. De septembercirculaire 2020 is dusdanig laat gepubliceerd dat het niet haalbaar is deze door te rekenen en mee te nemen in de begroting 2021. De begroting 2021 is daardoor gestoeld op de meicirculaire 2020. De hoofdlijnen zijn inmiddels wel in beeld en laten zien dat de septembercirculaire zeker geen oplossing gaat bieden voor de uitdaging die we hebben. De uitdaging wordt eerder groter dan kleiner. Zodra de cijfers uit de septembercirculaire zijn doorgerekend worden deze gedeeld middels een RIB. |
||||||||||||||||||||
1.5 | De voorziening afval sluit middels een stelpost die nog geëffectueerd moet worden. Met het vaststellen van de tarieven in december wordt tevens een besluit genomen over de initiatieven die wel en die niet doorgevoerd worden om tot een sluitende afvalbegroting te komen. De nu ingeboekte stelpost zal daarmee verrekend worden en komen te vervallen |
Financiële consequenties
De financiële consequenties zijn opgenomen in de begroting 2021 en zijn op hoofdlijnen toegelicht in dit raadsvoorstel.
Vervolgtraject / communicatie
Besluitvormingsproces | |
- Persbijeenkomst | 6-okt |
- Aanlevering technische vragen (vóór 09.00 uur) | 12-okt |
- Beantwoording technische vragen in B&W | 19-okt |
- Verzending beantwoording technische vragen aan gemeenteraad | 21-okt |
- Verduidelijking beantwoording technische vragen | 3-nov |
- Behandeling begroting 2021 in de gemeenteraad | 10-nov |
Na vaststelling van de begroting 2021 wordt deze, vóór 15 november, aan de provincie Limburg en aan het Centraal Bureau voor de Statistiek aangeboden. De provincie, zal in haar rol als toezichthouder, de begroting beoordelen en nader onderzoeken op het voldoen aan de wet- en regelgeving. De uitkomsten van deze beoordeling en dit onderzoek bepalen welke vorm van toezicht de provincie in 2021 zal toepassen. Dit onderzoek van de provincie en het bepalen van de vorm van toezicht wordt voor 01-januari-2021 afgerond en gecommuniceerd met de gemeenten.
5. Financiële samenvatting
bedragen x € 1.000 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Meerjarenbegroting 2020-2023 |
327 |
1.110 |
798 |
605 |
Raadsbesluiten tot en met 1e bijstelling 2020 |
-1.123 |
-1.098 |
-1.035 |
-966 |
Subtotaal meerjarenbegroting 2021 - 2024 |
-796 |
12 |
-238 |
-361 |
Raadsbesluiten > 1e bijstelling 2020 < begroting |
-498 |
-59 |
-70 |
-133 |
Actuele begroting 2021 - 2024 |
-1.293 |
-47 |
-308 |
-493 |
Autonome ontwikkelingen |
-199 |
-325 |
13 |
143 |
Gemeentefonds |
1.255 |
-72 |
-972 |
-1.596 |
Nieuw beleid |
-739 |
-1.271 |
-814 |
-327 |
Onontkoombaar knelpunt |
-105 |
-3 |
-3 |
-3 |
Rente, afschrijving en financiering |
828 |
-88 |
-409 |
-53 |
Diverse kleine mutaties < € 50.000 |
18 |
-8 |
-22 |
-32 |
Loon- en prijscompensatie |
-71 |
-94 |
-93 |
-12 |
Corona effecten |
-1.003 |
-966 |
-324 |
-124 |
Niet te realiseren ombuigingen |
0 |
0 |
-285 |
-285 |
Meerjarenbegroting 2021- 2024 excl. ombuigingen |
-1.309 |
-2.873 |
-3.218 |
-2.783 |
Ombuigingen begroting 2021 |
1.355 |
2.226 |
2.219 |
2.638 |
Compensatie rijksoverheid door gevolgen Corona |
0 |
500 |
250 |
250 |
Meerjarenbegroting 2021-2024 incl. ombuigingen |
46 |
-146 |
-749 |
105 |
Voor nadere specificaties van de afzonderlijke regels in dit overzicht verwijzen we u naar de tegel "Diversen" en dan "Financiële samenvatting".