Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk
Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Begroting 2017
>
Activiteiten
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Bijlagen
Home
Programma’s
Bestuur en dienstverlening
Regionale samenwerking en economie
Sociaal domein
Ruimte, wonen en mobiliteit
Financiële situatie
Lokale heffingen
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Onderhoud en kapitaalgoederen
Financiering
Bedrijfsvoering
Verbonden partijen
Grondbeleid
Ombuigingen
Activiteiten
Home
Programma’s
Bestuur en dienstverlening
Regionale samenwerking en economie
Sociaal domein
Ruimte, wonen en mobiliteit
Financiële situatie
Lokale heffingen
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Onderhoud en kapitaalgoederen
Financiering
Bedrijfsvoering
Verbonden partijen
Grondbeleid
Ombuigingen
Activiteiten
Tonen
Activiteiten (331)
Als deelnemer van het regionale Waterpanel, zorgen we voor samenwerking en een optimale kostenbeheersing.
Bij de begroting maken we volgens voorgeschreven schema van de rentelasten externe financiering, het renteresultaat en rentetoerekeningsmethodiek inzichtelijk.
Bij de informatievoorziening geven we basale tips en tools waar inwoners met een gewijzigde financiële situatie zelf mee aan de slag kunnen gaan. Het aanreiken van tools wordt onderdeel van de vraagverhelderingsgesprekken.
Bij de inrichting van de openbare ruimte kijken we creatief naar laagdrempelige en toegankelijke sportgelegenheden.
Bij geslaagde schuldhulpregelingen bieden we nazorgtrajecten.
Borgen integraliteit van sociale- en fysieke veiligheid
Budgetten / middelen worden toegekend aan de activiteiten die we willen realiseren.
Conform de afgesproken verdeelsleutel levert Horst aan de Maas 10 personen voor de regionale crisisorganisatie. Zij worden hiervoor opgeleid, getraind en beoefend.
Daar waar zelfstandig reizen niet haalbaar is, zetten we leerlingenvervoer in.
De besluitvorming van de gemeenteraad wordt verder geoptimaliseerd zonder daarbij de kwaliteit van het debat uit het oog te verliezen.
De besteding van de maatschappelijke participatiebijdrage door volwassenen met een afstand tot de arbeidsmarkt wordt steekproefsgewijs gecontroleerd.
De bezwarencommissie brengt een jaarverslag over 2016 uit.
De Burger Advies Raad (BAR) start een ontwikkeltraject om de 'authentieke stem van de inwoner' zo goed mogelijk een rol te geven.
De gemeente blijft deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling 'Euregio Rijn-Maas-Noord' ter bevordering van grensoverschrijdende samenwerking in de regio.
De gemeente Horst aan de Maas voldoet aan de maatschappelijke doelstelling voor het creëren van functies voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (garantiebanen) en heeft eind 2016 vier garantiebanen gecreëerd.
De gemeente ondersteunt de inzet van de provincie voor de realisatie van Station Grubbenvorst / Greenport.
De gemeente onderzoekt de mogelijkheden en zet in op een dekkend netwerk van snel internet in het buitengebied.
De grondexploitaties worden deskundig beheerd
De lokale crisisorganisatie van Horst aan de Maas wordt jaarlijks bemenst, beoefend en getraind.
De pilot voor het toekennen van vouchers wordt geëvalueerd en bij positief resultaat voortgezet.
De processen informatiebeheer worden verbeterd.
De raad krijgt één keer per jaar een samenvatting van de verantwoording van de budgetsubsidies om goed zicht te houden op besteding en resultaten.
De rente wordt jaarlijks berekend en toegerekend aan de grondexploitaties volgens de richtlijnen van het BBV (notitie grondexploitaties 2016).
De uitvoering van de taken wordt opgepakt op basis van het regionaal uitvoeringsprogramma (RUP)
De Veiligheidsregio heeft een traject ingezet van verbetering en transparantie in zijn bedrijfsvoering
De werkzaamheden van het KCC worden uitgebreid met enkelvoudige, transactionele processen (van andere afdelingen/teams)
Deelname aan het samenwerkingsverband regio Venlo
Door middel van het transformatiebudget Sociaal Domein geven we ruimte aan innovatie.
Door middel van proactief relatiebeheer trekken we nieuwe bedrijven, passend bij onze speerpunten, en koesteren we bestaande bedrijven zodat deze behouden blijven.
Door uitgebreide vraagverheldering, training gericht op taal op de werkvloer en het betrekken van het netwerk van werkgevers zetten we in op snelle integratie van statushouders.
Een deel van het onderhoud wordt uitgevoerd door mensen met een SW indicatie (opgave social return).
Een deel van het onderhoud wordt uitgevoerd door mensen met een SW-indicatie (opgave social return) LBN.
Eenmaal per vier jaar actualiseren we de nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen.
Eind 2016 stellen we het Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan 2017-2021 (vGRP 2017-2021) vast.
Er is sprake van algemene advisering om in control te blijven
Er volgen acties om inwoners te betrekken bij het thema veiligheid, zoals Burgernet en Waak voor inbraak.
Er wordt samengewerkt met collega SW-bedrijven en het Werkgeversservicepunt Noord-Limburg.
Evenementenkasten en wateraansluitpunten
Fontein in het centrum van Horst
Het gebruik van de infrastructuur van de NLW-groep wordt geoptimaliseerd.
Het integraal VVE-programma wordt geactualiseerd.
Het opstellen, 4-jaarlijks actualiseren en laten besluiten over de kaders en doelstellingen van de onderhouds- en beheerprogramma's t.a.v. kapitaalgoederen in de openbare ruimte
Het renteomslagpercentage wordt jaarlijks berekend en toegepast..
Het team Bestuurssecretariaat ondersteunt en faciliteert het college
Het team Bestuurssecretariaat ondersteunt en faciliteert het college.
Het team Bestuurssecretariaat ondersteunt en faciliteert het college.
Het team Managementondersteuning ondersteunt en faciliteert management en directie
Het team Managementondersteuning ondersteunt en faciliteert management en directie
Het toegangsproces wordt heringericht met een verenigingspilot.
Het toerekenen van rente aan de Activa voldoet aan de richtlijnen van het BBV (notitie rente 2017)
Horst aan de Maas participeert in een meerjarige leertuin van Vincent van Gogh Instituut en VGZ gericht op transformatie van de GGZ.
Ieder half jaar rapporteren we over duidelijke servicenormen voor onze dienstverlening aan inwoners en ondernemers.
In 2016 wordt een nieuwe economische visie Horst aan de Maas opgeleverd.
In 2017 actualiseren we het gezondheidsbeleid op onderdelen. We doen dat in samenhang met overige beleidsterreinen binnen het sociaal domein.
In 2017 evalueren we de collectieve zorgverzekering voor minima en stellen we deze waar nodig bij.
In 2017 evalueren we de invoering van de Talentenbank (www.horstaandemaasvoorelkaar.nl).
In 2017 evalueren we de werkprocessen en professionalisering in onze toegang en scherpen we ze aan waar nodig.
In 2017 herzien we het onderhoudsplan van onze kunst in de openbare ruimte.
In 2017 intensiveren we de samenwerking met verwijzers voor jeugdhulp zodat we van elkaars expertise op de hoogte zijn. We onderzoeken of het werken met praktijkondersteuners jeugd-GGZ hieraan kan bijdragen.
In 2017 kijken we naar manieren om initiatieven die zorgen voor meer kunst in de openbare ruimte te stimuleren. In dit kader wordt beoordeeld wat een realistisch budget is voor onderhoud en het stimuleren van initiatieven.
In 2017 onderzoeken we in regionaal verband de totstandkoming van een of meerdere vormen van een algemene voorziening huishoudelijk werk.
In 2017 voeren we acht actiepunten uit van het thema 'Duurzaam Bouwen en Wonen', uit het Actieplan Duurzaamheid 2014-2018 (Duurzaam bouwen en wonen).
In 2017 voeren we acht actiepunten uit van het thema 'Duurzame Overheid', uit het Actieplan Duurzaamheid 2014-2018.
In 2017 voeren we een eerste verkenning uit van een regionale werkzoekendenbenadering.
In 2017 voeren we twee actiepunten uit van het thema 'Duurzaam gezond', uit het Actieplan Duurzaamheid 2014-2018.
In 2017 voeren we vijf actiepunten van het thema 'Duurzaam Ondernemen', uit het Actieplan Duurzaamheid 2014-2018.
In 2017 werken we samen met aanbieders aan transformatie van zorg en ondersteuning en de vertaling daarvan in de inkoop van ondersteuning en zorg voor het jaar 2018.
In 2017 zetten we in op kwalitatieve invulling en organisatie van het huidige Wmo vervoer (nu RegioTaxi) met een gemeenschappelijke mobiliteitscentrale voor alle 32 gemeenten van Limburg.
In 2019 is Horst 75 jaar bevrijd. De stichting Horster Historiën wil onderzoek doen naar deze periode en de resultaten mogelijk publiceren in een boek. We bekijken hoe we dit project kunnen ondersteunen.
In C.C. 't Gasthoês worden energiebesparende aanpassingen gedaan.
In het kader van de gebiedsontwikkeling OMA wordt het beschermingsniveau van het cluster woningen aan de Veerweg in Broekhuizen aangepast naar 1:250.
In het kader van de Maasbeveiliging werkt de gemeente mee aan de Gebiedsontwikkeling Ooijen- Wanssum (GOW).
In het kader van preventie sluiten we aan bij de onderwijsnetwerken van VSO en Praktijkonderwijs en denken we mee bij het verder uitbouwen van Baanwijs als effectief netwerk in de keten van school naar werk.
In het licht van positieve gezondheid (het vermogen om je aan te passen en je eigen regie te voeren) verandert de rol van de GGD en leggen we meer nadruk op advisering en preventie vanuit de kennis en informatie die de GGD in huis heeft.
In onze preventieve activiteiten verleggen we het accent naar nieuwkomers en ouderen en voor laagdrempelige hulp zetten we vrijwilligers(organisaties) in.
In vraagverhelderingsgesprekken bespreken we nadrukkelijk ook wat een mantelzorger zelf aan ondersteuning nodig heeft om zijn zorgtaken gezond te kunnen volhouden.
Invulling geven aan de operationele rol van ambtenaar openbare veiligheid (AOV)
Inwoners en zelfstandig ondernemers die een inkomen hebben rond het bestaansminimum komen in aanmerking voor kwijtschelding van hun gemeentelijke privébelastingen.
Jaarlijks actualiseren we de belastingverordeningen inclusief tarieven actualiseren en laten we deze vaststellen door de gemeenteraad.
Jaarlijks brengen we de totaal begrote en werkelijke kosten en opbrengsten van de heffingen die maximaal kostendekkend mogen zijn in beeld.
Jaarlijks hebben bestuur en bezwarencommissie een evaluatiegesprek
Jaarlijks stellen we de Projectenrapportage bij de jaarrekening en een tussentijdse Herzieningsrapportage op.
Jaarlijks stelt de raad de Grondprijzen vast via de Nota Grondprijzen.
Jaarlijks vóór 1 oktober ronden we met succes de zelfaudit BRP af.
Jaarlijks vóór 1 oktober ronden we met succes de zelfaudit reisdocumenten af.
Juridische control wordt geborgd als onderdeel van de P&C-cylcus.
KR-maatregelen, beekherstel programma's
Kunstobjecten in de openbare ruimte
Leerplichtige nieuwkomers worden voor wat betreft basisonderwijs zoveel mogelijk binnen het reguliere basisonderwijs in de buurt opgevangen.
Masterplan wonen, goed wonen voor iedereen wordt uitgevoerd en hierin is tevens aandacht voor de huisvesting van doelgroepen , waaronder statushouders
Met behulp van communicatiemiddelen geven we meer bekendheid aan de bestaande gemeentelijke regelingen.
Met ingang van 2017 treedt een nieuw subsidiekader in werking dat we toepassen op subsidieverzoeken door inwonersinitiatieven op het gebied van ondersteuning en zorg.
Monumenten in de openbare ruimte
Om de samenleving te informeren over de ontwikkeling van ons beleid creëren en onderhouden we communicatiemiddelen en ontwikkelen we nieuwe concepten.
Omdat een groot deel van het budget bijzondere bijstand wordt besteed aan bewindvoerderskosten kijken we in 2017 hoe we hier in de toekomst op een andere manier invulling aan kunnen geven.
Op basis van de gemeentelijke visie, missie, bestuur programma, wet- en regelgeving, stellen we een visie/beleid op voor communicatie
Op de Eerste Opvang Anderstaligen/Internationale Schakelklas voor leerlingen uit Horst aan de Maas en Venray wordt een passende onderwijsstart gemaakt waarna leerlingen doorstromen naar het reguliere voortgezet onderwijs.
Organiseren Raadgevend Referendum over het Associatieverdrag tussen EU en Oekraïne op 6 april 2016
Per kwartaal monitoren we de kasgeldlimiet en we ondernemen waar nodig acties om langdurige overschrijding te beperken.
Prestatieafspraken, voortgang en evaluatie.
Project clustering accommodaties en accommodatiebeleid. Herijking integraal accommodatiebeleid (incl deelprojecten)
Regionale projecten voorzien van gezamenlijke grondexploitaties moeten minimaal dezelfde kwaliteit krijgen.
Samen met Venray werken we aan informatiebeveiliging
Vanuit het POL worden op regionale schaal visies opgesteld.
Via het Project PIT ‘Potentials in Training’ geven we pas afgestudeerde jongeren uit Horst aan de Maas de kans zich verder te ontwikkelen en te bouwen aan hun cv en hun netwerk.
Via IV3 leveren we periodiek de berekening van het gemeentelijk EMU-saldo.
Voor de (boven)regionale voorzieningen op het gebied van jeugd kijken we hoe we taken kunnen doorontwikkelen, gericht op een goede aansluiting met de gebiedsteams.
Voor de aanpak van laaggeletterdheid ontwikkelen we nieuwe scholingstrajecten en werken we samen met Cursus Venray en BiblioNu.
Voor de bouwactiviteiten die vergunningplichtig zijn, verlenen wij de aangevraagde omgevingsvergunningen binnen de gestelde servicenormen.
Voor een goede begeleiding van arbeidsmigranten houden we het Servicepunt in Meterik en de stichting Arka in stand.
Voor jeugdigen ondersteunen we stichting Leergeld, Jeugdsport- en Jeugdcultuurfonds.
We actualiseren het Integraal Huisvestingsplan (IHP) onderwijs.
We actualiseren het Meerjarig Onderhoudsplan met een scope van 20-40 jaar.
We actualiseren ons inkoop- en aanbestedingsbeleid.
We adviseren bij aan- en verkoop
We adviseren en ondersteunen de clusters en we voeren communicatieacties uit
We adviseren over huisvestingsconcepten voor het ambtelijk apparaat.
We analyseren de contracten om onderhoud van accommodaties door gebruikers te laten doen, waarbij prestatieafspraken worden meegenomen.
We analyseren modellen gemeentelijke vastgoedorganisaties.
We begeleiden de communicatie van het college bij representatieve momenten en evenementen in de dorpen.
We beheersen de renterisico's bij herfinanciering en voldoen aan de renterisiconorm (wet FIDO).
We beheren budgetten.
We beheren de (top)taakgerichte website en zorgen voor de doorontwikkeling op basis van statistische gegevens en eigen gebruikersonderzoek
We behouden de huidige status van station Horst-Sevenum en werken een oplossing uit voor het verkeersknelpunt overgang Horst-Sevenum.
We bekijken de mogelijkheden om de Muzikantine i.s.m. het Kunstencentrum Jerusalem een pilot te laten uitvoeren op het gebied van muziekeducatie in het primair onderwijs.
We bepalen 2 keer per jaar de hoogte van de algemene risico's .
We bepalen de reikwijdte van de nieuwe Europese Privacyverordening.
We bepalen de tarieven toeristenbelasting voor het komend jaar met het vaststellen van de Kadernota.
We berekenen en toetsen het weerstandsvermogen en rapporteren hierover.
We berekenen twee keer per jaar het gemeentelijke aandeel EMU-tekort.
We beschikken over een actueel en effectief financieel kader (o.a. treasury-statuut, nota reserves & voorzieningen, verordening ex art 212, 213 & 213a) .
We bestrijden incidenteel luizen in bomen.
We bestrijden pleksgewijs de eikenprocessierups, volgens de Leidraad eikenprocessierups beheersing.
We betrekken inwoners bij de planvorming en inrichting van het openbaar groen.
We bewaken de kasgeldlimiet binnen de kaders van de wet FIDO.
We bezorgen reisdocumenten aan huis.
We bieden voldoende vestigingsmogelijkheden in Greenport Venlo voor innovatieve bedrijven in de agribusiness, voeding, maakindustrie, handel en logistiek.
We blijven in gesprek met (horeca-)ondernemers, politie en centrummanagement over het convenant Veilig Uitgaan.
We blijven in gesprek met ondernemers, denken in kansen en werken blijvend aan minder en heldere regels
We blijven in samenwerking met lokale vrijwilligers en ondernemers en geven invulling aan De dag van de Mantelzorg als waarderende activiteit voor mantelzorgers.
We blijven peuterspeelzaalwerk en kinderopvang combineren (kindcentra) en ontwikkelen het Peuter Plus-programma door.
We borgen een proces om te komen tot optimale sturing op personele en organisatorische ken- en stuurgetallen.
We borgen integraliteit met fysieke veiligheid (kabinet).
We borgen integraliteit met sociale veiligheid (cluster Inwoners).
We brengen het klachtenproces bij de organisatie onder de aandacht
We communiceren met de pers over ons beleid en collegebesluiten
We continueren de huidige inzet samen met onze partners en sluiten aan bij initiatieven van dorpen op het gebied van preventie van alcohol- en drugsgebruik.
We coördineren en onderhouden regionale contacten met betrekking tot subsidiebewustzijn en treden op als gesprekspartner voor stakeholders in de gemeente Horst aan de Maas.
We digitaliseren HRM-processen.
We doen aan leegstandsmanagement van vastgoed
We doen grootschalige technische aanpassingen in het zwembad.
We doen haalbaarheidsonderzoek naar een intergemeentelijk juridische samenwerkingsplatform.
We doen nader onderzoek naar de nut en noodzaak en het gebruik van Contractbeheer als controle-instrument.
We faciliteren buurt- en bewoners-initiatieven met betrekking tot beheer openbaar groen.
We faciliteren en ondersteunen onze partners in het ontwikkelen van activiteiten die bijdragen aan meer sport en bewegen van onze inwoners en stimuleren onderlinge samenwerking.
We faciliteren en stimuleren interne communicatie om samenwerking te bevorderen en bedrijfsvoering te optimaliseren.
We gaan door met de regionale mediatorpool en evalueren de werkwijze
We gaan door met het implementeren en borgen van de methode 'In gesprek met Horst aan de Maas'.
We gebruiken het instrument WaarStaatJeGemeente.nl.
We geven actueel en volledig inzicht in de ontwikkeling van budgetten in de komende jaren en concretiseren en realiseren onderkende ombuigingen.
We geven adequate uitvoering aan de uitvoering van de wet WOZ.
We geven advies over de invulling, plaats en inhoud van de juridische functie binnen de gemeente.
We geven binnen de regio op natuurlijke wijze inhoud aan de richtinggevende en initiërende rol van Horst aan de Maas op het gebied van agribusiness.
We geven de Interne Controle ten behoeve van de rechtmatigheid en doelmatigheid verder vorm.
We geven de raad een opdrachtgevende, sturende en kaderstellende rol.
We geven een onderzoeksopdracht naar de invulling van de inkoopadviesfunctie.
We geven eerder en vollediger inzicht in de planning van informatievoorzieningsontwikkelingen
We geven eerder en vollediger inzicht in de verantwoording over IV-investeringen.
We geven het proces van de kadernota verder vorm.
We geven inhoud aan het plan van aanpak op voor de lanenproblematiek in Griendtsveen.
We geven invulling aan beleidsmatige strategische en tactische advisering.
We geven invulling aan de operationele rol van ambtenaar openbare veiligheid (AOV).
We geven invulling aan de sociale kant van het thema duurzaamheid. Dat doen we door een pilot valpreventie.
We geven invulling aan regionale HRM-samenwerking op de thema’s arbeidsmarkt, mobiliteit, garantiebanen, arbeidsvoorwaarden en E-HRM.
We geven inzicht in de kapitaalgoederen t.a.v. wegen, riolering, water, groen en (gemeentelijke)gebouwen, inclusief de financiële consequenties
We geven op adequate wijze uitvoering aan de heffing van de gemeentelijke belastingen.
We geven uitvoering aan de innovaties op het gebied van bovenregionale voorzieningen. Dat doen we aan de hand van een door de raad vastgestelde regionale visie op bovenregionale voorzieningen Wmo.
We geven uitvoering aan de regionale en lokale toeristische visie
We geven uitvoering aan de wet Revitalisering generiek toezicht.
We geven uitvoering aan het Project Maasgaard
We geven uitvoering aan het Project Park de Peelbergen
We geven uitvoering en invulling aan rechtspositionele ontwikkelingen op grond van cao-afspraken en wetswijzigingen.
We hanteren duidelijke servicenormen voor de termijn waarbinnen we producten en diensten leveren aan inwoners en ondernemers.
We hebben voor eind 2017/begin 2018 onze landschapselementen gecontroleerd en aangepast in GBI
We herijken het actieplan Juridische Kwaliteitszorg.
We herzien ons beleid op het gebied van instroom, doorstroom en uitstroom.
We houden inhoudelijk toezicht op de leer- en kwalificatieplicht en daaraan gekoppeld het voorkomen van voortijdig schoolverlaten.
We houden vijf veerverbindingen over de Maas in stand door deel te nemen aan de GR Maasveren Limburg Noord.
We implementeren het beheer GVOP (gemeenschappelijk voorziening officiele publicaties) en het CVDR (centrale voorziening decentrale regelgeving)
We implementeren het informatiebeveiligingsbeleid (plan) volgens de BIG.
We intensiveren de samenwerkingsafspraken met ketenpartners zoals de Rabobank.
We introduceren een gemeentelijke inkoopkalender.
We jagen nieuwe concepten en initiatieven op de woningmarkt aan en implementeren die.
We kopen diensten en producten voor zorgtaken in het sociaal domein gezamenlijk in en besteden ze gezamenlijk aan, middels aansluiting bij de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR)
We laten het functiehuis aansluiten bij organisatie en herzien het op team- en individueel niveau.
We leggen verbanden tussen het maatschappelijk middenkader.
We leveren de producten en diensten Informatievoorziening.
We leveren input voor herijking van het accommodatiebeleid.
We maken het voor inwoners mogelijk hun aanslag gemeentelijke belastingen via de Berichtenbox van Mijn Overheid te ontvangen.
We maken verbinding tussen de toegang ondersteuning en zorg en de verschillende partijen (professioneel en vrijwillig) in het voorliggende veld, specifiek gericht op preventie en signalering.
We monitoren actief de vastgestelde randwaarden voor het geluid, stof en andere milieuaspecten voor de centrale verwerkingsinstallatie voor zand en grind
We monitoren de gemeentelijke lastendrukontwikkeling bedrijven in Horst aan de Maas in relatie tot de regio.
We monitoren de gemeentelijke lastendrukontwikkeling huishoudens in Horst aan de Maas in relatie tot de regio.
We monitoren en verzamelen kengetallen over invordering en kwijtschelding.
We monitoren het effect van beleid via benchmarkgegevens.
We onderhouden het openbaar groen in drie niveau's, namelijk goed (hoofdgroenstructuur en groene parels), basis (woonwijken en buiten de bebouwde kom) en sober (bedrijventerreinen).
We ondersteunen de ontwikkeling van de Brightlands Campus Greenport Venlo en stimuleren en faciliteren aansluiting van het regionale bedrijfsleven hierop.
We ondersteunen individuele maatwerktrajecten.
We ondersteunen initiatieven als CPO's (Collectief Particulier Opdrachtgeverschap).
We onderzoeken de behoefte van de partners op het gebied van cultuur, onderwijs en de verbinding met ouderen en mensen met een beperking. We bekijken of een combinatiefunctionaris hier een verbindende factor in kan zijn.
We onderzoeken of we bij preventie tot een integrale aanpak binnen het sociaal domein kunnen komen.
We ontwikkelen de Planning & Controlcyclus verder door.
We ontwikkelen de Structuurvisie door.
We ontwikkelen gegevensregistraties en –rapportages door.
We ontwikkelen het instrument Pepperflow door.
We ontwikkelen initiatieven die bijdragen aan de duurzame inzetbaarheid van medewerkers bij de gemeente Horst aan de Maas.
We ontwikkeling onze online communicatie door, waarbij we streven naar een verdere optimalisering van onze dienstverlening en meer interactie en participatie.
We optimaliseren de afhandeling bezwaar- & beroepschriften door het verkorten van de doorlooptijd en het te allen tijden beschikbaar hebben van actuele procesinformatie.
We organiseren en stimuleren regionale mobiliteit om duurzame inzetbaarheid mogelijk te maken.
We organiseren verkiezingen.
We realiseren een Vastgoed Management Informatie Systeem.
We realiseren meer dan de door het Rijk opgelegde taakstelling voor het huisvesten van statushouders.
We regelen duurzame energie-opwekkers op eigen accommodaties in.
We richten het team Burgerzaken in op de wet ‘scheiden zonder rechter’.
We rollen de tweede tranche iBurgerzaken-apps uit.
We rollen gemeentelijke vastgoedorganisatie uit.
We ronden de aanleg van het fietspad Horst-Broekhuizen en de greenport bikeway af.
We ronden de procedure op om te komen tot een nieuw bestemmingsplan Buitengebied (inclusief MER) af.
We sluiten aan bij de intergemeentelijke commissie van advies Bbz om het oordeel van deze commissie als externe deskundige te kunnen meenemen bij ons besluit over een Bbz-aanvraag.
We stellen een integraal duurzaamheidsplan voor eigen vastgoed op.
We stellen een regionaal programma vrijetijdseconomie op waaronder gebiedspromotie (leisureport)
We stellen een strategische personeelsplanning op met als doel ‘de juiste persoon op de juiste plek’
We stellen gezamenlijk een grensoverschrijdend agribusinessprogramma op en voeren deze samen uit.
We stellen het gemeentelijk grondbeleid op en laten het vaststellen door middel van de Nota Grondbeleid.
We stellen overige bestemmingsplannen vast.
We stellen periodiek een overzicht van nieuwe inwonersinitiatieven op om te delen, te informeren, te erkennen en te inspireren.
We stimuleren cultuurparticipatie en -educatie met name die van jeugd, ouderen en mensen met een beperking. We stimuleren initiatieven die zorgen voor meer kunst in de openbare ruimte.
We stimuleren dat meer arbeidsmigranten zich laten inschrijven in de Basis Registratie Personen (BRP).
We stimuleren kennisontwikkeling en bewustwording richting organisatie over subsidieverwerving en –coördinatie.
We stimuleren personele ontwikkeling.
We stimuleren positieve gezondheid van inwoners door samen met partners gezondheidsvraagstukken op te pakken en te participeren in de beweging Gezondste regio 2025
We sturen waar nodig bij om de begroting en het uitvoeringsplan te laten matchen.
We toetsen diverse preventieve activiteiten aan het kader voor effectieve preventie dat in 2016 is vastgesteld.
We verankeren de agribusiness (nog) sterker in de politiek door een goed georganiseerde lobby in de richting van regionale en nationale overheidsinstanties en regeringen.
We verbeteren de duurzame toegankelijkheid van de overgebrachte archieven.
We verbeteren de processen voor functioneel beheer.
We verbeteren de processen voor technisch beheer.
We verbeteren de recreatieve routes door het verstrekken van een vaste bijdrage aan het routebureau
We verbeteren de thermische isolatie van eigen accommodaties.
We verbinden de relevante beleidsdoelen aan vastgoed
We vergroten de bereikbaarheid.
We verhuren accommodaties aan verenigingen binnen de financiële en maatschappelijke kaders die gesteld zijn in het accommodatiebeleid.
We verkennen de samenwerking met de gemeente Peel en Maas.
We verkennen de samenwerking met de gemeenten Venlo en Venray.
We verkennen de samenwerkingsmogelijkheden met omliggende gemeenten op het gebied van de verzekeringsportefeuille
We verkennen ICT samenwerking.
We verkennen vernieuwende vormen van dienstverlening en zetten die waar mogelijk direct in.
We verkopen niet-strategische pachtgronden als daar aanleiding toe is en we hebben oog voor het areaal landbouwgrond
We verlenen omgevingsvergunningen milieu binnen de gestelde servicenormen
We verlenen vergunningen op basis van APV (Algemene Plaatselijke Verordening) en bijzondere wetten.
We vernieuwen onze ICT-infrastructuur.
We versterken onze digitale dienstverlening.
We verstrekken informatie over het aantal en soort initiatieven van inwoners en ondernemers (bij voorkeur via een dashboard).
We vertalen het Meerjarig Onderhoudsplan naar een Meerjarig Uitvoeringsplan met een scope van 5 jaar.
We vervangen geleidelijk aan alle afgeschreven tuinkorven door een nieuw, verbeterd model
We verzorgen de inkoop en aanbesteding van diensten en werken rond vastgoedbeheer.
We voeren adresonderzoeken uit.
We voeren contractbeheer en leveranciermanagement uit.
We voeren cyclische boomcontroles uit om te voldoen aan onze wettelijke zorgplicht.
We voeren de gladheidsbestrijding uit conform het jaarlijks vast te stellen gladheidsbestrijdingsplan.
We voeren de jaarschijf 2017 uit van het Beheerplan landschappelijke elementen 2011-2020.
We voeren de jaarschijf 2017 uit van het Beheerplan Openbaar Groen 2016 - 2019.
We voeren de jaarschijf 2017 uit van het Beheerplan openbare speelruimte 2015-2019.
We voeren de jaarschijf 2017 uit van het Bosbeheerplan 2015 - 2020.
We voeren de jaarschijf 2017 uit van het Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan 2017-2021.
We voeren de jaarschijf 2017 uit van het wegbeheerplan 2016-2019.
We voeren de jaarschijf 2017 uit voor de recreatieve voorzieningen.
We voeren de jaarschijf 2017 van het beheerplan civiele kunstwerken 2016-2025 uit.
We voeren de jaarschijf 2017 van het beheerplan wegen, bermen, sloten buitengebied 2011-2018 uit.
We voeren diverse gebiedsontwikkelingen uit.
We voeren diverse projecten onderwijs uit.
We voeren een (telefonisch) bereikbaarheidsonderzoek uit.
We voeren een duurzaamheids-inspectie uit voor gemeentelijke vastgoedobjecten.
We voeren een Meerjarig Onderhoudsplan uit met een scope van 20-40 jaar.
We voeren een samenhangende systematiek van geografische informatie in.
We voeren het Informatiebeleidsplan uit.
We voeren het portfoliomanagement uit.
We voeren het uitvoeringsprogramma volgend uit het OV Beleidsplan 2016-2025 uit.
We voeren intern een centraal aanspreekpunt voor inwonersinitiatieven en een breed afstemmingsoverleg rond deze initiatieven in.
We voeren meerdere cylische inspectierondes per jaar uit om te voldoen aan onze wettelijke zorgplicht.
We voeren op beperkte schaal omvormingen uit door de beperkte beschikbare middelen.
We voeren rapportages en monitoring van informatiesystemen in.
We volgen actief de ontwikkelingen door het Waterschap met betrekking tot de dijkverzwaring in Grubbenvorst.
We volgen actief de ontwikkelingen door het Waterschap met betrekking tot de dijkverzwaring in Lottum.
We volgen het grootschalig gezondheidsonderzoek van het RIVM
We voorzien bestuur, management en organisatie van juridisch advies.
We voorzien het gemeentehuis van LED-verlichting.
We voorzien voorstellen voor de verschillende besluitvormingsgremia binnen de VRLN (AB, DB en Bestuurscommissie Veiligheid en Gezondheid) van advies op inhoud, financiën en effecten voor de lokale situatie in Horst aan de Maas.
We vullen exploitaties en mogelijkheden in de kernen in samenspraak met de gemeenschap en vanuit kansen in.
We werken aan de opbouw / versterking van het ondernemersnetwerk en de verankering van gemeentelijk accounthouderschap in de organisatie.
We werken aan het vernieuwen van het klimaatsysteem.
We werken onder architectuur.
We werken samen met diverse organisaties uit de lokale samenleving om gezamenlijk bewustwording te creëren van het belang van een sportieve leefstijl.
We werken samen op het gebied van HRM.
We werken samen op het gebied van informatiebeveiliging.
We werken samen voor de inkoop sociaal domein.
We werken samen voor de inkoop van software contracten.
We werken verder aan de implementatie van de nieuwe Omgevingswet.
We werken voor eind 2018 het onderwerp 'mensgerichte natuur' uit.
We werken voor eind 2018 het onderwerp 'mensgerichte natuur' uit.
We zetten de bestuurlijke aanpak van (georganiseerde) drugsgerelateerde criminaliteit voort en evalueren deze.
We zetten digitale mogelijkheden (PIP, Mijn Overheid) in voor het verstrekken en ontsluiten van WOZ informatie.
We zetten een adequate liquiditeitsprognose op die maandelijks wordt geactualiseerd.
We zetten in op de verlaging van de kosten o.a. door verlaging van het ziekteverzuim.
We zetten in op herbestemming van het voormalige gemeentehuis in Grubbenvorst.
We zijn aangesloten bij de Veiligdheidsregio Limburg-Noord
We zoeken actief naar contacten met partijen in andere belangrijke economische regio’s, waaronder Brainport Eindhoven, Stadsregio Arnhem-Nijmegen en in het Duitse grensgebied.
We zoeken afstemming en maken verbinding met de interne organisatie op het vlak van fysieke veiligheid.
We zorgen dat de opkomsttijden en dekkingsgraad van de brandweer binnen Horst aan de Maas voldoen aan de wettelijke kaders en richtlijnen.
We zorgen ervoor dat de gemeente initiatieven uit de samenleving faciliteert en stimuleert en dat het beleid en de plannen aansluiten bij wat er in de samenleving speelt.
We zorgen voor coördinatie en prioritering voor beheer en ontwikkelingen.
We zorgen voor de totale invoering van de BRP.
We zorgen voor een actueel integraal Veiligheidsbeleid.
We zorgen voor een adequaat beheer van de begraafplaats in Grubbenvorst.
We zorgen voor goede aansluiting tussen de gebiedsteams en de (boven)regionale jeugdzorgvoorzieningen.
Webcare krijgt een prominente plek door de inzet van o.a. Whatsapp.
Wij maken analyses gericht op trends, belangen, opvattingen en gedrag van stakeholders.
Wij moderniseren de functie en het instrumentarium van Planning & Control
Wij monitoren en rapporteren periodiek over de ombuigingen
Wij zetten in op een verdere verbetering van het pachtproces om efficiënt en effectief met de gronden om te gaan
Zaakgericht werken wordt geïmplementeerd.
Vorige
/ 584
Volgende