Verschillen 2020 begroting na wijziging versus 2020 realisatie (incl. reservemutaties)
Onderverdeling beleidsvelden:
|
Begroting na wijziging 2020
|
Realisatie 2020
|
Verschil
|
2.1
|
Bouwen en wonen
|
-257
|
395
|
652 |
2.2
|
Bouwgrondexploitaties
|
16 |
-41
|
-57 |
2.3
|
Wegen, pleinen, fietspaden en openb.verl
|
-5.040 |
-5.367 |
-327
|
2.4
|
Openbaar groen, bossen en landschap
|
-3.157 |
-3.029 |
128
|
2.5
|
Openbaar vervoer
|
16
|
23
|
7
|
Resultaat
|
|
-8.422
|
-8.019
|
403 |
een positief bedrag is een voordeel
een negatief bedrag is een nadeel
Verschillen groter dan € 50.000 op beleidsveldniveau worden toegelicht.
2.1 Bouwen en wonen € 652.000 voordeel
Centrumplannen Horst, Sevenum en Grubbenvorst € 85.000 voordeel
Vanuit het collegeprogramma zijn er budgetten ter beschikking gesteld voor de doorontwikkeling van de centrumplannen Grubbenvorst, Sevenum en Horst. De restantbudgetten leiden tot een voordeel op het beleidsveld van € 85.000. De restantbudgetten voor de doorontwikkeling bedragen respectievelijk € 25.000 Grubbenvorst, € 25.000 Sevenum en € 35.000 Horst. Via een verzoek tot budgetoverheveling zal aan de Raad worden gevraagd deze bedragen over te hevelen.
Omgevingswet invoering € 100.000 voordeel
Het in 2020 ter beschikking gekomen bedrag van € 100.000 voor de invoering van de omgevingswet zal aanvullend aan het resterende bedrag van de budgetoverheveling van vorig jaar via een verzoek tot budgetoverheveling aan de raad worden aangeboden.
Leges omgevingsvergunningen € 373.000 voordeel
De legesopbrengsten omgevingsvergunningen zijn meer toegenomen dan verwacht door een hoger bouwvolume.
Verstrekte geldleningen: € 128.000 voordeel
Een raming van kapitaallasten is abusievelijk niet doorgeboekt naar het beleidsveld Algemene dekkingsmiddelen en leidt daardoor op dit beleidsveld tot een voordeel en op het andere beleidsveld tot een last. Per saldo budgetneutraal.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.
2.2 Bouwgrondexploitaties € 57.000 nadeel
Er is meer rente ten laste van de grondexploitaties gebracht dan er was begroot. Komend jaar zal gelet op de flink afgenomen boekwaarde en de lage rentestand de toegerekende rente nagenoeg nihil zijn.
2.3 Wegen, pleinen, fietspaden en openbare verlichting € 327.000 nadeel
Wegen en trottoirs € 321.000 nadeel
Op het Beleidsveld Wegen pleinen fietspaden en openbare verlichting is er een negatief verschil van € 327.000. De storting in de voorziening gelieerd aan het wegenbeheerplan voor 2020 was onvoldoende om de gemaakte kosten te kunnen dekken. De voorziening is leeg waardoor de gemaakte kosten ten laste van de exploitatie gebracht moesten worden. Tevens zijn de waterschapslasten fors verhoogd.
Hier tegenover staat een positief verschil ten aanzien van wegen en trottoirs, vanwege vergoeding van degeneratie kosten.
Openbare verlichting € 119.000 nadeel
De kostenplaats openbare verlichting heeft ook een negatief saldo, dit komt doordat er een naheffing van energieleverancier voor leveringskosten en overheidstarief van 2019 is geweest, deze kosten waren niet in 2019 verrekend.
Verkeersregelingen € 47.000 voordeel
In verband met vertragingen in projectuitvoeringen en het proces m.b.t. de opzet van de nieuwe organisatie Trendsportal zijn enkele projectafrondingen verschoven naar 2021. Via een verzoek tot budgetoverheveling wordt verzocht het budget van € 29.000 over te hevelen naar 2021.
Het restant bestaat uit een aantal kleinere posten.
2.4 Openbaar groen, bossen en landschap € 128.000 voordeel
Stelpost collegeprogramma beheer openbare Ruimte en landschapsversterking € 97.000 voordeel
Het voordeel wordt behaald door het feit dat op de (stel)post CP beheer openbare Ruimte en landschapsversterking de uitgaven van de concrete projecten, zoals die zijn opgenomen in het collegeprogramma 2019-2022, ofwel in uitvoering zijn ofwel zullen worden opgestart in 2021. De uitgaven zullen dan ook pas plaats vinden in 2021. Via budgetoverheveling wordt voorgesteld deze middelen over te hevelen naar 2021.
Openbaar groen / plantsoenen / parken € 42.000.nadeel
Deze overschrijding is het gevolg van areaaluitbreidingen en de indexeringen die in de diverse onderhoudscontracten zijn opgenomen. Door het onderhoud op niveau uit te voeren wordt voldaan aan de doelstelling “We willen in de dorpen van onze gemeente en in het buitengebied voldoende en kwalitatief goed onderhouden openbaar groen hebben zodat het openbaar groen een positieve bijdrage levert aan de leefomgeving”.
Bossen € 71.000 voordeel
De gemeente heeft een rekening-courant verhouding met de Bosgroep. De kosten en baten die de Bosgroep maakt voor de gemeente worden hierop verrekend. Om een goede monitoring van het uitstaande saldo te behouden in onze administratie is deze rekening-courant verhouding opgenomen in onze administratie. Dit in overeenstemming met de verslagleggingsvoorschriften.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.