Verschillen 2020 begroting na wijziging versus 2020 realisatie (incl. reservemutaties)
Onderverdeling beleidsvelden:
|
Begroting na wijziging 2020
|
Realisatie 2020
|
Verschil
|
8.1
|
Algemene lasten en baten
|
-558
|
217
|
775
|
8.2
|
Algemene dekkingsmiddelen
|
74.924
|
74.888
|
-36
|
8.3
|
Vennootschapsbelasting (VpB)
|
0
|
0
|
0
|
8.4
|
Onvoorzien
|
-28
|
0
|
28
|
Resultaat
|
|
-74.338
|
-75.105
|
767
|
een positief bedrag is een voordeel
een negatief bedrag is een nadeel
Verschillen groter dan € 50.000 op beleidsveldniveau worden toegelicht.
8.1 Algemene Lasten en Baten € 775.000 voordeel
Bijdrage aan projecten € 145.000 voordeel
Doordat verschillende projecten nog niet volledig zijn afgerond in 2020 en bijdragen wel volledig begroot maar nog niet (volledig) zijn uitgekeerd en verantwoord in 2020, levert dit een voordeel op. Dit betreft met name projecten uit het stimuleringsfonds. Via budgetoverheveling wordt voorgesteld om € 82.000 over te hevelen naar 2021.
Inzet van het Algemene Reserve € 497.000 nadeel
Voor dekking van het collegeprogramma is in 2019 voor de jaarschijf 2020 € 540.000 geraamd ten laste van de algemene reserve. Omdat dit in 2020 voor ca. € 43.000 gerealiseerd is, leidt dit hier tot een nadeel ten opzichte van de vastgestelde begroting van € 497.000.
Baten en lasten voorgaande jaren € 132.000 voordeel
Op basis van inschattingen zijn in voorgaande jaren bij het opmaken van de jaarstukken rechten en verplichtingen opgenomen. Bij de afwikkeling daarvan in 2020 ontstaat dit voordeel.
Stelposten Algemene Uitkering € 1.099.000 voordeel
Voordeel ontstaat doordat een directe stijging aan de kostenkant (ophogen van bestaande budgetten) achterblijft bij een toename van de aantallen en daarmee een hogere Algemene Uitkering over 2020.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.
8.2 Algemene dekkingsmiddelen
De algemene dekkingsmiddelen zijn de gemeentelijke inkomsten die vrij besteedbaar zijn en volgens regelgeving uit onderstaande onderdelen bestaat:
|
Primaire begroting 2020
|
Begroting na wijziging 2020
|
Werkelijk 2020
|
Lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is
|
13.955
|
14.130
|
14.192
|
Algemene uitkering
|
57.781
|
61.082
|
61.465
|
Dividend
|
812
|
812
|
592
|
Saldo van de financieringsfunctie
|
754
|
1.080
|
1.095
|
8.3 Vennootschapsbelasting (VpB)
Sinds 1 januari 2016 is de wet vennootschapsbelastingplicht (Vpb) voor lagere overheden (overheidsondernemingen) van kracht. Overheden die winst of structureel overschotten behalen met activiteiten die concurreren met de markt, moeten vanaf die datum vennootschapsbelasting betalen. De afgelopen jaren is steeds een zo correct mogelijke inschatting gemaakt van de te betalen vennootschapsbelasting. Daarbij moet vermeld worden dat er nog verschillende punten onduidelijk waren en nog steeds zijn. De gemeente wordt bij de Vpb-aangiften ondersteund door een externe partij.
De belastingdienst heeft voor alle gemeenten een gelijke vaststellingsovereenkomst (VSO) opgesteld. Deze wijkt voor het grondbedrijf op een aantal uitgangspunten en berekeningen af van die wij hanteren. Met de belastingdienst zijn we in gesprek over de VSO en de gehanteerde berekeningen. Zodra de onzekerheden bekend zijn, worden de twee verschillende scenario's (wel of géén VSO) doorgerekend en wordt bepaald of de gemeente Horst aan de Maas een VSO ondertekent.
In afwachting van de gesprekken met de belastingdienst hebben we voor de jaren 2017, 2018 en 2019 voorlopige aanslagen ingediend. Voor 2017 hebben we de voorlopige aanslag (vooruit)betaald om ongewenste boetes/belastingrente te voorkomen.
Ook voor 2020 dienen we tijdig een (voorlopige) aanslag in.
|
Primaire begroting 2020
|
Begroting na wijziging 2020
|
Wat heeft het gekost in 2020
|
Lasten
|
-4
|
0
|
0
|
Baten
|
0
|
0
|
0
|
Saldo lasten en baten
|
-4
|
0
|
0
|
Storting in de reserves
|
0
|
0
|
0
|
Aanwending van de reserves
|
0
|
0
|
0
|
Resultaat
|
-4
|
0
|
0
|
8.4 Onvoorzien
|
Primaire begroting 2020
|
Begroting na wijziging 2020
|
Wat heeft het gekost in 2020
|
Lasten
|
-50
|
-28
|
0
|
Baten
|
0
|
0
|
0
|
Saldo lasten en baten
|
-50
|
-28
|
0
|
Storting in de reserves
|
0
|
0
|
0
|
Aanwending van de reserves
|
0
|
0
|
0
|
Resultaat
|
-50
|
-28
|
0
|
De raad heeft op 10 december 2020 bij de tweede bijstelling besloten om € 22.000 voor de bestrijding van de Japanse duizendknoop te dekken uit de post onvoorzien. De werkelijke kosten zijn geboekt op Programma 2, beleidsveld 2.4 openbaar groen, bossen en landschappen.
Overhead
Het programma Overhead geeft inzicht in de hoogte van de bedrijfsvoeringskosten van onze gemeente. Het doel is enerzijds meer transparantie richting de raad, inwoners en overige externe belanghebbenden te creëren en anderzijds een vergelijking met andere gemeenten mogelijk te maken.
Het uitgangspunt is dat kosten zoveel mogelijk direct worden doorberekend naar de producten waar ze betrekking op hebben. De kosten die in ieder geval onder overhead vallen zijn:
- financiën,
- HRM,
- juridische zaken,
- informatisering & Automatisering,
- facilitaire zaken en
- huisvesting (bestuur en ambtelijk apparaat).
Personeels-, ICT-, etc.- kosten die betrekking hebben op producten in het primaire proces- behoren niet tot de post overhead. Deze worden als directe kosten op de diverse taakvelden binnen de overige programma's geraamd en verantwoord.
Naast het programma Overhead blijft de paragraaf Bedrijfsvoering bestaan. De paragraaf bedrijfsvoering wordt gebruikt voor het beschrijven van beleidsmatige ontwikkelingen op het terrein van bedrijfsvoering.
|
Primaire begroting 2020
|
Begroting na wijziging 2020
|
Wat heeft het gekost in 2020
|
Lasten
|
-14.699
|
-17.172
|
-15.898
|
Baten
|
680
|
2.516
|
3.059
|
Saldo lasten en baten
|
-14.019
|
-14.656
|
-12839
|
Storting in de reserves
|
-350
|
-350
|
-350
|
Aanwending van de reserves
|
439
|
2.321
|
1.034
|
Resultaat
|
-13.930
|
-12.685
|
-12.155
|