-
Blz. 1
Jaarrekening 2020
-
Blz. 2
Digitale jaarrekening 2020
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Highlights 2020
-
Blz. 5
Infographic
-
Blz. 6
Programma 1 Economie en ruimte
-
Blz. 7
Programma 2 Wonen, mobiliteit en openbare ruimte
-
Blz. 8
Programma 3 Duurzaamheid: klimaatambities, energietransitie en circulariteit
-
Blz. 9
Programma 4 Sociaal maatschappelijk, participatie en voorzieningen
-
Blz. 10
Programma 5 Cultuur, sport en onderwijs
-
Blz. 11
Programma 6 Openbare orde & veiligheid, toezicht & handhaving
-
Blz. 12
Programma 7 Bestuur, organisatie en samenwerking
-
Blz. 13
Programma 8 Financiën
-
Blz. 14
Persbericht
-
Blz. 15
Leeswijzer jaarrekening
-
Blz. 16
Leeswijzer
-
Blz. 17
1. Economie en ruimte
-
Blz. 18
1.1 Vrijetijdseconomie
-
Blz. 19
Toelichting beleidsveld 1.1
-
Blz. 20
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 21
We houden en versterken de belangrijke positie die Horst aan de Maas inneemt op het gebied van toerisme en recreatie
-
Blz. 22
In de gebiedsontwikkeling Maasgaard benutten we kansen ter versterking van het toeristische en recreatieve aanbod optimaal.
-
Blz. 23
In deze collegeperiode maken we de ontwikkeling mogelijk van het lokale gastheerschap door het Toeristisch Platform Horst aan de Maas en betrokken ondernemers.
-
Blz. 24
In het kader van de Maasbeveiliging werkt de gemeente mee aan de Gebiedsontwikkeling Ooijen - Wanssum (GOW) en de rivierverruimingen bij Grubbenvorst en Lottum.
-
Blz. 25
Vrijetijdsinformatie op lokaal niveau wordt verstrekt op plaatsen waar veel mensen komen en via digitale media.
-
Blz. 26
We geven uitvoering aan de regionale bestuursafspraken uit het POL door mogelijkheden voor kwalitatief goede nieuwe plannen te bieden en in te zetten op het saneren van bedrijven zonder toeristisch profiel of met onvoldoende kwaliteit.
-
Blz. 27
We geven uitvoering aan het regionale actieprogramma vrijetijdseconomie 2018-2025.
-
Blz. 28
We hebben een heldere visie op horeca in het buitengebied en verblijfs-recreatieve voorzieningen, waarbij het creëren van toegevoegde waarde voor het toeristisch product van groot belang is.
-
Blz. 29
We houden de kwaliteit van onze recreatieve routes (wandel-, fiets- en menroutes) op peil, verhogen waar mogelijk de belevingswaarde en gaan na waar uitbreiding noodzakelijk is om te komen tot een nog meer dekkend netwerk.
-
Blz. 30
We investeren samen met ondernemers, de provincie en de regio in de ontwikkeling en verspreiding van positieve verhalen en gerichte informatie als onderdeel van de regionale en provinciale destinatie marketing.
-
Blz. 31
We koesteren waardevolle open cultuurlandschappen en zetten hier ons landschapsontwikkelingsplan (LOP) voor in. Aanvullend voeren we specifieke landschapsanalyses uit.
-
Blz. 32
We stimuleren de ontwikkeling van een divers en kleinschalig toeristisch aanbod dat bijdraagt aan de beleving van de regio voor de dagrecreant en voor de in de regio verblijvende toeristische doelgroepen.
-
Blz. 33
We stimuleren en ondersteunen bedrijven en organisaties in onze gemeente om een hoogwaardig toeristisch/recreatief kwaliteitsaanbod te leveren aan bezoekers in diverse segmenten.
-
Blz. 34
We voeren de visie De Peelbergen uit.
-
Blz. 35
1.2 Ruimte
-
Blz. 36
Toelichting beleidsveld 1.2
-
Blz. 37
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 38
We houden binnen Horst aan de Maas de balans tussen rode, blauwe en groene ontwikkelingen
-
Blz. 39
We actualiseren onze bestemmingsplannen voor de dorpen in Horst aan de Maas en sorteren daarbij voor op de Omgevingswet.
-
Blz. 40
We hebben een structuurvisie met een helder afwegingskader voor nieuwe initiatieven, met ruimte voor economische ontwikkeling, die tijdwinst oplevert voor de klantprocessen en aangeeft welke gebieden bedoeld zijn voor groen, recreatie, wonen.
-
Blz. 41
We herijken het kwaliteitsmenu in de structuurvisie.
-
Blz. 42
We maken als gemeente 1 of 2 keer per jaar een bestemmingsplan (veegplan) voor meerdere gevallen waarin bedrijfswoningen worden omgezet in burgerwoningen. Daarvoor formuleren we heldere spelregels.
-
Blz. 43
We monitoren, registreren en conserveren cultureel erfgoed door middel van het opstellen van een digitale interactieve waardenkaart. Dat doen we in samenwerking met de provincie.
-
Blz. 44
We onderzoeken de mogelijkheden om in concentratiegebieden voor Intensieve Veehouderij en/of glastuinbouw burgerwoningen die binnen geldende milieucirkels liggen de status plattelandswoning te geven. We nemen dit mee in het veegplan.
-
Blz. 45
We transformeren onze dienstverlening en klantprocessen binnen het fysieke domein en daarbuiten in lijn met de implementatie van de Omgevingswet.
-
Blz. 46
We voeren diverse gebiedsontwikkelingen uit.
-
Blz. 47
We voeren KRW-maatregelen en beekherstel programma’s uit.
-
Blz. 48
1.3 Intensieve veehouderij
-
Blz. 49
Toelichting beleidsveld 1.3
-
Blz. 50
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 51
We richten ons op duurzaamheid en gezondheid m.b.t. de intensieve veehouderij (IV) en investeren in de verbinding met ondernemers, inwoners en andere overheden.
-
Blz. 52
Samen met de landbouwsector onderzoeken we de mogelijkheden om de doelen uit het klimaatakkoord te bereiken en maken we de fasering helder
-
Blz. 53
We faciliteren en stimuleren ondernemers binnen de agribusiness bij innovatieve ontwikkelingen door verbindingen te leggen en kansrijke projecten mee aan te jagen.
-
Blz. 54
We jagen projecten gericht op duurzaamheid en innovatie in de IV-sector aan en leggen actief verbindingen tussen de sector en andere belanghebbenden
-
Blz. 55
We maken in brede dialoog met de samenleving een aparte visie op veehouderij waarin de uitgangspunten uit het coalitieakkoord (hoofdstuk 1 punt 26 a t/m m) zijn opgenomen.
-
Blz. 56
We stimuleren en faciliteren ondernemers om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen in relatie tot het benutten van (nieuwe) eiwitbronnen.
-
Blz. 57
We zetten actief in op verplaatsing en / of sanering bij knelsituaties, waarbij we alert zijn op subsidie en/of andere externe financiering
-
Blz. 58
We zetten een dashboard op voor Horst aan de Maas waarin de effecten van het milieubeleid worden gemonitord
-
Blz. 59
We zorgen ervoor dat mensen laagdrempelig terecht kunnen bij de gemeente met vragen over intensieve veehouderij.
-
Blz. 60
1.4 Voedingstuinbouw, fruitteelt en boomkwekerij
-
Blz. 61
Toelichting beleidsveld 1.4
-
Blz. 62
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 63
We houden en versterken de belangrijke positie van Horst aan de Maas op het gebied van voedingstuinbouw, fruitteelt, boomkwekerij en glastuinbouw
-
Blz. 64
Bij toekomstgerichte solitaire bedrijven die op een duurzame locatie liggen (hoewel buiten de project- en concentratiegebieden), willen we meewerken aan de (door)ontwikkeling, daarbij wegen we de belangen van groen, natuur en openheid zorgvuldig af.
-
Blz. 65
De bestaande concentratiegebieden voor glastuinbouw worden gerevitaliseerd (in samenwerking met de provincie), zodat daar uitgeefbare ruimte ontstaat.
-
Blz. 66
We geven vorm aan de ketensamenwerking binnen de sector door met de provincie, regio en bedrijfsleven, onderwijs en onderzoeksinstituten projecten ruimtelijk en financieel te stimuleren en faciliteren.
-
Blz. 67
Wij zetten ons samen met de regio, provincie en bedrijfsleven, in om veredelaars en andere onderzoeks- en kennisinstellingen ook op lange termijn te behouden voor de regio.
-
Blz. 68
1.5 Economische zaken, verpachtingen enz.
-
Blz. 69
Toelichting beleidsveld 1.5
-
Blz. 70
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 71
We bieden de lokale economie ruimte om te ontwikkelen
-
Blz. 72
De gemeente blijft deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling 'Euregio Rijn-Maas-Noord' ter bevordering van grensoverschrijdende samenwerking in de regio.
-
Blz. 73
We bezien de toekomstige ontwikkelingen van de grindwinning in de Diepeling vanuit de kansen en het perspectief voor verhoging van de ruimtelijke kwaliteit, leefbaarheid en draagvlak.
-
Blz. 74
We bieden voldoende vestigingsmogelijkheden in Greenport Venlo voor innovatieve bedrijven in de agribusiness, voeding, maakindustrie, handel en logistiek.
-
Blz. 75
We doen jaarlijks onderzoek naar de ontwikkelingen van de arbeidsmarkt in onze gemeente, zowel kwantitatief als naar opleidingsniveau.
-
Blz. 76
We faciliteren dat ondernemers zoveel mogelijk in de eigen gemeente kunnen uitbreiden op toekomstbestendige locaties
-
Blz. 77
We hebben een concrete verbinder tussen overheid en ondernemers op strategisch en tactisch niveau
-
Blz. 78
We nemen actief deel aan samenwerking binnen Greenport Venlo, de Brightlands Campussen, Brainport Eindhoven en leggen meer verbinding in projecten met de Duitse grensregio.
-
Blz. 79
We omarmen het actieprogramma van O2 en het lokale onderwijs en we nemen een actieve rol in om mensen uit de regio vast te houden en anderen te verleiden hier naartoe te komen.
-
Blz. 80
We ondersteunen de ontwikkeling van de Brightlands Campus Greenport Venlo en stimuleren en faciliteren aansluiting van het regionale bedrijfsleven hierop.
-
Blz. 81
We zetten naast werkgelegenheid in de agribusiness en logistiek in op hoogwaardige werkgelegenheid in de maak- en kennisindustrie
-
Blz. 82
We zorgen dat we als (regio) Horst aan de Maas interessant en boeiend blijven voor afgestudeerden starters en doorstarters op de arbeidsmarkt.
-
Blz. 83
We zijn en blijven koploper met innovatieve ontwikkelingen voor een duurzame samenleving.
-
Blz. 84
We faciliteren de stichting BuitenGewoonBereikbaar met de aanleg van het glasvezelnetwerk in het buitengebied
-
Blz. 85
We faciliteren innovatieve projecten in samenwerking met de provincie, de regio, het bedrijfsleven, onderwijs en onderzoek.
-
Blz. 86
We stimuleren ontmoetingen tussen ondernemers, kennisinstellingen (onderwijs) en overheid, (de 'triple Helix')
-
Blz. 87
Onze pachtgronden worden zo effectief en efficiënt mogelijk ingezet, met name voor de agrarische sector.
-
Blz. 88
We verkopen niet-strategische pachtgronden als daar aanleiding toe is en we hebben oog voor het areaal landbouwgrond.
-
Blz. 89
Wij zetten in op een verdere verbetering en verdere digitalisering van het pachtproces om efficiënt en effectief met de gronden om te gaan.
-
Blz. 90
Beleidsindicatoren
-
Blz. 91
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 92
Analyse verschillen
-
Blz. 93
2. Wonen, mobiliteit en openbare ruimte
-
Blz. 94
2.1 Wonen en Bouwen
-
Blz. 95
Toelichting beleidsveld 2.1
-
Blz. 96
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 97
We inspireren bedrijven en maatschappelijke organisaties zich in te zetten voor een duurzame woningmarkt.
-
Blz. 98
We geven integraal uitvoering aan het Masterplan Wonen (duurzaamheid, bestaand vastgoed, grondverkoop en sociale samenhang in wijken).
-
Blz. 99
We ontwikkelen een tool waarin we onze integrale stappen op het gebied van duurzaamheid, bestaand vastgoed, grondverkoop, sociale thema's enz. inzichtelijk maken, om inwoners te inspireren zich in te zetten voor een duurzame woningmarkt.
-
Blz. 100
We richten onze regelgeving zo in dat onze inwoners gestimuleerd worden hun woning duurzaam in te richten en zorgbestendig te maken
-
Blz. 101
We zijn volgens onze inwoners de beste woongemeente van Limburg
-
Blz. 102
Bewoners krijgen bij bouwplannen voor nieuwe wijken inspraak over de inrichting van de openbare ruimte.
-
Blz. 103
We concretiseren het Masterplan Wonen en werken in een Uitvoeringsprogramma 2019-2022 uit wat we concreet gaan doen. Daarin benoemen we in ieder geval de onderwerpen uit het coalitieakkoord hoofdstuk 2 punt 1 a t/m i.
-
Blz. 104
We hebben van elk dorp in beeld wat de kansen, behoeften en ontwikkelingen zijn op het gebied van woningbouw.
-
Blz. 105
We zorgen voor goede dienstverlening aan bedrijven en inwoners bij het aanvragen van omgevingsvergunningen en het doorlopen van ruimtelijke procedures
-
Blz. 106
We houden ons aan de servicenormen bij het verlenen van vergunningen, het accepteren van meldingen en het doorlopen van ruimtelijke procedures.
-
Blz. 107
We maken onze processen LEAN
-
Blz. 108
2.2 Bouwgrondexploitaties
-
Blz. 109
Toelichting beleidsveld 2.2
-
Blz. 110
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 111
We hebben een gezond en goed functionerend Grondbedrijf
-
Blz. 112
We voeren een actief grondbeleid in samenspraak met de gemeenschap.
-
Blz. 113
We zorgen voor voldoende (her) ontwikkellocaties ten behoeve van woningbouw en industrie.
-
Blz. 114
2.3 Wegen, pleinen, fietspaden en openbare verlichting
-
Blz. 115
Toelichting beleidsveld 2.3
-
Blz. 116
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 117
We hebben duurzame, veilige, goed onderhouden en begaanbare civiele kunstwerken
-
Blz. 118
We voeren de jaarschijf van het beheerplan civiele kunstwerken 2016-2025 uit.
-
Blz. 119
We voeren in 2020 een technische inspectie uit van alle kunstwerken en komen met een bijgestelde meerjarenraming
-
Blz. 120
We hebben een duurzaam, betrouwbaar openbaar verlichtingsnetwerk dat bijdraagt aan de veiligheid van onze inwoners
-
Blz. 121
We bekijken hoe we duurzame verlichting op de meest gebruikte routes voor woon-school/werk-verkeer kunnen realiseren.
-
Blz. 122
We voeren het uitvoeringsprogramma volgend uit het OV Beleidsplan 2016-2025 uit inclusief de duurzaamheidsdoelstellingen met betrekking tot LED-verlichting.
-
Blz. 123
We hebben een klimaatrobuust, veilig en begaanbaar verkeersnetwerk met snelle verbindingen, aangepast op nieuwe mobiliteitsvormen.
-
Blz. 124
We blijven actief investeren in het centrum van Grubbenvorst om dit centrum telkens kwalitatief te upgraden en aan te passen aan de wensen/behoeften van onze inwoners en toeristen.
-
Blz. 125
We blijven actief investeren in het centrum van Horst om dit centrum telkens kwalitatief te upgraden en aan te passen aan de wensen/behoeften van onze inwoners en toeristen.
-
Blz. 126
We blijven actief investeren in het centrum van Sevenum om dit centrum telkens kwalitatief te upgraden en aan te passen aan de wensen/behoeften van onze inwoners en toeristen.
-
Blz. 127
We ondersteunen de regionale lobby voor de verbreding van de A67 voor het oplossen van de knelpunten van de A73 o.a. via het RMO, Regio-overleg en MIRT.
-
Blz. 128
We onderzoeken de mogelijkheden om vrachtverkeer te weren uit de dorpskernen.
-
Blz. 129
We onderzoeken de mogelijkheid om de Greenport Bike Way te verlengen richting Brabant.
-
Blz. 130
We onderzoeken plekken in het verkeer die potentieel gevaarlijk zijn en waar zich veel kinderen begeven (o.a. afritten A73). Op basis daarvan nemen we preventieve maatregelen.
-
Blz. 131
We realiseren een duurzame Stationsomgeving Horst-Sevenum (lopend project Stationsomgeving Horst-Sevenum)
-
Blz. 132
We realiseren goede fietsverbindingen om een veilig en sluitend netwerk te krijgen.
-
Blz. 133
We voeren de gladheidsbestrijding uit conform het gladheidsbestrijdingsplan.
-
Blz. 134
We voeren de jaarschijf uit van het actuele wegbeheerplan.
-
Blz. 135
We voeren de jaarschijf uit van het Gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan (GVVP).
-
Blz. 136
We voeren de jaarschijf uit van het tractiebeheerplan.
-
Blz. 137
We voeren werkzaamheden uit volgend uit de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren (AVOI) de overeenkomst Gemeenten-Nutsbedrijven (OGN) telecommunicatiewet en de Wet Informatie-uitwisseling Bovengrondse en Ondergrondse Infrastructuren WIBON
-
Blz. 138
2.4 Openbaar groen, bossen en landschap
-
Blz. 139
Toelichting beleidsveld 2.4
-
Blz. 140
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 141
Ons landschap en openbaar groen is en blijft een visitekaartje voor inwoners, ondernemers en toeristen.
-
Blz. 142
We actualiseren de Groene Agenda van Horst aan de Maas samen met onze stakeholders.
-
Blz. 143
We betrekken inwoners actief bij de planvorming en inrichting van het openbaar groen en faciliteren bewonersinitiatieven.
-
Blz. 144
We doen een onderzoek naar en komen met voorstellen voor de verdere (groene) verduurzaming van de openbare ruimte (Project Kwaliteitsimpuls Openbare ruimte).
-
Blz. 145
We hebben in 2019 onze landschapselementen gecontroleerd en aangepast in ons beheerprogramma openbare ruimte (GBI).
-
Blz. 146
We leggen een integrale visie aan de raad voor over het gebied rondom de A73. We kijken naar een groene inpassing van bedrijven langs de A73 met geluid reducerend effect voor de dorpen. De inpassing van de Grote Molenbeek maakt hier ook deel van uit.
-
Blz. 147
We onderzoeken de noodzaak voor de herbeplanting van karakteristieke laanbomen, maken daar beleid voor en evalueren de effecten van de aanpak van de vervangingen van laanstructuren. Bij vervanging en herplant is het aanzicht een afwegingsgrond
-
Blz. 148
We stimuleren werkgroepen die zich bezig houden met het landschap en participeren hier actief in.
-
Blz. 149
We voeren de jaarschijf uit van het beheerplan landschappelijke elementen 2011-2020 en komen in 2020 met een nieuw of herijkt beheerplan landschappelijk elementen.
-
Blz. 150
We voeren de jaarschijf uit van het boombeheerplan en komen in 2020 met een nieuw of herijkt boombeheerplan. We nemen hierin de areaaluitbreidingen mee.
-
Blz. 151
We voeren de jaarschijf uit van het bosbeheerplan 2015-2020 en komen in 2020 met een nieuw of herijkt bosbeheerplan.
-
Blz. 152
We voeren de jaarschijf uit van het vigerende beheerplan openbaar groen.
-
Blz. 153
We voeren de jaarschijf uit voor de recreatieve voorzieningen en komen voor 2021 met een nieuw beheerplan recreatieve voorzieningen.
-
Blz. 154
We voeren onze wettelijke taak uit om exoten op het gebied van flora en fauna te bestrijden.
-
Blz. 155
We voeren taken uit op het gebied van het beheer van de openbare ruimte
-
Blz. 156
We hebben aantrekkelijke speel- en beweegplekken; inwoners bewegen, spelen, sporten en recreëren graag buiten.
-
Blz. 157
We voeren de jaarschijf uit van het actuele beheerplan spelen.
-
Blz. 158
2.5 Openbaar vervoer
-
Blz. 159
Toelichting beleidsveld 2.5
-
Blz. 160
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 161
We hebben een efficiënt openbaar vervoer met een aanvullend (waar mogelijk) dekkend netwerk van flexibele mobiliteit.
-
Blz. 162
We bieden ruimte en stimuleren vormen van flexibele mobiliteit (zoals deel-auto's, wensbus en andere vervoermiddelen) georganiseerd door inwoners, bedrijven, overheid of dorpsinitiatieven.
-
Blz. 163
We blijven ons met realisme inzetten voor de komst van Station Grubbenvorst-Greenport door het actief onder de aandacht te brengen en te houden binnen ons netwerk (RMO/Provincie/DCGV etc.).
-
Blz. 164
We houden de veerverbindingen over de Maas in stand door deel te nemen aan de GR Maasveren Limburg Noord.
-
Blz. 165
We stimuleren de realisatie van een laadnetwerk voor e-bikes en elektrische auto's.
-
Blz. 166
We stimuleren en voeden de provincie en het Rijk om het openbaar vervoer voor alle inwoners in stand te houden en zijn alert op kansen die zich voordoen.
-
Blz. 167
Beleidsindicatoren
-
Blz. 168
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 169
Analyse verschillen
-
Blz. 170
3. Duurzaamheid: klimaatambities, energietransitie en circulariteit
-
Blz. 171
3.1 Afvalverwijdering
-
Blz. 172
Toelichting beleidsveld 3.1
-
Blz. 173
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 174
We voeren op een duurzame wijze de wet Milieubeheer uit om het huishoudelijk afval in te zamelen en dragen zo bij aan de circulariteit van de samenleving.
-
Blz. 175
We voeren de jaarschijf uit van het ophalen van de verschillende afvalstromen en dit doen we volgens het gemeentelijk afvalbeleid.
-
Blz. 176
We werken aan de verdere optimalisatie van het afvalsysteem en stellen nieuwe doelen voor circulariteit en zwerfvuil.
-
Blz. 177
3.2 Riolering, waterkering, afwatering
-
Blz. 178
Toelichting beleidsveld 3.2
-
Blz. 179
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 180
De waterkering langs de Maas is kwalitatief goed en veilig
-
Blz. 181
In het kader van de Maasbeveiliging werkt de gemeente mee aan de Gebiedsontwikkeling Ooijen - Wanssum (GOW) en de rivierverruimingen bij Grubbenvorst en Lottum.
-
Blz. 182
Overige Maasprojecten.
-
Blz. 183
We hebben een kwalitatief goede afwatering op het hele grondgebied van Horst aan de Maas
-
Blz. 184
Als deelnemer van het regionale Waterpanel zorgen we voor samenwerking en een optimale kostenbeheersing voor de riolering.
-
Blz. 185
Naar aanleiding van de wateroverlast in 2016 treffen we definitieve maatregelen om de kans op wateroverlast in de wijk Stuksbeemden verder te verkleinen
-
Blz. 186
Via subsidies stimuleren we actief het afkoppelen van hemelwater op verhardingen van particulieren en bedrijven.
-
Blz. 187
We analyseren de klimaatstresstest en stellen op basis van urgentie en ambitie een korte- en lange termijn uitvoeringsprogramma op.
-
Blz. 188
We koppelen actief jaarlijks het hemelwater van een deel van de openbare ruimte af.
-
Blz. 189
We stimuleren in samenwerking met het Waterpanel Noord de bewustwording van inwoners en bedrijven over de gevolgen van de klimaatverandering.
-
Blz. 190
We voeren de jaarschijf uit van het Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan 2017-2021
-
Blz. 191
3.3 Milieu en duurzaamheid
-
Blz. 192
Toelichting beleidsveld 3.3
-
Blz. 193
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 194
We onderschrijven de doelstellingen uit het landelijk Klimaatakkoord 2018 en het Klimaatakkoord van Parijs en zorgen samen met inwoners en andere stakeholders dat de klimaatverandering wordt tegen gegaan
-
Blz. 195
We brengen in beeld waar in de gemeente windenergie opgewekt zou kunnen worden. Met daaraan gekoppeld een voorstel voor vervolgstappen.
-
Blz. 196
We maken een uitvoeringsprogramma om een gemeentelijke organisatie van 100% energieneutraal in 2025 te realiseren.
-
Blz. 197
We monitoren de voortgang naar het doel van 49% minder uitstoot in 2030 (t.o.v. 1990) en 100% duurzame energie in 2050. Waar mogelijk maken we daarvoor gebruik van regionale of provinciale monitoringsinstrumenten.
-
Blz. 198
We ondersteunen lokale Flagship-projecten op het gebied van de energietransitie.
-
Blz. 199
We onderzoeken de mogelijkheden van differentiatie van heffingen vanuit duurzaamheid.
-
Blz. 200
We onderzoeken samen met regio gemeenten wat de rol van de gemeente is in de energietransitie.
-
Blz. 201
We stellen een lokale energievisie op als input voor de regionale energiestrategie (RES).
-
Blz. 202
We stellen een overkoepelend Milieu- & Duurzaamheidsbeleid 2018-2030 vast met een uitvoeringsprogramma voor 2018-2022.
-
Blz. 203
We stellen voor 2021 een warmteplan op, waarin we aangeven hoe de woningen in Horst ad Maas in de toekomst van warmte kunnen worden voorzien als de levering van aardgas stopt. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan de betaalbaarheid voor inwoners.
-
Blz. 204
We werken aan het winnen van de Green leaf Award en de spin-off die dit genereert en blijven aangehaakt bij het green leaf netwerk
-
Blz. 205
We werken de regionale energiestrategie (RES) Noord en Midden Limburg uit.
-
Blz. 206
We voldoen aan de wettelijke verplichting in het kader van de wet op de lijkbezorging.
-
Blz. 207
We organiseren een samenwerking met de gemeente Venlo, waarbij de gemeente Venlo het administratieve beheer overneemt.
-
Blz. 208
We zorgen voor een adequaat beheer van de begraafplaats in Grubbenvorst.
-
Blz. 209
We zorgen voor goede dienstverlening aan inwoners en bedrijven bij aanvragen omgevingsvergunningen milieu.
-
Blz. 210
Milieueffecten van nieuwe en bestaande ontwikkelingen worden gemonitord en maatregelen getroffen indien noodzakelijk
-
Blz. 211
We monitoren actief de vastgestelde randwaarden voor het geluid, stof en andere milieuaspecten voor de centrale verwerkingsinstallatie voor zand en grind.
-
Blz. 212
We verlenen omgevingsvergunningen milieu binnen de gestelde servicenormen.
-
Blz. 213
We volgen het grootschalig gezondheidsonderzoek van het RIVM.
-
Blz. 214
Beleidsindicatoren
-
Blz. 215
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 216
Analyse verschillen
-
Blz. 217
4. Sociaal Maatschappelijk, Participatie en voorzieningen
-
Blz. 218
4.1 Zorg
-
Blz. 219
Toelichting beleidsveld 4.1
-
Blz. 220
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 221
Horst aan de Maas is een krachtige gemeenschap waarin onze inwoners zelfredzaam zijn en meebouwen aan de huidige en de toekomstige vitale gemeenschap. (Inwonersinitiatieven voor ondersteuning)
-
Blz. 222
We geven ruimte aan inwonersinitiatieven en stimuleren en ondersteunen informele en/of vrijwillige zorg
-
Blz. 223
We stimuleren de vorming en inzet van vrij toegankelijke collectieve voorzieningen voor alle inwoners
-
Blz. 224
We verstrekken subsidie aan, of werken samen met, partners van toegankelijke voorzieningen die gericht zijn op ondersteuning en zorg.
-
Blz. 225
We werken mee aan vernieuwingen in de zorg die stimuleren dat inwoners langer zelfstandig kunnen blijven wonen.
-
Blz. 226
Er is een toegankelijk vangnet voor al onze inwoners als de ondersteuningsbehoefte de eigen kracht en die van het netwerk en de gemeenschap overstijgt.
-
Blz. 227
Om het vangnet te verbeteren, bevragen we inwoners en de diverse partnerorganisaties.
-
Blz. 228
Wat we lokaal niet kunnen organiseren, borgen we in de regionale voorzieningen op het gebied van werk, inkomen en zorg en de samenwerking met onze teams.
-
Blz. 229
We besteden de financiële middelen voor zorg doelmatig en rechtmatig zodat we zorg en ondersteuning ook op de lange termijn kunnen blijven vormgeven.
-
Blz. 230
We blijven onze monitor Sociaal Domein als een instrument zien op basis waarvan we beleidsmatige keuzes kunnen maken. Dit doen we om zicht te houden op de effecten van de zorgkosten en daar grip op te houden.
-
Blz. 231
We borgen continuïteit van zorg en een soepele overgang naar een ander wettelijk kader als inwoners 18 jaar worden (en niet meer onder de jeugdwet vallen).
-
Blz. 232
We ondersteunen inwoners bij hun hulpvraag en passen integrale toegang voor ondersteuning en zorg toe.
-
Blz. 233
We ontwikkelen een integraal preventief jeugdbeleid in samenwerking met onderwijs en andere partners en stellen dit vast.
-
Blz. 234
We organiseren adequaat doelgroepenvervoer dat de eigen mobiliteit van inwoners verhoogt en zoveel mogelijk aansluit uit op het integrale vervoersnetwerk.
-
Blz. 235
We organiseren een sluitende keten voor de opvang en ondersteuning van personen met verward gedrag en dak- en thuislozen
-
Blz. 236
We stimuleren preventieve activiteiten voor inwoners.
-
Blz. 237
We verbeteren de samenwerking met huisartsen, jeugdartsen en andere verwijzers op het gebied van jeugdhulp.
-
Blz. 238
We verstevigen de relatie met zorgaanbieders, de samenwerkende Noord Limburgse gemeentes en maatschappelijke partners om de bestaande voorzieningen te verbeteren en samen tot nieuwe vormen van ondersteuning en zorg te komen.
-
Blz. 239
We voeren het geactualiseerde Actieplan Sociaal Domein uit.
-
Blz. 240
We voorkomen dat gebruikers van zorg veel last hebben van ongewenste stapeling van eigen bijdragen in de zorg.
-
Blz. 241
4.2 Werk en inkomen
-
Blz. 242
Toelichting beleidsveld 4.2
-
Blz. 243
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 244
Onze inwoners participeren in de samenleving naar vermogen en behoefte
-
Blz. 245
We creëren samen met het onderwijs en het bedrijfsleven snelle omscholingsmogelijkheden naar sectoren waar veel vraag naar arbeid is.
-
Blz. 246
We ondersteunen inwoners bij hun financiële hulpvraag.
-
Blz. 247
We ondersteunen inwoners en inwoners in een uitkering naar maximale participatie en maximale financiële onafhankelijkheid.
-
Blz. 248
4.3 Arbeidsmigranten
-
Blz. 249
Toelichting beleidsveld 4.3
-
Blz. 250
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 251
De huisvesting van arbeidsmigranten is adequaat en lokaal gedragen waarbij de economische en sociale belangen in balans zijn
-
Blz. 252
Er vindt geen grootschalige huisvesting (short stay) plaats in of nabij de dorpen.
-
Blz. 253
We brengen randzones rond werkgelegenheidsgebieden in beeld en wegen deze locaties specifiek af.
-
Blz. 254
We onderzoeken of we het Keurmerk van de Stichting Normering Flexwonen als voorwaarde voor onze ondernemers/huisvesters kunnen stellen.
-
Blz. 255
We stellen ons beleid voor tijdelijke huisvesting bij. We zetten ons ervoor in dat gemeenten in de regio hetzelfde beleid voeren. We zetten ons in voor huisvesting voor arbeidsmigranten die zich voor langere periode hier willen vestigen.
-
Blz. 256
We stimuleren inwonerinitiatieven voor de integratie en sociale participatie van internationale werknemers die lang blijven en vragen werkgevers en huisvesters hier een bijdrage aan te leveren.
-
Blz. 257
We voorzien in één aanspreekpunt binnen de gemeente voor vragen over huisvesting arbeidsmigranten.
-
Blz. 258
We zetten in op het verbeteren van de communicatie rond arbeidsmigranten.
-
Blz. 259
4.4 Nieuwkomers
-
Blz. 260
Toelichting beleidsveld 4.4
-
Blz. 261
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 262
Nieuwkomers hebben gelijkwaardige kansen voor maximale participatie in Horst aan de Maas
-
Blz. 263
We investeren in de sociale samenhang in de wijken en dorpen waar nieuwkomers zich vestigen.
-
Blz. 264
We ondersteunen initiatieven die ervoor zorgen dat nieuwkomers erbij horen (in de buurt, op school en op het werk).
-
Blz. 265
We ondersteunen nieuwkomers in het zo snel mogelijk eigen maken van onze taal en cultuur.
-
Blz. 266
We stimuleren de participatie van nieuwkomers en kijken daarbij naar de capaciteiten en opleidingen die ze in hun thuisland hebben opgedaan.
-
Blz. 267
We zorgen voor adequate huisvesting van statushouders en streven naar spreiding in de gemeente.
-
Blz. 268
4.5 Gezondste regio 2025
-
Blz. 269
Toelichting beleidsveld 4.5
-
Blz. 270
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 271
In 2025 behoort de gemeente Horst aan de Maas tot Gezondste Regio van Nederland.
-
Blz. 272
We geven uitvoering aan de Programmalijn Jong en lekker in je vel.
-
Blz. 273
We nemen deel aan de regionale beweging De Gezondste Regio 2025.
-
Blz. 274
We stimuleren positieve gezondheid van inwoners door samen met partners initiatieven op te pakken die gezondheid van inwoners verbeteren en passen binnen de 4 speerpunten van gezondheidsbeleid.
-
Blz. 275
We streven er naar de sociaal economische gezondheidsverschillen te verkleinen door een wijkgerichte aanpak.
-
Blz. 276
4.6 Inwonerparticipatie en Inwonerinitiatieven
-
Blz. 277
Toelichting beleidsveld 4.6
-
Blz. 278
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 279
Horst aan de Maas is een krachtige gemeenschap waarin onze inwoners zelfredzaam zijn en meebouwen aan de huidige én de toekomstige vitale gemeenschap. (overheidsparticipatie)
-
Blz. 280
Onze gebouwen en openbare ruimte zijn toegankelijk voor iedereen op basis van het VN verdrag.
-
Blz. 281
We faciliteren verenigingen, instellingen en inwonersinitiatieven die de verbinding tussen inwoners versterken.
-
Blz. 282
We organiseren een vervolg op de 24-uursessie over de omgang en het samenspel tussen samenleving, raad, college en organisatie.
-
Blz. 283
We richten onze werkwijze en gemeentelijke organisatie zo in dat we inwoners met een initiatief adequaat kunnen antwoorden en ondersteunen.
-
Blz. 284
We starten een pilot met een inwonersbegroting.
-
Blz. 285
4.7 Burgerzaken
-
Blz. 286
Toelichting beleidsveld 4.7
-
Blz. 287
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 288
We zijn een deskundige en betrouwbare publieke dienstverlener
-
Blz. 289
Dienstverlening wordt uitgevoerd binnen de uitgangspunten van de visie op dienstverlening, de vastgestelde servicenormen en de wettelijke eisen.
-
Blz. 290
We komen tot een dashboard dienstverlening in 2021.
-
Blz. 291
We organiseren verkiezingen.
-
Blz. 292
We voeren de wettelijke taken op het gebied van burgerzaken uit.
-
Blz. 293
Beleidsindicatoren
-
Blz. 294
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 295
Analyse verschillen
-
Blz. 296
5. Cultuur, Sport en Onderwijs
-
Blz. 297
5.1 Kunst en cultuur
-
Blz. 298
Toelichting beleidsveld 5.1
-
Blz. 299
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 300
Horst aan de Maas heeft een aantrekkelijk cultuuraanbod dat bijdraagt aan de sociale samenhang van inwoners en past binnen een gezonde leefstijl van inwoners.
-
Blz. 301
We maken culturele activiteiten en culturele voorzieningen voor alle inwoners toegankelijk.
-
Blz. 302
We stimuleren de zichtbaarheid van onze cultuur en stimuleren de ontwikkeling van cultureel talent.
-
Blz. 303
We versterken de samenwerking tussen het lokale en culturele veld en het onderwijs. De combinatiefunctionaris legt verbindingen tussen verenigingen het onderwijs.
-
Blz. 304
We versterken het opdrachtgeverschap richting bibliotheekwerk en stimuleren de organisatie van een gezonde exploitatie en efficiënte uitvoering.
-
Blz. 305
We willen dat iedereen maar vooral kinderen de kans krijgen kennis te maken met cultuur zodat ze de kans krijgen hun talenten te ontwikkelen.
-
Blz. 306
We zetten cultuur in als middel om inwoners samen te brengen, aan elkaar te verbinden en zich te ontwikkelen.
-
Blz. 307
5.2 Sport
-
Blz. 308
Toelichting beleidsveld 5.2
-
Blz. 309
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 310
Horst aan de Maas heeft een aantrekkelijk sportaanbod dat bijdraagt aan de sociale samenhang van inwoners en past binnen een gezonde leefstijl van inwoners.
-
Blz. 311
Samen met onze partners uit het Sport akkoord (het onderwijs, de zorg, kinderopvang, het verenigingsleven en Gezondste regio 2025) organiseren we sport- en beweegactiviteiten die gericht zijn op een gezonde en actieve leefstijl.
-
Blz. 312
We maken sportvoorzieningen voor alle inwoners toegankelijk (fysiek, sociaal en financieel).
-
Blz. 313
We ondersteunen samenwerkingen tussen verenigingen.
-
Blz. 314
We stimuleren cross-overs tussen sport en cultuur, zoals Expeditie Sevenum en Grubbenvorst.
-
Blz. 315
We zetten de combinatiefunctionarissen sport in om sportverenigingen en initiatieven te ondersteunen en verbindingen te leggen tussen verenigingen, onderwijs en groepen inwoners.
-
Blz. 316
We zetten sport in als middel om ontmoeting en sociale integratie van mensen met lage inkomens te bevorderen.
-
Blz. 317
5.3 Afslag 10 & zwembad
-
Blz. 318
Toelichting beleidsveld 5.3
-
Blz. 319
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 320
We realiseren een omgeving waarin sport gecombineerd wordt met brede maatschappelijke, recreatieve en economische functies en die toegankelijk is voor iedereen.
-
Blz. 321
Het zwembad wordt verplaatst naar Afslag 10 en biedt een kwalitatieve en kwantitatieve meerwaarde tov de huidige locatie, mits voldaan wordt aan de kaders die in het raadsbesluit gesteld zijn.
-
Blz. 322
Met het actieplan "zwemvaardigheid" zoeken we samen met het onderwijs en kinderopvang naar mogelijkheden voor gebruik zoals het collectief aanbieden van zwemlessen buiten de reguliere schooltijden gericht op specifieke doelgroepen.
-
Blz. 323
Samen met partners van afslag 10 creëren we werk- en werkervaringsplekken voor inwoners met een uitkering of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
-
Blz. 324
Sporthal de Berkel wordt verplaatst naar Afslag 10.
-
Blz. 325
5.4 Onderwijs
-
Blz. 326
Toelichting beleidsveld 5.4
-
Blz. 327
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 328
Er zijn adequate basisvoorzieningen waar inwoners hun talent kunnen ontwikkelen. Deze voorzieningen zijn ook op lange termijn beschikbaar.
-
Blz. 329
We borgen samen met de onderwijspartners het recht op en de plicht tot het volgen van voldoende onderwijs voor alle jongeren (Leerplichtadministratie, RMC/VSV, toezicht leerplicht).
-
Blz. 330
We brengen in samenwerking met partners het aantal laaggeletterden terug. Dat doen we door de leesvaardigheid inwoners te verhogen met taalaanbod op verschillende niveaus.
-
Blz. 331
We versterken de voorschoolse educatie voor de kinderen (met een risico op) een ontwikkelachterstand zowel kwalitatief als kwantitatief.
-
Blz. 332
We werken samen met de onderwijspartners aan een dekkend en passend onderwijsaanbod met extra ondersteuning (passend onderwijs) en een goede aansluiting op de jeugdhulp voor jongeren die dat nodig hebben.
-
Blz. 333
Wij zorgen voor passende, juridische kaders voor onderwijshuisvesting met oog voor onderwijsontwikkelingen en onderwijsvernieuwing.
-
Blz. 334
5.5 Accommodaties
-
Blz. 335
Toelichting beleidsveld 5.5
-
Blz. 336
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 337
We hebben kwalitatief goede en betaalbare accommodaties die bijdragen aan de leefbaarheid in de kernen.
-
Blz. 338
’t Gasthoês wordt een adequate en eigentijdse voorziening voor culturele en maatschappelijke organisaties, met een maximale inzet van duurzaamheidsmaatregelen.
-
Blz. 339
Bij de realisatie van nieuwe accommodaties of revitalisering van bestaande accommodaties, gaan we uit van een maximale inzet van duurzaamheidsmaatregelen.
-
Blz. 340
Bij onderhoud en vooral renovatie van onze eigen gebouwen en accommodaties streven we naar energie-neutrale oplossingen.
-
Blz. 341
In lijn met de centrumvisie volgen we de lijn van multifunctioneel medegebruik van onze dienstgebouwen, mits dit betaalbaar is en ten goede komt aan de integrale dienstverlening.
-
Blz. 342
We geven projectmatig invulling aan (heroverwegingen bij) de huisvestingsbehoefte als gevolg van vastgoed- en / of accommodatiebeleid.
-
Blz. 343
We stellen een Perspectievennota op die leidend is bij de invulling van het accommodatiebeleid.
-
Blz. 344
We stimuleren en faciliteren initiatieven die leiden tot samenwerking.
-
Blz. 345
We stimuleren maatschappelijke organisaties te investeren in duurzame maatregelen voor hun accommodaties.
-
Blz. 346
We verbeteren de leefbaarheid in gemeenschappen door het maken van prestatieafspraken met de woningcorporaties (jaarlijks).
-
Blz. 347
5.6 Subsidies
-
Blz. 348
Toelichting beleidsveld 5.6
-
Blz. 349
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 350
Horst aan de Maas is een krachtige gemeenschap waarin onze inwoners zelfredzaam zijn en meebouwen aan de huidige én de toekomstige vitale gemeenschap.
-
Blz. 351
Op basis van de kwalitatieve output van de discussie over de strategische visie optimaliseren we na 2020 het toetsingskader subsidies.
-
Blz. 352
We hanteren een subsidiesysteem dat zorgt voor een versterking van de centrale ambitie "vitale gemeenschappen".
-
Blz. 353
Beleidsindicatoren
-
Blz. 354
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 355
Analyse verschillen
-
Blz. 356
6. Openbare Orde & Veiligheid, Toezicht & Handhaving
-
Blz. 357
6.1 Openbare Orde & Veiligheid
-
Blz. 358
Toelichting beleidsveld 6.1
-
Blz. 359
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 360
Horst aan de Maas is een veilige en leefbare gemeente.
-
Blz. 361
Project nieuwe brandweerkazerne
-
Blz. 362
We borgen een efficiënte en effectieve rampenbestrijding, crisisbeheersing, brandweer en publieke gezondheid.
-
Blz. 363
We evalueren het Integraal Veiligheidsbeleid 2016-2019 en zorgen voor een actueel Integraal Veiligheidsbeleid 2020-2023.
-
Blz. 364
We intensiveren de verbinding tussen zorg en veiligheid.
-
Blz. 365
We optimaliseren de samenwerking met interne en externe partners in het veiligheidsdomein.
-
Blz. 366
We zetten de bestuurlijke integrale aanpak van (ondermijnende) criminaliteit en ernstige overlast door en evalueren die.
-
Blz. 367
6.2 Toezicht & handhaving
-
Blz. 368
Toelichting beleidsveld 6.2
-
Blz. 369
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 370
We verbeteren de naleving van de noodzakelijke regels en vergunningen
-
Blz. 371
Bij grotere ontwikkelingen maken we met de initiatiefnemer afspraken over de resultaten die hij moet halen de prestaties die hij daarvoor levert.
-
Blz. 372
Landschappelijke inpassingsplannen die onderdeel zijn van een ruimtelijk initiatief worden gerealiseerd. Hierop wordt toegezien en gehandhaafd (privaatrechtelijk). Dit wordt programmatisch of projectmatig aangepakt.
-
Blz. 373
Nadat bedrijven gestart zijn, controleren we of zij handelen conform de vergunning inclusief ruimtelijke inpassing.
-
Blz. 374
We bezien onze huidige regelgeving op de aspecten rechtvaardigheid, helderheid, duidelijkheid, wenselijkheid en handhaafbaarheid. Daar waar dat wenselijk en haalbaar is, schrappen we regels.
-
Blz. 375
We gaan de grote lopende handhavingszaken onderzoeken om te beoordelen of we beleid of regels aan moeten passen.
-
Blz. 376
We herzien het huidige handhavingsbeleid inclusief handhavingsstrategie en prioritering.
-
Blz. 377
We richten ons, met betrekking tot toezicht en handhaving, prioritair op de zaken met een substantiële impact. We hanteren een Zero-tolerance-beleid bij overtredingen met grote impact voor inwoners en/of milieu.
-
Blz. 378
Beleidsindicatoren
-
Blz. 379
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 380
Analyse verschillen
-
Blz. 381
7. Bestuur, organisatie en samenwerking
-
Blz. 382
7.1 Bestuur
-
Blz. 383
Toelichting beleidsveld 7.1
-
Blz. 384
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 385
Al onze dienstverleningskanalen worden klantgericht aangeboden volgens de geldende/kwaliteitseisen.
-
Blz. 386
Dienstverlening wordt uitgevoerd binnen de uitgangspunten van de visie op dienstverlening en onze servicenormen
-
Blz. 387
We laten het klantcontact doorlopend waarderen door onze klanten.
-
Blz. 388
We maken de dienstverleningsprocessen LEAN.
-
Blz. 389
We monitoren het halen van klanteisen, sturen daarop en rapporteren dit aan de gemeenteraad.
-
Blz. 390
We onderhouden een kwalitatief betere website.
-
Blz. 391
We sturen op onze dienstverlening op basis van feitelijke gegevens.
-
Blz. 392
De organisatie stuurt op het bereiken van haar beleidsdoelstellingen.
-
Blz. 393
Het Team planning & control adviseert en ondersteunt de organisatie en het bestuur bij het inrichten van haar strategie en beleid.
-
Blz. 394
We maken de beleidsdoelstellingen inzichtelijk en monitoren de voortgang.
-
Blz. 395
Gemeente en samenleving staan met elkaar in verbinding.
-
Blz. 396
Beleids- en projectcommunicatie: We informeren de samenleving over ons beleid en onze projecten. Waar mogelijk betrekken we de samenleving bij de voorbereiding en evaluatie hiervan.
-
Blz. 397
Corporate communicatie: We zorgen voor een consistente en herkenbare presentatie van de gemeente en geven relevante algemene informatie.
-
Blz. 398
Interne communicatie: we faciliteren en stimuleren het beschikbaar maken, doorgeven en ontvangen van informatie van de medewerkers van de organisatie.
-
Blz. 399
Organisatie van de communicatie: de gemeentelijke communicatie draagt bij aan de organisatiedoelen.
-
Blz. 400
We geven voorlichting aan het algemene publiek over de leefomgeving en leefstijl. (Publiekscommunicatie)
-
Blz. 401
We beschikken over een adequaat en efficiënt systeem voor de afhandeling van klachten en bezwaren.
-
Blz. 402
Bezwaren worden behandeld door de bezwarencommissie (WIZ en heffings/invorderings bezwaren uitgezonderd)
-
Blz. 403
De bezwarencommissie brengt jaarlijks een jaarverslag uit.
-
Blz. 404
Op 1-1-2021 hebben we een geactualiseerde klachtenverordening.
-
Blz. 405
We gaan door met de regionale mediatorpool.
-
Blz. 406
We gaan door met het implementeren en borgen van de methode 'In gesprek met Horst aan de Maas'.
-
Blz. 407
We maken gebruik van klantenservice aan de voorkant van het klachtenproces.
-
Blz. 408
We onderzoeken de klachtregeling op actualiteit en passen deze aan in verband met wijzigingen in de wet en regelgeving (Jeugdwet).
-
Blz. 409
We gaan zorgvuldig en veilig om met (persoons)gegevens
-
Blz. 410
We beheren het risicoregister.
-
Blz. 411
We stellen een autorisatiematrix op en regelen autorisaties in.
-
Blz. 412
We verantwoorden privacy en informatiebeveiliging via ENSIA.
-
Blz. 413
We voeren het implementatieplan van BIG naar BIO uit.
-
Blz. 414
We zorgen ervoor dat er steeds aandacht wordt besteed aan bewustwording van privacy en informatiebeveiliging.
-
Blz. 415
We zorgen ervoor dat privacy en informatiebeveiliging onderdeel uitmaken van onze processen en manier van werken.
-
Blz. 416
We hebben een strategische visie die in een open en interactieve dialoog samen met de gemeenschap is gemaakt.
-
Blz. 417
We maken in open dialoog met de gemeenschap een strategische visie vanuit het perspectief van 'Inwoners', 'Ondernemers' en 'Bezoekers'.
-
Blz. 418
7.2 Overhead
-
Blz. 419
Toelichting beleidsveld 7.2
-
Blz. 420
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 421
De totale organisatiekosten zijn passend bij de taken die we als gemeente op professionele basis uitvoeren.
-
Blz. 422
Het team planning & control definieert wat er onder overhead valt en berekent de verhouding tot het totale P-budget.
-
Blz. 423
Het team planning & control ondersteunt de organisatie.
-
Blz. 424
Jaarlijks wordt een capaciteitsraming opgesteld.
-
Blz. 425
7.3 Samenwerking
-
Blz. 426
Toelichting beleidsveld 7.3
-
Blz. 427
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 428
De (bestuurlijke) samenwerking in de regio verloopt volgens een heldere koers en met focus.
-
Blz. 429
Er wordt een samenwerkingswijzer voor Horst aan de Maas opgesteld.
-
Blz. 430
We herijken het Regio Venlo-overleg.
-
Blz. 431
We nemen deel aan het Euregio overleg.
-
Blz. 432
Beleidsindicatoren
-
Blz. 433
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 434
Analyse verschillen
-
Blz. 435
8. Financiën
-
Blz. 436
8. Financiën
-
Blz. 437
8.1 Financiering en algemene lasten en baten
-
Blz. 438
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 439
We hebben een gezonde duurzame financiële positie.
-
Blz. 440
Iedere portefeuillehouder lost in beginsel financiële uitdagingen binnen zijn eigen portefeuille op.
-
Blz. 441
In overeenstemming met het coalitieakkoord vermijden we dekking uit de reserves zoveel mogelijk.
-
Blz. 442
We behouden de huidige vermogenspositie of versterken die waar mogelijk.
-
Blz. 443
We geven actueel inzicht in de ontwikkeling van budgetten in meerjarig perspectief.
-
Blz. 444
We monitoren en rapporteren periodiek over de ombuigingen.
-
Blz. 445
8.2 Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 446
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 447
We hebben grip op de algemene uitkering uit het gemeentefonds.
-
Blz. 448
We rekenen de circulaires Algemene Uitkering door en vertalen deze naar onze eigen begroting.
-
Blz. 449
We voeren de Wet WOZ en heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen op een voor de klant zo efficiënt en effectief mogelijke manier uit.
-
Blz. 450
Bij de kadernota bepalen we de tarieven toeristenbelasting voor het komend jaar.
-
Blz. 451
Jaarlijks actualiseren we de legesverordening en de belastingverordeningen inclusief de tarieven.
-
Blz. 452
We gaan in gesprek met belanghebbenden en voorkomen zo formele trajecten van bezwaar en beroep.
-
Blz. 453
We geven op een adequate wijze uitvoering aan de heffing van de gemeentelijke belastingen.
-
Blz. 454
We geven op een adequate wijze uitvoering aan de invordering van de gemeentelijke belastingen.
-
Blz. 455
We geven op een adequate wijze uitvoering aan de Wet WOZ.
-
Blz. 456
We hanteren een streng, rechtvaardig, efficiënt en effectief invorderingsbeleid met een sociaal karakter. En onderzoeken de mogelijkheden van invordering op maat.
-
Blz. 457
We zetten de mogelijkheden die de berichtenbox van MijnOverheid biedt optimaal in.
-
Blz. 458
8.3 Vennootschapsbelasting (VpB)
-
Blz. 459
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 460
We beschikken over een efficiënte en effectieve registratie voor de vennootschapsbelasting (Vpb).
-
Blz. 461
De aangifte Vennootschapsbelasting (Vpb) wordt jaarlijks bij de Belastingdienst ingediend.
-
Blz. 462
We vertalen de gevolgen van de invoering vennootschapsbelasting in onze meerjarenbegroting.
-
Blz. 463
8.4 Onvoorzien
-
Blz. 464
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 465
De post onvoorzien is toereikend voor dringende uitgaven die onuitstelbaar, onvoorzienbaar en onontkoombaar zijn.
-
Blz. 466
We nemen jaarlijks bij de begroting een adequate post onvoorzien op.
-
Blz. 467
Beleidsindicatoren
-
Blz. 468
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 469
Analyse verschillen
-
Blz. 470
Paragrafen
-
Blz. 471
A. Lokale heffingen
-
Blz. 472
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 473
Een gelijkblijvende lastendruk voor inwoners en bedrijven, uitgezonderd de inflatiecorrectie.
-
Blz. 474
De tarieven van alle overige belastingen en heffingen worden jaarlijks gecorrigeerd voor de inflatie.
-
Blz. 475
Jaarlijks brengen we de kostendekkendheid van onze tarieven in beeld.
-
Blz. 476
We monitoren de gemeentelijke lastendrukontwikkeling van huishoudens en bedrijven in Horst aan de Maas in relatie tot de regio.
-
Blz. 477
We onderzoeken de mogelijkheden van differentiatie van heffingen vanuit duurzaamheid.
-
Blz. 478
Toelichting en tabellen paragraaf A. Lokale heffingen
-
Blz. 479
B. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 480
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 481
De risico's die onze organisatie loopt zijn beheersbaar.
-
Blz. 482
We bepalen 2 keer per jaar het weerstandsvermogen.
-
Blz. 483
We doorlopen jaarlijks de juridische control cyclus.
-
Blz. 484
We geven uitvoering aan de wet Revitalisering generiek toezicht.
-
Blz. 485
We voeren de Interne Controle ten behoeve van de rechtmatigheid en doelmatigheid uit volgens het interne controleplan.
-
Blz. 486
Toelichting en tabellen paragraaf B. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 487
C. Onderhoud en kapitaalgoederen
-
Blz. 488
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 489
Met het uitvoeren van onderhoud houden we de kwaliteit van dienstgebouwen, accommodaties en objecten op niveau.
-
Blz. 490
In 2020 is er een objectieve inspectie (RgdBOEI) en actualiseren we het Meerjarig Onderhoudsplan (MJOP), dit wordt vertaald naar de begroting van 2021.
-
Blz. 491
Ons vastgoed en onderhoud zijn opgenomen in de VGMIS (Axxerion). We houden dit bij en bewaken de kwaliteit van onze accommodaties.
-
Blz. 492
We hebben grip op de MJOP, we weten wat de actuele onderhoudskosten per gebouw zijn en zorgen dat die passen binnen de begroting.
-
Blz. 493
We voeren het MJOP uit en houden daarbij rekening met de wettelijke verplichtingen en mogelijkheden op het gebied van duurzaamheid en veiligheid.
-
Blz. 494
We voorzien op een efficiënte en duurzame manier in de huisvestingsbehoefte van de gemeentelijke dienstverlening en maatschappelijke organisaties.
-
Blz. 495
We beperken leegstand van gemeentelijk vastgoed door het uitvoeren van effectief leegstandsmanagement.
-
Blz. 496
We exploiteren zwembad de Berkel op een duurzame en financieel zo gunstig mogelijke manier.
-
Blz. 497
We geven projectmatig invulling aan (heroverwegingen bij) de huisvestingsbehoefte als gevolg van vastgoed- en / of accommodatiebeleid.
-
Blz. 498
We laten het gemeentelijk vastgoed onafhankelijk toetsen op kwaliteit (onderhoud en schoonmaak).
-
Blz. 499
We organiseren en regisseren de facilitaire dienstverlening in gemeentelijke accommodaties waar dat van toepassing is en zorgen voor de bijbehorende uitvoering.
-
Blz. 500
We stellen een duurzaamheidsplan en roadmap op voor ons eigen vastgoed om tot in 2035 te verduurzamen en energieneutraal te maken.
-
Blz. 501
We stellen een vastgoedbeleid op voor onze gemeentelijke accommodaties. In Q2 2020 is dit beleid gepresenteerd, dan wel vastgesteld in het DT.
-
Blz. 502
We verhuren accommodaties aan verenigingen binnen de financiële en maatschappelijke kaders die gesteld zijn in het accommodatiebeleid.
-
Blz. 503
Toelichting en tabellen paragraaf C. Onderhoud Kapitaalgoederen
-
Blz. 504
D. Financiering
-
Blz. 505
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 506
We voldoen aan de wettelijke financiële kaders en vastgestelde gemeentelijke verordeningen.
-
Blz. 507
Per kwartaal monitoren we de kasgeldlimiet en sturen bij waar nodig
-
Blz. 508
We actualiseren maandelijks onze liquiditeitsprognose.
-
Blz. 509
We beheren de renterisico’s bij herfinanciering en voldoen aan de renterisiconorm conform Wet Fido.
-
Blz. 510
We beschikken over een actueel en effectief financieel kader (o.a. treasury-statuut, nota reserves & voorzieningen, verordening ex art 212, 213 & 213a).
-
Blz. 511
We leveren de kwartaalrapportages aan het CBS (oa. IV3), inclusief de berekening van het gemeentelijke EMU-saldo.
-
Blz. 512
Toelichting en tabellen paragraaf D. Financiering
-
Blz. 513
E. Bedrijfsvoering
-
Blz. 514
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 515
BJZ. Het Bestuurs- en managementsecretariaat ondersteunt bestuur en management effectief en efficiënt.
-
Blz. 516
Het Bestuurssecretariaat ondersteunt het college.
-
Blz. 517
Het Managementsecretariaat ondersteunt management en directie.
-
Blz. 518
BJZ. We benutten subsidiemogelijkheden- zowel provinciaal, nationaal als Europees -maximaal en minimaliseren de financiële risico's in projecten waarvoor subsidie is ontvangen.
-
Blz. 519
Jaarlijks beoordelen we voorgenomen projecten in de voorjaarsnota en programmabegroting op hun potentie voor externe financiering.
-
Blz. 520
We stimuleren kennisontwikkeling en bewustwording richting organisatie over subsidieverwerving en -coördinatie.
-
Blz. 521
Wij borgen dat gemeentelijke investeringen in projecten met subsidiabele thema's worden getoetst op subsidiekansen en wegen de slaagkans af tegen de gevraagde inspanning.
-
Blz. 522
Wij onderhouden contacten in de regio Venlo om subsidiekansen voor regionale thema's en projecten tijdig te signaleren en indien mogelijk te benutten. Daarvoor zijn wij bereid in voorkomende gevallen een trekkersrol te vervullen.
-
Blz. 523
Wij zijn gesprekspartner voor lokale initiatieven van maatschappelijke organisaties/bedrijven en bieden ondersteuning bij het werven van fondsen en subsidies.
-
Blz. 524
BJZ. We hebben een effectief en efficiënt inkoopbeleid en contractbeheer.
-
Blz. 525
Het inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt geactualiseerd aan de hand de vorming van een shared service center om toekomstige aanbestedingen samen met de gemeenten Venlo en Venray op te kunnen pakken.
-
Blz. 526
We doen nader onderzoek naar de mogelijkheden om de toegang tot het lokale MKB verder te verbeteren en passen die maatregelen toe.
-
Blz. 527
We stimuleren het gebruik van het contractbeheersysteem onder de contractbeheerders met het oog op rechtmatigheid en als controle-instrument.
-
Blz. 528
Door samenwerking met omliggende gemeenten vergroten wij onze kennis, gezamenlijke capaciteit, efficiency, innovatiekracht, kwaliteit van dienstverlening en verminderen we onze kwetsbaarheid
-
Blz. 529
We inventariseren de mogelijkheden voor regionale samenwerking op het gebied van burgerzaken en het KCC.
-
Blz. 530
We werken op het gebied van bedrijfsvoering samen met de gemeente Venray en regio Noord-Limburg.
-
Blz. 531
We werken op het gebied van informatiebeveiliging samen met gemeente de Venray.
-
Blz. 532
We werken samen met de gemeente Venray op het gebied van Informatievoorziening (IV)
-
Blz. 533
FIN. Onze financiële dienstverlening sluit aan bij de behoeften van belanghebbenden.
-
Blz. 534
We beschikken over een efficiënte en effectieve financiële administratie.
-
Blz. 535
We hanteren een streng, rechtvaardig, efficiënt en effectief invorderingsbeleid met een sociaal karakter. En onderzoeken de mogelijkheden van invordering op maat.
-
Blz. 536
We hebben een gedegen systeem van financiële advisering.
-
Blz. 537
We hebben kwalitatief goed functionerende budgetverantwoordelijken.
-
Blz. 538
We leveren de P&C-documenten tijdig en volledig op en ontwikkelen die door.
-
Blz. 539
HRM. De gemeente is een goed werkgever.
-
Blz. 540
In 2023 hebben we voldaan aan de maatschappelijke doelstelling om ca. 14 garantiebanen te hebben gecreëerd voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De berekening is gebaseerd op basis van de huidige bekende gegevens.
-
Blz. 541
Maatwerktrajecten op het gebied van instroom, doorstroom en uitstroom worden effectief en planmatig begeleid.
-
Blz. 542
Via een opleidingsplan stimuleren we talentontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling op zowel collectief als individueel niveau.
-
Blz. 543
We geven invulling aan regionale HRM-samenwerking op het gebied van mobiliteit / arbeidsmarkt en garantiebanen. Op het gebied van arbeidsvoorwaarden en E-HRM wordt verdere samenwerking verkend.
-
Blz. 544
We leveren via gerichte initiatieven / projecten een bijdrage aan de duurzame inzetbaarheid van medewerkers bij de gemeente Horst aan de Maas.
-
Blz. 545
We stellen een strategische personeelsplanning op met als doel de juiste persoon op de juiste plek.
-
Blz. 546
HRM. De organisatie heeft actuele personele- en organisatorische ken- en stuurgetallen als basis voor besluiten die bijdragen aan onze doelen.
-
Blz. 547
HRM-processen worden zo efficiënt mogelijk ingericht en daar waar mogelijk gedigitaliseerd.
-
Blz. 548
We richten een proces in om te komen tot optimale sturing op personele en organisatorische ken- en stuurgetallen.
-
Blz. 549
IV. De dienstverlening en bedrijfsprocessen van de gemeentelijke organisatie worden tegen acceptabele kosten ondersteund door kwalitatief goede informatie en informatiesystemen.
-
Blz. 550
Er wordt een plan opgesteld en vastgesteld voor overbrenging.
-
Blz. 551
Er wordt een visie “archiefdienstverlening” opgesteld.
-
Blz. 552
Het “Handboek kwaliteit archiefmanagement en archiefbescheiden” wordt in 2020 geactualiseerd.
-
Blz. 553
We leveren de producten en diensten informatievoorziening
-
Blz. 554
We ondersteunen de clusters in de groei naar data-gedreven werken
-
Blz. 555
IV. De inrichting, het beheer en de uitvoering van de informatievoorziening zijn integraal op elkaar afgestemd. Daarbij wordt rekening gehouden met in- en externe ontwikkelingen.
-
Blz. 556
We verwerken de in-en externe ontwikkelingen in het informatiebeleid en informatieplan.
-
Blz. 557
We voeren portfolioprojecten uit
-
Blz. 558
Toelichting en tabellen paragraaf E. Bedrijfsvoering
-
Blz. 559
F. Verbonden partijen
-
Blz. 560
Inleiding
-
Blz. 561
Verbonden Partijen
-
Blz. 562
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 563
1. Veiligheidsregio Limburg-Noord
-
Blz. 564
2. Euregio Rijn-Maas-Noord
-
Blz. 565
3. Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningschap Noord-Limburg West (NLW)
-
Blz. 566
4. Districtelijke Bundeling Handhavingscapaciteit
-
Blz. 567
5. Samenwerkingsovereenkomst Gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum
-
Blz. 568
6. Gemeenschappelijke Regeling Maasveren Limburg Noord
-
Blz. 569
7. Modulaire Gemeenschappelijke Regeling
-
Blz. 570
8. RUD Limburg
-
Blz. 571
9. Omnibuzz
-
Blz. 572
Coöperaties/ vennootschappen
-
Blz. 573
10. Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo
-
Blz. 574
11. Stichting BuitenGewoonBereikbaar
-
Blz. 575
Overigen
-
Blz. 576
12. Regio Venlo
-
Blz. 577
13. Banenplein Limburg
-
Blz. 578
Aandelen
-
Blz. 579
1. Diverse deelnemingen als gevolg verkoop aandelen Essent
-
Blz. 580
2. Waterleidingmaatschappij Limburg
-
Blz. 581
3. Bank voor Nederlandse Gemeenten
-
Blz. 582
4. Bodemzorg Limburg
-
Blz. 583
G. Grondbeleid
-
Blz. 584
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 585
We scheppen voorwaarden voor en faciliteren de bestuurlijk en maatschappelijk gewenste ruimtelijke ontwikkelingen door middel van gemeentelijk grondbeleid.
-
Blz. 586
Jaarlijks stelt de raad de grondprijzen vast op basis van de Nota grondprijzen.
-
Blz. 587
Toelichting en tabellen paragraaf G. Grondbeleid
-
Blz. 588
H. Ombuigingen
-
Blz. 589
Dit hebben we bereikt!
-
Blz. 590
We geven inzicht in de omvang en voortgang / realisatie van de gemeentelijke ombuigingen voor een structureel sluitende begroting.
-
Blz. 591
We monitoren en rapporteren periodiek over de ombuigingen.
-
Blz. 592
Toelichting en tabellen paragraaf H. Ombuigingen
-
Blz. 593
I. Informatiebeveiliging en Privacy
-
Blz. 594
I. Informatiebeveiliging en Privacy
-
Blz. 595
J. Corona effecten
-
Blz. 596
J. Corona effecten
-
Blz. 597
K. Samenvatting Actualisatie Perspectievennota Maatschappelijke accommodaties
-
Blz. 598
K. Samenvatting Actualisatie Perspectievennota Maatschappelijke accommodaties
-
Blz. 599
Diversen
-
Blz. 600
Financiële jaarrekening
-
Blz. 601
Financiële jaarrekening
-
Blz. 602
Overzicht restantkredieten met toelichting
-
Blz. 603
Overzicht restantkredieten met toelichting
-
Blz. 604
Griffierekening
-
Blz. 605
Griffierekening
-
Blz. 606
Raadsvoorstel & raadsbesluit
-
Blz. 607
Raadsvoorstel en raadbesluit
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap