Organisatieontwikkeling
De organisatie is continu in ontwikkeling. De nieuwe strategische visie van Horst aan de Maas vraagt ook om een bijgestelde koers voor de organisatie. In 2020 is in de samenleving en bij alle stakeholders opgehaald waar Horst aan de Maas op zou moeten focussen richting 2025. De opbrengst hiervan is vertaald in een visiedeel. In dit deel formuleren we de antwoorden op de volgende vraag: “Wat voor gemeente willen we zijn?" Nu we dit weten kan ook de vraag beantwoord worden hoe we als organisatie invulling willen geven aan de grote opgaven voor ons als de lokale overheid. Deze vraag is relevant voor alle beleidsthema’s en voor alle contacten met de inwoners, bedrijven en bezoekers van de gemeente. In 2020 is gestart met de werving van de nieuwe gemeentesecretaris. Een belangrijk positie voor de verdere organisatieontwikkeling.
De gemeente neemt deel aan diverse klanttevredenheidsonderzoeken om te kijken hoe tevreden de inwoners en ondernemers zijn.
Werkgever
Een belangrijk aandachtspunt in de ontwikkeling van de organisatie is het toekomstgerichte uitdagende perspectief dat we als werkgever bieden. We hebben in 2020 gewerkt aan onze profilering als werkgever. We zijn inventief en creatief in het proces van werving en geven vaak medewerkers intern de kans om door te groeien. Dit vraagt een omgeving waar medewerkers in vertrouwen mogen leren, fouten mogen maken en daar de ruimte voor krijgen. We kenmerken onszelf als een ‘doe-gemeente’. Een prima eigenschap om resultaatgericht te zijn mits er ook ruimte is voor (strategische) denkkracht.
Een inspirerende werkplek draagt bij aan het goed werkgeverschap. De medewerkers worden gefaciliteerd voor het werk dat ze doen, en dat kan heel verschillend zijn. Uitgangspunt is dat we naar buiten gaan en daar het gesprek met de inwoners en ondernemers voeren. In het gebouw komt er meer ruimte voor informeel en formeel overleg. Door de pandemie zijn nagenoeg alle medewerkers gefaciliteerd om thuis te kunnen werken. We houden hier (deels) aan vast. Hierdoor kunnen we de ruimte in het gemeentehuis beter en efficiënter benutten, passend binnen de mogelijkheden van deze tijd. In 2020 zijn de plannen voor het gemeentehuis aangepast aan de actualiteit en opiniërend gedeeld met verschillende stakeholders.
Samenwerking bedrijfsvoering Horst aan de Maas en Venray
De samenwerking tussen Horst aan de Maas en Venray op het gebied van Informatievoorziening, HRM, KCC/Burgerzaken en Financiën is in 2020 verder uitgewerkt. Dit heeft eind 2020 geresulteerd in een advies en uitvoeringsplan om daadwerkelijk te gaan samenwerken op de hiervoor vermelde gebieden. De samenwerking biedt oplossingen voor vraagstukken met betrekking tot kwaliteit, kwetsbaarheid, kosten en innovatie van de dienstsverlening.
Begin 2021 vindt besluitvorming in de raden plaats over de voorgestelde vorm van samenwerking tussen Horst aan de Maas en Venray.
De samenwerking op automatiseringsgebied (ICT-infrastructuur) met Venray verloopt voorspoedig en behalve een geharmoniseerde ICT-infrastructuur is in 2020 de dienstverlening met betrekking tot de digitale werkplekken, (mobiele) telefonie en ICT-infrastructuur verder met elkaar geïntegreerd.
Verbonden partijen
Horst aan de Maas werkt o.a. samen op het sociaal domein (MGR), de Regionale Uitvoeringsdienst, de Veiligheidsregio Limburg-Noord en de Regio Venlo. De Veiligheidsregio Limburg-Noord en de Regio Venlo zijn in de begroting opgenomen in de paragraaf verbonden partijen.
Verbonden partijen in een gemeenschappelijk regeling, naast de hierboven genoemde, zijn ook Werkvoorzieningsschap Noord-Limburg West (NLW), Omnibuzz en de GR-Handhaving/Venray.
Werken aan de toekomst – digitale transformatie, service- en datagericht werken
Bedrijfsvoering onderscheidt zich in het werken vanuit de servicegedachte gebruiksgemak, snelheid en kwaliteit van de dienstverlening. Hierbij houden we rekening met de maatschappelijke ontwikkelingen en zijn we kostenbewust.
We werken meer en meer flexibel en op wisselende locaties en maken intensiever gebruik van de digitale werkomgeving. Verder zetten we meer en meer in op het gebruik van data voor sturing en beleidsvorming en in onze dienstverlening (data-gedreven werken). Dit door het verder ontwikkelen van zogeheten ‘dashboards’ en het meer en meer eenvoudiger ontsluiten van data voor inwoners en bedrijven door middel van bijvoorbeeld geografische kaarten.
We blijven verder ontwikkelen in de ‘digitale transformatie’ en doen dit in afstemming met de VNG en de landelijk vastgestelde ‘Digitale Agenda 2020 – 2024’.
In de jaarrekening gaan wij in op de Kritische Prestatie Indicatoren en de maatregelen die daarvoor nodig zijn voor bedrijfsvoering, Financiën, HRM, Informatievoorziening en Bestuurlijke en Juridische Zaken.