We leven in een onzekere tijd. Er zijn veel externe factoren die van invloed zijn op de ontwikkeling van het bijstandsbestand. Zodra de economie weer opengaat, worden de herstelmaatregelen afgebouwd en pas dan is duidelijk wat de gevolgen voor werkgevers en ondernemers zijn en wat het betekent voor onze dienstverlening. De algemene verwachting is dat er zeker conjuncturele effecten ontstaan. Deze zullen zich naar alle waarschijnlijkheid vertalen in een hoger beroep op bijstand voor levensonderhoud door uitval van flexwerkers en zzp-ers, minder re-integratiemogelijkheden en dus uitstroom naar betaalde arbeid door conjuncturele krimp, een zwaarder beroep op bijzondere bijstand en op schuldhulpverlening door het wegvallen van reserves/oplopen van achterstanden en schulden en verbreding van de doelgroep schuldhulpverlening (vroeg signalering en ondernemers).
Onze aanpak kenmerkt zich door inzet op samenwerking met vele partners, door onderlinge solidariteit van gemeenten en het maatschappelijk verantwoord ondernemerschap van werkgevers. Zo verbinden we in Horst aan de Maas steeds meer werkgevers met werkzoekenden. We plaatsen werkzoekenden bij werkgevers die sociaal ondernemen. De komende jaren breiden we onze samenwerkingsrelaties met sociale ondernemers uit en intensiveren hierop. Ook begeleiden we werkzoekenden naar duurzame uitstroom zodat ze zo regulier mogelijk aan het werk gaan en er een inclusieve arbeidsmarkt komt. Startkwalificatie is hierbij belangrijk.
Armoede en schulden zijn grote obstakels in de re-integratietrajecten. Steeds meer komt de nadruk te liggen op preventie en bestrijding van armoede en schuldenproblematiek. In 2022 willen we de aanpak van armoede en schulden een integraal onderdeel laten zijn bij de intake en in de begeleiding naar werk.
Naar schatting heeft zo’n 40% van de groep bijstandsgerechtigden psychische klachten en is 31% van de groep bijstandsgerechtigden in behandeling bij de GGZ. Onderzoek toont aan dat starten met betaalde arbeid grote positieve effecten heeft op de (mentale) gezondheid. We willen het aanbod IPS (individuele plaatsing en steun) in de regio versterken in samenwerking met GGZ-instellingen en werkgevers.
De uitvoering van de nieuwe Wet inburgering ligt bij gemeenten. Wij willen samenwerken met gemeenten in de regio Noord-Limburg en zorgen dat de dienstverlening die we vanuit de Participatiewet aan statushouders bieden zo goed mogelijk aansluit op de nieuwe Wet inburgering. Inburgeren gaat sneller als statushouders taalles krijgen, taal in de praktijk kunnen oefenen, in contact komen met Nederlands sprekende collega’s en als werk, studie, opvoeding en huiswerk goed te combineren is.
Wanneer hebben we dat bereikt?
- In 2022 stromen 75 personen uit naar werk en daarmee stijgt de uitstroom naar werk met 15%.
- In 2022 is 25% van ons uitkeringsbestand actief in deeltijdarbeid.
- In 2022 is 40% van ons uitkeringsbestand sociaal actief.
- In 2022 is 85% van ons klantenbestand actief en werkt op zijn of haar manier aan re-integratie.
- In 2022 neemt het aantal jongeren tot en met 27 jaar in een uitkering af met 30%.
- In 2022 bemiddelen we 20 mensen met een arbeidsbeperking naar een betaalde baan (met loonkostensubsidie).
- De gemiddelde uitkeringslast per uitkeringsgerechtigde is in 2022 met 10% gedaald ten opzichte van 2017.