We zijn trots op onze gemeente en gemeenschap, we stralen dit uit. We willen midden in de gemeenschap staan en volop onderdeel uitmaken van belangrijke netwerken.
We realiseren ons dat de opgaven naar de toekomst toe uitdagend, maar ook complex zijn. Dit vraagt continu om aanpassingsvermogen van onze organisatie en onze medewerkers. De gemeente komt haar afspraken transparant na en ons handelen is oplossingsgericht, begrijpelijk en meedenkend. Wij maken waar wat we zeggen door te denken in mogelijkheden en ondernemerschap te tonen.
Eind 2020 zag de strategische visie voor Horst aan de Maas het levenslicht. Deze langetermijnvisie is gevormd door input van onze inwoners, ondernemers en stakeholders. Het is een koers of kader die richting gaat geven aan besluiten. Het toekomstbeeld moet werken als een kompas voor keuzes en voor wat de gemeente en de gemeenschap van Horst aan de Maas gaan doen. Samen met inwoners, ondernemers, stichtingen, verenigingen en andere samenwerkingspartners realiseren we in 2022 en de jaren daarna concrete plannen of projecten die bijdragen aan het bereiken van de ‘stip op de horizon’ die we samen hebben bepaald.
Op deze horizon richten we ons, met als complexiteit dat de horizon telkens verandert. Het vraagt van de gemeente om samenhangend en flexibel in te spelen op behoeften. De gewenste en daarmee de benodigde organisatie moet aansluiten bij de ambities en daarom aansluiten bij het strategische visietraject, waaruit blijkt welke gemeente de samenleving nodig heeft vanuit de perspectieven inwoners, ondernemers en bezoekers.
We vormen een nieuwe visie op dienstverlening. Deze visie maken we samen met de gemeente Venray in de lopende samenwerking. We gaan aan de slag met begrijpelijke taal. Hiermee gaan we er onder andere voor zorgen dat brieven en formulieren die we versturen begrijpelijker worden.
We zorgen dat onze website aan de toegankelijkheidseisen blijft voldoen zodat iedereen van onze website gebruik kan blijven maken, of je nu wel of geen beperking hebt. Dit vraagt blijvend onderhoud en aandacht bij het plaatsen van inhoud op de website. Alle inhoud moet aan toegankelijkheidseisen voldoen als we ze op de website zetten. Denk aan folders en bestuurlijke stukken. Naast horstaandemaas.nl moet ook alle andere digitale dienstverlening digitaal toegankelijk zijn. Denk aan apps, andere websites, software van leveranciers, enzovoorts.
In 2022 gaan naar verwachting drie nieuwe wetten in die online dienstverlening raken: Wet digitale overheid, Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer en de Omgevingswet. We zorgen dat we voldoen aan de eisen uit deze wetten zodat onze dienstverlening toegankelijk, veilig en betrouwbaar is. De Wet open overheid (ingangsdatum naar verwachting 1 januari 2022) stelt als eis dat alle openbare informatie van overheidsorganisaties digitaal toegankelijk moet zijn. De pdf-bestanden op onze website zijn daarbij nog een uitdaging.
In 2020 is een forse bezuiniging op het KCC doorgevoerd. Deze bezuiniging gaat vanaf 2022 effect hebben op de dienstverlening. We zullen met 30% minder capaciteit de telefonische dienstverlening moeten leveren en de ontvangstfunctie in het gemeentehuis inrichten. De servicenormen voor wacht- en doorlooptijden, openingstijden en telefonische beschikbaar- en bereikbaarheid worden in lijn gebracht met de capaciteit die beschikbaar is. We zullen naar verwachting genoodzaakt zijn om ingrijpende maatregelen te nemen. Denk daarbij aan het volledig schrappen van de ontvangstfunctie aan de receptie of het flink beperken van onze openingstijden