Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
Nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen
Nota reserves en voorzieningen
We actualiseren twee keer per jaar de risico's die de gemeente Horst aan de Maas loopt en zorgen dat we een adequaat weerstandsvermogen (financiële dekking) hebben om deze risico's op te vangen.
Wanneer hebben we dit bereikt?
1. Inleiding
In de paragraaf “weerstandsvermogen en risicobeheersing” wordt de berekening van de weerstandscapaciteit opgenomen en een opsomming gegeven van de belangrijkste risico’s. Daarnaast vindt u hier een aantal verplicht voorgeschreven kengetallen conform BBV.
2. Risico-inventarisatie algemene risico’s
Voor de Begroting 2022 zijn de risico’s geactualiseerd. Daarbij is beoordeeld:
Uit de inventarisatie blijkt dat er 127 algemene risico’s zijn. De geïnventariseerde risico’s zijn aan de hand van kans en maximaal financieel gevolg verdeeld over onderstaande matrix.
Algemene risico’s toegelicht:
6) x > € 1.000.000 |
4 |
2 |
|
|
|
5) € 500.000 < x < € 1.000.000 |
5 |
5 |
1 |
|
|
4) € 100.000 < x < € 500.000 |
14 |
9 |
4 |
|
2 |
3) € 25.000 < x < € 100.000 |
9 |
17 |
15 |
1 |
1 |
2) x < € 25.000 |
18 |
12 |
4 |
2 |
|
1) Geen financiële gevolgen |
1 |
|
|
|
1 |
|
10% |
30% |
50% |
70% |
90% |
Toelichting matrix
Op de horizontale as is de kans weergegeven dat het risico zich voordoet. Op de verticale as is de maximale financiële omvang (bedrag) van het risico weergegeven. De financiële klassen zijn ingedeeld zoals vastgesteld in de nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen 2019. Een risico in het groene gebied vormt geen direct gevaar voor de continuïteit van de organisatie. Een risico in het oranje gebied vraagt extra aandacht. Een risico dat een risicoscore heeft in het donkerrode gebied (helemaal rechtsboven) vereist directe aandacht. Deze risico’s kennen immers een grote financiële omvang, de kans dat dit risico zich voordoet is als hoog (>90%) ingeschat en het financieel gevolg van > € 1.000.000.
Hieronder zijn de belangrijkste risico's, met de grootste kans en hoogste financiële klasse, toegelicht. Deze corresponderen met de risico's die in de risicomatrix onderstreept en vetgedrukt zijn. De in de tabel genoemde kans-percentages en financiële klassen verwijzen naar bovenstaande matrix. Andere risico’s zijn in omvang of kans-percentage afgenomen, waardoor deze niet meer in de rode, donkerrode of donker oranje cellen voorkomen.
|
Omschrijving risico |
Kans |
Financiële klasse |
1 |
Oplopende wachttijden voor een eerste vraagverhelderingsgesprek (Jeugd en WMO) |
90% |
4 |
2 |
De invloed van economische en maatschappelijke ontwikkelingen op de begrote lasten/investeringen in de diverse beheerplannen voor het beheer en onderhoud van infrastructuur en voorzieningen in de openbare ruimte.
Ondanks dat we in de beheerplannen (MJOP, MIP, wegen, riolering en groen) van een zo realistisch mogelijke inschatting van de benodigde uitgaven/investeringen uitgaan en we de beheerplannen periodiek bijstellen, lopen we het risico dat door onder andere economische of maatschappelijke ontwikkelingen de bedragen niet toereikend zijn. Omdat het geld dat in de beheerplannen omgaat een substantieel deel van onze begroting vormt, is het financiële risico dat ook. Denk hierbij aan hogere aanbestedingskosten door conjuncturele ontwikkelingen, nieuwe duurzaamheidseisen of veranderende wetgeving. |
50% |
5 |
3 |
Bodemverontreiniging door drugslab op een perceel dat van de gemeente is en verhuurd wordt.
Kosten moeten verhaald worden op de huurder. De kans dat dit lukt, is klein. We ontvangen af en toe kleine bedragen van € 100. In oktober 2021 bepalen we in overleg met de deurwaarder hoe we verder gaan. |
90% |
4 |
3. Risico’s grondexploitaties
Conform de huidige Nota Grondbeleid (vastgesteld op 20 september 2016) hebben we de Algemene reserve grondexploitatie (ARGE) vastgesteld met een ondergrens van € 1,7 miljoen en de bovengrens op € 2,7 miljoen. In verband met de winstnemingen als gevolg van de implementatie van de POC-methode (percentage-of-completion) heeft de raad bij de behandeling van de Herzieningsrapportage 2018 (raad oktober 2018) ingestemd met het instellen van de reserve POC-winst. Deze reserve vormt de buffer tussen de ARGE en de projecten. In de Reserve POC-winst storten we de POC-winsten. Bij de Jaarrekening berekenen we de POC-winst conform de BBV-voorschriften.
We hevelen de Reserve POC winst naar de ARGE over op basis van de meer voorzichtige winstnemings-praktijk van vóór 2017, waarbij we ook de totale toekomstige kosten, project-risico’s en de boekwaarde in het project worden meewegen. Daarmee vormt de Reserve POC-winst de externe projectbuffer. Gedurende de looptijd van het project fluctueert het bedrag van de POC-winst en daardoor kan het voorkomen dat eerder genomen POC-winsten terugvloeien naar het project.
4. Benodigde weerstandscapaciteit voor algemene risico’s
Naast de hoogte van de ARGE is het noodzakelijk de benodigde weerstandscapaciteit te bepalen voor de algemene risico’s.
De totale omvang van de geïnventariseerde algemene risico’s is € 51.109.788. Dit betekent dat als alle risico’s zich in volle omvang tegelijk voordoen, dit naar verwachting € 51.109.788 kost. Hierbij is geen rekening gehouden met de waarschijnlijkheid (kans) dat het risico zich voordoet.
We bepalen de benodigde weerstandscapaciteit met behulp van een risicosimulatie, de zogenaamde Monte Carlo simulatie (statistische simulatie). Uitgangspunt hierbij is dat de risico’s zich nooit allemaal tegelijk zullen voordoen en ook niet met een maximale omvang zullen optreden.
Daarnaast heeft de gemeenteraad met de Nota Risicomanagement en weerstandsvermogen 2019 het uitgangspunt vastgesteld dat we 90% zekerheid willen hebben dat het beschikbare weerstandsvermogen toereikend is om de risico’s af te dekken. Dit wordt het zekerheidspercentage genoemd.
Uitgaande van het vastgestelde zekerheidspercentage van 90% is er een weerstandscapaciteit nodig voor de algemene risico’s van minimaal € 7.849.603. Dit wil concreet zeggen dat we met een zekerheid van 90% kunnen stellen dat een weerstandsvermogen van € 7.849.603 toereikend is om de risico’s af te dekken. Dit betekent dat de algemene reserve basis, die een stand heeft van € 9.322.914 heeft, voldoende groot is om de risico’s op te vangen.
5. Beschikbare weerstandscapaciteit = Algemene Reserve basis
Een organisatie loopt altijd risico’s. Of de gemeente in staat is de gevolgen van de risico’s op te vangen zonder dat het beleid of de uitvoering daarvan in gevaar komt, geven we weer door de 'weerstandscapaciteit'. Onder weerstandscapaciteit verstaan we de middelen en mogelijkheden die de gemeente heeft om onverwachte, niet-begrote kosten te kunnen dekken. Weerstandscapaciteit bestaat uit de Algemene Reserve basis. Conform de Nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen bestemmen we deze reserve niet voor andere zaken.
Naast deze Algemene Reserve basis zijn er ook nog overige middelen die we ook gebruiken om mogelijke niet begrote kosten - die onverwacht en substantieel zijn - te dekken. Daarvoor komen de volgende onderdelen in aanmerking:
6. Benodigde weerstandscapaciteit versus beschikbare weerstandscapaciteit
Om te bepalen in hoeverre het weerstandsvermogen toereikend is, wordt de ratio weerstandsvermogen berekend. De berekeningswijze hiervan is als volgt:
Ratio weerstandsvermogen = Beschikbare weerstandscapaciteit / Benodigde weerstandscapaciteit
De Provincie Limburg bepaalt op basis van de ratio weerstandsvermogen of de beschikbare weerstandscapaciteit van een gemeente toereikend is.
In onderstaande tabel staat opgenomen hoe de Provincie de weerstandsnorm classificeert
Weerstandsnorm | ||
Waardering | Ratio | Betekenis |
A | >2,0 | Uitstekend |
B | 1,4 - 2,0 | Ruim voldoende |
C | 1,0 - 1,4 | Voldoende |
D | 0,8 - 1,0 | Matig |
E | 0,6 - 0,8 | Onvoldoende |
F | <0,6 | Ruim onvoldoende |
Bij de tweede bijstelling begroting 2020 is de benodigde weerstandscapaciteit in de Algemene reserve basis verhoogd naar € 9.322.914.
De ratio is, uitgaande van de stand van de algemene reserve basis voor de begroting 2022, € 9.322.914/ € 7.849.603 = 1,19. Dit zit tussen de gestelde norm van 1,0 – 1,4 en is daarmee conform ons beleid van voldoende hoog niveau.
7. Kengetallen
Verloop Kengetallen |
Jaarr. 2020 |
Begr. 2021 |
Begr. |
Begr. 2023 |
Begr. 2024 |
Begr. 2025 |
Gestelde |
Risico categorie provincie |
1. Netto schuldquote = |
46% |
90% |
89% |
84% |
78% |
73% |
81% |
A |
2. Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen = |
39% |
82% |
82% |
77% |
71% |
66% |
72% |
A |
3. Solvabiliteitsratio = |
24% |
16% |
16% |
17% |
18% |
18% |
28% |
C |
4. Grondexploitatie = |
1% |
2% |
0% |
-4% |
-6% |
-6% |
5% |
A |
5. Structurele exploitatieruimte = |
3,4% |
1,3% |
0,5% |
0,4% |
1,0% |
0,4% |
-1,0% |
A |
6. Belastingcapaciteit = |
105% |
104% |
104% |
104% |
102% |
100% |
100% |
B |
*)de gestelde normen zijn afkomstig uit de door de raad op 26-11-2019 vastgestelde nota Risicomanagement en weerstandsvermogen.
Normering van de kengetallen opgenomen in het gemeenschappelijk financieel toezichtkader van de provincies (GTK 2020 gemeenten).
Via het vernieuwde gemeenschappelijk toezichtkader van de provincies zijn de onderstaande normeringen voor de kengetallen vastgesteld. Hierbij zijn 3 categorieën onderscheiden. Categorie A is het minst risicovol, categorie C is het meest risicovol.
Kengetallen |
Categorie A |
Categorie B |
Categorie C |
Netto schuldquote |
< 90% |
90%-130% |
> 130% |
Netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte geldleningen |
< 90% |
90%-130% |
> 130% |
Solvabiliteitsratio |
> 50% |
20%-50% |
< 20% |
Grondexploitatie |
< 20% |
20%-35% |
> 35% |
Structurele exploitatieruimte |
>0% |
0% |
< 0% |
Belastingcapaciteit |
< 95% |
95%-105% |
> 105% |
8. Conclusie kengetallen:
9. Samenvattende conclusie
Samenvattend kunnen we concluderen dat het financiële weerstandsvermogen van gemeente Horst aan de Maas voor verbetering vatbaar is voor met name de solvabiliteit en voor belastingcapaciteit. Voor de overige kengetallen geldt dat we wel in control zijn op het gebied van risicobeheersing. We hebben een systeem dat tijdig anticipeert op een toename van risico’s van buitenaf en hebben voldoende financiële ruimte in onze begroting en ons eigen vermogen om financiële tegenvallers op te vangen.
De volgende aandachtspunten blijven hierbij echter wel van belang:
Eigen vermogenspositie
Deze is nog voldoende om risico’s op te vangen maar we voldoen momenteel niet aan onze eigen normen en we zitten in de hoogste risicoklasse van de provincie. Het is dan ook van belang in de toekomst niet verder in te teren op ons eigen vermogen en het zou verstandig zijn om te bekijken in hoeverre we de eigen vermogenspositie kunnen versterken.
Dit zodat we ook hier aan de door ons zelf gestelde norm voldoen en we ook in de laagste risicoklasse van de provincie terecht komen.
Lastendruk
We zitten qua lastendruk voor huishoudens tot en met 2025 boven het landelijke gemiddelde. Het is belangrijk bij het zoeken naar de balans tussen ambities en lastendruk, dit bij het maken van keuzes mee te nemen.