Onderstaande tabel geeft het verloop van de begroting sinds de vastgestelde meerjarenbegroting 2021-2024 weer.
|
2022 raming
|
2023 raming
|
2024 raming
|
2025 raming
|
Lasten inclusief mutatie reserves
|
|
|
|
|
Meerjarenbegroting 2021-2024
|
-2.291
|
-2.519
|
-2.378
|
-2.371
|
Amendement op de begroting 2021-2024
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Raadsbesluiten t/m 13 juli
|
-385
|
-307
|
-260
|
-283
|
Lasten - Actuele begroting
|
-2.676
|
-2.826
|
-2.638
|
-2.653
|
Kadernota 2022
|
0
|
1
|
3
|
3
|
Autonome ontwikkelingen
|
0
|
0
|
-300
|
0
|
Gemeentefonds
|
150
|
150
|
150
|
150
|
Overige technische mutaties
|
-2
|
-2
|
-2
|
-2
|
Rente, afschrijving en financiering
|
431
|
556
|
394
|
558
|
Diverse kleine mutaties < € 50.000
|
-2
|
-2
|
-2
|
-2
|
Loon- en prijscompensatie
|
1.296
|
1.296
|
1.296
|
1.296
|
Totaal lasten Meerjarenbegroting 2022-2025
|
-803
|
-826
|
-1.099
|
-651
|
|
|
|
|
|
|
2022 raming
|
2023 raming
|
2024 raming
|
2025 raming
|
Baten inclusief mutatie reserves
|
|
|
|
|
Meerjarenbegroting 2021-2024
|
78.424
|
78.067
|
77.279
|
77.029
|
Amendement op de begroting 2021-2024
|
-341
|
-341
|
-341
|
-341
|
Raadsbesluiten t/m 13 juli
|
665
|
252
|
-85
|
-222
|
Baten - Actuele begroting
|
78.749
|
77.978
|
76.853
|
76.466
|
Kadernota 2022
|
454
|
1.771
|
2.262
|
2.104
|
Autonome ontwikkelingen
|
300
|
0
|
0
|
0
|
Gemeentefonds
|
1.680
|
1.372
|
1.339
|
1.236
|
Rente, afschrijving en financiering
|
169
|
-69
|
-306
|
-333
|
Totaal baten Meerjarenbegroting 2022-2025
|
81.352
|
81.053
|
80.148
|
79.473
|
Financiën
|
80.549
|
80.227
|
79.350
|
78.823
|
Onderstaande tabel bevat de toelichting op de financiële mutaties uit deze meerjarenbegroting.
Kadernota 2022
|
2022 raming
|
2023 raming
|
2024 raming
|
2025 raming
|
Herijking gemeentefonds
|
|
Lasten
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Baten
|
500
|
1.815
|
2.306
|
2.156
|
Op basis van de nieuwe publicaties over de herijking van het gemeentefonds blijkt dat het voorlopige voorstel een positief herverdeeleffect heeft voor Horst aan de Maas. Omdat de uitkomsten nog globaal en onzeker zijn, adviseert onze adviseur gemeentefonds om de herverdeeleffecten niet mee te nemen. We hebben daarom het financiële effect van de ombuigingen en stelposten van de herijking die nog in de huidige meerjarenbegroting zitten laten vervallen. Daarnaast hebben we 50% van het verwachte positieve herverdeeleffect meegenomen.
|
Stimuleren inschrijving arbeidsmigranten in BRP
|
|
Lasten
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Baten
|
-46
|
-44
|
-44
|
-52
|
Het stimuleren van de inschrijving van arbeidsmigranten in het BRP leidt tot lagere inkomsten van de toeristenbelasting en tot hogere uitvoeringskosten, omdat er meer capaciteit nodig is bij het team Burgerzaken. Registratie in het BRP heeft echter een positief financieel effect op de algemene uitkering vanuit het gemeentefonds. Samen met de extra kosten voor de inzet van een programmamanager Arbeidsmigranten en het organiseren van de werkgeversdienstverlening heeft het stimuleren van de inschrijving van arbeidsmigranten per saldo een structureel nadelig effect van ca. € 230.000 over alle programma's (4, 7 en 8) in de begroting.
|
Uitvoeren woonwagenbeleid
|
|
Lasten
|
0
|
1
|
3
|
3
|
|
Baten
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Voor het optimaliseren van het beleid van de woonwagens in Horst aan de Maas en de uitvoering hiervan zijn budget en investering nodig. We voorzien dat er nieuwe standplaatsen en nieuwe woonwagenkampen gerealiseerd moeten worden in onze gemeente. Afhankelijk van het onderzoek en het beleid blijkt om hoeveel standplaatsen het gaat. Naar aanleiding van een eerste behoeftescan, komen we uit op uitbreiding van twee bestaande woonwagenkampen en het realiseren van één à twee nieuwe woonwagenkampen. Uiteindelijk moet blijken of voor het realiseren van de nieuwe woonwagenkampen grond aangekocht moet worden of niet. Investering (inclusief werkbudget): € 275.000 in 2022 en 2023.
|
Gemeentefonds
|
2022 raming
|
2023 raming
|
2024 raming
|
2025 raming
|
Actualisatie herijking van het gemeentefonds
|
|
Lasten
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Baten
|
0
|
0
|
80
|
80
|
In augustus zijn er nieuwe gegevens aangaande de herijking van het gemeentefonds naar buiten gebracht. In de brief van juli was deze actualisatie van de verdeling naar een recenter peiljaar (2019) al aangekondigd. Het doel van de actualisatie was om te bekijken of de resultaten enigszins consequent zijn. Op grond van de door CEBEON (Centrum beleidsadviserend onderzoek BV) uitgevoerde analyse zijn de fondsbeheerders van mening dat het eerder ingediende voorstel ook bij actualisatie goed aan sluit op de netto-lasten van de gemeenten. De fondsbeheerders blijven er echter op hameren dat ook na de actualisatie de gepresenteerde herverdeeleffecten slechts een indicatie zijn en dat er hoogstwaarschijnlijk nog enkele aanpassingen en actualisaties zullen plaatsvinden. Voor Horst aan de Maas is er sprake van een toename van het voordeel als gevolg van de herijking. Vijftig procent van dit voordeel wordt nu als voordeel meegenomen in de begroting.
|
Doorbetaling WSW bijdrage aan de NLW
|
|
Lasten
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Baten
|
54
|
53
|
50
|
79
|
Via de algemene uitkering, ontvangen we een bijdrage WSW die een op een wordt doorbetaald aan de NLW. In de meicirculaire 2021 is de rijksbijdrage WSW aangepast en in de financiële vertaling is een stelpost opgenomen voor de hogere doorbetaling. Omdat de stelpost afwijkt van de hogere doorbetaling ontstaat er een klein voordeel.
|
Stelpost Jeugdzorg
|
|
Lasten
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Baten
|
1.626
|
1.319
|
1.209
|
1.077
|
Rijk, IPO en VNG hebben afgesproken dat gemeenten in hun meerjarenraming voor de jaarschijven 2023 tot en met 2025 rekening mogen houden met 75% van de bedragen uit de Hervormingsagenda Jeugd. Er is rekening mee gehouden dat tegenover deze extra inkomsten ook nog wel een deel extra lasten zal komen staan. Ook is er al rekening gehouden met een extra inkomst voor jeugdzorg (€ 480.000). Deze post is met deze extra ontvangst verrekend. Het kabinet heeft maatregelen in de jeugdzorg aangekondigd om de kostenstijgingen tegen te gaan. We verwachten in 2022 wetswijzigingen gericht op het verminderen van de kostenstijgingen en het versterken van samenwerking tussen de verschillende partners rondom jeugdigen. Door de verstrekte extra middelen aan gemeentes voor de bekostiging van ondersteuning van jeugd, ontstaat er budget om te innoveren en meer te investeren in preventie. Eerst is er behoefte om de werkdruk van de gebiedsteams te verlagen, waardoor de kwaliteit van dienstverlening verhoogd en de wachtlijsten kunnen afnemen. 7 jaar na inwerkingtreding van het nieuwe stelsel in het sociaal domein, zullen we de visie op de werkwijze en taken van de uitvoering in het sociaal domein herzien. Daarin zullen we de positieve effecten van het actieplan SD en de nieuwe werkwijze met zorgaanbieders in regio NoordLimburg meenemen. Dit geeft ons de unieke kans om vanuit een nieuwe visie te bouwen aan een nieuwe werkwijze per 1 januari 2023. Het rijk heeft tijdelijk extra middelen vanuit het nationaal Programma Onderwijs (NPO) geoormerkt voor preventie en samenwerking met het onderwijs om de gevolgen van Corona te verzachten. Deze NPO-middelen zijn nog niet verwerkt in deze begroting. We zullen dit meenemen in de 2e bijstelling 2021.
|
Vrijval stelpost loon- en prijspeil sociaal domein 2021
|
|
Lasten
|
150
|
150
|
150
|
150
|
|
Baten
|
0
|
0
|
0
|
0
|
De indexering van de maatwerkvoorzieningen Wmo en jeugdzorg heeft in de begroting 2021 plaatsgevonden op basis van de voorlopige OVA indexcijfers van 2%. De in september 2021 gepubliceerde definitieve cijfers leiden niet tot een verdere bijstelling van de budgetten door een geringe afwijking (nl. 2,01%en 2,29%). Daarom kan de hele resterende buffer uit 2021 vrijvallen.
|