In aanvulling op de recapitulatie begrotingsevenwicht onder 3.2. volgt onderstaand het overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten per programma per beleidsveld
|
Begroting |
2022 |
Begroting |
2023 |
Begroting |
2024 |
Begroting |
2025 |
Programma's |
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
1. Economie en ruimte |
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2 CP toevoeging woningen kernrandzones |
|
400 |
|
|
|
|
|
400 |
1.2 Afdrachten GKM structuurvisie |
-74 |
74 |
|
|
|
|
|
|
1.3 Visie veehouderij: 3 uitvoeringsprogramma's projecten 1e tranche Regio Deal |
-200 |
|
-200 |
|
-100 |
|
-100 |
|
1.4 Projectenvelop Investeringsagenda |
262 |
|
|
|
|
|
|
|
1.4 Regiodeal en investeringsagenda |
-600 |
|
-400 |
|
|
|
|
|
1.5 Externe inhuur voor het waarmaken ambities op het gebied van Tuinbouw |
-100 |
|
|
|
|
|
|
|
1.5 Grondexploitatie |
-52 |
|
-52 |
|
-52 |
|
-52 |
|
Economie en ruimte |
-765 |
474 |
-652 |
|
-152 |
|
-152 |
400 |
2. Wonen, mobiliteit en openbare ruimte |
|
|
|
|
|
|
|
|
2.1 Bijraming Masterplan Wonen |
-100 |
|
|
|
|
|
|
|
2.2 Bouwgrondexploitatie |
-394 |
|
-394 |
|
-394 |
|
-394 |
|
2.2 Grondexploitatie Rector de Fauwestraat |
-627 |
627 |
|
|
|
|
|
|
2.3 Meerjarenonderhoudsplan Civieltechnische Kunstwerken 2020-2029 |
|
|
|
|
|
|
-20 |
|
2.4 Onderhoud nieuwe aanplant Mooder Maas |
-10 |
|
-10 |
|
-10 |
|
|
|
Wonen, mobiliteit en openbare ruimte |
-1.131 |
627 |
-404 |
|
-404 |
|
-414 |
|
3. Duurzaamheid: klim.amb/energ.trans/circ. |
|
|
|
|
|
|
|
|
3.3 Duurzaamheid |
-333 |
667 |
|
|
|
|
|
|
3.3 EUCF-subsidie voor businesscase Energiekronenberg 2e deel |
-18 |
18 |
|
|
|
|
|
|
Duurzaamheid: klim.amb/energ.trans/circ. |
-351 |
685 |
|
|
|
|
|
|
4. Soc. maatschap., participatie en voorz. |
|
|
|
|
|
|
|
|
4.3 Taalonderwijs en sociale integratie internationale werknemers werkzaam bij Hessing |
-150 |
71 |
-150 |
71 |
|
|
|
|
4.6 Stormschade Gasthoes ten laste van de algemene reserve |
|
|
|
|
-410 |
410 |
|
|
4.6 Aanwending reserve mantelzorgondersteuning |
|
85 |
|
85 |
|
85 |
|
17 |
4.6 Inzet rijksmiddelen Kansrijke Start |
-11 |
|
|
|
|
|
|
|
Soc. maatschap., participatie en voorz. |
-161 |
156 |
-150 |
156 |
-140 |
495 |
|
17 |
5. Cultuur, sport en onderwijs |
|
|
|
|
|
|
|
|
5.4 Subsidie frisse scholen |
-400 |
400 |
|
|
|
|
|
|
5.4 Taalonderwijs en sociale integratie internationale werknemers werkzaam bij Hessing |
-21 |
|
-21 |
|
|
|
|
|
Cultuur, sport en onderwijs |
-421 |
400 |
-21 |
|
|
|
|
|
8. Financiën |
|
|
|
|
|
|
|
|
8.1 Dekking CP invulling begrotingssaldo en investeringskader |
|
-340 |
|
|
|
|
|
|
8.1 Eénmalig en tijdelijk onttrekken aan de Algemene Reserve |
|
300 |
|
|
-300 |
|
|
|
Financiën |
|
-40 |
|
|
-300 |
|
|
|
Totaal incidentele lasten en baten |
-2.829 |
2.302 |
-1.228 |
156 |
-1.267 |
495 |
-567 |
417 |
Toelichting incidentele lasten en baten
Alleen bedragen > € 50.000 worden toegelicht
1.1 CP toevoeging woningen kernrandzones
In ons coalitieprogramma is voor de jaarschijven 2022 en 2025 € 400.000 aan incidentele baten opgenomen voor de toevoeging woningen kernrandzones.
1.2 Afdrachten GKM structuurvisie
Ten behoeve van de uitbreiding van Toverland is enkele jaren geleden een bestemmingsplan voorbereid. Vanwege dit plan dient Toverland op basis van de gemeentelijke structuurvisie een GKM-bijdrage te doen. Deze bijdragen zijn afhankelijk van de vergunningaanvragen die Toverland gaat doen, om de gewenste uitbreiding te realiseren en zijn vastgelegd in een anterieure overeenkomst waarin eveneens is geregeld dat de bijdragen kwaliteitsverbetering gefaseerd wordt geïnd parallel aan de verkoop van gemeentelijke gronden aan Toverland. Tevens wordt in deze overeenkomst de afwenteling van de planschaderisico’s op Toverland geregeld.
1.3 Visie veehouderij
De raad heeft de visie veehouderij op 13 juli 2021 vastgesteld. We werken nu aan een uitvoeringsprogramma om aan de hand daarvan de gestelde doelen uit de visie te bereiken. Het behouden van een leefbaar buitengebied waar het goed wonen, werken en recreëren is. Centraal staat dat de veehouderij een economisch gezonde sector moet blijven op toekomstbestendige locaties De doelen uit de visie:
1. Veehouderijen in Horst aan de Maas liggen in 2030 op een toekomstbestendige locatie.
2. De veehouderij in Horst aan de Maas blijft een economisch gezonde sector.
3. De uitstoot van ammoniak, geur en fijnstof door veehouderijen in het geheel is in 2030 verlaagd.
1.4 Projecten 1e tranche Regio Deal en 1e projectenvelop
In juli 2020 is een overeenkomst gesloten met de provincie en het Rijk voor een Regio Deal, waarbij projecten worden opgezet die dienen voor het verbeteren van de brede welvaart van onze regio. Het Rijk zal hieraan maximaal € 17,5 miljoen bijdragen. Ook de Regio Noord-Limburg en provincie Limburg zullen een aanvullende bijdrage van elk € 8,75 miljoen doen.
Er ligt een uitdaging om te komen tot structuurversterkende projecten om de hiervoor beschreven ambities te realiseren en de hiervoor benodigde bijdragen bijeen te krijgen.
1.5 Externe inhuur voor het waarmaken ambities op het gebied van Tuinbouw
Hiermee kan onze gemeente volwaardig partner zijn in de regionale samenwerking en de kansen voor cofinanciering door mede-overheden en andere partners benutten.
1.5 Grondexploitatie
De gemeentelijke grondexploitatie-portefeuille heeft in totaliteit een positief resultaat. We voeren een actief grondbeleid waarbij de omgeving betrokken wordt bij het proces en zorgen voor voldoende (her) ontwikkellocaties ten behoeve van woningbouw en industrie.
2.1 Bijraming Masterplan wonen
In 2022 is aanvullend budget nodig om de ambities uit het masterplan Wonen waar te kunnen maken. Met dit budget kan het uitvoeringsprogramma verder worden uitgewerkt.
2.2 Bouwgrondexploitatie
Om onze doelen op het gebied van wonen en werken te bereiken, is onder andere een actieve grondpolitiek nodig. Bij voorkeur vindt inbreiding voor uitbreiding plaats. In het Masterplan Wonen is de ambitie op dit gebied vastgelegd en vertaald in een 1000-woningen-plan voor de periode tot en met 2025. Herontwikkellocaties (inbreidingslocaties) om bestaand vastgoed te transformeren hebben daarin hun eigen dynamiek. Het in balans brengen en houden van enerzijds woningbehoefte en anderzijds de financiele haalbaarheid en mogelijkheden is een voortdurende uitdaging. Dit alles om te komen tot een gezond woon- en leefklimaat voor onze inwoners en bedrijven.
2.3 Grondexploitatie Rector de Fauwestraat
Het vaststellen van het bestemmingsplan Woningbouw Rector de Fauwestraat geeft de juridische basis waardoor de locatie de juiste bestemming krijgt zodat in Meterik op de woningbouwlocatie 8 levensloopbestendige woningen gerealiseerd kunnen worden. De kosten omvatten de gebruikelijke onderdelen zoals verwerving, slopen, bouw- en woonrijp maken, planschade en planontwikkelkosten. De opbrengsten betreffen kavel verkoop een bijdrage vanuit de ARGE.
3.3 Duurzaamheid
In de Raadsvergadering van 18 februari 2020 heeft de Raad het duurzaamheidsprogramma van Horst aan de Maas vastgesteld. In Horst aan de Maas werken we al jaren aan verduurzaming. Door vaststelling van het duurzaamheidsprogramma ligt daar straks voor het eerst een beleidsstuk onder dat niet alleen onze acties, maar ook onze lange termijn doelen en onze strategie beschrijft. In het uitvoeringsprogramma voor de jaren 2020-2022 staat wat we op de korte termijn gaan doen. Door het ter beschikking stellen van het door de gemeenteraad gereserveerde bedrag van € 1,0 miljoen wordt er in 3 jaarlijkse termijnen geld beschikbaar gesteld uit de reserve duurzaamheid voor de uitvoering.
4.3 Taalonderwijs en sociale integratie internationale werknemers werkzaam bij Hessing
We investeren in integratie. We werken nu met een aantal pilots. Een van de pilots is de afspraken die we hebben gemaakt met Hessing dat er een gezamenlijke financiële investering wordt gedaan ten behoeve van taalonderwijs en sociale integratie van de internationale werknemers van Hessing met het doel dat medewerkers volwaardig meedoen aan de samenleving van Horst aan de Maas. Afspraken worden vastgelegd in een sociaal integratieplan. De duur van het sociaal integratieplan is maximaal 3 jaar.
4.6 Stormschade Gasthoes ten laste van de algemene reserve
In 2019 was er stormschade aan het dak van het Gasthoes. Hiervoor heeft de verzekeraar een bedrag van € 200.000 uitgekeerd. De uitkering dekt 1/3 van de schade. Uw raad is hierover via diverse voorstellen geïnformeerd. De rest van de schade, zijnde € 410.000, is zoals verwoord in de tweede bijstelling begroting 2019 tijdelijk gedekt uit de voorziening vastgoedobjecten om de voortgang van het project niet te belemmeren. Het MJOP kan deze forse extra onttrekking echter niet dragen, de onttrekking was boven-planmatig. Daarom zal in 2024 € 410.000 uit de algemene reserve weer worden toegevoegd aan de voorziening vastgoedobjecten.
4.6 Aanwending van de reserve Mantelzorgondersteuning
De (voormalige) egalisatiereserve sociaal domein bevat alleen nog de geoormerkte middelen HHT (Huishoudelijke Hulp Toelage) voor mantelzorgondersteuning. De reserve voorziet in dekking van een deel van de kosten voor mantelzorg tot en met 2025.
5.4 Subsidie frisse scholen
We hebben in samenwerking met Dynamiek Scholengroep en Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs voor een viertal scholen succesvol een subsidie voor het verbeteren van het binnenklimaat in bestaande scholen van € 1,1 miljoen aangevraagd. De subsidie is inmiddels ontvangen en wordt onder bepaalde voorwaarden, aan de onderwijspartners verstrekt. De komende tijd zal er op de verschillende scholen gestart worden met de uitvoering. Verwacht wordt dat 2/3 van het subsidiebedrag verstrekt wordt in 2021 en het restant in 2022.
8.1 Dekking CP invulling begrotingssaldo en investeringskader
Bij de vaststelling van het investeringskader in 2019 is besloten om de aanwending van de algemene reserve vrij aanwending in 2019 € 550.000 en in 2020 € 540.000 in de jaren 2021 en 2022 (deels) terug te storten, namelijk respectievelijk € 470.000 en € 340.000. Per saldo wordt daarmee € 280.000 ingezet.
8.1 Eénmalig en tijdelijk onttrekken aan de Algemene Reserve
Jaarschijf 2022 is structureel sluitend en met een éénmalige (tijdelijke) onttrekking aan de Algemene Reserve ook incidenteel sluitend. In 2024 storten we dit bedrag weer terug in de Algemene Reserve.