1. Diverse deelnemingen als gevolg verkoop aandelen Essent

Omschrijving | Per 31-12-2020 | ||
aantal aandelen | nominale waarde | balanswaarde | |
1. Als gevolg van de verkoop van onze aandelen Essent | |||
Deelnemingen: | |||
Publiek Belang Electriciteitsproductie B.V. | 614.655 | 140.742,00 | 1,00 |
Enexis Holding N.V. | 614.655 | 335.615,67 | 335.615,67 |
Juridische constructies: | |||
Claim Staat Vennootschap B.V. | 8.214 | 82,14 | 82,14 |
Overig: | |||
N.V. Waterleidingmij Limburg | 15 | 68.070,00 | 680.070,00 |
N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten | 113.108 | 282.770,00 | 282.770,00 |
Bodemzorg Limburg B.V. | 780 | 350,14 | 350,14 |
Stichting Administratiekantoor Knowhouse | 2.000 | 2.000,00 | 2.000,00 |
Naam van de verbonden partij: |
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (PBE) |
|
Vestigingsplaats |
's Hertogenbosch | |
Doel (openbaar belang) |
Afhandeling van alle rechten en plichten die zijn voortgekomen uit de verkoop van Essent. (namens de verkopende aandeelhouders Essent) |
|
Relatie met programma |
Programma 8 financiën Beleidsveld: algemene dekkingsmiddelen Taakveld: Treasury |
|
Bestuurlijk en financieel belang |
Onderdeel van Essent in 2009 bij de verkoop aan RWE, was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta N.V. (destijds 50% aandeelhouder, nu 70% aandeelhouder) heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE in 2009 bij de rechter aangevochten. Als consequentie op deze gerechtelijke procedure is in 2009 het 50% belang van Essent in EPZ tijdelijk ondergebracht bij Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (PBE). In 2010 is op gezamenlijk initiatief van de aandeelhouders van PBE en de provincie Zeeland als belangrijkste aandeelhouder van Delta N.V. een bemiddelingstraject gestart om het geschil tussen partijen op te lossen. In 2011 is dit bemiddelingstraject succesvol afgerond. Op 30 september 2011 is, 2 jaar na de verkoop van de aandelen Essent, het 50% belang in EPZ alsnog geleverd aan RWE. PBE is blijven bestaan met een beperkt takenpakket. PBE wikkelt de zaken af die uit de verkoop zijn voortgekomen. Daarnaast is PBE verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009. Hiermee is een termijn tot sluiting van de Kerncentrale Borssele (voorgenomen sluiting 2033) gemoeid. Na een statutenwijziging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 14 december 2011 is de inrichting van PBE aangepast naar de status van een SPV, vergelijkbaar met o.a. Verkoop Vennootschap B.V. Conform de koopovereenkomst kon RWE tot uiterlijk 30 september 2015 potentiële claims indienen ten laste van het General Escrow Fonds (zie Verkoop Vennootschap B.V.). RWE had op 30 september 2015 geen potentiële claims ingediend m.b.t. verkoop van het 50% belang in EPZ. Het General Escrow Fonds is in juli 2016 geliquideerd en uitgekeerd aan de aandeelhouders. Financiële risico’s: |
|
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens) |
Beleidsvoornemens: Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen met betrekking tot het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009 nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan of deze contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden. |
|
|
01-01-2022 (begroot) |
31-12-2022 (begroot) |
Eigen vermogen |
€ 1.499.395 |
€ 0 |
Vreemd vermogen |
€ 5.000 |
€ 0 |
Resultaat boekjaar 2021 (begroot) |
-/- € 70.000 |
Naam van de verbonden partij: |
Enexis N.V. (Netwerkbedrijf) |
|
Vestigingsplaats |
's-Hertogenbosch |
|
Doel (openbaar belang) |
Altijd en overal in het voorzieningengebied van Enexis kunnen beschikken over energie, tegen aanvaardbare aansluit- en transporttarieven. Bestuurlijk belang: |
|
Relatie met programma |
Programma 8 financiën Beleidsveld: algemene dekkingsmiddelen Taakveld: Treasury |
|
Bestuurlijk en financieel belang |
Enexis beheert (via haar dochtervennootschap Enexis Netbeheer BV) het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,7 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt. De vennootschap heeft ten doel het realiseren van een duurzame energievoorziening door state of the art dienstverlening en netwerken en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen én excellent netbeheer uit te voeren. Deze doelen worden gerealiseerd op basis van de volgende strategieën:
De provincie tracht met haar aandeelhouderschap in Enexis de publieke belangen te behartigen. De infrastructuur voor energie is een vitaal onderdeel voor onze economie en voor onze samenleving. Governance: Financiën: Vijf provinciale en 64 gemeentelijke aandeelhouders hebben in 2020 een converteerbare hybride lening aan Enexis Holding verstrekt. In totaal gaat het om € 500 miljoen. De aandeelhouders voorzien Enexis Holding hiermee van een belangrijke financiële impuls die nodig is voor het realiseren van de energietransitie. WNT: |
|
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens) |
Ontwikkelingen Zoals toegelicht in de Energieagenda 2019-2030 is de energietransitie een systeemtransitie die de hele maatschappij aangaat. Om deze transitie te realiseren moeten we over van een centraal gestuurd, fossiel energiesysteem naar een meer decentraal, duurzaam energiesysteem en op duurzame energiebronnen. Dit vraagt forse aanpassingen in energienetwerk en -dienstverlening. Bovengenoemde doelstellingen en strategieën van Enexis zijn hierop gericht. Een belangrijk principe uit de Energieagenda - “Streven naar energierechtvaardigheid, draagvlak en draagkracht” - betekent onder meer dat we de maatschappelijke kosten van de energietransitie zo laag mogelijk willen houden en rechtvaardig willen verdelen. Een energiesysteem dat betaalbaar is in ontwikkeling en onderhoud, betekent dat er afwegingen gemaakt moeten worden tussen de inzet van bronnen ten opzichte van de investeringen in het transport- en opslagsysteem. Enexis is betrokken bij het proces waarin we ons een beeld vormen van de verdere inrichting van ons energiesysteem. Aangezien de capaciteit van het elektriciteitsnet op meerdere plekken (zeer) beperkt is, vraagt dit investeringen in de uitbreiding van het netwerk (zowel op de korte als lange termijn). Per 2020 publiceert Enexis iedere 2 jaar investeringsplannen met een zichttermijn van 10 jaar. De Investeringsplannen voor elektriciteit en gas 2020-2030 bevatten de uitbreidings- en vervangingsinvesteringen voor de elektriciteits- en gasnetten in het gehele beheersgebied van Enexis. Een belangrijke schakel in de uitvoering van het Klimaatakkoord en in het behalen van de doelstellingen, zijn de Regionale Energiestrategieën (RES’en). Dit instrument om met maatschappelijke betrokkenheid te komen tot regionale keuzen voor duurzame opwekking van elektriciteit (1), de warmtetransitie in de gebouwde omgeving (2) en de daarvoor benodigde opslag en energie infrastructuur (3), raakt de taak van de netbeheerder direct. Naast het RES-proces zal de transitie van de industrie een groot effect hebben op de energie-infrastructuur en vice versa. Zowel RES’en als industrie zijn daarom onderwerp van de 1e fase systeemstudie die de provincie uitvoert en waarbij Enexis betrokken is. Enexis Groep zet alles op alles om de energietransitie maximaal te faciliteren. Al wordt het steeds duidelijker dat de wereld sneller verandert dan dat het elektriciteitsnet aankan. Het uitbreiden van de capaciteit in de elektriciteitsnetten heeft topprioriteit. Daarbij is het van essentieel belang dat de overheid regie neemt in de energietransitie. Enexis zag in de eerste helft van 2021 een stijging van het gerealiseerde werkpakket tot €440 miljoen; een toename van € 37 miljoen ten opzichte van de eerste helft van 2020. Enexis heeft zich gecommiteerd aan de Nederlandse klimaatdoelen en heeft er vertrouwen in dat we minimaal de met elkaar afgesproken doelstelling van 35 terawattuut (TWh) duurzame opwek van elektriciteit van 2030 gaan halen. Belangrijk is nu wel dat alle partijen samen de plannen concretiseren en uitvoeringsprogramma's opstellen voor het aanpassen, ruimtelijk inpassen en realiseren van infrastructuur. Beleid: |
|
|
01-01-2020 (werkelijk) |
31-12-2020 (werkelijk) |
Eigen vermogen |
€ 4.112 mln |
€ 4.116 mln. |
Vreemd vermogen |
€ 4.146 mln |
€ 4.635 mln |
Resultaat boekjaar |
€ 108 mln. |
Naam van de verbonden partij: |
CSV Amsterdam BV (voorheen Claim Staat Vennootschap B.V.) |
|
Vestigingsplaats |
Amsterdam |
|
Doel (openbaar belang) |
Afhandeling van alle rechten en plichten die zijn voortgekomen uit de verkoop van Essent en Attero. (namens de verkopende aandeelhouders van Essent en Attero) |
|
Relatie met programma |
Programma 8 financiën Beleidsveld: algemene dekkingsmiddelen Taakveld: treasury |
|
Bestuurlijk en financieel belang |
Aandelenbezit. (ad. a) De WON leidde er toe dat het productie- en leveringsbedrijf enerzijds en het netwerkbedrijf anderzijds gesplitst moesten worden. De Rechtbank te 's-Gravenhage heeft de vordering van Essent in eerste instantie afgewezen. Essent is tegen deze uitspraak in hoger beroep gegaan. In juni 2010 heeft het Gerechtshof in Den Haag de WON onverbindend verklaard. De Staat is tegen de uitspraak in cassatie gegaan bij de Hoge Raad. De Hoge Raad heeft pre justitiële vragen gesteld aan het Europese Hof van Justitie. Het Europese Hof van Justitie heeft een reactie gegeven aan de Hoge Raad een uitspraak doen. De Hoge Raad heeft na reactie van het Europese Hof op 26 juni 2015 jl. uitspraak gedaan. (ad. b) Nadat in juni 2016 een compromis werd bereikt tussen CSV Amsterdam BV, Recycleco B.V. en Attero Holding B.V. over betwiste (fiscale) claims alsmede over een belastingteruggave is in april 2020 een tweede en finale compromis bereikt tussen voor de beëindiging van alle resterende geschillen met betrekking tot betwiste (fiscale) claims, alsmede over een belastingteruggave. Het resterend vermogen op de Escrow-rekening van ruim € 8 mln is in mei 2020 onder inhouding van € 150.000 voor aanvulling van het werkkapitaal uitgekeerd aan de aandeelhouders. Financiële risico’s: |
|
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens) |
Begin maart 2021 is er berichtgeving in de media ontstaan over geconstateerde fraude door voormalig bestuursvoorzitter Frank Oranje van advocatenkantoor Pels Rijcken bij – onder andere – de afwikkeling van de verkoop van Attero. Beleidsvoornemens: In februari 2021 heeft CSV bezwaar gemaakt tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is CSV in gesprek met de Belastingdienst over het bezwaar. Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een eventuele gerechtelijke procedure zal in overleg met Aandeelhouderscommissie van CSV de procedure al dan niet worden voortgezet. Na afwikkeling van deze bezwaar- en eventuele gerechtelijke procedure of eventuele voortijdige beëindiging van deze procedure (bijvoorbeeld door een mogelijk compromis tussen de Belastingdienst en CSV of een besluit van de Aandeelhouderscommissie de procedure niet verder voort te zetten) zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang. |
|
|
01-01-2022 (begroot) |
31-12-2022 (begroot) |
Eigen vermogen |
€ 292.593 |
€ 0 |
Vreemd vermogen |
€ 25.000 |
€ 0 |
Resultaat boekjaar 2021 (begroot) |
- € 100.000 |