Naam van de verbonden partij:
Regionale uitvoeringsdienst (RUD)

Doel (openbaar belang)

Het doel is uitvoering te geven aan:

  • omgevingsvergunningen milieu en
  • toezicht en handhaving op het gebied van milieu.

Relatie met programma

Programma 2, Wonen, Mobiliteit en openbare ruimte

Bestuurlijke en financieel belang

Het Bestuurlijk Overleg (BO), waarin alle gemeenten en de provincie zijn vertegenwoordigd, vormt het bestuur van de RUD Limburg-Noord. Namens Horst aan de Maas is de portefeuillehouder Handhaving lid van het bestuur. Het bestuur stelt het regionaal uitvoeringsprogramma (UP), de bestuursovereenkomst (BO) en de dienstverlenings-overeenkomst (DVO) af. Ambtelijke afstemming vindt plaats in het platform gemeentesecretarissen.
De bijdrage aan de RUD wordt in 2022 € 4,47 per inwoner.

Ontwikkelingen

(Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)

De RUD LN is in 2013 gestart als een netwerk met als juridische basis een bestuursovereenkomst. Inmiddels is via de wijziging van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) wettelijk verplicht dat sinds 1 januari 2018 alle RUD’s zijn ingericht als een openbaar lichaam (OL) op basis van een Gemeenschappelijke Regeling (GR). Een uitvoeringsdienst met een OL biedt volgens de wetgever de benodigde waarborgen voor de gewenste eenduidigheid, uniformiteit en robuustheid van de organisatie en daarmee voor de continuïteit van omgevingsdiensten.
Per 1 december 2017 is, na een intensief voortraject, de RUD Limburg-Noord als Gemeenschappelijke Regeling van start gegaan. De RUD staat onder leiding van een directeur. Deze, samen met het coördinatiecentrum zijn gehuisvest in Roermond. De essentie van de netwerk-RUD, waarbij het personeel in dienst blijft bij de partners, is overeind gebleven. De exploitatiekosten van de RUD LN worden uit de reguliere bijdrages betaald.

In 2019 is door een extern bureau een evaluatie van het functioneren van de RUD LN uitgevoerd. Het Algemeen Bestuur heeft de resultaten van de evaluatie onderschreven. Deze komen neer op behoud van de netwerkvariant, met versterking van de aansturing en verantwoording door de deelnemende partners. In 2020 is een nieuwe (interim) directeur benoemd. De directeur is met de aanbevelingen uit het evaluatierapport aan de slag gegaan, in samenwerking met alle betrokken actoren (DB, AB, adviesraad (gemeentesecretarissen), lijnmanagers en medewerkers). Op een aantal punten zijn deze evaluatiepunten nog in voorbereiding c.q. in uitvoering. De effecten zullen de komende jaren merkbaar zijn. In uitvoering zijn onder meer de nieuwe rol van de adviesgroepen, de samenwerking op het gebied van een aantal taakvelden (externe veiligheid /bodem) en de tijdige aanbieding van het jaarlijkse regionale uitvoeringsplan (voorafgaand aan het kalenderjaar).

Commissie van Aartsen
De commissie van Aartsen heeft in 2021 een rapport uitgebracht over de toekomst van alle regionale omgevingsdiensten. In het rapport staat dat de onafhankelijkheid van de omgevingsdiensten bij het uitvoeren van hun taak ten onrechte ondergeschikt gemaakt is aan nabijheid bij het bevoegd gezag. Daarnaast zijn de omgevingsdiensten ‘onvoldoende robuust’ om hun toezichtrol goed op te pakken en kampen ze met een té divers takenpakket. Daardoor komt een regionale handhavingsstrategie volgens de commissie niet van de grond. De aanbevelingen van de commissie Van Aartsen zijn enerzijds een steun in de rug om de ingezette verbetering bij de RUD met doortastendheid op te pakken. Anderzijds schuren de aanbevelingen met het karakter van een netwerk-RUD. De VNG heeft steun uitgesproken voor een versterking van de omgevingsdiensten maar is ook terughoudend om de afstand tot het gemeentebestuur te vergroten. Deze beweging zou op gespannen voet staan met de invoering van de Omgevingswet.

Het nieuwe kabinet zal een standpunt innemen met betrekking tot het rapport. Het Algemeen Bestuur van de RUD heeft besloten om in ieder geval onderzoek te doen naar aanvullende verbeteracties (ten opzichte van de afgesproken verbeteracties) waarmee kan worden ingespeeld op de aanbevelingen van de commissie Van Aartsen. Tevens wordt onderzoek gedaan naar mogelijke toekomstscenario’s voor de RUD LN (afhankelijk van de besluitvorming van het nieuwe kabinet).

Omgevingswet
De invoering van de Omgevingswet is uitgesteld tot juli 2022. In 2021 en 2022 volgen vergunningverleners, toezichthouders en handhavers met RUD-taken training in de wijzigingen van de Omgevingswet. Ook stemmen we de werkprocessen af op de Omgevingswet, onder andere met de invoering van Squit20/20.

 

01-01-2022 (begroot)

31-12-2022 (begroot)

Eigen vermogen

€ 148.000

€ 118.000

Vreemd vermogen

€ 1.150.000

€ 1.150.000

Resultaat boekjaar

€ 30.000