Verschillen 2021 begroting na wijziging versus 2021 realisatie (incl. reservemutaties)
|
Begroting na wijziging 2021
|
Realisatie 2021
|
Verschil
|
Onderverdeling beleidsvelden
|
|
|
|
4.1 Zorg
|
-23.519 |
-22.857 |
662 |
4.2 Werk en inkomen
|
-6.800 |
-6.467 |
333 |
4.3 Arbeidsmigranten
|
-296 |
-34 |
262 |
4.4 Nieuwkomers
|
-126 |
-62 |
64 |
4.5 Gezondste regio 2025
|
-225 |
-195 |
30 |
4.6 Inwonerparticipatie/ inwonerinitiatieven
|
-5.057 |
-4.809 |
248 |
4.7 Burgerzaken
|
-1.030 |
-968 |
62 |
Resultaat
|
-37.053 |
-35.392 |
1.661 |
een positief bedrag is een voordeel
een negatief bedrag is een nadeel
Verschillen groter dan €50.000 op beleidsveldniveau worden toegelicht.
4.1 Zorg € 662.000 voordeel
Wmo en eigen bijdragen € 323.000 voordeel
Bij Wmo zagen we een verdere stijging van het aantal inwoners met ondersteuning. Deze stijging als gevolg van onder meer vergrijzing en langer thuis wonen doet zich voor sinds 2017 en verloopt sneller na de invoering van het abonnementstarief Wmo (2019). De stijging in 2021 ten opzichte van 2020 is wel beperkter dan in voorgaande jaren (een toename met 47 naar 1686). Die deed zich vooral voor bij Hulp bij het Huishouden (HBH) en bij begeleiding individueel. Behalve een stijging in aantallen zien we ook een stijging in uitgaven: ten opzichte van de realisatie in 2020 zijn de totale uitgaven Wmo met € 300.000 toegenomen tot ca. € 9,4 mln. De helft ca. € 150.000 betreft de prijsindexering per 1 januari 2021 van ± 2%. Voor de pgb's Wmo is sprake van een voordeel ten opzichte van 2021 van € 160.000. Voor de overige zorgkosten is een vergelijk met 2020 op soort geleverde zorg niet te maken omdat in 2020 sprake was van de coronasteunmaatregel omzetcompensatie voor zorgaanbieders. Daarbij werden ze gecompenseerd voor de totale omzet en werd dit niet gesplitst naar soort zorg.
Ten opzichte van de tweede bijstelling 2021 is er sprake van een voordeel. Dit komt voornamelijk door:
- lagere kosten voor hulp bij het huishouden (HBH voordeel € 154.000)
- een voordeel voor begeleiding individueel (€ 138.000)
- een voordeel voor begeleiding groep (€ 56.000)
- een nadeel voor de eigen bijdrage Wmo (€ 39.000).
Het verloop van het aantal cliënten in de tijd voor HBH liet in 2021 een stijging zien van mei tot september waarna deze weer afvlakt. Deze stijging hebben we bij de 2e bijstelling 2021 vertaald naar een hoger budget. Vanwege wachtlijsten bij zorgaanbieders heeft de stijging echter niet geleid tot hogere uitgaven. Hierdoor ontstaat er een voordeel voor HBH in 2021 van € 154.000 ten opzichte van de vastgestelde begroting en een nadeel in de eigen bijdragen. We doen er alles aan om inwoners zo snel mogelijk de juiste hulp te bieden en beoordelen waar het urgent is.
Voor begeleiding individueel is sprake van lagere zorgkosten namelijk € 81.000 en een ontvangen bijdrage nadeelcompensatie transformatie beschermd wonen van € 57.000 van de gemeente Venlo. Waardoor een voordeel ontstaat van € 138.000. Vanuit de stijging van het aantal cliënten was de verwachting dat de zorgkosten hoger zouden uitvallen.
Voor begeleiding groep zien we ook in 2021 nog de na-ijleffecten van corona. Namelijk minder deelnemers als gevolg van de coronamaatregelen. Dit ondanks dat de dagbesteding-locaties open waren. Hierdoor is een voordeel ontstaan van € 56.000.
Inzet coronamiddelen voor jeugd, kwetsbare en eenzame inwoners € 224.000 voordeel
Van het rijk hebben we bij de 4e tranche steunmaatregelen diverse bedragen ontvangen voor jeugd en kwetsbare groepen. In de 2e bijstelling van de begroting 2021 is besloten om deze middelen hiervoor ook te oormerken. Een integrale aanpak van de gevolgen van corona voor onze jeugd, kwetsbare en eenzame inwoners. Hiervan resteert ultimo 2021 nog een bedrag van € 224.000. Verzoek is om deze voor dit doel te blijven inzetten ook in 2022 en eventueel ook nog in 2023 om zo de maatregelen goed te kunnen uitvoeren en voor te zetten.
Project sturing en inkoop € 86.000 nadeel
Het project sturing en inkoop is een regionaal project gericht op een gezamenlijke inkoop van maatwerkvoorzieningen voor zorg. In de oorspronkelijke projectbegroting was geen rekening gehouden met potentiële juridische kosten indien aanbieders procederen tegen de uitkomst van de aanbesteding. Ook het opstellen van een gezamenlijke aanbestedingsdocument door 7 gemeente heeft meer inzet en energie gekost dan vooraf begroot.
Jeugdzorg maatwerkvoorzieningen en pgb's € 65.000 voordeel
Bij jeugdhulp zien we in 2021 een stijging van het aantal jeugdigen met jeugdhulp ten opzichte van 2020 (een toename met 98 naar 1.090). Daarbij moet wel opgemerkt worden dat het aantal jeugdigen met jeugdhulp in 2020 als gevolg van de coronacrisis lager lag dan in 2019 (een afname met 55 naar 992). De toename in 2021 zagen we vooral bij GGZ-jeugd, behandeling zonder GGZ en begeleiding jeugd.
De totale uitgaven aan maatwerkvoorzieningen en pgb's jeugdhulp lagen in 2021 ca. € 45.000 hoger dan in 2020. Een toename naar € 8,3 mln. Ten opzichte van de tweede bijstelling 2021 is er sprake van een voordeel. Dit voordeel wordt per saldo vooral veroorzaakt door 2 posten:
- verblijf met behandeling € 152.000 voordeel
- wonen € 77.000 nadeel.
Het voordeel voor verblijf met behandeling wordt veroorzaakt door een daling van het aantal cliënten ten opzichte van onze verwachting bij de 2e bijstelling 2021.
Bij wonen zien we een toename van het aantal cliënten pleegzorg, gezinshuizen en beschermd wonen in de 2e helft van 2021 waardoor een nadeel ontstaat.
Jeugdwet vervoer € 45.000 voordeel
Door corona zijn er een aantal vervoersvoorziening vanuit de Jeugdwet niet meer nodig geweest. Ook een dure vervoersvoorziening naar de Mutsaersstichting in Weert kwam te vervallen omdat er plaats was in Venlo.
Wet verplichte GGZ € 33.000 voordeel
De Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) regelt het verlenen van verplichte zorg aan mensen met een psychische aandoening. Verplichte zorg is nodig als er door de psychische aandoening gevaar (ernstig nadeel) is of dreigt voor de persoon zelf of anderen. Voor 2021 hebben we dit niet hoeven inzetten en resteert er € 33.000 budget.
Jeugdzorg bovenlokaal € 27.000 voordeel
In 2021 lagen de uitgaven voor de regionale jeugdvoorziening jeugdzorgplus lager dan het in de begroting gereserveerde bedrag. We hebben dit niet in een bijstelling van de begroting meegenomen omdat we binnen het totaal van de regionale jeugdvoorzieningen ook overschrijding op bepaalde posten zagen. Door het budget voor jeugdzorgplus niet naar beneden bij te stellen, is er voor het totaal van de regionale jeugdvoorzieningen geen sprake van een overschrijding, maar van een klein voordeel.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.
4.2 Werk en inkomen € 333.000 voordeel
Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) € 325.000 voordeel
Vanuit het rijk is in 2021 € 386.000 beschikbaar gesteld voor de uitvoering en verstrekking in het kader van de coronasteunmaatregel TONK. De kosten en verstrekkingen bedroegen € 35.000 en er is € 25.000 ingezet voor het aanjaagfonds winkelcentra. Zodoende resteert er ultimo 2021 nog € 325.000. Voorgesteld wordt om dit bedrag over te hevelen naar 2022 zodat we ook in 2022 de uitvoering van ondersteuning inwoners met financieel kwetsbare posities kunnen voortzetten.
WWB-IOAW-IOAZ en loonkostensubsidies € 186.000 nadeel
€ 55.000 van dit nadeel wordt veroorzaakt doordat we meer mensen middels loonkostensubsidie hebben begeleid naar een reguliere baan. Overigens vindt met ingang van 2022 compensatie van de loonkostensubsidies naar realisatie van jaar t-1 plaats in de BUIG.
Van oudsher kennen we een relatief grote groep deeltijders in de uitkering. Het resterende nadeel van € 131.000 wordt niet veroorzaakt door een stijging in het aantal uitkeringen ten opzichte van de 2e bijstelling 2021, maar door een hogere uitkering. We zien namelijk dat de deeltijders in 2021 in sommige sectoren zelf minder inkomen hebben kunnen genereren en daardoor recht hadden op een hogere uitkering.
Re-integratie € 174.000 voordeel
Re-integratie betreft financiering van zowel maatwerktrajecten (bijv. jobcoach) als ook grote projecten. De bandbreedte van bekostiging varieert van € 5.000 voor begeleiding tot € 100.000 voor het activeringscentrum. Het voordeel in 2021 is een optelsom van activiteiten die door corona niet door zijn gegaan. Voorgesteld wordt om € 168.000 van dit voordeel ook in te zetten in 2022 voor de uitvoering van ondersteuning inwoners met financieel kwetsbare posities.
NLW € 99.000 nadeel
Dit nadeel wordt veroorzaakt door het doorbetalen van de extra rijksbijdrage Wsw van € 102.000. Deze is aanvullend beschikbaar gesteld in de december-circulaire 2021 van de algemene uitkering uit het gemeentefonds. De december-circulaire komt te laat om hierop onze begroting nog bij te stellen. Tegenover dit nadeel staat dus ook een voordeel in programma 8 financiën - algemene dekkingsmiddelen. Uiteindelijk hebben deze ontvangst en doorbetaling geen gevolgen voor het resultaat van onze jaarrekening.
Bijstand voor zelfstandigen (Bbz) € 67.000 voordeel
Na beëindiging van de Tozo-regeling per 1 oktober 2021 heeft er in het laatste kwartaal van 2021, in tegenstelling tot onze verwachting, geen instroom plaatsgevonden in de Bbz.
Minimabeleid € 62.000 voordeel
Dit voordeel is ontstaan door hogere baten in 2021 door aflossing/terugvordering van bijzondere (leen-)bijstand.
Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (Tozo) € 53.000 voordeel
Dit voordeel betreft het restant van de vergoeding voor uitvoeringskosten Tozo in 2021. De vergoeding bedroeg in totaal € 85.200. Voorgesteld wordt om het restant van € 53.000 over te hevelen naar 2022 voor de uitvoering van ondersteuning inwoners met financieel kwetsbare posities.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.
4.3 Arbeidsmigranten € 262.000 voordeel
Arbeidsmigranten/sociale integratie internationale werknemers € 262.000 voordeel
De pilotprojecten rondom de sociale integratie van arbeidsmigranten zijn in 2021 gestart. Bij veel projecten is er de samenwerking gezocht met werkgevers en uitzenders. Het vormgeven van de pilotprojecten duurt daarom langer en beginnen kleinschalig (om daarna te kunnen opschalen). Ook corona heeft daar een rol in gespeeld (lesprogramma’s etc). Daarom zijn de geraamde kosten (nog) niet gemaakt. De programmatische aanpak rondom arbeidsmigranten wordt ook in 2022 (en 2023 en 2024) doorgezet en er blijft budget nodig om uitvoering te geven aan de ambities die de gemeente heeft.
4.4 Nieuwkomers € 64.000 voordeel
Integratie nieuwkomers € 43.000 voordeel.
In 2021 is alleen voor het eerste half jaar budgetsubsidie verstrekt aan de stichting Vluchtelingenwerk. Vanaf 1 juli 2021 is de uitvoering van de maatschappelijke begeleiding van statushouders overgenomen door Synthese.
Nieuwe wet inburgering € 20.000 voordeel.
Dit betreft lagere kosten dan verwacht voor voorbereiding op de nieuwe Wet inburgering. Namelijk € 24.000 ten opzichte van de raming ad € 44.000.
4.6 Inwonerparticipatie/inwonerinitiatieven € 248.000 voordeel
Huisvesting statushouders € 155.000 voordeel
In 2021 zijn we gestart met de uitwerking van de huisvesting van de statushouders om aan de taakstelling die het Rijk ons oplegt te voldoen. Een aantal kosten is gemaakt, maar de opgave is er nog steeds en we zijn druk bezig om ervoor te zorgen dat we de taakstelling halen. Daarom wordt verzocht het resterende budget over te hevelen naar 2022.
Exploitatie gemeenschapshuizen e.d. € 109.000 nadeel
Dit nadeel wordt veroorzaakt door lagere huuropbrengsten(€ 50.000). Concreet betreft dit kwijtschelding van huuropbrengsten accommodaties tijdens de 1e lockdown in maart tot en met juni 2020. Deze is geëffectueerd in 2021. Vaste huren zijn (deels) kwijtgescholden. Daarnaast is de incidentele verhuur achtergebleven, en constateerden we dat huurders terughoudend waren in het opstarten van hun activiteiten.
Daarnaast is er sprake van € 34.000 hogere energielasten. Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning € 61.000 voordeel
In 2021 zijn de exploitatiesubsidies inwoners-initiatieven ondersteuning en zorg 2020 vastgesteld. Dit heeft geleid tot een terugbetaling van ca. € 20.000. De bijdrage (regiodeal) voor de integrale wijkaanpak vitale gemeenten van de regiodeal van € 25.000 hoefde uiteindelijk toch niet overgemaakt te worden in 2021. We zien nog steeds een toenemende groei in inwoners-initiatieven, maar tijdens corona hebben veel initiatieven en ontwikkelingen op een lager pitje gestaan. Dus minder groei en daardoor minder uitgaven.
Jeugd en preventie € 42.000 voordeel
Vanwege de coronacrisis zijn er veel extra gelden gekomen vanuit het Rijk ter ondersteuning van de jeugd. Zo hebben we coronasteunmiddelen en Nationaal Programma Onderwijs (NPO)-middelen ontvangen. Deze middelen zijn ingezet om nieuwe (preventieve) initiatieven op gebied van jeugd op te zetten of al bestaande inzet te versterken. Hierdoor hebben we bijna geen gebruik gemaakt van ons reguliere budget ‘Jeugd en preventie’. We stellen voor om het restant van € 52.000 over te hevelen naar 2022 voor het verbeterplan Werk Inkomen en Zorg (WIZ) om daarmee een daadwerkelijke investering te kunnen doen om de kwaliteit te verbeteren en de wachtlijsten die in 2021 zijn ontstaan weg te werken.
Prioriteitsgelden dorps- en wijkraden € 35.000 voordeel
Dorps- en wijkraden ontvangen jaarlijks een vast bedrag aan prioriteitsgelden. Ze mogen volgens de huidige subsidiekaders de prioriteitsgelden tot een maximum van € 25.000 opsparen. Het voordeel in 2021 is te verklaren doordat een aantal dorpsraden aan het maximum toegestane spaarbedrag zitten. Volgens de regels van het toetsingskaders hebben ze daardoor voor 2021 minder subsidie ontvangen.
Ondersteuning mantelzorg € 32.000 nadeel
Een vorm van ondersteuning die wij bieden aan mantelzorgers is de mogelijkheid om tegen gereduceerd tarief hulp bij het huishouden te krijgen. De mantelzorger betaalt zelf € 10 per uur, wij betalen het restbedrag. Mede door de betere samenwerking, maar vooral door de wachtlijsten bij de gebiedsteams en de grotere ondersteuningsbehoefte door corona, is het gebruik van deze regeling in 2021 fors gestegen. Met als resultaat een flinke overschrijding van het budget met bijna 50%. Het budget is in 2022 daarom opgehoogd. Ook gaan we deze regeling evalueren en optimaliseren.
Stimuleringssubsidie welzijn € 28.000 voordeel
Dit voordeel komt omdat de Burger Advies Raad in 2021 een lagere subsidie heeft ontvangen na een incidentele verhoging in 2019 en 2020.
Projectsubsidie actieve burgers/verenigingen € 21.000 voordeel
In 2021 waren er minder aanvragen dan verwacht. Onze aanname is dat dit komt door de beperkingen voor het organiseren en uitvoeren van initiatieven als gevolg van corona.
Zorgnetwerken € 15.000 voordeel
Dit budget is bedoeld om kinderen die een voorziening nodig hebben die feitelijk buiten onderwijs en buiten zorg valt, toch te kunnen ondersteunen zodat voorkomen wordt dat ze uitvallen en voortijdig schoolverlaten. Denk bijvoorbeeld aan een extra reiskostenvergoeding. Door corona hebben we dit budget minder kunnen inzetten.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.
4.7 Burgerzaken € 62.000 voordeel
Leges reisdocumenten € 28.000 voordeel
Er zijn in 2021 meer reisdocumenten aangevraagd dan verwacht. Door de corona-versoepelingen voor de zomer is er een hoos aan aanvragen ontstaan.
Burgerlijke stand huwelijksrecht € 13.000 voordeel
Er zijn in 2021 meer huwelijken en geregistreerd partnerschappen gepland dan verwacht. Door corona zijn aanstaande bruidsparen in 2020 terughoudend geweest met plannen. Deze huwelijken zijn in 2021 alsnog ingepland.
Kadaster € 13.000 voordeel
Er zijn in 2021 geen grote uitgave gedaan of onvoorziene kosten geweest, waardoor een voordeel ontstaat ten opzichte van de begroting.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.