Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Jaarrekening 2021
>
Activiteiten
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Bijlagen
Home
Programma’s
Kijk op de jaarrekening!
Leeswijzer
1. Economie en ruimte
2. Wonen, mobiliteit en openbare ruimte
3. Duurzaamheid: klimaatambities, energietransitie en circulariteit
4. Sociaal Maatschappelijk, Participatie en voorzieningen
5. Cultuur, Sport en Onderwijs
6. Openbare Orde & Veiligheid, Toezicht & Handhaving
7. Bestuur, organisatie en samenwerking
8. Financiën
Paragrafen
A. Lokale heffingen
B. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
C. Onderhoud en kapitaalgoederen
D. Financiering
E. Bedrijfsvoering
F. Verbonden partijen
G. Grondbeleid
H. Ombuigingen
I. Informatiebeveiliging en Privacy
J. Corona effecten
Diversen
Financiële jaarrekening
Overzicht restantkredieten met toelichting
Griffierekening
Raadsvoorstel & raadsbesluit
Activiteiten
Home
Programma’s
Kijk op de jaarrekening!
Leeswijzer
1. Economie en ruimte
2. Wonen, mobiliteit en openbare ruimte
3. Duurzaamheid: klimaatambities, energietransitie en circulariteit
4. Sociaal Maatschappelijk, Participatie en voorzieningen
5. Cultuur, Sport en Onderwijs
6. Openbare Orde & Veiligheid, Toezicht & Handhaving
7. Bestuur, organisatie en samenwerking
8. Financiën
Paragrafen
A. Lokale heffingen
B. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
C. Onderhoud en kapitaalgoederen
D. Financiering
E. Bedrijfsvoering
F. Verbonden partijen
G. Grondbeleid
H. Ombuigingen
I. Informatiebeveiliging en Privacy
J. Corona effecten
Diversen
Financiële jaarrekening
Overzicht restantkredieten met toelichting
Griffierekening
Raadsvoorstel & raadsbesluit
Activiteiten
Tonen
Activiteiten (309)
’t Gasthoês wordt een adequate en eigentijdse voorziening voor culturele en maatschappelijke organisaties, met een maximale inzet van duurzaamheidsmaatregelen.
1. Diverse deelnemingen als gevolg verkoop aandelen Essent
1. Veiligheidsregio Limburg-Noord
10. Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo
11. Stichting BuitenGewoonBereikbaar
12. Regio Venlo
13. Banenplein Limburg
14. Zorgveiligheidshuis
15. Regionaal Mobiliteitsoverleg Noord-Limburg - Trendsportal (RMO)
16. Waterpanel Noord
2. Euregio Rijn-Maas-Noord
2. Waterleidingmaatschappij Limburg
3. Bank voor Nederlandse Gemeenten
3. Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningsschap Noord-Limburg West (NLW)
4. Bodemzorg Limburg
4. Districtelijke Bundeling Handhavingscapaciteit
5. Samenwerkingsovereenkomst Gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum
6. Gemeenschappelijke Regeling Maasveren Limburg Noord
7. Modulaire Gemeenschappelijke Regeling
8. RUD Limburg
9. Omnibuzz
Als deelnemer van het regionale Waterpanel zorgen we voor samenwerking en een optimale kostenbeheersing voor de riolering.
Anderstaligen kunnen op een goede manier gebruik maken van het collectief aanbod dat er voor inwoners in de wijk is. Hierbij is ook aandacht voor de draagkracht en ondersteuning van vrijwilligers en initiatieven.
Bewoners krijgen bij bouwplannen voor nieuwe wijken inspraak over de inrichting van de openbare ruimte.
Bezwaren worden behandeld door de bezwarencommissie (WIZ en heffings/invorderings bezwaren uitgezonderd)
Bij de kadernota bepalen we de tarieven toeristenbelasting voor het komend jaar.
Bij de realisatie van nieuwe accommodaties of revitalisering en renovatie van bestaande accommodaties, gaan we uit van een maximale inzet van duurzaamheidsmaatregelen.
Bij grotere ontwikkelingen maken we met de initiatiefnemer afspraken over de resultaten die hij moet halen de prestaties die hij daarvoor levert.
Bij onderhoud en vooral renovatie van onze eigen gebouwen en accommodaties streven we naar energie-neutrale oplossingen.
Bij toekomstgerichte solitaire bedrijven die op een duurzame locatie liggen (hoewel buiten de project- en concentratiegebieden), willen we meewerken aan de (door)ontwikkeling, daarbij wegen we de belangen van groen, natuur en openheid zorgvuldig af.
Centrale Verwerkingsinstallatie (CVI).
De bestaande concentratiegebieden voor glastuinbouw worden gerevitaliseerd (in samenwerking met de provincie), zodat daar uitgeefbare ruimte ontstaat.
De bezwarencommissie brengt jaarlijks een jaarverslag uit.
De gemeente blijft deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling 'Euregio Rijn-Maas-Noord' ter bevordering van grensoverschrijdende samenwerking in de regio.
De gemeenteraad stelt jaarlijks de grondprijzen vast op basis van de Nota grondprijzen.
De unit planning & control adviseert en ondersteunt de organisatie en het bestuur bij het inrichten van haar strategie en beleid.
De unit planning & control definieert wat er onder overhead valt en berekent de verhouding tot het totale P-budget.
De unit planning & control ondersteunt de organisatie.
Deltaprogramma's Rivieren Limburgse Maasvallei.
Dienstverlening wordt uitgevoerd binnen de uitgangspunten van de visie op dienstverlening, de vastgestelde servicenormen en de wettelijke eisen.
Er vindt geen grootschalige huisvesting (short stay) plaats in of nabij de dorpen.
Er wordt een visie “archiefdienstverlening” opgesteld.
Het Bestuurssecretariaat ondersteunt het college.
Het Managementsecretariaat ondersteunt management en directie.
Iedere portefeuillehouder lost in beginsel financiële uitdagingen binnen zijn eigen portefeuille op.
In 2020 is er een objectieve inspectie (RgdBOEI) en actualiseren we het Meerjarig Onderhoudsplan (MJOP), dit wordt vertaald naar de begroting van 2021.
In 2023 hebben we voldaan aan de maatschappelijke doelstelling om circa 14 garantiebanen te hebben gecreëerd voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De berekening is gebaseerd op basis van de huidige bekende gegevens.
In de gebiedsontwikkeling Maasgaard benutten we kansen ter versterking van het toeristische en recreatieve aanbod optimaal.
In deze collegeperiode maken we de ontwikkeling mogelijk van het lokale gastheerschap door het Toeristisch Platform Horst aan de Maas en betrokken ondernemers.
In het kader van de Maasbeveiliging werkt de gemeente mee aan de rivierverruimingen bij Grubbenvorst en Lottum.
In overeenstemming met het coalitieakkoord vermijden we dekking uit de reserves zoveel mogelijk.
Jaarlijks actualiseren we de legesverordening en de belastingverordeningen inclusief de tarieven.
Jaarlijks beoordelen we voorgenomen projecten in de voorjaarsnota en programmabegroting op hun potentie voor externe financiering.
Landschappelijke inpassingsplannen die onderdeel zijn van een ruimtelijk initiatief worden gerealiseerd. Hierop wordt toegezien en gehandhaafd (privaatrechtelijk). Dit wordt programmatisch of projectmatig aangepakt.
Maascorridor.
Meerjarenprogramma infrastructuur, ruimte en transport (MIRT).
Milieueffecten van nieuwe en bestaande ontwikkelingen worden gemonitord en maatregelen getroffen indien noodzakelijk
Nadat bedrijven gestart zijn, controleren we of zij handelen conform de vergunning inclusief ruimtelijke inpassing.
Om het vangnet te verbeteren, bevragen we inwoners en de diverse partnerorganisaties.
Onze gebouwen en openbare ruimte zijn toegankelijk voor iedereen op basis van het VN verdrag.
Op basis van de kwalitatieve output van de discussie over de strategische visie optimaliseren we na 2020 het toetsingskader subsidies.
Per kwartaal monitoren we de kasgeldlimiet en sturen bij waar nodig
Project nieuwe brandweerkazerne
Samen met de landbouwsector onderzoeken we de mogelijkheden om de doelen uit het klimaatakkoord te bereiken en maken we de fasering helder
Samen met onze partners uit het Sport akkoord (het onderwijs, de zorg, kinderopvang, het verenigingsleven en Gezondste regio 2025) organiseren we sport- en beweegactiviteiten die gericht zijn op een gezonde en actieve leefstijl.
Samen met partners in het gebied Kasteelse bossen creëren we werk- en werkervaringsplekken voor inwoners met een uitkering of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Via een opleidingsplan stimuleren we talentontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling op zowel collectief als individueel niveau.
Via subsidies stimuleren we actief het afkoppelen van hemelwater op verhardingen van particulieren en bedrijven.
Vrijetijdsinformatie op lokaal niveau wordt verstrekt op plaatsen waar veel mensen komen en via digitale media.
Wat we lokaal niet kunnen organiseren, borgen we in de regionale voorzieningen op het gebied van werk, inkomen en zorg en de samenwerking met onze teams.
We actualiseren de Groene Agenda van Horst aan de Maas samen met onze stakeholders.
We actualiseren maandelijks onze liquiditeitsprognose.
We actualiseren onze bestemmingsplannen voor de dorpen in Horst aan de Maas en sorteren daarbij voor op de Omgevingswet.
We analyseren de klimaatstresstest iedere vijf jaren en stellen op basis van urgentie en ambitie een korte- en lange termijn uitvoeringsprogramma op.
We begeleiden maatwerktrajecten op het gebied van instroom, doorstroom en uitstroom effectief en planmatig.
We beheren de renterisico’s bij herfinanciering en voldoen aan de renterisiconorm conform Wet Fido.
We beheren een kwalitatief goede website.
We behouden de huidige vermogenspositie of versterken die waar mogelijk.
We bepalen 2 keer per jaar het weerstandsvermogen.
We beperken leegstand van gemeentelijk vastgoed door het uitvoeren van effectief leegstandsmanagement.
We beschikken over een actueel en effectief financieel kader (onder andere treasury-statuut, nota reserves & voorzieningen, verordening ex artikel 212, 213 & 213a).
We beschikken over een efficiënte en effectieve financiële administratie.
We besteden de financiële middelen voor zorg doelmatig en rechtmatig zodat we zorg en ondersteuning ook op de lange termijn kunnen blijven vormgeven.
We betrekken inwoners actief bij de planvorming en inrichting van het openbaar groen en faciliteren bewonersinitiatieven.
We bezien de toekomstige ontwikkelingen van de grindwinning in de Diepeling vanuit de kansen en het perspectief voor verhoging van de ruimtelijke kwaliteit, leefbaarheid en draagvlak.
We bezien onze huidige regelgeving op de aspecten rechtvaardigheid, helderheid, duidelijkheid, wenselijkheid en handhaafbaarheid. Daar waar dat wenselijk en haalbaar is, schrappen we regels.
We bieden ruimte en stimuleren vormen van flexibele mobiliteit (zoals deel-auto's, wensbus en andere vervoermiddelen) georganiseerd door inwoners, bedrijven, overheid of dorpsinitiatieven.
We bieden voldoende vestigingsmogelijkheden in Greenport Venlo voor innovatieve bedrijven in de agribusiness, voeding, maakindustrie, handel en logistiek.
We blijven actief investeren in het centrum van Grubbenvorst om dit centrum telkens kwalitatief te upgraden en aan te passen aan de wensen/behoeften van onze inwoners en toeristen.
We blijven actief investeren in het centrum van Horst om dit centrum telkens kwalitatief te upgraden en aan te passen aan de wensen/behoeften van onze inwoners en toeristen.
We blijven actief investeren in het centrum van Sevenum om dit centrum telkens kwalitatief te upgraden en aan te passen aan de wensen/behoeften van onze inwoners en toeristen.
We blijven ons met realisme inzetten voor de komst van Station Grubbenvorst-Greenport door het actief onder de aandacht te brengen en te houden binnen ons netwerk (RMO/Provincie/DCGV etc.).
We blijven onze monitor Sociaal Domein als een instrument zien op basis waarvan we beleidsmatige keuzes kunnen maken. Dit doen we om zicht te houden op de effecten van de zorgkosten en daar grip op te houden.
We borgen continuïteit van zorg en een soepele overgang naar een ander wettelijk kader als inwoners 18 jaar worden (en niet meer onder de jeugdwet vallen).
We borgen een efficiënte en effectieve rampenbestrijding, crisisbeheersing, brandweer en publieke gezondheid.
We borgen samen met de onderwijspartners het recht op en de plicht tot het volgen van voldoende onderwijs voor alle jongeren (Leerplichtadministratie, RMC/VSV, toezicht leerplicht).
We brengen in beeld waar in de gemeente windenergie en grootschalig zonne-energie opgewekt zou kunnen worden. Met daaraan gekoppeld een voorstel voor vervolgstappen.
We brengen in samenwerking met partners het aantal laaggeletterden terug. Dat doen we door de leesvaardigheid inwoners te verhogen met taalaanbod op verschillende niveaus.
We brengen jaarlijks de kostendekkendheid van onze tarieven in beeld.
We brengen randzones rond werkgelegenheidsgebieden in beeld en wegen deze locaties specifiek af.
We concretiseren het Masterplan Wonen en werken in een Uitvoeringsprogramma 2019-2022 uit wat we concreet gaan doen. Daarin benoemen we in ieder geval de onderwerpen uit het coalitieakkoord hoofdstuk 2 punt 1 a t/m i.
We corrigeren de tarieven van alle overige belastingen en heffingen jaarlijks voor de inflatie.
We creëren samen met het onderwijs en het bedrijfsleven snelle omscholingsmogelijkheden naar sectoren waar veel vraag naar arbeid is.
We dienen de aangifte Vennootschapsbelasting (Vpb) jaarlijks bij de Belastingdienst in.
We doen jaarlijks onderzoek naar de ontwikkelingen van de arbeidsmarkt in onze gemeente, zowel kwantitatief als naar opleidingsniveau.
We doen wat binnen onze macht ligt om iedere inwoner te laten deelnemen aan de gemeenschap, door het inzetten van vormen van werk die aansluiten bij de capaciteiten van mensen.
We doorlopen jaarlijks de juridische control cyclus.
We exploiteren zwembad de Berkel op een duurzame en financieel zo gunstig mogelijke manier.
We faciliteren dat ondernemers zoveel mogelijk in de eigen gemeente kunnen uitbreiden op toekomstbestendige locaties
We faciliteren en stimuleren het beschikbaar maken, doorgeven en ontvangen van informatie van de medewerkers van de organisatie. (Interne communicatie)
We faciliteren en stimuleren ondernemers binnen de agribusiness bij innovatieve ontwikkelingen door verbindingen te leggen en kansrijke projecten mee aan te jagen.
We faciliteren verenigingen, instellingen en inwonersinitiatieven die de verbinding tussen inwoners versterken.
We gaan de grote lopende handhavingszaken onderzoeken om te beoordelen of we beleid of regels aan moeten passen.
We gaan door met het implementeren en borgen van de methode 'In gesprek met Horst aan de Maas'.
We gaan in gesprek met belanghebbenden en voorkomen zo formele trajecten van bezwaar en beroep.
We geven actueel inzicht in de ontwikkeling van budgetten in meerjarig perspectief.
We geven invulling aan regionale HRM-samenwerking op het gebied van mobiliteit/ arbeidsmarkt en garantiebanen. Op het gebied van arbeidsvoorwaarden en E-HRM verkennen we verdere samenwerking.
We geven op een adequate wijze uitvoering aan de heffing van de gemeentelijke belastingen.
We geven op een adequate wijze uitvoering aan de invordering van de gemeentelijke belastingen.
We geven op een adequate wijze uitvoering aan de Wet WOZ.
We geven projectmatig invulling aan de huisvestingsbehoefte rekening houdend met vastgoed- en / of accommodatiebeleid.
We geven ruimte aan inwonersinitiatieven en stimuleren en ondersteunen informele en/of vrijwillige zorg
We geven uitvoering aan de Programmalijn Jong en lekker in je vel.
We geven uitvoering aan de regionale bestuursafspraken uit het POL door mogelijkheden voor kwalitatief goede nieuwe plannen te bieden en in te zetten op het saneren van bedrijven zonder toeristisch profiel of met onvoldoende kwaliteit.
We geven uitvoering aan de wet Revitalisering generiek toezicht.
We geven uitvoering aan het regionale actieprogramma vrijetijdseconomie 2018-2025.
We geven vorm aan de ketensamenwerking binnen de sector door met de provincie, regio en bedrijfsleven, onderwijs en onderzoeksinstituten projecten ruimtelijk en financieel te stimuleren en faciliteren.
We halen de verschillende afvalstromen op en doen dit volgens het gemeentelijk afvalbeleid.
We hanteren een streng, rechtvaardig, efficiënt en effectief invorderingsbeleid met een sociaal karakter. En onderzoeken de mogelijkheden van invordering op maat.
We hanteren een subsidiesysteem dat zorgt voor een versterking van de centrale ambitie "vitale gemeenschappen".
We hebben een concrete verbinder tussen overheid en ondernemers op strategisch en tactisch niveau
We hebben een gedegen systeem van financiële advisering.
We hebben een heldere visie op horeca in het buitengebied en verblijfs-recreatieve voorzieningen, waarbij het creëren van toegevoegde waarde voor het toeristisch product van groot belang is.
We hebben grip op de MJOP, we weten wat de actuele onderhoudskosten per gebouw zijn en zorgen dat die passen binnen de begroting.
We hebben kwalitatief goed functionerende budgetverantwoordelijken.
We hebben van elk dorp in beeld wat de kansen, behoeften en ontwikkelingen zijn op het gebied van woningbouw.
We herijken het Regio Venlo-overleg.
We herzien het huidige handhavingsbeleid inclusief handhavingsstrategie en prioritering.
We houden de kwaliteit van onze recreatieve routes (wandel-, fiets- en menroutes) op peil, verhogen waar mogelijk de belevingswaarde en gaan na waar uitbreiding noodzakelijk is om te komen tot een nog meer dekkend netwerk.
We houden de veerverbindingen over de Maas in stand door deel te nemen aan de GR Maasveren Limburg Noord.
We houden ons aan de servicenormen bij het verlenen van vergunningen, het accepteren van meldingen en het doorlopen van ruimtelijke procedures.
We informeren de samenleving over ons beleid en onze projecten. Waar mogelijk betrekken we de samenleving bij de voorbereiding en evaluatie hiervan. (Beleids- en projectcommunicatie)
We intensiveren de verbinding tussen zorg en veiligheid.
We inventariseren de mogelijkheden voor regionale samenwerking op het gebied van burgerzaken en het KCC.
We investeren in de sociale samenhang in de wijken en dorpen waar nieuwkomers zich vestigen.
We investeren samen met ondernemers, de provincie en de regio in de ontwikkeling en verspreiding van positieve verhalen en gerichte informatie als onderdeel van de regionale en provinciale destinatie marketing.
We jagen projecten gericht op duurzaamheid en innovatie in de IV-sector aan en leggen actief verbindingen tussen de sector en andere belanghebbenden
We koesteren waardevolle open cultuurlandschappen en zetten hier ons landschapsontwikkelingsplan (LOP) voor in. Aanvullend voeren we specifieke landschapsanalyses uit.
We komen in 2021 met een herziening van het MIP.
We komen tot een dashboard dienstverlening in 2021.
We koppelen actief jaarlijks het hemelwater van een deel van de openbare ruimte af.
We laten het gemeentelijk vastgoed onafhankelijk toetsen op kwaliteit (onderhoud en schoonmaak).
We laten het klantcontact doorlopend waarderen door onze klanten.
We leveren de kwartaalrapportages aan het CBS (onder andere IV3), inclusief de berekening van het gemeentelijke EMU-saldo.
We leveren de P&C-documenten tijdig en volledig op en ontwikkelen die door.
We leveren de producten en diensten informatievoorziening
We leveren via gerichte initiatieven / projecten een bijdrage aan de duurzame inzetbaarheid van medewerkers bij de gemeente Horst aan de Maas.
We maken als gemeente 1 of 2 keer per jaar een bestemmingsplan (veegplan) voor meerdere gevallen waarin bedrijfswoningen worden omgezet in burgerwoningen. Daarvoor formuleren we heldere spelregels.
We maken de beleidsdoelstellingen inzichtelijk en monitoren de voortgang.
We maken gebruik van klantenservice aan de voorkant van het klachtenproces.
We maken in brede dialoog met de samenleving een aparte visie op veehouderij waarin de uitgangspunten uit het coalitieakkoord (hoofdstuk 1 punt 26 a t/m m) zijn opgenomen.
We maken in open dialoog met de gemeenschap een strategische visie vanuit het perspectief van 'Inwoners', 'Ondernemers' en 'Bezoekers'.
We maken sportvoorzieningen voor alle inwoners toegankelijk (fysiek, sociaal en financieel).
We monitoren de gemeentelijke lastendrukontwikkeling van huishoudens en bedrijven in Horst aan de Maas in relatie tot de regio.
We monitoren en rapporteren periodiek over de ombuigingen.
We monitoren het doel van 49% minder uitstoot in 2030 (t.o.v. 1990) en 100% duurzame energie, via de landelijke website klimaatmonitor.
We monitoren het halen van klanteisen, sturen daarop en rapporteren dit aan de gemeenteraad.
We monitoren, registreren en conserveren cultureel erfgoed door middel van het opstellen van een digitale interactieve waardenkaart. Dat doen we in samenwerking met de provincie.
We nemen actief deel aan samenwerking binnen Greenport Venlo, de Brightlands Campussen, Brainport Eindhoven en leggen meer verbinding in projecten met de Duitse grensregio.
We nemen deel aan de regionale beweging De Gezondste Regio 2025.
We nemen deel aan het Euregio overleg.
We nemen jaarlijks bij de begroting een adequate post onvoorzien op.
We nemen ons vastgoed en onderhoud op in de VGMIS (Axxerion). We houden dit bij en bewaken de kwaliteit van onze accommodaties.
We omarmen het actieprogramma van O2 en het lokale onderwijs en we nemen een actieve rol in om mensen uit de regio vast te houden en anderen te verleiden hier naartoe te komen.
We ondersteunen de clusters in de groei naar data-gedreven werken
We ondersteunen de nieuwkomers in het zo snel mogelijk eigen maken van onze taal en cultuur en hebben daarnaast in een vroeg stadium aandacht voor de mogelijkheden op werk of een andere vorm van participatie.
We ondersteunen de ontwikkeling van de Brightlands Campus Greenport Venlo en stimuleren en faciliteren aansluiting van het regionale bedrijfsleven hierop.
We ondersteunen de regionale lobby voor de verbreding van de A67 voor het oplossen van de knelpunten van de A73 o.a. via het RMO, Regio-overleg en MIRT.
We ondersteunen inwoners bij hun hulpvraag en passen integrale toegang voor ondersteuning en zorg toe.
We ondersteunen inwoners met een hulpvraag op het gebied van ondernemerschap, onderwijs en cultuur.
We ondersteunen lokale Flagship-projecten op het gebied van de energietransitie.
We ondersteunen samenwerkingen tussen verenigingen.
We onderzoeken de mogelijkheden om in concentratiegebieden voor Intensieve Veehouderij en/of glastuinbouw burgerwoningen die binnen geldende milieucirkels liggen de status plattelandswoning te geven. We nemen dit mee in het veegplan.
We onderzoeken de mogelijkheden om vrachtverkeer te weren uit de dorpskernen.
We onderzoeken de mogelijkheden van differentiatie van heffingen vanuit duurzaamheid.
We onderzoeken de mogelijkheid om de Greenport Bike Way te verlengen richting Brabant.
We onderzoeken en formaliseren waar nodig de samenwerking met de gemeente Venray.
We onderzoeken of we het Keurmerk van de Stichting Normering Flexwonen als voorwaarde voor onze ondernemers/huisvesters kunnen stellen.
We onderzoeken plekken in het verkeer die potentieel gevaarlijk zijn en waar zich veel kinderen begeven (o.a. afritten A73). Op basis daarvan nemen we preventieve maatregelen.
We onderzoeken samen met regio gemeenten wat de rol van de gemeente is in de energietransitie.
We ontwikkelen een tool waarin we onze integrale stappen op het gebied van duurzaamheid, bestaand vastgoed, grondverkoop, sociale thema's enz. inzichtelijk maken, om inwoners te inspireren zich in te zetten voor een duurzame woningmarkt.
We optimaliseren de samenwerking met interne en externe partners in het veiligheidsdomein.
We organiseren adequaat doelgroepenvervoer dat de eigen mobiliteit van inwoners verhoogt en zoveel mogelijk aansluit uit op het integrale vervoersnetwerk.
We organiseren een samenwerking met de gemeente Venlo, waarbij de gemeente Venlo het administratieve beheer overneemt.
We organiseren een sluitende keten voor de opvang en ondersteuning van personen met verward gedrag en dak- en thuislozen
We organiseren en regisseren de facilitaire dienstverlening in gemeentelijke accommodaties waar dat van toepassing is en zorgen voor de bijbehorende uitvoering.
We organiseren verkiezingen.
We participeren in de regionale mediatorpool.
We realiseren een duurzame Stationsomgeving Horst-Sevenum (lopend project Stationsomgeving Horst-Sevenum)
We realiseren goede fietsverbindingen om een veilig en sluitend netwerk te krijgen.
We rekenen de circulaires Algemene Uitkering door en vertalen deze naar onze eigen begroting.
We richten een proces in om te komen tot optimale sturing op personele en organisatorische ken- en stuurgetallen.
We richten HRM-processen zo efficiënt mogelijk in en daar waar mogelijk digitaliseren we ze.
We richten ons, met betrekking tot toezicht en handhaving, prioritair op de zaken met een substantiële impact. We hanteren een Zero-tolerance-beleid bij overtredingen met grote impact voor inwoners en/of milieu.
We richten onze regelgeving zo in dat onze inwoners gestimuleerd worden hun woning duurzaam in te richten en zorgbestendig te maken
We richten onze werkwijze en gemeentelijke organisatie zo in dat we inwoners met een initiatief adequaat kunnen antwoorden en ondersteunen.
We starten een pilot met een inwonersbegroting.
We stellen een lokale energievisie op als input voor de regionale energiestrategie (RES).
We stellen een Perspectievennota op die leidend is bij de invulling van het accommodatiebeleid.
We stellen een plan vast voor overbrenging. Dit is realiseren we in 2022.
We stellen een strategische personeelsplanning op met als doel de juiste persoon op de juiste plek.
We stellen jaarlijks een capaciteitsraming op.
We stellen ons beleid voor tijdelijke huisvesting bij. We zetten ons ervoor in dat gemeenten in de regio hetzelfde beleid voeren. We zetten ons in voor huisvesting voor arbeidsmigranten die zich voor langere periode hier willen vestigen.
We stellen voor 2021 een warmteplan op, waarin we aangeven hoe de woningen in Horst ad Maas in de toekomst van warmte kunnen worden voorzien als de levering van aardgas stopt. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan de betaalbaarheid voor inwoners.
We stemmen de planning van het MIP en het MJOP zoveel mogelijk op elkaar af
We stimuleren cross-overs tussen sport en cultuur, zoals Expeditie Sevenum en Grubbenvorst.
We stimuleren de ontwikkeling van een divers en kleinschalig toeristisch aanbod dat bijdraagt aan de beleving van de regio voor de dagrecreant en voor de in de regio verblijvende toeristische doelgroepen.
We stimuleren de participatie van statushouders en streven naar 85% uitkeringsonafhankelijkheid.
We stimuleren de realisatie van een laadnetwerk voor e-bikes en elektrische auto's.
We stimuleren de vorming en inzet van vrij toegankelijke collectieve voorzieningen voor alle inwoners
We stimuleren de zichtbaarheid van onze cultuur en stimuleren de ontwikkeling van cultureel talent.
We stimuleren en faciliteren initiatieven die leiden tot samenwerking.
We stimuleren en ondersteunen bedrijven en organisaties in onze gemeente om een hoogwaardig toeristisch/recreatief kwaliteitsaanbod te leveren aan bezoekers in diverse segmenten.
We stimuleren en voeden de provincie en het Rijk om het openbaar vervoer voor alle inwoners in stand te houden en zijn alert op kansen die zich voordoen.
We stimuleren het gebruik van het contractbeheersysteem onder de contractbeheerders met het oog op rechtmatigheid en als controle-instrument.
We stimuleren in samenwerking met het Waterpanel Noord de bewustwording van inwoners en bedrijven over de gevolgen van de klimaatverandering.
We stimuleren inwonerinitiatieven voor de integratie en sociale participatie van internationale werknemers die lang blijven en vragen werkgevers en huisvesters hier een bijdrage aan te leveren.
We stimuleren kennisontwikkeling en bewustwording richting organisatie over subsidieverwerving en -coördinatie.
We stimuleren maatschappelijke organisaties te investeren in duurzame maatregelen voor hun accommodaties.
We stimuleren multifunctioneel gebruik van onze dienstgebouwen.
We stimuleren positieve gezondheid van inwoners door samen met partners initiatieven op te pakken die gezondheid van inwoners verbeteren en passen binnen de 4 speerpunten van gezondheidsbeleid.
We stimuleren preventieve activiteiten voor inwoners.
We stimuleren werkgroepen die zich bezig houden met het landschap en participeren hier actief in.
We streven er naar de sociaal economische gezondheidsverschillen te verkleinen door een wijkgerichte aanpak.
We sturen op onze dienstverlening op basis van feitelijke gegevens.
We transformeren onze dienstverlening en klantprocessen binnen het fysieke domein en daarbuiten in lijn met de implementatie van de Omgevingswet.
We veranderen en verbeteren we de gemeentelijke communicatie waar nodig en we zijn gericht op innoveren/ leren, zodat de gemeentelijke communicatie effectief bijdraagt aan de organisatiedoelen. (Organisatie van de communicatie)
We verantwoorden privacy en informatiebeveiliging via ENSIA.
We verbeteren de leefbaarheid in gemeenschappen door het maken van prestatieafspraken met de woningcorporaties (jaarlijks).
We verbeteren de samenwerking met huisartsen, jeugdartsen en andere verwijzers op het gebied van jeugdhulp.
We verhuren accommodaties aan verenigingen binnen de financiële en maatschappelijke kaders die gesteld zijn in het accommodatiebeleid.
We verkopen niet-strategische pachtgronden als daar aanleiding toe is en we hebben oog voor het areaal landbouwgrond.
We versterken de samenwerking tussen het lokale en culturele veld en het onderwijs. De combinatiefunctionaris legt verbindingen tussen verenigingen het onderwijs.
We versterken de voorschoolse educatie voor de kinderen (met een risico op) een ontwikkelachterstand zowel kwalitatief als kwantitatief.
We verstevigen de relatie met zorgaanbieders, de samenwerkende Noord Limburgse gemeentes en maatschappelijke partners om de bestaande voorzieningen te verbeteren en samen tot nieuwe vormen van ondersteuning en zorg te komen.
We verstrekken subsidie aan, of werken samen met, partners van toegankelijke voorzieningen die gericht zijn op ondersteuning en zorg.
We vertalen de gevolgen van de invoering vennootschapsbelasting in onze meerjarenbegroting.
We verwerken de in-en externe ontwikkelingen in het informatiebeleid en informatieplan.
We voeren de gladheidsbestrijding uit conform het gladheidsbestrijdingsplan.
We voeren de Interne Controle ten behoeve van de rechtmatigheid en doelmatigheid uit volgens het interne controleplan.
We voeren de jaarschijf uit van het actuele beheerplan spelen.
We voeren de jaarschijf uit van het actuele wegbeheerplan.
We voeren de jaarschijf uit van het Gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan (GVVP).
We voeren de jaarschijf uit van het tractiebeheerplan.
We voeren de jaarschijf uit van het Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan.
We voeren de jaarschijf uit van het vigerende beheerplan landschappelijke elementen.
We voeren de jaarschijf uit van het vigerende beheerplan openbaar groen.
We voeren de jaarschijf uit van het vigerende boombeheerplan.
We voeren de jaarschijf uit van het vigerende bosbeheerplan.
We voeren de jaarschijf van het beheerplan civiele kunstwerken 2016-2025 uit.
We voeren de visie De Peelbergen uit.
We voeren de wettelijke taken op het gebied van burgerzaken uit.
We voeren diverse gebiedsontwikkelingen uit.
We voeren een actief grondbeleid waarbij de omgeving betrokken wordt bij het proces.
We voeren het geactualiseerde Actieplan Sociaal Domein uit.
We voeren het MIP uit binnen de kredieten die de gemeenteraad ter beschikking heeft gesteld.
We voeren het MJOP uit en houden daarbij rekening met de wettelijke verplichtingen en mogelijkheden op het gebied van duurzaamheid en veiligheid.
We voeren het uitvoeringsprogramma volgend uit het OV Beleidsplan 2016-2025 uit inclusief de duurzaamheidsdoelstellingen met betrekking tot LED-verlichting.
We voeren onze dienstverlening uit binnen de uitgangspunten van de visie op dienstverlening en onze servicenormen
We voeren onze wettelijke taak uit om exoten op het gebied van flora en fauna te bestrijden.
We voeren portfolioprojecten uit
We voeren taken uit op het gebied van het beheer van de openbare ruimte
We voeren werkzaamheden uit volgend uit de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren (AVOI) de overeenkomst Gemeenten-Nutsbedrijven (OGN) telecommunicatiewet en de Wet Informatie-uitwisseling Bovengrondse en Ondergrondse Infrastructuren WIBON
We volgen het grootschalig gezondheidsonderzoek van het RIVM.
We voorkomen dat gebruikers van zorg veel last hebben van ongewenste stapeling van eigen bijdragen in de zorg.
We werken aan de verdere optimalisatie van het afvalsysteem en stellen nieuwe doelen voor circulariteit en zwerfvuil.
We werken aan een Omgevingsvisie met een helder afwegingskader voor nieuwe initiatieven en het behoud van onze waarden
We werken aan het winnen van de Green leaf Award en de spin-off die dit genereert en blijven aangehaakt bij het green leaf netwerk
We werken de regionale energiestrategie (RES) Noord en Midden Limburg uit.
We werken integraal aan het Masterplan Wonen conform het uitvoeringsplan Masterplan Wonen.
We werken mee aan vernieuwingen in de zorg die stimuleren dat inwoners langer zelfstandig kunnen blijven wonen.
We werken op het gebied van bedrijfsvoering samen met de gemeente Venray en de regio Noord-Limburg.
We werken samen met de gemeente Venray op het gebied van Informatievoorziening (IV)
We werken samen met de onderwijspartners aan een dekkend en passend onderwijsaanbod met extra ondersteuning (passend onderwijs) en een goede aansluiting op de jeugdhulp voor jongeren die dat nodig hebben.
We werken volgens een integrale aanpak voor arbeidsmigranten.
We willen dat iedereen maar vooral kinderen de kans krijgen kennis te maken met cultuur zodat ze de kans krijgen hun talenten te ontwikkelen.
We willen onze financiën laten aansluiten bij dorpen en kernen die verantwoordelijkheden nemen.
We zetten actief in op verplaatsing en / of sanering bij knelsituaties, waarbij we alert zijn op subsidie en/of andere externe financiering
We zetten cultuur in als middel om inwoners samen te brengen, aan elkaar te verbinden en zich te ontwikkelen.
We zetten de bestuurlijke integrale aanpak van (ondermijnende) criminaliteit en ernstige overlast door en evalueren die.
We zetten de mogelijkheden die de berichtenbox van MijnOverheid biedt optimaal in.
We zetten een dashboard veehouderijen op waarin we monitoren wat de tendensen en ontwikkelingen per doel uit de visie zijn en rapporteren hier jaarlijks over naar de raad.
We zetten in op het verbeteren van de communicatie rond arbeidsmigranten.
We zetten naast werkgelegenheid in de agribusiness en logistiek in op hoogwaardige werkgelegenheid in de maak- en kennisindustrie
We zetten sport in als middel om ontmoeting, sociale inclusie en integratie te bevorderen van bijzondere doelgroepen als nieuwkomers, mensen met een beperking en mensen met een laag inkomen.
We zetten sportconsulenten in om sportverenigingen te ondersteunen en onderlinge verbindingen te leggen tussen verenigingen, onderwijs en kinderopvang, zorginstellingen en kwetsbare groepen inwoners.
We zorgen dat we als (regio) Horst aan de Maas interessant en boeiend blijven voor afgestudeerden starters en doorstarters op de arbeidsmarkt.
We zorgen ervoor dat er steeds aandacht wordt besteed aan bewustwording van privacy en informatiebeveiliging.
We zorgen ervoor dat privacy en informatiebeveiliging onderdeel uitmaken van onze processen en manier van werken.
We zorgen voor adequate huisvesting van statushouders en streven naar spreiding in de gemeente.
We zorgen voor een adequaat beheer van de begraafplaats in Grubbenvorst.
We zorgen voor een consistente en herkenbare presentatie van de gemeente en geven relevante algemene informatie. (Corporate communicatie)
We zorgen voor voldoende (her) ontwikkellocaties ten behoeve van woningbouw en industrie.
Wij borgen dat gemeentelijke investeringen in projecten met subsidiabele thema's worden getoetst op subsidiekansen en wegen de slaagkans af tegen de gevraagde inspanning.
Wij onderhouden contacten in de regio Venlo om subsidiekansen voor regionale thema's en projecten tijdig te signaleren en indien mogelijk te benutten. Daarvoor zijn wij bereid in voorkomende gevallen een trekkersrol te vervullen.
Wij zetten in op een verdere verbetering en verdere digitalisering van het pachtproces om efficiënt en effectief met de gronden om te gaan.
Wij zetten ons samen met de regio, provincie en bedrijfsleven, in om veredelaars en andere onderzoeks- en kennisinstellingen ook op lange termijn te behouden voor de regio.
Wij zijn gesprekspartner voor lokale initiatieven van maatschappelijke organisaties/bedrijven en bieden ondersteuning bij het werven van fondsen en subsidies.
Wij zorgen voor passende, juridische kaders voor onderwijshuisvesting met oog voor onderwijsontwikkelingen en onderwijsvernieuwing.
Vorige
/ 578
Volgende
Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk
×
Youtube video